Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du verv i frivillighet/barns aktiviteter?
Har ikke hatt verv de siste årene/aldri hatt 23 13,53%
Har ingen verv for tiden 40 23,53%
Har ett verv verv 50 29,41%
Har flere verv 57 33,53%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-13, 10:12   #81
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter

Mannen er trener for gutta i karate. Jeg har ikke noen verv akkurat nå, men har tenkt å melde meg til FAU for de neste to årene når det blir valg igjen til våren. Har vært i FAU tidligere. Vi er nok sånn midt på treeet med på ting og tang. (Bortsett fra dugnader og sånt, da er vi alltid med.)

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 10:52   #82
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men har noen tanker om dette.

Jeg er klassekontakt på jentenes skole, og jeg kjenner at et verv holder for meg. Spesielt når det jeg mener jobben vår er, altså sikre foreldremedvirkningen i skolen, utelukkende handler om kakebaking. ALT det er snakk om og alt det handler om, er kakebaking. Finne folk til å bake kake, slik at man kan holde en eller annen aktivitet som koster noe, eller haste på tur i nærmiljøet umiddelbart etter skoleslutt, så man kan snakke med de man ellers snakker og har kontakt med, og så er det klassetur og enda mer KAKEBAKING!! Hvis jeg hører det ordet en gang til, blir jeg sprø!

Og det er ikke fordi jeg ikke er engasjert eller fordi jeg har for mange unger. Jeg fordyper meg i skolearbeid og ungene hverdag, og skolen er så viktig i livene våre og dette formidler jeg gjennom så mange ting. Som ved å glede meg til å gå på foreldremøte så jeg kan ta del og høre om alt som er nytt (feks PALS som høres ut som et helt fantastisk opplegg) Men foredragsholdere må rushe gjennom stoffet sitt så vi får presset inn kakebakingen. Det som skjer ser ut til å handle om helt andre ting enn tanken opprinnelig var med FAU? Eller handler Fau om å presse inn mange nok kakebakinger i løpet av året, slik at det blir bakt nok kaker og meieriene skal få det til å gå rundt? Gratis skole, anyone?

Nå har vi bra økonomi, men hårene bak i nakken reiste seg over alt snakket om kakebakingen og alt som koster. Dette kan neppe være inkluderende eller ha fokus på skole og miljø.

Sist redigert av Skremmern : 05-10-13 kl 11:39.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 11:00   #83
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FAU her hos oss er ikke om kakebaking i det hele tatt. På skolen til gutta melder man seg enten til festkomiteen eller FAU. Så FAU er bare om skoleting.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 11:01   #84
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I fau hos oss er det kakebaking to -tre ganger i året, det er mer enn nok.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 11:25   #85
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kakebaking i FAU?
Slik er det ikke hos oss i hvertfall. FAU arrangerer riktignok 17.mai, men det er det tredje og femte som tar seg av og alt om kakebaking og sånn omtales i 17. Mai-komitemøtene. I vårt FAU handler det om trafikk, skolemiljø og de siste årene om ombygging og flytting og sånt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 11:39   #86
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ingen kakebaking i Fau her heller, men klassekontaktene har ansvar for å sørge for kakebakere en gang i året, når det er åpen dag.

Gammel 05-10-13, 11:40   #87
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Kakebaking i FAU?
Slik er det ikke hos oss i hvertfall. FAU arrangerer riktignok 17.mai, men det er det tredje og femte som tar seg av og alt om kakebaking og sånn omtales i 17. Mai-komitemøtene. I vårt FAU handler det om trafikk, skolemiljø og de siste årene om ombygging og flytting og sånt.

Ja, jeg skrev feil, jeg er klassekontankt.

Gammel 05-10-13, 11:41   #88
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På mittt sise FAU var det informasjon fra rektor, leder på SFO og skolens representant i et opplegg som handler om at skolen (foreldre og barn) arrangerer en kveld til inntekt for vennskapsskoler i Kongo. På den kvelden skal vi ha cafe, MED kaker , men også andre aktitiviteter som gir inntekt.

