|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ruinert av begravelse?
Du snakker om å leve et liv etter døden ...
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Det er ikke etter dødsfallet lenger, er det det da? Kan man ikke søke på forhånd nå?
|
|
|
#4 |
|
Dårlig husmor
|
Jeg tror at du må ha søkt selv før du dør. Etterlatte kan ikke søke om dette på dine vegne. Jeg har flere i familien som er blitt spredd og de har ordnet det formelle i forkant selv. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ruinert av begravelse?Jeg har prentet inn i poden at jeg ønsker en økologisk begravelse - jeg stiller testspørsmålet minst en gang i året: "Husker du hvordan jeg vil begraves?" - og det kan han svaret på, gitt.
|
|
|
#6 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Dette hadde jeg aldri hørt om før, men det virket faktisk litt fint. Som du skriver, får håpe det kommer tilbud i Norge om det etterhvert. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gjør du virkelig det?
|
|
|
#8 |
|
heimføing
|
Dette synes jeg er ekkelt. At steinen liksom står der og venter på at vedkommende skal dø... Da pappa døde, la vi "barna" ned veto mot dobbeltstøtte, og heldigvis var mamma enig. Vi kjøper heller en likedan en gang i fremtiden. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg skjønner godt hva du mener, men dette var pappas vilje, han vi ha det sånn. Det har kanskje noe med at pappa er så gammel som han er tror jeg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
kross
Det skjønner jeg godt kan være vanskelig, ja - nå tolker jeg litt, men hvis jeg forstår deg rett ga hun deg på eget initiativ mange påminninger om sin egen dødelighet, som kanskje fikk opp mange vanskelige tanker og følelser hos deg som barn? Og nå føler jeg behov for å nyansere litt: Vi har snakket om dette totalt kanskje fem ganger, og kun i sammenhenger hvor sønnen min selv har tatt opp temaet at jeg skal dø en gang. Jeg har ikke tvunget dette på ham, det har kommet som en naturlig del av samtalen rundt at jeg faktisk skal dø en gang, på hans initiativ. Jeg tror det er riktig å svare rett fram og konkret når barn tar opp dette temaet. Og det er ikke snakk om andre ønsker enn at jeg gjerne vil bli begravet økologisk - jeg har ikke lagt noen andre føringer.
|
|
|
#11 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Høres ut som om du har et langt mer reflekter forhold til dette enn min mor. Hun hadde ikke mange urimelige krav, men det var mer måten det ble framlagt på. Mer som en slags trussel. At jeg ikke måtte glemme at hun skulle ha en bestemt sang i begravelsen sin. En sang jeg forøvrig fikk av henne til min konfirmasjon
|
|
|
#12 |
|
ctrl+z
|
Dette skjønner jeg så inderlig godt. Vi har reservert gravstedet ved siden av vår sønns grav og det føles merkelig rett. Hvorfor det ble så viktig vet jeg ikke, men det er godt å vite at det er "i orden".
Det er ikke alltid så lett å forklare hva som kjennes riktig. Jeg er ikke personlig kristen, men det er likevel viktig for meg å "råtne ved siden av" (som du så sjarmerende sier) sønnen min. Det er ikke alle som tenker rasjonelt rundt disse tingene.
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 03-02-12 kl 21:08. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
kross
Ser poengene dine, Hattifnatten. Takk for innspill til deg og andre, ser jeg skal gå noen ekstra runder med sønnen min neste gang han tar opp temaet - sikre meg at han ikke opplever dette som et "krav", for eksempel.
|
|
|
#14 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Men kan du ikke dokumentere dette i en bankboks eller noe sånt? I stedet for at poden din må gå rundt og huske det, og få testspørsmål en gang i året?
|
|
|
#15 |
|
Einsam
|
Sv: Ruinert av begravelse?Jeg kjenner til et par eldre damer som spinker og sparer opp litt på sparekontoen sin. De vil nemlig ha så de får dekket begravelsen når de dør, så de slipper belaste familien med den utgiften. Trist.. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Textrovert
|
Sv: Ruinert av begravelse?Jeg har sett "ferdigutfylte" gravsteiner, der det ikke bare er en tom plass ledig, men hvor det står Kari Hansen 1922 – , og det er litt creepy. Bare å slenge på et årstall, liksom, alt det andre er i boks, så det er bare å daue.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#18 |
|
heimføing
|
Sv: Ruinert av begravelse?Ah, nå ser jeg for meg familiegravstedet mitt, med eksmannen og ekssamboeren som er fedre til mine barn, sistnevntes nåværende samboer, hennes eks som hun har barn med, and so on.... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Pfft. Det er først når flere av disse rollene besettes av samme folka at vi snakker forviklinger. |
|
![]() |
|
|