Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Merkelig formulering fra barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-09, 11:11   #81
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Merkelig formulering fra barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Frarøver? Mitt barn hadde jo uansett ikke fått være med, han går ikke i barnehagen på Fredager.
Ja, mye jeg frarøver stakkaren for som slipper å gå fulltid i barnehagen.
Hva med hans første tre leveår, uten barnehage.

Nei, vet du hva. Vi er forskjellige, gjør forskjellige ting med barna våre på fritiden.
Man MÅ ikke gå i barnehage for å oppleve disse tingene. Utrolig nok.

Du overreagerer vel ikke litt nå?
Man frarøver selvfølgelig barna sine erfaringer og opplevelser, hvis man er så engestelig at trygge og sikre aktiviterer må utelates.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:13   #82
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

For å myke litt opp den litt hissige stemningen.
Et bilde av Mjøsisen tatt nettopp fra verandaen vår (skulle akkurat nå ønsket vi bodde litt lenger opp i bakken så jeg hadde fått med litt mer av Mjøsa)

Men nå MÅ jeg gjøre noe fornuftig i huset og ikke bare surfe når jeg har en etterlengtet fridag....

Gammel 18-02-09, 11:14   #83
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Her hadde mammaen og pappaen krevd alternativt opplegg i barnehagen.

I skolesammenheng hadde jeg tatt det opp og krevd en løsning.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:15   #84
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Nå har vi heller aldri opplevd at barnehagen (ingen av de) drar på pilketur, så har aldri hatt dette problemet.
Har aldri holdt ungene hjemme av pga. turer før heller.

Om da denne dagen faller på en dag han alikevel er hjemme, så vil de like fullt snakke om dette i dagene etterpå.
Altså, uansett, om vi hadde holdt han hjemme, ser jeg ikke på det som noe problem.
Jeg jobber kun 2 dager i uka, så å holde han hjemme er ikke noe problem for meg, om det skulle være nødvendig.

Nå er jeg også den ekstreme typen som ikke ville sende treåringen min på barnehagetur i bil uten optimal sikring.
Heldigvis er ikke det et tema her, siden barnehagen aldri drar på turer som krever bil/buss.
..og OM det skulle skje, blir jeg heller med.
Svarer selvfølgelig ut i fra hvordan vi selv har det, at det kan være et problem for andre ser jeg.

Gammel 18-02-09, 11:16   #85
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Slipper? Hva er det for en formulering? Det sier etter mitt syn bare noe om hva du tenker om barnehagen.

Ja, jeg er ikke for fulltid. Det har jeg aldri lagt skjul på.

Gammel 18-02-09, 11:16   #86
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Du overreagerer vel ikke litt nå?
Man frarøver selvfølgelig barna sine erfaringer og opplevelser, hvis man er så engestelig at trygge og sikre aktiviterer må utelates.

Når man tar med barna på de samme aktivitetene på fritiden?

Gammel 18-02-09, 11:17   #87
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håper jeg ikke stikker hånda inn i et vepsebol nå men, jeg spør helt ærlig fordi jeg lurer på det.

Dere som er skeptiske til at ungen skal være med på isfiske, er dere generelt skeptisk til at ungene skal gjøre ting som kan ha en liten risiko, som båtturer, skogsturer etc?

Og er dere av den engstelige typen?

Altså, om dere sier at nei sånn er det ikke så tror jeg på det altså, jeg synes bare det er en sånn rar og merkelig tanke at isfisking i regi av voksne som sjekker isen er farlig.

Gammel 18-02-09, 11:19   #88
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Håper jeg ikke stikker hånda inn i et vepsebol nå men, jeg spør helt ærlig fordi jeg lurer på det.

Dere som er skeptiske til at ungen skal være med på isfiske, er dere generelt skeptisk til at ungene skal gjøre ting som kan ha en liten risiko, som båtturer, skogsturer etc?

Altså, om dere sier at nei sånn er det ikke så tror jeg på det altså, jeg synes bare det er en sånn rar og merkelig tanke at isfisking i regi av voksne som sjekker isen er farlig.

Vi kjører båt hver sommer og kan fint gå i skogen (om noen skulle ønske det, ikke det beste jeg vet akkurat).
Jeg vet kanskje ikke nok om isfiske. Nå er det jo aldri blitt et tema her heller, så det er min unnskyldning.

Gammel 18-02-09, 11:19   #89
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg også den ekstreme typen som ikke ville sende treåringen min på barnehagetur i bil uten optimal sikring.

Ikke jeg heller. Der er vi enige. Men jeg anser ikke dette som ekstremt, men som en nødvendig sikkerhet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:20   #90
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Ikke jeg heller. Der er vi enige. Men jeg anser ikke dette som ekstremt, men som en nødvendig sikkerhet.

Som sagt burde jeg vel sette meg mer inn i temaet "isfiske".

Gammel 18-02-09, 11:21   #91
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man tar med barna på de samme aktivitetene på fritiden?

Ja, det synes jeg absolutt. Det er ikke selve aktiviteten som er avgjørende, men opplevelsen sammen med andre barn!

Gammel 18-02-09, 11:23   #92
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Ja, det synes jeg absolutt. Det er ikke selve aktiviteten som er avgjørende, men opplevelsen sammen med andre barn!

Joda. Som sagt sa jeg at jeg godt kunne vært med på turen da.

Gammel 18-02-09, 11:26   #93
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Joda. Som sagt sa jeg at jeg godt kunne vært med på turen da.

