Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 22:08   #81
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hvor skal grensen gå, da, for å ha fag som flest mulig kan hevde seg i? De aller skolesvakeste elevene er nok ikke typisk de som hevder seg i gym heller. Ting henger oftere sammen (skole-evner og motorikk) enn det klisjeene tilsier. Jeg har i alle fall svært liten tro på at det er gymnastikkfaget som redder særlig mange fra å droppe ut av skolen.

Jeg satt akkurat og tenkte det samme.

Gammel 20-08-12, 22:10   #82
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå veit eg at KØ-lærarane der eg har jobba, har idrettsfagleg utdanning, og eg har og inntrykk av at det er stor grad av faglegheit i det dei gjer i undervisninga. Så eg vel å tru at faget har endra seg sidan vi gjekk på skulen. Eg veit for eksempel (fordi eg var kontaktlærar til nokon som hadde foreldre som mislikte dette) at dei bruker "Mat på data", får opplæring i energi inn versus energi ut og at dei hadde ei lekse ein gong kor dei skulle loggføre matinntak og trening over ei veke.

Når det gjeld å lage eit treningsprogram og følgje det, vil eg ikkje seie at dette utelukkande er innsats, det er jo også ferdigheit og kompetanse. Er treningsprogrammet realistisk og "fornuftig" med tanke på føresetnader, for eksempel?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:56   #83
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hvor skal grensen gå, da, for å ha fag som flest mulig kan hevde seg i? De aller skolesvakeste elevene er nok ikke typisk de som hevder seg i gym heller. Ting henger oftere sammen (skole-evner og motorikk) enn det klisjeene tilsier. Jeg har i alle fall svært liten tro på at det er gymnastikkfaget som redder særlig mange fra å droppe ut av skolen. Men akkurat det har jeg ikke noe empirisk grunnlag for å si så mye om. De som er veldig gode i idrett har også mulighet til å søke seg til toppidrettsgymnas, hvor de vil få karakterer som i større grad gjenspeiler prestasjonene, akkurat som unge musikere kan velge seg til musikklinjer, dansere kan velge seg til danselinjer, og forsåvidt også unge bilmekanikere kan velge seg til yrkesfag.

Det med at de skolesvake elevene hevder seg så godt i gym er en myte. Noen hevder seg bra, de fleste gjør det ikke. Det er derfor neppe på grunn av disse elevene at man har karakterer i gym.

Jeg syns at gym er et viktig fag, og det viktigste er jo at elevene faktisk deltar i gymmen i stedet for å melde seg opp til privatiseksamen (som er rent teoretisk), noe som kan se ut til å være en begynnende trend.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 00:01   #84
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Innsats i timen teller i alle fag på ungdomsskolen mellomste går og eldste gikk.
På videregående også.
Matte er en av de få fagene hvor innsats ikke teller like mye, men det hadde noe å si der også.

Gammel 23-08-12, 00:17   #85
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

En viktig årsak til at denne endringen kommer nå, er at kroppsøvingsfaget er det faget i videregående opplæring der flest elever hopper av underveis. De kutter altså ut å gå til timene, velger å få IV (ikke vurdert pga stort fravær/manglende deltakelse), og tar en 4-timers teoretisk privatisteksamen på slutten av skoleløpet for å sikre vitnemålet. Når det blir sånn fungerer i hvert fall ikke faget i sett fra et helseforebyggende perspektiv. Dette er en ganske stor sak i utdanningskretser, og har bl.a. ført til innstramming i reglene for når elever kan få melde seg ut av fag - uten at det har hjulpet nevneverdig.

Brytetreneren til jenta mi har faktisk skrevet master om akkurat denne problemstillingen. Hvis noen er interessert står det litt om det hun fant ut på s. 9 her: http://www.skoleneslandsforbund.no/p...s/1/196003.PDF

Gammel 23-08-12, 00:21   #86
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Innsats i timen teller i alle fag på ungdomsskolen mellomste går og eldste gikk.
På videregående også.
Matte er en av de få fagene hvor innsats ikke teller like mye, men det hadde noe å si der også.

Dette er ikke lov etter dagens regelverk, hvis det dreier seg om ren registrering av hvem som er aktive og ikke. Det man kan gjøre er å gjøre seg notater om elevers konkrete måloppnåelse i timer.

Man kan altså f.eks. ikke notere seg at Per svarte på fem spørsmål mens Kari svarte på bare to, og derfor er Per "flinkere" enn Kari. Det man kan gjøre er å notere seg at Per viste middels måloppnåelse knyttet til kompetansemål ditt og datt i forbindelse med gjennomgang av den og den teksten i norsk, mens Kari hadde innspill som viste høy måloppnåelse. Kari kan altså vurderes som "flinkere" selv om Per var mer aktiv.

Gammel 23-08-12, 00:26   #87
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis gym skal ses på som et fag som alle andre fag der målet er å lære seg pensum og få karakter, må det også være greit å ta faget som privatist på lik linje med andre fag. Hvis man tenker at gym står i en særstilling og hovedmålet er oppmøte og aktivitet tror jeg man må foreta en skilsmisse mellom faget og aktiviteten på noe vis. Kanskje deltagelse i kroppsøving må inn på linje med orden og oppførsel, altså at man må delta for å få vitnemål? Mens karakter i idrett/gym blir et studieretningsfag?

Gammel 23-08-12, 01:58   #88
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Jeg er enig med deg, Katta. Det obligatoriske kroppsøvingsfaget sånn som det er i dag bør endres, så bør man heller tilby programfag i tillegg. Skolen min tilbyr f.eks. Friluftsliv som programfag på Vg3, selv om det i utgangspunktet ikke er et programfag som hører til på noen av utdanningsprogrammene vi har. Det er et fint fag som mange teorileie elever har glede av.

Gammel 23-08-12, 05:53   #89
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ein har jo breddeidrett som programfag og. Det er populært, har eg inntrykk av.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.