|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Og det skyldes nok at du ikke er helt inneforstått med hva yrkesstolthet er for noe. Gamle fru Larsen på 80 kan jeg unnskylde/ikke rette på, Trulte burde vite bedre. Spesielt når de som blir berørt forklarer hvorfor det er sånn. At du dikter opp et helt sikkert ikke-eksisterende problem at barnehageansatte blir superfornærma og stadig vekk titulerer seg som pedagogisk leder, blir for dumt. For enkelt.
På samme måte går man ikke på skole og er lærling i x antall år for å bli kalt ambulansesjåfør. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.jeg liker tittler
|
|
|
|
#3 |
|
Tankefull
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Det er ganske mange rundtom på østlandet iallfall som er ped.ledere uten å ha førskolelærerutdanning også.
|
|
|
#4 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er også pedleder og bruker gjerne tittelen når jeg presenterer meg for nye foreldre/besteforeldre. Som pedleder har jeg arbeidsoppgaver ovenfor foreldre som ikke de andre ansatte på avdelingen har. Vi har mer hiraki i vår barnehage enn det er i mange andre. Er fek bare pedledere som har lov å ta opp vanskelige ting med foreldre, eventuelt deligere det videre. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er sykepleier og jobber i hjemmesykepleien. Jeg blir ofte kalt for hjemmehjelp av brukerne, men skulle jeg brydd meg om det? "Nei jeg er ikke hjemmehjelp. Jeg har faktisk studert 3 år på høgskole, og er sykepleier".
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Hvorfor man presenterer seg som pedagogisk leder er vel tydelig? Man vil gjøre klart at man har den rollen? |
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Det er klart det finnes mange tilfeller der det er et poeng å vite at den personen man snakker med er pedagogisk leder i barnehagen, litt på samme måte som at det er et poeng å vite hvem som er sjef i andre sammenhenger, eller vite hva slags ansvarsområde folk har. Ut fra hovedinnlegget synes jeg ikke det Trulte beskriver er hverken komisk eller meningsløst, og ellers har jeg jo også all forståelse for at ansatte i barnehager kan være noe mer opptatt av korrekte yrkestitler, all den tid de jevnt over blir mer undervurdert enn de fleste andre yrkesgrupper. Folk som tar seg selv høytidelig og er veldig opptatt av egen stilling og status finner man overalt, og det kan naturligvis være både komisk og smått irriterende, men jeg vil jo si at jeg synes det er lettere å bære over med det fra pedledere i barnehagen enn fra overleger og senioringeniører.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 26-12-09 kl 21:11. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg synes i grunn folk generelt kunne bli flinkere til å dele tittel og ansvarsområde jeg. Jeg har hatt noen sykehusopphold hvor jeg gjentatte ganger ikke har skjønt om jeg snakker med overlege, lege, sykepleier, jordmor eller hjelpepleier. Det er i grunn litt kjekt å vite. I butikken synes jeg det hadde vært greit å vite om jeg snakket med en malemester eller en fersk assistent. I barnehagen er det en fordel å vite hvem som har det pedagosiske ansvaret på avdelingen. For min del dreier ikke dette seg om hvem som har såkalt høy eller lav status, det dreier seg om at jeg liker forutsigbarhet - og det å vite hvem jeg kan/bør/har lyst til å spørre om hva.
|
|
|
#9 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
![]() ![]() |
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg liker også å vite hvem jeg snakker med, Irma. Det er absolutt relevant mener jeg. Jeg er også ped.leder og presenterer meg som det i de sammenhenger det er naturlig. F.eks når man møter nye foreldre og i andre yrkessammenhenger.
|
|
|
#10 |
|
Tankefull
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Barnevernspedagoger er forresten ikke godkjente ped.ledere før de har tatt ett år med småbarnsped, samme med lærere. De kan da bare jobbe i konstituerte stillinger, og barnehage må søke om å få det godkjent. Styrere trenger ikke ha førskolelærerutdanning, men må ha høyere utdanning innen ped.
