Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ruinert av begravelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-12, 20:17   #23
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvordan er det med ikke-kirkelig begravelse, egentlig?

Alle kommuner er pliktig å ha livssynsnøytrale gravferdslokaler. At det ikke funker helt slik i praksis, vet alle vi som leser medlemsbladet til HEF jevnlig.

Den flotteste begravelsesseremonien jeg har vært i, var i et kulturhus i regi av HEF. Da ble jeg "omvendt" og meldte meg sporenstreks ut av statskirken og inn i HEF. Hadde tenkt på det en god stund allerede, altså.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men hvem bestemmer over en gravferd?
Kan jeg regne med at jeg bestemmer over min mors begravelse selvom jeg ikke har snakket med henne på årevis?
Må jeg betale for å få begravet henne hvis jeg ikke vil?

Worst case scenario er at du (dersom du var barnløs) hadde bodd med samboeren din i flere tiår, og så dør han og hans foreldre (nærmeste pårørende da) som kanskje ikke har hatt kontakt på tyve år henter han "hjem" til andre enden av landet for å ha graven nær seg.
Er man gift, er man hverandres nærmeste pårørende og bestemmer også over hverandre dersom man f.eks. blir alvorlig syk/liggende i koma og hva som skjer når man dør.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Blomster i kirken er vel ofte krans fra barna og bårebukett, dyrt nok det.

Ja selvsagt. Jeg trodde det ble ment blomsterpynt utenom dette, har sett det noen ganger.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.