|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!
Jeg også. Jeg er veldig imponert over hvordan han klarer å være så rolig, så fattet og fornuftig når han selv nok sliter med en stor personlig sorg.
|
|
|
#2 |
|
saftig
|
Nei, sånn fungerer heldigvis ikke det norske rettssystemet.
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Stoltenberg har gjort et enormt inntrykk på meg. Bildet av kongen som gråter også. Og ikke minst så langt fraværet av å synke til samme nivå, og heller å insistere på å holde hender, styrke demokrati og vise på alle vis at vi er bedre enn dette. |
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Forøvrig er maks straff 21 år med avkortning fordi han tilstår og utslipp etter 2/3 ved ok oppførsel. Da er han enda ung nok til å gjøre noe ut av seg. Vi skal ha et samfunn hvor det ikke trengs sånne meninger som han kan bidra med. |
|
|
#6 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
![]() |
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!NRK melder om at en av de som ble skadd på Utøya døde på sykehuset i dag.
|
|
|
#7 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Men er det sannsynlig at han også får forvaring, all den tid han har skrevet om "bonus attack" hvis / når han kommer ut av fengsel?
|
|
#8 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Dette er jo en mann som samfunnet må beskyttes mot, det er jo ikke bare snakk om at han skal straffes for det han har gjort. |
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Det går ganske mange sånne menn rundt i gatene våre den dag i dag altså. Vi har fengsel i inntil 21 år, men man har krav på rabatt i straff ved tilståelse som skal komme denne til gode. Dernest har vi muligheten til forvaring hvor det skal vurderes om han kan tilbakeføres til samfunnet før han slippes. Men han blir ikke sittende livet ut. Ikke til han er særlig gammel heller. Vi har både drapsmenn, gjengangsovergripere og seriemordere gående løs i gatene våre i dag. Jeg tror ikke dette er den rette dagen å ta et oppgjør med straffesystemet på, men jeg skulle gjerne tatt en slik debatt om litt. |
|
|
#10 |
|
Erfaren nok
|
Men denne sake ER jo spesiell. En massakre, og over 90 drepte av en person. Vi har ingen gående rundt som har gjort det før.
|
|
#11 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er veldig sant, og jeg tror nesten ikke det finnes lignende saker noensteds i verden. Slike drapsmenn ender som regel opp død enten ved egen hånd eller skutt av politiet, så dette er på alle måter en unik sak.
|
|
#12 |
|
Off the map.
|
Han kan jo ikke komme ut noen gang igjen!
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Det skal jo isåfall vurderes underveis så det kan ikke gis noen garanti nå for at så skjer, nei. Da skal han jo vurderes psykisk underveis. Denne her har hatt vett på å tenke over hva han snakker om av tankene sine siden han var meget ung. Kun fremtiden vil vise om denne karen er ute igjen når han er litt over førti år. |
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg håper det.
|
|
#15 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Stoltenbergs tale under minnegudstjenesten grep meg virkelig.
|
|
|
#16 |
|
Nyter et nytt liv
|
Tårene trillet på meg og gjør det fortsatt når jeg tenker på talen hans.
|
|
|
#17 |
|
Sånn passe sane
|
Det er rett og slett et mareritt. Et virkelig sådan. Jeg er veldig sliten av å gå med gråten i halsen hele tiden. Det ble veldig nært dette her, han bodde i nabolaget mitt og jeg vet godt hvem moren er.
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Vedrørende responstiden til politiet: Etter hva jeg leser kom ikke folk gjennom til politiet fordi linjene var presset fra insidensen i Regjeringskvartalet. I tillegg ble det nevnt av flere på Utøya at de prioriterte å ringe hjem for å si noen siste ord all den tid de trodde de skulle dø. Det kom også frem at det var noen av de pårørende som igjen ringte og varslet politiet mens de hadde barna på telefonen for å gi beskjed. |
|
|
|
|
#20 |
|
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
Det er slett ikke uvanlig i langt mindre alvorlige saker at det låser seg såpass for folk at de rett og slett ikke klarer å ringe nødnummeret. De ringer ektefelle, bestevenn, mor, far eller andre de har lagret på telefonen, rett og slett fordi de i sjokk og panikk ikke klarer å slå et nummer manuelt. |
|
|
![]() |
|
|