|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Jeg... | |||
| er kristen og har adventsstake |
|
44 | 28,39% |
| er kristen og har ikke adventsstake |
|
4 | 2,58% |
| er agnostiker og har adventsstake |
|
23 | 14,84% |
| er agnostiker og har ikke adventsstake |
|
3 | 1,94% |
| er ateist/humanetiker og har adventsstake |
|
55 | 35,48% |
| er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake |
|
13 | 8,39% |
| har enn annen religiøs tro og har adventsstake |
|
1 | 0,65% |
| har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake |
|
0 | 0% |
| har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. |
|
12 | 7,74% |
| Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Adventsstake og religiøs tro
Det jeg tenker er at de fleste gamle tradisjoner og symboler rundt høytider har religiøst opphav. Solsnufeiring med etegilde og blot hadde sterke religiøse elementer i sitt opphav og fremdeles er det noen som feirer religiøs hedensk jul uten at det gjør at jeg er nøye på å sile ut hvilke elementer av julefeiringen min som har slikt opphav og tar avstand fra det. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
flisespikker
|
Veldig enig i disse to avsnittene.
|
|
|
#63 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troIdag har vi smelt opp alt av julepynt untatt juletre, og jeg er så lettrørt idag at jeg uler litt over denne tråden.
|
|
|
#64 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg har vokst opp i et ikkekristent hjem og jeg savnet adventsstaken veldig som barn. Syntes det var så koselig på skolen og hjemme hos naboene da de tente den. Så jeg maste hvert år, og da jeg kom opp i ungdomsåra så tror jeg moren min anskaffet en. Vi hadde aldri noe sang eller "ritual", og det har jeg ikke nå heller. Når jeg har ryddet og har litt tid til å slenge meg i sofaen, så tenner jeg lyset. Uavhengig om resten av familien er tilstede, eller ikke. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er ateist og har ikke adventsstake. Men det er fordi jeg ikke har funnet noen stilige.
|
|
|
#66 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troVi er ikke kristne, men har adventsstake. Vi teller ned til jul. Jul for oss er et deilig avbrekk i hverdagen, hvor vi er mye sammen med familie og venner. Vi pynter med masse nisser og har lys i hver krik og krok. Vi har røde lys i adventsstaken, det har vi alltid hatt.
|
|
|
#67 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg regner meg ikke som kristen, selv om jeg er medlem av statskirken, men vi har adventstake ja, samt stjerner i vinduene og alt som er. For meg handler det om tradisjon.
|
|
|
#68 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Adventsstake og religiøs troVi har adventstake med lilla lys, vi er vel moderat kristne om en kan si det slik. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er også enig med fnatten. Det er forskjell på å tenne noen lilla (eller sorte og sølvfargede i mitt tilfelle) lys en gang i uka og på å ha hakekors øverst i juletreet. Folk vil se det ene som et sterkere symbol enn det andre. |
|
|
|
#70 |
|
flisespikker
|
Jeg husker en liten novelle som stod i studentavisen i Trondheim da jeg var student. Jeg-personen traff på Jesus, som var kommet tilbake etter nesten 2000 år, og de ruslet en tur i byen. Jesus lurte på hvorfor det var så mange kyllinger i alle vinduene, og jeg-personen forklarte at jo, du skjønner, det er påske. "Å herregud!" var svaret.
|
|
|
#71 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Adventsstake og religiøs troEr kristen.
|
|
|
|
#72 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Adventsstake og religiøs troAteist med nissestake. Taking back what they stole in the first place.
|
|
|
#73 |
|
Passiv
|
Sv: Adventsstake og religiøs troVi er hedninger, men har adventsstake fordi det er en tradisjon. |
|
|
|
#74 |
|
|
Påskesymbolene er svært sammensatte og har røtter fra mange steder, men hare og egg har lange tradisjoner innenfor årstidsfester i zoroaster-religionen. Haren er blant de mest fruktbare dyrene og blir sett på som et symbol på fruktbarhet. Egget står for nytt liv og ble blant annet tidlig et symbol for oppstandelse. Haren som påskesymbol har få kristne tradisjoner, men egget har vært et påskesymbol innenfor kristne kirker helt fra de første århundrene. Egget er også en del av det jødiske sedermåltidet og har klare offerelementer i seg, noe som også kan knyttes opp mot kristen påskefeiring igjen. I noen av verdens eldste klostre er egg mer fremtredende symboler enn kors, noe som kanskje ikke er så rart siden egget symboliserte oppstandelse, selve hovedsaken. Særlig innenfor de koptiske kirker er dette vanlig. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Sv: Adventsstake og religiøs troFnatten - vi må treffes. Dette er så utrolig interessant, jeg vil lære mer! |
|
|
|
#77 |
|
Sviiisj!!
|
Min søster tegna korsfestede haner da vi var barn. Komplett med blod til alle kanter.
|
|
|
#78 |
|
|
Sv: Adventsstake og religiøs troHer står det litt om de ortodokses (deriblant koptiske) påskeeggtradisjoner.
Dette er hentet fra Wikipedia fra en artikkel som ser OK ut. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Adventsstake og religiøs troJeg er ateist/humanist og vi har adventsstake. Jeg synes det er koselig med lys i mørketida og staken vekker ingen kristne assosiasjoner hos meg personlig (selv om jeg selvsagt er klar over at den i utgangspunktet har en religiøs symbolikk). Vi har derimot ikke adventsstjerne eller stjerne i toppen av treet.
|
![]() |
|
|