|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
intro
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting
Jeg satt akkurat og tenkte det samme.
![]() |
![]() |
#82 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingNå veit eg at KØ-lærarane der eg har jobba, har idrettsfagleg utdanning, og eg har og inntrykk av at det er stor grad av faglegheit i det dei gjer i undervisninga. Så eg vel å tru at faget har endra seg sidan vi gjekk på skulen. Eg veit for eksempel (fordi eg var kontaktlærar til nokon som hadde foreldre som mislikte dette) at dei bruker "Mat på data", får opplæring i energi inn versus energi ut og at dei hadde ei lekse ein gong kor dei skulle loggføre matinntak og trening over ei veke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det med at de skolesvake elevene hevder seg så godt i gym er en myte. Noen hevder seg bra, de fleste gjør det ikke. Det er derfor neppe på grunn av disse elevene at man har karakterer i gym. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingInnsats i timen teller i alle fag på ungdomsskolen mellomste går og eldste gikk.
![]() |
#85 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEn viktig årsak til at denne endringen kommer nå, er at kroppsøvingsfaget er det faget i videregående opplæring der flest elever hopper av underveis. De kutter altså ut å gå til timene, velger å få IV (ikke vurdert pga stort fravær/manglende deltakelse), og tar en 4-timers teoretisk privatisteksamen på slutten av skoleløpet for å sikre vitnemålet. Når det blir sånn fungerer i hvert fall ikke faget i sett fra et helseforebyggende perspektiv. Dette er en ganske stor sak i utdanningskretser, og har bl.a. ført til innstramming i reglene for når elever kan få melde seg ut av fag - uten at det har hjulpet nevneverdig.
![]() |
#86 |
50 & somewhat fab
Dette er ikke lov etter dagens regelverk, hvis det dreier seg om ren registrering av hvem som er aktive og ikke. Det man kan gjøre er å gjøre seg notater om elevers konkrete måloppnåelse i timer.
![]() |
#87 |
maler
|
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingMen hvis gym skal ses på som et fag som alle andre fag der målet er å lære seg pensum og få karakter, må det også være greit å ta faget som privatist på lik linje med andre fag. Hvis man tenker at gym står i en særstilling og hovedmålet er oppmøte og aktivitet tror jeg man må foreta en skilsmisse mellom faget og aktiviteten på noe vis. Kanskje deltagelse i kroppsøving må inn på linje med orden og oppførsel, altså at man må delta for å få vitnemål? Mens karakter i idrett/gym blir et studieretningsfag?
![]() |
#88 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg er enig med deg, Katta. Det obligatoriske kroppsøvingsfaget sånn som det er i dag bør endres, så bør man heller tilby programfag i tillegg. Skolen min tilbyr f.eks. Friluftsliv som programfag på Vg3, selv om det i utgangspunktet ikke er et programfag som hører til på noen av utdanningsprogrammene vi har. Det er et fint fag som mange teorileie elever har glede av.
![]() |
|
|