|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: - Demp ammepresset
Som mor til en sønn som har fått flaske, må jeg si at det vrir seg i magen når jeg hører at det jobbes bevisst for uttrykket "flaskebarn". Jeg synes det er negativt ladet, og at ordlyden på sett og vis definerer hele barnet. Det "å flaske" synes jeg blir noe helt annet, det beskriver kun en handling. Jeg kan liksom ikke helt se behovet for å kategorisere barn etter hvilken måte de inntar ernæring på. Men meg om det.
|
|
|
#2 |
|
Har fått viljen sin
|
Dette synes jeg er to viktige definisjoner og viktige forskjeller. Forøvrig har jeg tidligere skrevet noe om hvorfor foreldre opplever nederlag ved å gi flaske, og om dette ammepresset som i følge noen sitter i kvinnens eget hode. Jeg siterer;
Det er en forskjell mellom å kalle folk ammepoliti og å etterlyse mer informasjon om flaskemating. Dersom jeg hadde funnet den informasjonen jeg etterlyste og trengte da jeg begynte å flaskemate ville jeg kanskje ikke husket nederlagsfølelsen og ammepresset så godt som jeg gjør i dag. På grunn av at informasjonen ikke fantes, eller ikke var tilgjengelig for meg som mamma, føltes det som om jeg gjorde noe ulovlig da jeg sluttet å amme. Slik skal det ikke være! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Demp ammepressetJeg er blant dem som har prøvd å amme og som har måttet slutte å prøve og amme og som har brutt sammen i gråt av spørsmål om jeg ammer (jeg klarte til slutt å svare uten å bryte sammen 1 måned etter at jeg måtte gi opp).
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: - Demp ammepressetJeg tror jeg slapp unna mye "press" ved bevisst å unngå å lese for mye om amming og hva ekspertene sa om temaet. Jeg leste hvordan man skulle amme og sånn informasjon, og ellers så snakka jeg med helsesøster som var veldig flink når det gjaldt dette. Så da jeg etter 2-3 mnd måtte supplere med flaske så føltes det ikke som noe nederlag, men noe som måtte gjøres for lilles skyld. Han fikk pupp sålenge han ville, men når han ikke ville mere så prøvde vi litt til og slutta når det bare var hyl og skrik når han ble lagt til puppen. Jeg har heller valgt å være stolt over at jeg ikke ga amminga helt opp når han var 2-3 mnd, men at jeg fortsatte selv om det ikke var så mye melk der. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: - Demp ammepressetJeg slet hardt med ammingen, (2 hastesnittbarn), men opplevde mer å bli rådet til å gi flaske for ikke å slite meg ut, enn å amme. For ikke å snakke om når helsesøsteren virkelig ble fortvilet over at jeg nattammet SELV etter at de fikk tenner. Da måtte jeg i så fall pusse tennene etter hver amming, eller slutte å amme. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
har tatt seg sammen
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, men tenk deg: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Nå er ikke "min" type fødsel nevnt med et ord i noen bøker jeg har lest, men hva så? Jeg vet at kvinner er skapt for å føde, og jeg vet at det nok er det ultimate for mange å føde uten smertelindring, så da er det helt naturlig at det er fokusert på dette i de bøkene som er generelle om graviditet, fødsel og barsel. At det tilfeldigvis ikke funker for meg får så være, så er jeg heller glad for at det er et mindretall som opplever det, og at legene om ikke annet var oppdatert på det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror at hvis alle førstegangsgravide leste "Mamma for første gang" før fødselen, ville ikke informasjonen på barsel virket så oppstykket og dum heller. Det er noe med å være forberedt på at det kan oppstå en del problemer, og vite om dem før du står midt oppi selv.
|
|
|
#10 |
|
Fortynnet
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Når jeg tenker meg om så har du helt sikkert rett i at dette gjelder mer enn amming! Det er mest snakk om "normalsituasjonene" (naturlig nok). Vi lulles liksom inn i en verden der alt skal gå problemfritt og etter læreboka. Det er jo ikke alltid slik da. Noen av oss skal være med å fylle opp de små tallene i statistikken også... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
For min del er det ikke noe enten eller når det gjelder Nylander.
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: - Demp ammepressetbtw; er det lov å skryte litt av den konstruktive måten sårbare tema som dette debatteres på her på FP? Jeg synes det er forbilledlig! På NM ville vel en tråd som dette gått bananas, blitt stengt og mange aldri vært på talefot mer.
|
|
|
#14 |
|
Enig! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig! Etter aa ha vaert fravaerende fra pc noen dager var det godt aa komme tilbake til diskusjonen og se at det ikke har tatt helt av med NM-tendenser og kjemping om aa bevise hvem som har mest rett og om hvor farlig MME er og om hvor fantastik MM er.
|
|
|
#16 |
|
villende
|
Sv: - Demp ammepressetJeg tror faktisk det er viktig å huske at helsepersonell bare er mennesker de også. Jeg opplevde ikke noe "ammepress" selv om jeg slet veldig med å få ammingen på plass, fordi jeg har fryktelig sart hud. Jeg antok at det kom til å bli smertefult å amme, hvilket viste seg å stemme. Men jeg hadde bestemt meg for at dette skulle jeg få til, mye fordi jeg ikke ble ammet og er allergiker, mens broren min som ble ammet ikke har noen allergier. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: - Demp ammepressetJeg har ikke klart å amme i begynnelsen uten skjold, og det var det som gjorde at vesla la seg rolig til og ikke klikket i vinkel fordi hun mistet taket hele tiden da hun var nyfødt. Vi prøvde de 2 første dagene uten, så begynte sulten for alvor å melde seg og jeg hadde bestemt meg på forhånd om at hvis problemene jeg hadde med storebror begynte å vise seg hos vesla, skulle skjoldet fram. Da roet jenta seg, hun søg godt og melka flommet etterhvert. Vi sluttet med skjoldet en eller annen gang mellom 2 og 3 mnd.
|
|
|
|
#20 |
|
Absolut ateist
|
Egentlig ikke. Når man får beskjed om at det er helt normalt at barnet blir så tynt at ribbeina vises, at det er helt normalt at man ammer 20 av døgnets 24 timer, at det er helt normalt at en baby på 3 mnd bruker en time på 100 ml gitt på flaske, at det er helt normalt at de skriker av sult selv etter å ha blitt ammet lenge, at det å ha et så stramt tungebånd at tungen krøller seg oppover og er hjerteformet ikke skal ha noe å si på ammingen, da velger jeg å påstå at helsearbeiderne er inkompetente på sitt område, det gjelder både leger, helsesøstre, og jordmødre som jeg var i kontakt med. Men så forventer jeg ikke at du skal forstå at det faktisk finnes inkompetente mennesker i helsevesenet med slike tåpelige utspill som det der.
|
![]() |
|
|