|
|
|
#11 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Bare sånn for å klargjøre det, sånn i det daglige titulerer både foreldre og ansatte meg (og de andre ansatte i barnehagen) med navn, det er ikke sånn at jeg går rundt og kaller meg pedagogisk leder til enhver tid, ikke engang når jeg tar tlf, da sier jeg barnehagens navn og navnet mitt. Om jeg ringer til foreldre i en eller annen anledning, så sier jeg navnet mitt og at jeg ringer fra barnehagen.
|
|
|
|
#12 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Akkurat det lurte jeg også på. Når jeg er i møter med f.eks eksterne samarbeidspartnere (jobber i det private), synes jeg det er veldig OK å vite hvem jeg møter. Det er forskjell på om det er adm.dir, markedsleder eller en prosjektansatt som møter, for eksempel. Da mener jeg ikke hvordan jeg behandler vedkommende, men hva man forventer at man skal snakke om, hvilke beslutnignsmyndighet de ulike rollene har etc. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Travelt opptatt
|
Ja, jeg savner en fellesbetegnelse, og ingen av de du nevner er noe gode å bruke i hverdagen. Jeg er da voksen jeg også, selv om jeg ikke jobber i barnehagen. Det er da mye mer nedverdigende det, enn "tante"? Som om det eneste som skiller ungene og de ansatte er alderen?
De som har tiltalt meg som "frøken" eller "lærerinne" (eller frøken lærerinne *navn*
Jeg presenterer meg aldri som lektor med tilleggsutdannelse, selv om det er det som er stillingstittelen min. Jeg jobber som lærer, på samme skole og så å si på samme måte som de som er utdannet som allmennlærere. De drar nytte av fagkunnskapene mine, jeg drar nytte av pedagogikkunnskapene deres. Hvis noen spør hva jeg jobber som, så svarer jeg "lærer", selv om de som har den stillingstittelen tjener nesten halvparten av det jeg gjør.
|
|
|
#14 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vet du, jeg tror dine assistent-venner lider under det typiske mindreverdighetskomplekset noen assistenter har overfor førskolelærere. Det finnes dessverre endel som tror at førskolelærere hever seg over assistentene, og som ikke ser at det er en forskjell på jobben en førskolelærer og en assistent har.
Fungerer det ikke å si personalet når du omtaler barnehageansatte, og navnet på personen når du snakker til/om vedkommede? Er det så vanskelig å legge bort tante?
|
|
|
#15 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Er virkelig "de barnehageansatte" så fryktelig mye verre å si enn "barnehagetantene"? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
![]() ![]() |
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Hvis noen hadde spurt om jeg var assistent sammen med xxx hadde jeg nok svart at jeg var førskolelærer. Hadde jeg bare sagt ja, hadde jo svaret mitt ikke vært helt riktig. Og hadde noen ordlagt seg sånn, ville jeg tro at vedkommende også var ute etter hvilken tittel jeg hadde.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Det er vel mest vanlig. F ø r s t e gangen man presenterer seg, så sier man hvilken rolle man har, og siden bruker man navn. Det er i hvert fall det jeg er vant til. Det har overhodet ikke noe med prestisje eller noe som helst å gjøre. |
|
|
|
#18 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg presenterer med som barne- og ungdoms arbeider |
|
|
|
|
|
#19 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Ja. Men jeg blir ikke fornærmet om noen som er utenfra kaller meg en annen tittel. Det er arbeidsoppgavene som er det sentrale. Derfor liker jeg mer å si kortfattet hva jeg gjør. Ped. Leder som tittel har alltid sagt meg svært lite. Det viktige for meg i en barnehage er helheten. Jeg henvender meg like gjerne til assistenten som til andre. for meg er de alle like viktige og har ytterst stor respekt hos meg. Lønna bør gjenspeile ansvarsområde.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Likevel hadde vel du reagert med vantro om noen hadde kalt deg "tante" eller "frøken" som tittel? |
|
![]() |
|
|