Dessuten, når kommunene struper pengesekken ut til skolene, og det IKKE skal være foreldrebetaling, MÅ man finne alternative måter å finansiere sosiale ting på. Jeg tenker også, at å bake en kake er et lavterskelbidrag som de aller, aller fleste kan klare. Er ikke det fint da, at alle kan bidra på sitt vis?

FAU hos oss finansierer en hel rekke aktiviteter for ungene som ikke skolen har penger til ellers. Vi kjøper lusekammer, refleksvester, premierer gå-kampanjer og sponser prisutdeling i skolens lokale sangkonkurranse. Dette er penger som MÅ komme fra et sted, og siden ikke de daler ned fra himmelen, så blir det kakesalg, cafedrift, lotteri og andre "enkle" aktiviteter. Sånn er det bare.

Free-loadere er noe jeg også irriterer meg over, men tror vi bare må innse at de finnes overalt. Til syvende og sist så fokuserer jeg heller på at det er fint at andre, engasjerte foreldre, i det minste, tar ansvar også utover egen ungeflokk. Det er kanskje ikke egentlig så mye å hente for meg generelt, hos folk som ikke gidder å transportere til kamp eller leirskole, heie på sidelinjen, stille på foreldremøter, stille på avslutninger, selge kalendere eller eller bake en kake på vegne av egne og andres barn.

Gammel 05-10-13, 11:58   #89
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan vet dere hvem som er "freeloadere"? Jeg tror mange lever under en illusjon om at de virkelig vet det meste av det som er verdt å vite om andres liv. Men det gjør vi jo ikke, noen av oss.

Gammel 05-10-13, 12:11   #90
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvordan vet dere hvem som er "freeloadere"? Jeg tror mange lever under en illusjon om at de virkelig vet det meste av det som er verdt å vite om andres liv. Men det gjør vi jo ikke, noen av oss.

Man kan ikke vite alt om enkeltmennesker, men å tenke tanken på gruppenivå er slettes ikke rart.

Noen ting vet man noe om og noe vet man ikke noe om.

Jeg har vært på et veldig viktig foreldremøte en gang og ble etterpå utspørret masse av et foreldrepar som heller hadde hatt lyst til å kjøre firehjuling med ungene enn å gå på møte. Resultatet fra foreldremøter ville de ha av meg. De har flere ganger uttrykket at de ikke prioriterer slike møter.

Det kan hende de har godt skjulte store problemer som gjør at de ikke kan gå og at det ligger tragedier og vanskeligheter til grunn, men da er det innmari dumt å si at man har mer lyst til noe annet enn å gå på møte.

Det er en god del foreldre som ikke engasjerer seg og det handler ikke bare om dårlig helse, vanskelig arbeidstid osv.

Jeg ble sjokkert en gang for en del år siden da veldig få kom på et foreldremøte i en sammenheng jeg var i. En ting var at få kom, men de som ikke kom hadde heller ikke meldt forfall slik det ble bedt om i innkallingen. Er man i stand til å ha omsorg for barn er man også i stand til å melde forfall.

Jeg tenker også at enkelte superengasjerte foreldre godt kan la andre slippe til også og forsøke å utfordre dem som ikke er så mye med. Det kan være høy terskel og det kan jeg forstå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 12:12   #91
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg vet ikke hvem som er freeloadere, men det er jo noen som alltid stiller opp og andre som ikke gjør det. Jeg vet om noen som har små barn/er syke/hvahardu og tenker at det er greit at ikke alle kan være med på alt, og jeg vet heller ikke alt om alle og tror ikke jeg vet det heller. Men jeg synes likevel at alle foreldre som har barn med på aktiviteter som fordrer dugnadsinnsats bør bidra på en eller annen måte.
Jeg snakker forøvrig på generelt grunnlag og har ingen spesifik freeloader-familie i tankene.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 05-10-13, 12:30   #92
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå nyter jeg mitt otium etter tja, 17-18 år med ulike verv knyttet til det å ha barn.
Jeg har virkelig bidratt med alle mine ressurser både i råd og utvalg i både barnehage, skole og fritidsaktiviteter.
Jeg har ledet ulike dugnadsgrupper der det som her er mange som irriterer seg over de som tilsynelatende ikke bidrar.
Av egen erfaring vet jeg veldig godt hvordan det er å sitte der og ikke ha mulighet til å bidra over en periode, og kjenne på de andres skulende blikk og irritasjon. Det er en lite hyggelig følelse, og jeg tror oppriktig at de aller fleste bidrar om/hvis/på den måten de kan.
Kan de ikke regner jeg med at de har grunner til det, og finner det unaturlig at andre skal spekulere og irritere seg over det.

