|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg føler selv jeg takler det veldig dårlig. er kjapp til å ta paracet om jeg har vondt noe sted f.eks. Under fødselen(den siste, uten bedøvelse) følte jeg at jeg kom til å dø. Jeg kjeftet og bannet, hadde ikke kontroll... Etterpå når jeg snakket med jordmoren sa hun at jeg nok tålte smertene bedre enn jeg trodde, for jeg pratet og snakket jo igjennom dem og hadde jeg ikke tålt det godt så hadde jeg ikke "holdt på sånn".
![]() |
#82 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg er ganske dårlig på å ha det vondt tror jeg. Blir fort sutrete og synes synd på meg selv. Det rare er at om det blir skikkelig skikkelig vondt så holder jeg roen og blir helt iskald og fornuftig. Konsentrerer meg bare om å puste best mulig. Det vondeste til nå er nok albue fullstendig ute av ledd. Vondere enn rier. Blir kvalm bare jeg tenker på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?
I all verden.
![]() |
#84 |
Leser
|
Det han påpekte var at det ikke var allment kjent at medisin virker forskjellig på forskjellige raser. For meg var det i alle fall første gangen jeg hørte om det. Jeg var klar over at en del sykdommer gir forskjellige symptomer avhengig av kjønn, men jeg var ikke klar over (før nevnte artikkel) at medikamenter kan være kjønnsspesifikke.
![]() |
#85 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Farmakogenetikk inngår som regulatoriske studier ved godkjenning av legemidler (for legemidler det er relevant). Det er viktig fordi forskjellige etnisiteter kan feks ha forskjellige varianter av metaboliserende enzymer slik at opptak, distribusjon, metsbolisme og utskillelse kan variere, noe som kan medføre forskjeller i toksisitet og risiko for pasient.
![]() |
#86 |
Leser
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Ja, OK. Jeg gir meg (under tvil!!!) på at det er allment kjent. (Innerst, innerst inne mener jeg at det kun er kjent for folk som kan skrive ord som metaboliserende enzymer.
![]() |
#87 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?..... Sist redigert av Nelly Nickers : 27-05-11 kl 19:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Pauset
|
Du tok ikke farvel med omgivelsene da. En venninne av meg begynte si "at om jeg dør så...." i fullstendig alvor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Jeg tror også at redsel/usikkerhet relatert til smertene kan forsterke opplevelsen av smertene i ganske stor grad, og det merker jeg på meg selv også. Jeg har hatt noen store blodpropper i et par-tre halsvener og de gjorde så vondt at jeg ikke greide å sitte/ligge i ro (selv Ketorax tok kun smertetoppene og jeg har vanligvis god effekt av 1g Paracet), men jeg trodde smertene skyldtes muskelknuter så jeg var ikke redd mens det stod på. Ved en senere anledning fikk jeg på nytt vondt i samme område, bare at det også strålte ut fra brystet og da både jeg og legene mistenkte emboli ble min opplevelse av smertene ganske forsterket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Har også hørt at jeg tåler smerter godt. Men vi er alle forskjellig og opplever smerten forskjellig. Har sett flere pasienter sier det har en smerte skala på 8 og de sitter og ikke har en mine i fjeset. Og andre som sier de har 6 og ikke orker noe pga smerter. Uansett er det en persons opplevelese av smerte. Men ikke lett å sette et tall på smerter alltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Altså. Sånne smerter som jeg har hatt under fødsel har jeg aldri hørt noen være i nærheten av å beskrive under menstruasjon. :gir meg søren ikke: |
![]() |
![]() |
#92 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg har så godt som aldri menssmerter og de få gangene jeg har hatt det har jeg aldri hatt behov for smertestillende. Fødslene har skjedd uten smertestillende, men ved siste fødsel hadde jeg så vondt at jeg ba om epidural. Riene satt seg i ryggen så den verket noe inni hampetutten. (ryggen var sliten fra før etter en vektoppgang på over 30 kg og veldig mye satt foran på magen med stort barn, stor morkake og veldig, veldig mye fostervann) Jeg rakk forøvrig ikke epiduralen.
![]() |
#93 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Se bort i fra tannlege-påførte-ubehag, så takler jeg smerter veldig godt. Smerteterskelen er høy, har jeg fått høre fra flere hold. (Alt fra jordmødre til fysio og kirurgen som opererte skulderen min.)
![]() |
#94 |
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Det tror jeg du har helt rett i. Når jeg relaterer det du sier til egen smerte, innser jeg at smertetaklingen min er bedre dersom jeg vet hvorfor jeg har vondt. Smerte jeg ikke ser noen hensikt med irriterer meg forøvrig mer enn smerte som har en funksjon.
Nå hadde jeg riktignok en fødsel jeg knapt tør snakke høyt om fordi ingen tror meg. Men da mannen og jeg satte oss i bilen på vei til sykehuset med førstemann i magen, var det for å få noe å sove på. Jeg hadde menssmerter/kramper som ikke ga seg, og hadde igangsetting neste morgen så jeg stresset fordi jeg følte jeg ikke fikk samlet energi til den forestående fødselen. Da vi kom på sykehuset insisterte jordmor på ta en sjekk før jeg skulle få noe sove på, og mens mannen lo høyt da jordmor utbrøt at jeg hadde 9cm åpning og bare en kant igjen ble jeg helt forvirret
![]() |
#95 |
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Veldig sant
![]() |
#96 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg er skikkelig pingle. Enda jeg er rødhåret. Men sprøyter går greit, de gjør sjelden vondt. Jeg har født en gang uten smertestillende, neste gang ble det epidural ( |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|