Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å være fattig i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 12:44   #81
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være fattig i Norge

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

For det andre virker det som om man er redd for å bekymre barna og heller vil lulle barna inn i en idé om at penger ikke er en greie.

Jeg husker at eksen min ble sint på meg fordi jeg sa til eldstemann (som da var tre år) at vi ikke hadde råd til et eller annet. Det burde barnet skjermes for, mente han. Jeg var ikke enig. Man skal ikke belemre barna med ev. økonomiske problemer, men et realistisk verdensbilde er bra. Eldstemann svarte for øvrig på mitt utsagn på et vi ikke hadde nok penger ved å si at "men det er en minibank der borte, mamma. Der er det penger", så det var kanskje like greit at han fikk et lite innblikk i hvordan penger og økonomi fungerer.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:52   #82
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte innimellom at det og det hadde vi ikke råd til, da jeg var liten. Jeg synes foreldrene mine var helt håpløse. Sjekkheftet var jo fullt av sjekker!

Ellers henger jeg meg på at jeg fikk et godt inntrykk av damen, men så leste jeg hele intervjuet i Foreldre og barn først, og ikke bruddstykker av det på nett. Jeg synes det er flott at ressurssterke folk stiller opp og forteller om en hverdag som må gå rundt, på tross av lite penger. Denne damen sto ikke fram som en representant for de fattige, men som en representant for de som må jobbe hardt for å få økonomien til å gå rundt. Jeg tror at hennes stemme kan være svært viktig for mange av de oppegående aleneforeldre (eller par) rundt i landet, som føler at de er de eneste i landet som ikke kan gi barna sydenferier, slalåmutstyr og Playstation. Så får noen andre stå for representasjonen for de fattige, gjerne noen uten utsikt til bedring økonomisk. F.eks minstepensjonister og uføre som sitter igjen med fint lite etter at det mest basale er dekket. Det finnes folk som må leve resten av sitt liv på sosialhjelpssats, en sats som er ment å være midlertidig. F.eks innvandrere uten rett til pensjon. Da er det ikke snakk om feriepenger og halv skatt og den slags, man lever på et minimum uten utsikt til bedring hele året. Resten av livet. Det finnes en god del denne kategorien, dessverre.

Sist redigert av Irma : 11-01-11 kl 12:57.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:10   #83
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Også tror jeg ikke man skal være så redd for å være åpen med ungene om økonomi. det virker som om mange for det første ikke vil nekte ungene noe og vil at ungene skal ha alt og få alt. For det andre virker det som om man er redd for å bekymre barna og heller vil lulle barna inn i en idé om at penger ikke er en greie.

Jeg er veldig åpen om sånt. Ved direkte spørsmål om hvorfor vi ikke kan kjøpe ditt eller datt, så svarer jeg at det er for dyrt, hvis det er det som er tilfelle.

En dag før jul tok jeg med barna i butikken, og hadde glemt å overføre penger til brukskontoen min. Da vi sto i kassa, måtte vi dessverre legge igjen falukorven, for den hadde jeg visst ikke penger til. Barna ble sååå lei seg, at mannen som sto bak meg i kassa tilbød seg å betale den for oss! Jeg innrømmer glatt at det kanskje var litt skamfullt. Selv om jeg jo hadde penger (om enn på feil sted i banken) og dessuten fryseren full av fiskepinner.

Selvfølgelig skal barn inkluderes i økonomi, og forståelsen for å prioritere.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:14   #84
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg syntes absolutt at hun gjorde et godt inntrykk, og forklarte godt hvordan situasjonen er for mange her i landet.

Synes også at det er veldig viktig å sette fokus på at mange med gjennomsnittslønninger ikke akkurat har det fett. Det jeg reagerte på var å kalle det fattigdom, men nå ser jeg at jeg har oversett at det var i HI dette sto, ikke i artikkelen.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:51   #85
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg syntes absolutt at hun gjorde et godt inntrykk, og forklarte godt hvordan situasjonen er for mange her i landet.

Synes også at det er veldig viktig å sette fokus på at mange med gjennomsnittslønninger ikke akkurat har det fett. Det jeg reagerte på var å kalle det fattigdom, men nå ser jeg at jeg har oversett at det var i HI dette sto, ikke i artikkelen.

Enig. Det var vel også en faktaboks om fattigdom ved siden av artikkelen i Dagbladet. Så det er jo ikke så rart om det framsto som et eksempel på "fattigdom".

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 18:47   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

350.000, sikkert rundt 8.000 i stønader i mnd og dårlig råd? Da er det noe som er galt et sted.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:59   #87
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Selv med 350000 i årslønn trenger det ikke å bli så mye igjen når skatten er trukket. I sær når man leier og ikke eier. Det vil da si at man får svært lite i skattefradrag. Man kan ha utbetalt en lønn på ca 18000. Hvis man da har en husleie på 10000,- pluss strøm, pluss telefon, barnehage (enslige mødre får ikke dekket alt) reiseutgifter, mat, klær, hygieneartikler, forsikringer.... så blir det ikke så mye igjen.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:01   #88
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det virker ikke helt utenkelig. Og hvis det er situasjonen, kan hun i alle fall trøste seg med at det er en høyst midlertidig tilstand, selv om det er kjipt mens det står på.