Jeg jobber med frivillighet på andre områder nå, og jeg tror virkelig vi er i en særstilling i dette landet når det gjelder å stille opp å jobbe frivillig på ulike områder innenfor kultur, idrett o.l.
Det er så mage flotte folk der ute

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 12:41   #93
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg og mannen har tre going on fire verv i forbindelse med ungene. Mannen er vara fau i bhg, vara klassekontakt på skolen og så driver vi som en av tre kiosken i fotballlaget, samt at mannen er dugnadsansvarlig i bhg.
Det går helt fint. Det er mindre arbeid med verv enn man skulle tro, og det gir en god følelse å bidra.

Jeg er enig i at dersom man har barn i dugnadsbasert fritidsaktivitet bør man kunne bidra litt. Ta den kioskvakten eller skaff stedfortreder, ikke bare unnlat å møte opp. og bak den kaken osv. Det skaper et fint fellesskap. Edit: jeg skjønner at noen ikke har mulighet. Mine uttalelser er vel litt farget av at noen sender epost dagen før kioskvakt og sier de ikke kan for de er på ferie. Enda det står spesifikt at man skal bytte internt og de har visst om denne vakten i flere mnd. Nuff said!!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 12:47   #94
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

På mittt sise FAU var det informasjon fra rektor, leder på SFO og skolens representant i et opplegg som handler om at skolen (foreldre og barn) arrangerer en kveld til inntekt for vennskapsskoler i Kongo. På den kvelden skal vi ha cafe, MED kaker , men også andre aktitiviteter som gir inntekt.

Dessuten, når kommunene struper pengesekken ut til skolene, og det IKKE skal være foreldrebetaling, MÅ man finne alternative måter å finansiere sosiale ting på. Jeg tenker også, at å bake en kake er et lavterskelbidrag som de aller, aller fleste kan klare. Er ikke det fint da, at alle kan bidra på sitt vis?

FAU hos oss finansierer en hel rekke aktiviteter for ungene som ikke skolen har penger til ellers. Vi kjøper lusekammer, refleksvester, premierer gå-kampanjer og sponser prisutdeling i skolens lokale sangkonkurranse. Dette er penger som MÅ komme fra et sted, og siden ikke de daler ned fra himmelen, så blir det kakesalg, cafedrift, lotteri og andre "enkle" aktiviteter. Sånn er det bare.

Free-loadere er noe jeg også irriterer meg over, men tror vi bare må innse at de finnes overalt. Til syvende og sist så fokuserer jeg heller på at det er fint at andre, engasjerte foreldre, i det minste, tar ansvar også utover egen ungeflokk. Det er kanskje ikke egentlig så mye å hente for meg generelt, hos folk som ikke gidder å transportere til kamp eller leirskole, heie på sidelinjen, stille på foreldremøter, stille på avslutninger, selge kalendere eller eller bake en kake på vegne av egne og andres barn.

Jeg synes sosiale ting (vel og merke den type sosiale ting som arrangeres pr. nå) er oppskrytt, rett og slett, og skulle ønske billigere, Rema 1000-løsninger var i fokus i tillegg til det faglige og selvsagt skolearbeidet. Leke sammen etter skolen? Skøytekvelder uten fuzz og ting som må kjøpes? Å være sammen for å skape bedre miljø trenger ikke å koste noe og det trenger ikke å involvere kaker.

Det som fascinerer meg innmari med innlegget ditt er at du/dere har oversikt over hvem som er freeloadere.

