|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)
Og det gjelder selvsagt både på Sinsen, i Trondheim og på Raufoss. Men om man er vant til et stort kundegrunnlag er det sikkert lettere å tenke over det. Save
|
|
|
#2 |
|
geskjeftig
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg bor i periferien og jobber i Oslo, og kan ikke si jeg merker så stor forskjell på koseligheten her og der. Nå skal det sies at jeg ikke jobber i gryta lenger, men også da jeg jobbet i sentrum, hadde jeg stamsteder hvor de slo av en liten prat, husket hva jeg skulle ha osv. I den bydelen jeg har kontor nå, er det riktig så landsbykoselig.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Vel, når jeg er på besøk i min hjembygd er jeg fortsatt "hun som ikke hører til". Sist sto jeg fem minutter i en (ganske dyr) barneklærbutikk og ventet på å få betalt en strømpebukse mens hun som eier butikken sto og snakket med naboen sin (!) på telefon, og kun verdiget meg et blikk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Selvfølgelig. Alle har jo sin historie og alle er like sanne. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Ja, han franske? Han er bare verdens hyggeligste! Han kommer alltid løpende ut av butikken når jeg går forbi. Save
|
|
|
#6 |
|
Librocubicularist
|
Nei, bare sjå korleis det gjekk i denne tråden.
|
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg elsker den lokale Jokeren på stasjonen, som garantert betjener kundene tre ganger så raskt som alle andre matbutikker.
|
|
|
|
#8 |
|
|
Jah! Den søndagsåpne Jokeren på Holtet, alltid stappfull, men med betjening som pakket varene og bar dem ut i bilen for meg en gang jeg var der med to ganske små barn. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Når jeg besøker mamma på bøgda, blir jeg helt skremt. Jeg bodde på det stedet i tre år da jeg var tenåring, så ingen kjenner MEG, men de kjenner mamma. Og som mamma alltid sier: Alle kjenner apen, apen kjenner ingen. Jeg blir stoppet på butikken og på joggetur og ja, overalt, av folk jeg ikke aaaaaner hvem er, men som tydeligvis vet hvem jeg er. Det er en blanding av smigrende og skikkelig, skikkelig ekkelt.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Vi har en liten nærbutikk som jeg virkelig skulle ØNSKE var som de Jokerne dere beskriver, og var det i grunnen litt før, men i løpet av de siste ti årene har mannen som driver den blitt surere og surere og latere og latere, og kjefter mer og mer på han stakkaren som tasser rundt og rydder i butikken, på veldig bråkete tyrkisk, og jeg LENGTER etter at den skal tas over av en kjede.
|
|
|
#11 |
|
Hertuginne
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Nå har jeg nettopp vært på kaffesjappe et sted på Grønland i Oslo, fått min doble latte uten å måtte si hva jeg vil ha fordi de kjenner meg igjen og slått av en liten prat med betjeningen (det var lite folk der, så ingen kø og dermed tid til litt småprat). Det er ikke bare på bygda man får den type service.
|
|
|
#12 |
|
geskjeftig
|
En av de butikkene jeg får best service på i hele verden, er Teknikmagasinet på Byporten. Så det, så.
|
|
|
#13 |
|
Hertuginne
|
Åh, ja, de er jo helt fantastiske.
|
|
|
#14 |
|
geskjeftig
|
Ikke sant! Og jeg har reklamert to ganger på samme type hodetelefoner, og de er like blide og småprater og sender meg sms med rapporter på utredningen og bare idyllen. En gang reddet de ferien min med fleksibel utlevering av ny vare som svogeren min hentet uten kvittering eller noe som helst.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Haha, Joe & the Juice gir meg et snev av samme følelse som jeg fikk på Abecrombie&Fitch-sjappa i Paris. Lillesøsteren min ville absolutt dra dit, så hun (16), jeg (39) og Hiawata (da 9 år) dro dit. Jeg tror jeg aldri har følt meg både så ubekvem, lattermild og out of place noensinne.
|
|
|
#16 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke merker så enorm forskjell på tempo og service fra Oslo til Trondheim, iallefall. Men det kan hende det fordi jeg benyttet meg mye mer av servicetilbud i Oslo enn i Trondheim og at jeg rett og søett bare har glemt.
|
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Eg tenker det Mave seier om at ei historie er sann, speler inn her. Sjølv har eg ein høglydt og i enkelte miljøer veldig synleg forelder, så eg opplever det som befriande å kunne presentere meg med fullt namn utan å få spørsmålet "Nokon Farsdotter, jammen då er du vel dottera til Far, då?" Eg har same erfaring som Polyanna på nærbutikken og misliker det veldig. Eg liker å vere anonym eller å ha relasjonar basert på mine initiativ i nærmiljøet. Dette er òg årsaken til at eg har vald å ikkje jobbe nær der eg bur. Det eine året eg gjorde det, blei eg koko av spontane foreldresamtaler på treningssenteret.
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Nei, det var det jeg mente med pkt 2 også, man må ville det, og man må få det til.
|
|
|
#19 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)I hjembygda mi, der føler jeg meg hjemme. Det er noe utrolig varmt og fint med det å komme til et sted der alle hilser på deg, snakker med deg, inviterer deg på besøk, vinker til deg når de kjører forbi i bilen, etc. Og det at nesten alle har kjent deg siden du var liten, det er noe helt spesielt ved det også. Det er ingen som kjenner meg på den måten av de jeg omgås til daglig. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
geskjeftig
|
Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Tally, jeg mener også, som deg, at bygda har et visst ansvar. Men det tror jeg ikke bygda mener.
Vi flyttet til bygda som en prøveordning, og det har krevd en viss "fake it till you make it" både for min og mannens del å få til en omgangskrets her. Ingen av oss er så hypersosiale. Men man må rett og slett bestemme seg, albue seg inn og og ha stayerevne, og det skjønner jeg definitivt at mange verken vil eller gidder.
|
![]() |
|
|