|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?For at vi skal vite, tenker jeg, at uansett hvordan livet kræsjlander, så skal vi ikke dumpes i en navnløs grav, som et annet dyr?
![]() |
#82 |
Live and let live
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?
Begravelsesbyrået vi benyttet når pappa døde var utrolig flinke med alt. De støttet mamma på valgene hun tok, pushet ikke på dyre ting, og foreslo billigere alternativer. I tillegg tok de seg av søknaden om støtte til gravferden for henne, og de var bare kjempeflinke. Vi har benyttet oss av samme gravferdsbyrået til alle døsfallene i familien, og jeg har opplevd dem som vedlig god støtte og viktig nærvær under begravelsene.
Hva skriver du egentlig her? At dersom ene av to partnere dør, så må det betales en festeavgift for at den andre partneren skal få satt ned urnen i graven når h*n dør, frem til det skjer? Og hva mener du med at kremasjon blir dyrere fordi det skjer akkurat da? Begravelsene er jo stort sett innen en uke etter dødsfallet?
![]() |
#83 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Interessant tråd altså, får meg til å gjøre opp noen tanker.
![]() |
#84 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Jeg har kun lest hovedinnlegget og innser at jeg nok svarer litt off topic siden tråden nå har blitt så lang. Likevel, min erfaring er at det meste koster - mye. Vi var så mentalt slitne etter en lang sykdomsperiode med treern vår, at vi ikke orket å tråkke til noe særlig selv i forbindelse med begravelsen. Det ble til at byrået ordnet seremoni, program, dekking av bord etc på lokaler etterpå og søknader hit og dit. På den spesifiserte regningen i etterkant kunne vi se at de hadde en sats på 700 kroner for å legge hvit duk på bordene ...
![]() |
#85 |
Ekvilist
|
Det blir dyrere, men ikke mer kronglete. Vi hadde humanistisk begravelse for min far, men ingen av oss var medlem. Derfor måtte vi betale mer. Jeg ser at gravferdsseremoni nå koster 3000,- for ikke medlemmer, og er gratis for medlemmer. Hjemmebesøk, rådgivning etc koster også ekstra hvis man ikke er medlem. Priser her.
![]() |
#86 |
heimføing
|
Alle kommuner er pliktig å ha livssynsnøytrale gravferdslokaler. At det ikke funker helt slik i praksis, vet alle vi som leser medlemsbladet til HEF jevnlig.
Worst case scenario er at du (dersom du var barnløs) hadde bodd med samboeren din i flere tiår, og så dør han og hans foreldre (nærmeste pårørende da) som kanskje ikke har hatt kontakt på tyve år henter han "hjem" til andre enden av landet for å ha graven nær seg.
Ja selvsagt. Jeg trodde det ble ment blomsterpynt utenom dette, har sett det noen ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Bare av ren nysgjerrighet, hvor defineres det hvem som er nærmeste pårørende i et samboerskap? Gjelder samme definisjon isåfall overfor alle offentlige etater? Kan en evt definere dette selv, gjennom f.eks samboeravtale, testemente etc? |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Er det riktig at man kan slippe alle utgifter ved å donere kroppen til forskning? (Hvis man uansett ønsker å gjøre dette og hvis de etterlatte respekterer dette ønsket)?
![]() |
#89 |
heimføing
|
Nei, det tror jeg ikke er lov. Det er vel krav til drenering og greier på gravsteder. Tror jeg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Nei, urna må gravlegges på godkjent gravsted innen seks mnd. etter kremeringen, med mindre man får tillatelse til askespredning.
![]() |
![]() |
#92 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Eller avdøde kan søke fylkesmannen om å få spredd asken sin på et godkjent sted.
![]() |
#94 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Du snakker om å leve et liv etter døden ...
![]() |
#95 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Det er ikke etter dødsfallet lenger, er det det da? Kan man ikke søke på forhånd nå?
![]() |
#96 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Jeg har prentet inn i poden at jeg ønsker en økologisk begravelse - jeg stiller testspørsmålet minst en gang i året: "Husker du hvordan jeg vil begraves?" - og det kan han svaret på, gitt.
![]() |
#97 |
Einsam
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Jeg kjenner til et par eldre damer som spinker og sparer opp litt på sparekontoen sin. De vil nemlig ha så de får dekket begravelsen når de dør, så de slipper belaste familien med den utgiften. Trist.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Dette hadde jeg aldri hørt om før, men det virket faktisk litt fint. Som du skriver, får håpe det kommer tilbud i Norge om det etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Dårlig husmor
|
Jeg tror at du må ha søkt selv før du dør. Etterlatte kan ikke søke om dette på dine vegne. Jeg har flere i familien som er blitt spredd og de har ordnet det formelle i forkant selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I følge info fra HEF kan pårørende søke i ettertid så sant det forelå et ønske (muntlig eller skriftlig) fra avdøde. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|