Ikke for å kverulere, men nå sier du jo at ungen din godt kunne vært med dersom også DU var med. Betyr det at du ikke stoler på barnehagepersonalet og vil være med for å "sjekke"?

Og i tilfelle det er slik: Hvilke aktiviteter i barnehagens regi er det du føler du må være med på/ overvåke? Hvor går grensen?

Gammel 18-02-09, 11:26   #94
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har som Sitron barn i naturbarnehage. Og de gjør utrolig mye forskjellig. Men jeg stoler på at de har gode sikkerhetsmarginer når de befinner seg ved vann eller is. Jeg sender barna mine på to netters overnattingstur med barnehagen. På den turen padler de kano (to barn og 1-2 voksne i kanoen, alle med vest), fisker, bader og har det generelt veldig gøy. Barna klatrer i fjellsider og i trær. Om de en dag skulle ut på isen stoler jeg på at barnehagen har sjekket hvordan forholdene er, at de går et sted hvor det ikke er elveos og at de kontinuerlig teller barna. På isen er det tross alt flatt og veldig lett å holde oversikt.

I barnehagen har de hatt to alvorlige skader mens vi har hatt barn der. Det ene var beinbrudd og det andre var et hoggormbitt. Beinbruddet skjedde inne i barnehagen da gutten skulle hoppe ned fra en benk. Hoggormbittet skjedde selvsagt i skogen og barnet ble raskt fraktet ned og på sykehus.

Allikevel ser jeg at vi har forskjellige ting vi er redde for. Jeg har ei venninne som er veldig redd for kniver og ville hatt problemer med at barna bruker kniv i barnehagen. Jeg derimot synes det er fint selv om vi har vært på legevakten og sydde et sting.

En mor til en elev jeg har hatt var redd for barnet sitt som hadde fått noen bittesmå skrubbsår på kneet og sendte med henne knebeskyttere på skolen dagen etterpå. Jeg er redd for hodene til barna mine, derfor er sykkelhjelm noe som blir prentet inn fra tidlig av, mens ei anna venninne mener at hjelm ikke er nødvendig.

Det jeg prøver å si er at vi alle er redde for noe. Oppgaven vår som foreldre blir da å sortere ut hva som er helt ok å være redd for og finne ut hvorfor vi er redde. Kanskje trenger vi mer informasjon om hvordan barnehagen tenker på sikkerheten i forbindelse med en pilketur. Kanskje skal vi bli med på tur den dagen?

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:27   #95
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er ikke av den engstelige typen, men akkurat vann har jeg stor respekt for. Jeg er nok kanskje litt overnervøs når det kommer til akkurat det og der legger jeg skylden på et par opplevelser jeg selv hadde i barndommen. Det betyr ikke at jeg lar det gå utover ungene mine.

Vi har hytte ved vannet så vi er masse ute i båt, ellers kommer vi oss ikke til hytta. De får også lov til å være ute når vi er på hytta. Skal de være på brygga så må de tre yngste ha på seg vest. Eldste fikk ikke lov til å reise alene på stranda før hun var 13 år. Båttur med barnehagen skal guttungen på til sommeren og han prater ikke om annet. Det bekymrer meg ikke i det hele tatt for jeg tar det som en selvfølge at de har på seg vest (som jeg sender med så jeg vet at det er en bra type som er sikker). Jeg syns det er mye skumlere hvis man skulle gått i vannet på isfiske enn på en båttur med åpent vann.

På andre ting kan jeg nok være nervøs, men ikke mer enn normalt vil jeg tro. Jeg viser jeg det ikke til ungene. Jeg liker ikke at de drar langt bort med andre, men jeg lar de selvsagt få lov til det. Jeg kan ikke la mine redsler for at noe skal skje begrense deres liv. Det er også grunnen til at jeg kanskje hadde latt ungene dratt på isfiske selv om jeg hadde hatt det helt for jævlig hele dagen.

Gammel 18-02-09, 11:29   #96
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Ikke for å kverulere, men nå sier du jo at ungen din godt kunne vært med dersom også DU var med. Betyr det at du ikke stoler på barnehagepersonalet og vil være med for å "sjekke"?

Og i tilfelle det er slik: Hvilke aktiviteter i barnehagens regi er det du føler du må være med på/ overvåke? Hvor går grensen?

Du spør om ting jeg ikke har tenkt på. Aner virkelig ikke.
Det har ikke kommet opp noen ting jeg har vært bekymret for i barnehagen.

(Da må vi isåfall over til skolen. )

Gammel 18-02-09, 11:30   #97
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

En sånn helt generell betraktning: Jeg har en følelse av at mange foreldre tenker at hvis det skulle skje en ulykke, så vil i hvert fall jeg være med! Det er bare noe jeg har observert i tidens løp, blant annet hos venner og familie.

Gammel 18-02-09, 11:30   #98
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker også å være med hvis ungene skal noe jeg er redd for. Ikke fordi jeg ikke stoler på de de reiser med, men fordi da er jeg der om noe skulle skje. Jeg ville vært med om de hadde styrtet med et fly for å sette det på spissen.

Gammel 18-02-09, 11:31   #99
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

En sånn helt generell betraktning: Jeg har en følelse av at mange foreldre tenker at hvis det skulle skje en ulykke, så vil i hvert fall jeg være med! Det er bare noe jeg har observert i tidens løp, blant annet hos venner og familie.

Da er det hvertfall EN voksen til da. Alle monner drar har jeg hørt.

Gammel 18-02-09, 11:31   #100
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det er et ganske godt poeng.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.