Ja, hun vil jo stige i lønn etterhvert, men det tar jo tid å komme seg lenger opp. Med så høyt studielån så klarer hun neppe å betale ned noe særlig ekstra på det heller, så jeg tror det blir svært lenge til hun får råd til å kjøpe seg et sted å bo, dessverre.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:04   #89
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som stipendiat får man vel kanskje studenthybel og studentbarnehage

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:32   #90
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ikke studenthybel, men man kan kanskje få studentbarnehage. Det var i gamle dager at stipendiater hadde studentstatus. Det har de ikke lenger, til gjengjeld har de litt mer enn knapper og glansbilder i lønn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:35   #91
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke studenthybel, men man kan kanskje få studentbarnehage. Det var i gamle dager at stipendiater hadde studentstatus. Det har de ikke lenger, til gjengjeld har de litt mer enn knapper og glansbilder i lønn.

Det ser ikke ut til at man kan få studentbarnehageplass heller, i alle fall ser det slik ut både på studentsamskipnaden i Oslo og Trondheims nettsider.

Gammel 11-01-11, 22:36   #92
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nei, men man kan som sagt få barnehageplass i de ansattes barnehage hvis hun er tilknyttet Blindern. Det koster nok det samme dog.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:37   #93
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Nei, men man kan som sagt få barnehageplass i de ansattes barnehage hvis hun er tilknyttet Blindern. Det koster nok det samme dog.

Det kan man i Trondheim også, men det er vanlig barnehagepris, ja.

Gammel 11-01-11, 22:45   #94
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

åh :knirk: Bryr stipendiater seg om penger altså, sier du?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:46   #95
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å være stipendiat er ikke noe fett. Og det er ikke gitt at man kommer seg opp og frem og får seg en god forskerstilling så lett heller, universitetene har en ukultur med å holde folk i midlertidige og dårlig betalte stillinger. Men hun kan helt sikkert ha muligheten til andre jobber etterhvert. "Alle" vet at en stipendiatperiode er en god tid, men mye penger har man ikke.

Og med 700000 i studielån, utgifter til leilighet i oslo og barnepass blir det ikke så mye igjen. Det er kjedelig, og gitt at hun vil fortsette på den veien hun har lagt opp er det ikke sikkert det bedrer seg helt med det første heller. Jeg skjønner det er veldig kjipt å sikte mot toppen og bomme sånn.

På en måte er hun litt offer for den tiden hun lever i. Vi oppmuntrer jenter til å velge ambisiøse utdanninger og jobber uavhengig av hva de tenker om fremtidig familietilværelse. Så kommer det et barn og snur livet så til de grader på hodet, og hun hadde vært mye bedre stilt økonomisk og sosialt ved en mindre ambisiøs utdanning. Det er kjedelig å ha mye dårligere råd enn de man normalt omgås uansett hva dette skyldes og selv om man ikke objektivt sett er fattig.

Gammel 11-01-11, 23:11   #96
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne traaden minner meg om en diskusjon jeg hadde med min venninne etter aa ha jobbet i 3 aar etter studiene.

Hun klaget over daarlig raad. Ble dog enig at aa kjoepe hus, hytte, to nye biler paa en gang var det snakk om prioriteringer.... Ikke daarlig raad. Og at om det ble for slisomt aa maate spinke og spare kunne man selge seg ned i eiendeler. De byttet den ene bilen til en eldre modell, og slapp aa leve paa havregroet.

Gammel 12-01-11, 12:43   #97
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utdannelsen hun har tatt retter seg veldig mot forskning, etter min mening, og særlig fett er det ikke å være postdok heller. Så det er ikke nødvendigvis en fet jobb rett rundt hjørnet heller.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 12:52   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At hun i teorien kan få barnehage på Blindern, betyr ikke at hun får det. De har ventelister de, som alle andre. Kan også hende at hun har tatt valgt i forhold nærmiljø, slik at barnet får gå på skole med barn fra barnehagen. Med tanke på at det er en artikkel fra foreldre og barn, ikke en undersøkende artikkel fra en avis, så syns jeg den er helt grei. Den viser at det å ha dårlig råd, ikke kunne kjøpe bursdagsgaver etc. rammer mange fler enn de med merkelappen "fattige".

Når man studerer i utlandet får man også høyere studielån.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 21:09   #99
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes 700000 i studielån høres mye ut. Jeg kjenner flere som har studert USA og Lånekassen gir jo ganske mye i stipender til både skolegebyrer, reise og annet. Jeg har aldri hørt om så høye lån uansett utdanningslengde. Er det virkelig vanlig å gi så mye studielån til en student?

Slik systemet var i min tid så kunne du låne på så lenge du var registrert student. Ingen rådgivning, bare å fylle ut et skjema. Synes det er og var altfor slækkt det der, mange får seg et beinhardt møte med realitetene når de første regningene dukker opp etter xxx antall år.

Gammel 12-01-11, 21:15   #100
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Slik systemet var i min tid så kunne du låne på så lenge du var registrert student. Ingen rådgivning, bare å fylle ut et skjema. Synes det er og var altfor slækkt det der, mange får seg et beinhardt møte med realitetene når de første regningene dukker opp etter xxx antall år.

Da var din tid før min tid. Det var flere på mitt kull som sleit med at de hadde mer enn 2 år med studielån før de begynte på medisin. Det var nemlig maxgrense på 7 eller 8 år.

Emneord
alenemor, fattig, studielån

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.