Sv: - Demp ammepresset
Ammepress har etter min mening to definisjoner. Den ene er den positive, den hjelpen, støtten og informasjonen man trenger for å faktisk få det til. Det er det positive, støttende presset, og omsorgen man trenger for å mestre en ny oppgave - å amme et barn. Det krever mye mer enn det man kanskje kan få inntrykk av gjennom å se Bryst er best-videoen som vises på helsestasjoner før fødsel.
Det negative ammepresset er det som ikke ivaretar mor eller barn. Det er den manglende informasjonen og kunnskapen, det er det manglende engasjementet helsestasjoner og helsepersonell uten kunnskaper og positive erfaringer klarer å lire av seg. Det er mindreverdighetsfølelsen og usikkerheten man sitter igjen med dersom man ikke blir lyttet til, det er å oppleve at man ikke er verdig en dialog med helsesøster - man trenger formaninger fordi man ikke får det til.
Flaskeposten har fått - og får fortsatt - mange henvendelser der dette er tema. Mange forteller at de har blitt nedgradert til å være mamma - og i møtet med helsepersonell har man ikke kompetanse - uavhengig av egne erfaringer og holdninger.
Heldigvis satses det på å utvide helsestasjonenes kompetanse. Heldigvis finnes det mange helsesøstre som gjør en super jobb - og ammehjelpen har vært uvurderlig for å sørge for at ammingen har gjenoppstått etter trange kår på 60-70-tallet.
Likevel - så lenge det ikke finnes informasjon om flaskemating og MME lett tilgjengelig for nybakte foreldre, vil jeg si at det er et negativt ammepress som faktisk blir håndhevet av helsepersonell, forskere og mediene.
Det handler ikke om å diskutere hva som er best - amming ER best, og MME nest best. Det handler om å akseptere at noen faktisk ikke får det til. Og det handler om at man faktisk kan innse at manglende flaskematinginformasjon faktisk ikke reduserer prosentandelen som bruker flaske - enten for å gi MM eller MME.
Irma - vi bruker flaskebarn ganske bevisst for at det skal bli et uttrykk. Vi har også brukt verbet å flaske, fordi det så tydelig forteller hva det går ut på.
Og rent personlig kan jeg legge til at etter å ha talt på den internasjonale ammekonferansen tidligere i vår, faktisk har fått nok tillit til meg selv til å si at jeg har ammet. Jeg delammet i 7mnd, og jobbet ganske hardt underveis. Likevel tok det ett år etter avsluttet amming før jeg klarte å identifisere meg med andre ammende foreldre. For jeg fullammet jo ikke.