|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Betaler du for førerkortet? | |||
| Ja |
|
73 | 66,36% |
| Nei |
|
8 | 7,27% |
| Delvis |
|
24 | 21,82% |
| Aldri tenkt på |
|
5 | 4,55% |
| Deltakere: 110. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Betaler dere lappen?
Men førerkort er også need-to-have for ganske mange jobber, også i byene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Jeg mener at den startet første halvdel av nittitallet. Men nå går den oftere, den går til studentbyene ved semesteroppstart, og det er generelt et bedre tilbud.
Joda, men ikke like mange som før. Mange håndverkere har gått over til el-sykler blant annet. Og jeg sier ikke at lappen blir totalt overflødig for alle, men vil bli mindre viktig for fler og fler. Spesielt i Oslo.
|
|
|
#3 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, sønnen her er elektrikerlærling og han farter fra prosjekt til prosjekt med spesialbygget Bosh elsykkel med lasteplass. Han synes det er helt knall.
|
|
|
|
#4 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Betaler dere lappen?Nei. De får ikke førerkort av oss. Vi bor på bygda, så det er absolutt et behov. Og vi har penger til det. Men den skal de få jobbe litt for selv. Snuppa sparte konfpenger, penger fra jul og bursdag og jobbet litt. Satt litt barnevakt og var kjøkkenassistent på et eldresenter. Og betalte hele førerkortet sitt selv. Vel, hun spurte om å få låne 2000,- av meg til oppkjøringen. For det manglet hun. Jeg svarte nei, penger overføres og lykke til. Så det var det vi sponset. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Betaler dere lappen?Og hvorfor i ALLE DAGER ligger denne tråden i Fest og høytid? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Betaler dere lappen?Her får de dekket lappen. Verken jeg el gubben fikk dekket sertifikat av foreldrene våre. Har spikka og spart for å få råd så de er heldige.
|
|
|
|
#7 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Betaler dere lappen?Tror ikke jeg kan det. Men hvis de trår til selv, så sponser jeg det jeg kan. Men eldste er et ødeland, og da byr det meg i mot å gi henne når hun ikke kommer til å se hvor mye vi må jobbe for å gi henne det. Midterste og minsten er av annet kaliber. Men yter de selv, sponser jeg også.
|
|
|
#9 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Betaler dere lappen?Jeg svarte delvis, men helt sant er det ikke. Alle tre har i noen presanger fått penger tilsvarende 3 kjøretimer. Eldste og Yngste er uinteressert, Mellomste tok lappen for flere år siden. Det meste betalte hen selv. Utover presanger de ville fått uansett har det aldri vært tema at vi skulle sponse lappen. Både Helten og jeg jobbet og betalte førerkortet selv. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Betaler dere lappen?Et lite sidespor. Hvor mange kjøretimer utover det obligatoriske må man regne med?
|
|
|
#11 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#12 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Betaler dere lappen?Vi betaler for lappen når og hvis de vil ta den. Ingen av de to eldste våre har ønsket det, men tilbudet står noen år til, de får ta den hvis de vil. Hittil vil de heller sykle og busse, og de er ikke ofte avhengige av skyss fra oss eller andre. Både jeg og Drømmemannen fikk forresten tilbud om det samme fra våre foreldre, jeg tok lappen som 20-åring og Drømmemannen ikke før han hadde passert 30, og da betalte han selvsagt selv. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#15 |
|
Hvor: Oslo
Oki, da må jeg muligens moderere meg litt. Jeg tenker at jeg betaler det obligatoriske + endel kjøretimer, men 30 er mer enn jeg kan ta meg råd til.
|
|
|
#16 |
|
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Betaler dere lappen?Vi har spart til ungene hver måned tilsvarende barnetrygden siden de ble født Tanken er at det skal dekke bundad, konfirmasjonsselskap og sertifikatet, resterende skal gå som egenkapital den gangen de skal inn på boligmarkedet. Med tre barn har vi funnet ut at det er best for oss å spare jevnt og trutt istedenfor å få stor utgiftshopp når utleggene kommer. Eldste er 9, så det er en stund til øvelseskjøring. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Lurt. Det skal jeg vurdere.
|
|
|
|
#18 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Betaler dere lappen?Omsider er Storesøster i gang, og vi betaler for henne på sett og vis. Det vil si, hun jobber to steder for tiden for å finansiere hobbien sin og så lenge hun betaler inn til fellesskapet FAMILIEN AS, så er det jo ett fett hvor pengene havner.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Betaler dere lappen?Jeg synes forøvrig ikke at det er en selvfølge at man har lappen. Jeg tok ikke lappen før jeg var 32 år, før det hadde jeg rett og slett ikke brukt for det. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Borte
|
Sv: Betaler dere lappen?Mange av storesøsters venner har lappen nå, og det åpner i hvert fall en verden av muligheter innen diverse roadtrips, hytteturer, besøk hos venner i nabobyene osv. Særlig i år hvor all ferie og festival gikk i vasken har det vært hyggelig at vennegjengen kan dra på feks hytteturer der det ikke er mulig å reise uten bil. Hvis hun bare hadde vært hjemme og i byen ville det kanskje ikke vært noe must, men sånn det er nå så kjører og henter vi nesten daglig (kveldlig).
|
![]() |
|
|