|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Textrovert
|
![]() Sv: Å være fattig i Norge
![]() |
#82 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeJeg hørte innimellom at det og det hadde vi ikke råd til, da jeg var liten. Jeg synes foreldrene mine var helt håpløse. Sjekkheftet var jo fullt av sjekker!
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 11-01-11 kl 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Sviiisj!!
|
Jeg er veldig åpen om sånt. Ved direkte spørsmål om hvorfor vi ikke kan kjøpe ditt eller datt, så svarer jeg at det er for dyrt, hvis det er det som er tilfelle.
![]() |
#84 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i NorgeJeg syntes absolutt at hun gjorde et godt inntrykk, og forklarte godt hvordan situasjonen er for mange her i landet.
![]() |
![]() |
#85 |
Sviiisj!!
|
Enig. Det var vel også en faktaboks om fattigdom ved siden av artikkelen i Dagbladet. Så det er jo ikke så rart om det framsto som et eksempel på "fattigdom".
![]() |
#86 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i Norge350.000, sikkert rundt 8.000 i stønader i mnd og dårlig råd? Da er det noe som er galt et sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å være fattig i NorgeSelv med 350000 i årslønn trenger det ikke å bli så mye igjen når skatten er trukket. I sær når man leier og ikke eier. Det vil da si at man får svært lite i skattefradrag. Man kan ha utbetalt en lønn på ca 18000. Hvis man da har en husleie på 10000,- pluss strøm, pluss telefon, barnehage (enslige mødre får ikke dekket alt) reiseutgifter, mat, klær, hygieneartikler, forsikringer.... så blir det ikke så mye igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Ja, hun vil jo stige i lønn etterhvert, men det tar jo tid å komme seg lenger opp. Med så høyt studielån så klarer hun neppe å betale ned noe særlig ekstra på det heller, så jeg tror det blir svært lenge til hun får råd til å kjøpe seg et sted å bo, dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Bedreviter
|
Ikke studenthybel, men man kan kanskje få studentbarnehage. Det var i gamle dager at stipendiater hadde studentstatus. Det har de ikke lenger, til gjengjeld har de litt mer enn knapper og glansbilder i lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Bedreviter
|
Det ser ikke ut til at man kan få studentbarnehageplass heller, i alle fall ser det slik ut både på studentsamskipnaden i Oslo og Trondheims nettsider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Nei, men man kan som sagt få barnehageplass i de ansattes barnehage hvis hun er tilknyttet Blindern. Det koster nok det samme dog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
åh |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
maler
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeÅ være stipendiat er ikke noe fett. Og det er ikke gitt at man kommer seg opp og frem og får seg en god forskerstilling så lett heller, universitetene har en ukultur med å holde folk i midlertidige og dårlig betalte stillinger. Men hun kan helt sikkert ha muligheten til andre jobber etterhvert. "Alle" vet at en stipendiatperiode er en god tid, men mye penger har man ikke.
![]() |
#96 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Å være fattig i NorgeDenne traaden minner meg om en diskusjon jeg hadde med min venninne etter aa ha jobbet i 3 aar etter studiene.
![]() |
#97 |
En som trener
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeUtdannelsen hun har tatt retter seg veldig mot forskning, etter min mening, og særlig fett er det ikke å være postdok heller. Så det er ikke nødvendigvis en fet jobb rett rundt hjørnet heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Å være fattig i NorgeAt hun i teorien kan få barnehage på Blindern, betyr ikke at hun får det. De har ventelister de, som alle andre. Kan også hende at hun har tatt valgt i forhold nærmiljø, slik at barnet får gå på skole med barn fra barnehagen. Med tanke på at det er en artikkel fra foreldre og barn, ikke en undersøkende artikkel fra en avis, så syns jeg den er helt grei. Den viser at det å ha dårlig råd, ikke kunne kjøpe bursdagsgaver etc. rammer mange fler enn de med merkelappen "fattige".
![]() |
#99 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Slik systemet var i min tid så kunne du låne på så lenge du var registrert student. Ingen rådgivning, bare å fylle ut et skjema. Synes det er og var altfor slækkt det der, mange får seg et beinhardt møte med realitetene når de første regningene dukker opp etter xxx antall år.
![]() |
#100 |
maler
|
Da var din tid før min tid. Det var flere på mitt kull som sleit med at de hadde mer enn 2 år med studielån før de begynte på medisin. Det var nemlig maxgrense på 7 eller 8 år.