Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Adventsstake og religiøs tro

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Jeg...
er kristen og har adventsstake 44 28,39%
er kristen og har ikke adventsstake 4 2,58%
er agnostiker og har adventsstake 23 14,84%
er agnostiker og har ikke adventsstake 3 1,94%
er ateist/humanetiker og har adventsstake 55 35,48%
er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake 13 8,39%
har enn annen religiøs tro og har adventsstake 1 0,65%
har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake 0 0%
har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. 12 7,74%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 20:53   #81
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg er kristen og adventstake. Har også stjerne, men den er ikke oppe i år.
Jeg pleier å ha lilla lys, men i år ble det røde fordi jeg ikke hadde lilla.

Gammel 29-11-09, 21:02   #82
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ateist, og kommer fra et ikke-religiøst hjem.
Hjemmefra er jeg vant til å ha adventsstake, men den har vært tent hver kveld (ikke bare søndag).
Jeg har adventsstake, og jeg tenner alle lysa når jeg tenner. Har ingen fast dag jeg tenner på, men setter den fram første søndag i advent eller 1. desember.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 21:07   #83
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ateist, iferd med å bli sinteateist (merker det siger på i takt med alderen), men jeg har altså adventsstake med lilla lys og til sammen tre stjerner i vinduene: To med lys i og en ildrød en (som jeg ikke har tenkt på som kommunistitsk før akkurat nå).

Jeg bruker ikke det jeg selv ser på som de sterkeste kristne symbolene det hadde blitt helt feil for meg. Men jeg liker lys og glitter og pynt og jul når det er mørkt og gufsent ute, så jeg bruker overnevnte symboler uten å mukke. :tradisjonsshopper:

Og jeg er vokst opp i et ateistisk hjem (med adventsstake), der jeg fikk lov til å være nysgjerrig på kristendommen da jeg var liten.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 22:04   #84
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes ikke det å bruke symboler er å ta noe fra en religion uten å ta hele pakken. Jeg synes det avhenger veldig av hvor sterkt et symbol er og i hvor stor grad symbolet er identitesskapende for en gruppe man tilhører eller som man tar avstand fra. Hvor sterkt man ønsker å ta avstand, eller ønsker å markere tilhørighet vil bety mye i forhold til hvordan man velger å bruke symboler.

Jeg mener ikke at det å bruke religiøse symboler er å ta noe fra en religion uten å ta hele pakken på generellt grunnlag jeg heller, men jeg føler meg hyklersk om jeg gjør det. Jeg bryr meg heller ikke om at andre ikke-kristene døper barna sine fordi det er tradisjon heller, bare de er ærlige på at det er derfor de gjør det og ikke kommer med dumme ureflekterte unnskyldninger om at det er fordi de vil gjøre det enklere for dem å konfirmere seg.

Men det er en helt subjektiv og urasjonell linje for hvor grensen går for min del. Jeg feirer jo jul og påske og alt det, men jeg vil altså ikke ha stjerner, kors eller jesuskrybba som pynt. Akkurat som jeg ikke vil ha rosa palestinaskjerf, men jeg bruker gjerne lignende skjerf men med et helt annet mønster.

Sist redigert av Pia : 29-11-09 kl 22:13.
Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 23:14   #85
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også røde lys, fordi den kristne lilla ikke passer inn.

Gammel 29-11-09, 23:58   #86
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg er kristen og har stake

....med RØDE lys!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 00:00   #87
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er kristen og har adventsstake (les: fire lilla kubbelys på fat).

Gammel 30-11-09, 00:11   #88
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen er kristen, det er ikke jeg. Vi har adventsstake, men for oss er det mere pynt for å telle ned til jul - uten noen form for religiøs betydning. Blir på en måte det samme som med adventskalender for barna.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 00:18   #89
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har adventsstake og stjerne. Jeg setter pris på disse symbolene, som en del av den norske kulturarven i forbindelse med jul. Selv om jeg vet hva de egentlig representerer.
Jeg er humanetiker, og kommer fra et ikke religiøst hjem.

