|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Jeg... | |||
| er kristen og har adventsstake |
|
44 | 28,39% |
| er kristen og har ikke adventsstake |
|
4 | 2,58% |
| er agnostiker og har adventsstake |
|
23 | 14,84% |
| er agnostiker og har ikke adventsstake |
|
3 | 1,94% |
| er ateist/humanetiker og har adventsstake |
|
55 | 35,48% |
| er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake |
|
13 | 8,39% |
| har enn annen religiøs tro og har adventsstake |
|
1 | 0,65% |
| har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake |
|
0 | 0% |
| har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. |
|
12 | 7,74% |
| Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troVi har adventstake med lilla lys, vi er vel moderat kristne om en kan si det slik. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er også enig med fnatten. Det er forskjell på å tenne noen lilla (eller sorte og sølvfargede i mitt tilfelle) lys en gang i uka og på å ha hakekors øverst i juletreet. Folk vil se det ene som et sterkere symbol enn det andre. |
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Adventsstake og religiøs tro
Jeg husker en liten novelle som stod i studentavisen i Trondheim da jeg var student. Jeg-personen traff på Jesus, som var kommet tilbake etter nesten 2000 år, og de ruslet en tur i byen. Jesus lurte på hvorfor det var så mange kyllinger i alle vinduene, og jeg-personen forklarte at jo, du skjønner, det er påske. "Å herregud!" var svaret.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Adventsstake og religiøs tro
Påskesymbolene er svært sammensatte og har røtter fra mange steder, men hare og egg har lange tradisjoner innenfor årstidsfester i zoroaster-religionen. Haren er blant de mest fruktbare dyrene og blir sett på som et symbol på fruktbarhet. Egget står for nytt liv og ble blant annet tidlig et symbol for oppstandelse. Haren som påskesymbol har få kristne tradisjoner, men egget har vært et påskesymbol innenfor kristne kirker helt fra de første århundrene. Egget er også en del av det jødiske sedermåltidet og har klare offerelementer i seg, noe som også kan knyttes opp mot kristen påskefeiring igjen. I noen av verdens eldste klostre er egg mer fremtredende symboler enn kors, noe som kanskje ikke er så rart siden egget symboliserte oppstandelse, selve hovedsaken. Særlig innenfor de koptiske kirker er dette vanlig. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Adventsstake og religiøs troEr kristen.
|
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Adventsstake og religiøs troAteist med nissestake. Taking back what they stole in the first place.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Adventsstake og religiøs troVi er hedninger, men har adventsstake fordi det er en tradisjon. |
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Adventsstake og religiøs troFnatten - vi må treffes. Dette er så utrolig interessant, jeg vil lære mer! |
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Adventsstake og religiøs troHer står det litt om de ortodokses (deriblant koptiske) påskeeggtradisjoner.
Dette er hentet fra Wikipedia fra en artikkel som ser OK ut. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er ateist/humanist og vi har adventsstake. Jeg synes det er koselig med lys i mørketida og staken vekker ingen kristne assosiasjoner hos meg personlig (selv om jeg selvsagt er klar over at den i utgangspunktet har en religiøs symbolikk). Vi har derimot ikke adventsstjerne eller stjerne i toppen av treet.
|
|
|
#13 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er kristen og adventstake. Har også stjerne, men den er ikke oppe i år.
|
|
|
|
#14 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er ateist, og kommer fra et ikke-religiøst hjem. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
*_*
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er ateist, iferd med å bli sinteateist (merker det siger på i takt med alderen), men jeg har altså adventsstake med lilla lys og til sammen tre stjerner i vinduene: To med lys i og en ildrød en (som jeg ikke har tenkt på som kommunistitsk før akkurat nå).
|
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg har også røde lys, fordi den kristne lilla ikke passer inn.
|
|
|
#18 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg har ingen sterk kristen tro, men har adventsstake.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er "ikke-utagerende kristen", type døpt, konfirmert, gift i krika, døpte min sønn i kirka, og følte det var rett ikke bare av tradisjonelle årsaker. Og har adventstake med lilla lys. Stjerne i vinduet, og sånn 7-armet stake.
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
Sv: Adventsstake og religiøs troSiden jeg opplyser min hverdag med både adventsstjerne, 7-armet lysbro, adventsstake og annet dilldall, så burde jeg vel strengt tatt ikke trenge ytterligere opplysning. Men det gjør jeg. Hva er det kristne aspektet i adventsstaken og lystenning på søndagene? |
|
|
|
![]() |
|
|