Gammel 05-10-13, 13:08   #95
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Men nå snakker dere om både verv og dugnadsoppgaver under ett. For meg er dette to ulike ting. Jeg bidrar selvfølgelig på dugnad selv om jeg ikke tar verv akkurat nå. Jeg stiller både med kake og premier til årets juletrefest, jeg tar kiosktidene jeg blir satt opp på og de oppgavene jeg blir gitt når jeg er tilstede på aktiviteter der barna er. Det er planlegging i forkant jeg ikke kan være med på, fordi det innebærer møter på kveldstid.

Gammel 05-10-13, 13:26   #96
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte at jeg har flere verv, men nå har jeg faktisk bare vara-jobb - i FAU, Konsernets styre og brukerrådet i bgh.

Gammel 05-10-13, 13:30   #97
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Mine uttalelser om free-lading er også basert på nøyaktig samme erfaring som daisy's.
Jeg synes det er en uting å melde forfall i absolutt siste liten og la andre stå igjen med dobbelt arbeid.

Gammel 05-10-13, 14:20   #98
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Sint!

[quote=Skremmern;3813389]Jeg synes sosiale ting (vel og merke den type sosiale ting som arrangeres pr. nå) er oppskrytt, rett og slett, og skulle ønske billigere, Rema 1000-løsninger var i fokus i tillegg til det faglige og selvsagt skolearbeidet. Leke sammen etter skolen? Skøytekvelder uten fuzz og ting som må kjøpes? Å være sammen for å skape bedre miljø trenger ikke å koste noe og det trenger ikke å involvere kaker.

Det som fascinerer meg innmari med innlegget ditt er at du/dere har oversikt over hvem som er freeloadere.[/QUOTE ]

Jeg snakket om free-loadere som et begrep. Jeg klarer ikke for mitt bare liv, å forstå at alle foreldrene til en halv fotballgruppe, ikke har sertifikat, ikke har helse, eier en bil eller har tid/mulighet til å kjøre/heie på NOEN av årets kamper. Så grusom og kynisk er jeg, at jeg tror det handler om latskap og uengasjement. Kanskje foreldrene deres heller ikke engasjerte seg, så de tror det skal være slik?

Noen sosiale ting er tradisjon, noe barna vil savne hvis det ikke gjentas hvert år. Juleavslutninger, sommeravslutninger osv. For å kunne dra i gang skøytekvelder kreves det at noen tar initiativ, setter en dato, sender ut informasjon. Hvem skal gjøre det? NOEN MÅ TA ANSVAR, med eller uten kake. Det er lov å ha flere ting i hodet samtidig, og i FAU går det an å mene noe om faglige ting, samtidig som man tar et ansvar for skolemiljø, sikkerhet på skolevei og aktivitetsmuligheter i skolegården.

Arrangere leking etter skoletid? Ja, det er REMA 1000.... Hvem skal gjøre det? FAU? Da må jo noen sitte i FAU først. Familiegrupper er forresten et slikt tiltak, ment til å være enkelt og lavterskel. Ikke noe fuss, normal mat og normale aktiviteter. Alle gruppene (3-4 elever) drar hjem til alle i gruppa, 1 gang i løpet av året. Enkelt? Her også er det en rekke innsisgelser fra foreldre. Manglende plass, dårlig helse, liten tid, påtvunget andres barn, eget barn har nok venner...

Gammel 05-10-13, 14:22   #99
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg er ikke imot foreldregrupper, jeg er "imot" det det dreier seg om nå. Grunnen til at jeg bitcher over alle kakene er ikke fordi jeg ikke liker kaker, men fordi alt skal koste noe. Fordi alt vi skal gjøre sammen må koste noe. Og det er faktisk ikke særlig inkluderende selv om tanken er det. Hvor mange ganger hører vi ikke foreldrekontakter stå å si "ja, nei, vi kan jo ikke tvinge noen til å gi penger, men..." i løpet av et møte?

Gammel 05-10-13, 14:25   #100
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er ikke imot foreldregrupper, jeg er "imot" det det dreier seg om nå.

Hva dreier det seg om nå?

Jeg trodde ikke du var i mot foreldregrupper heller, men det er de som aldri på noe plan er med på å strekke seg litt lenger for egne og andres barn. Fordi det ikke passer dem.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.