Gammel 30-11-09, 00:19   #90
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil ikke kalle meg kristen, men har vokst opp med kristne tradisjoner og vi har adventstake, adventsmiddag osv...Adventstiden betyr for oss nedtelling til juleaften og en koselig førjulstid. Jeg leser også juleevangeliet under julemiddagen, og er vokst opp med å gå i kirken på julaften. Nå blir det litt sånn ettersom det passer. Men ellers synes jeg det kristne har veket plassen for gavefokus og er en generell familie-kose-høytidsferie.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 00:45   #91
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ikke jeg ihvertfall. :forbinder lite positivt med kommunisme:

Samme her. Dessuten er jeg ikke glad i rød jul. Min jul er stort sett hvit og blå. Og litt gull og sølv.

Gammel 30-11-09, 03:33   #92
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vokst opp i et veldig overbevist ateistisk/humanetisk hjem og vi hadde både adventsstjerner og tente lys.
Vi sang riktignok en ikke- religiøs adventssang når lysene tentes Av en eller annen grunn har dette tydeligvis ikke kommet inn under "ting vi ikke gjør fordi vi ikke tror på gud kategorien", det var jo litt av det også, så da er det fint å se at de (særlig pappa, mamma tror jeg ga litt mer bæng uansett) iallefall var litt fleksible.

Kjører samme opplegg hjemme hos oss. Jeg kjenner at jeg bryr meg lite om religiøs symbolikk og mye om det jeg forbinder med advent fra jeg var lita. Dette var, og er, noe som setter an tonen for adventstiden hjemme hos oss.

Sist redigert av Vianne Rocher : 30-11-09 kl 03:40.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 20:53   #93
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At ete og drikkegildet ble plassert akkurat ved det tidspunktet har jo et religiøst opphav med mange kule overnaturlige ting knyttet til seg.
Det var jo ikke tilfeldig at etegildet ble lagt til at sola snudde. Etegilde i seg selv er ikke spesielt religiøst, men det er vel strengt tatt ikke lysestaker heller hvis man ser bort fra historie og kontekst.

*seriøs*

/søster likar dette

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 21:53   #94
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Jeg er kristen og har stake

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 22:00   #95
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg er kristen, mannen ikke. Vi har adventsstake, og vi tenner lys (hvis vi husker det) og synger.

Samme her hos oss. Alle synes det er koselig med lystenning, sang og familiefrokoster i adventstiden.

Gammel 10-12-09, 12:25   #96
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen sterk kristen tro, men har adventsstake.

Gammel 10-12-09, 15:00   #97
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er "ikke-utagerende kristen", type døpt, konfirmert, gift i krika, døpte min sønn i kirka, og følte det var rett ikke bare av tradisjonelle årsaker. Og har adventstake med lilla lys. Stjerne i vinduet, og sånn 7-armet stake.

Gammel 10-12-09, 15:06   #98
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Siden jeg opplyser min hverdag med både adventsstjerne, 7-armet lysbro, adventsstake og annet dilldall, så burde jeg vel strengt tatt ikke trenge ytterligere opplysning. Men det gjør jeg. Hva er det kristne aspektet i adventsstaken og lystenning på søndagene?

Jeg ser at stjerna kan symbolisere Betlehemsstjerna, men stjerner er da flotte symboler uansett? Himmelen er jo full av dem, og det er ikke det minste kristelig over det.

For meg er adventsstaken og de fire lysene enkel og grei nedtelling, på samme måte som en adventskalender.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:09   #99
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adventstaken og stjernen er kultur og tradisjon for oss. Lysene er der og teller ned søndager til jul sammen med barna.

Jeg har ikke stemt. Står i statskirken, men er vel ikke akkurat kristen heller.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:10   #100
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn syvarmers er vel ikke kristen, men jødisk?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:43.