Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 14:18   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er også rørt og stolt over å leve i et land med en ledelse som den vi har. Jeg har fjernet meg litt fra Stoltenberg politisk, men jeg har alltid hatt stor respekt for mannen. Den er ikke mindre nå.

Jeg også. Jeg er veldig imponert over hvordan han klarer å være så rolig, så fattet og fornuftig når han selv nok sliter med en stor personlig sorg.

Mex er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 14:20   #2
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men hva sier lovverket vårt om dette? Kan han bli dømt opp mot hvert enkelt drepte, og få over 90 "livstidsdommer"? Dette er jo ikke noe landet går vært borti før.

Nei, sånn fungerer heldigvis ikke det norske rettssystemet.

Jeg syns også landets ledelse har taklet dette på en utrolig bra måte. Og det virker som om alle instansene og hjelpearbeidet har fungert veldig bra.

Gammel 24-07-11, 14:17   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er stolt over Stoltenberg. Og over kongen. Og jeg synes advokaten til den tiltalte virker som en veldig fornuftig fyr.

007 er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 14:25   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Stoltenberg har gjort et enormt inntrykk på meg. Bildet av kongen som gråter også. Og ikke minst så langt fraværet av å synke til samme nivå, og heller å insistere på å holde hender, styrke demokrati og vise på alle vis at vi er bedre enn dette.

Gammel 24-07-11, 14:27   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forøvrig er maks straff 21 år med avkortning fordi han tilstår og utslipp etter 2/3 ved ok oppførsel. Da er han enda ung nok til å gjøre noe ut av seg. Vi skal ha et samfunn hvor det ikke trengs sånne meninger som han kan bidra med.

Gammel 24-07-11, 14:28   #6
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

NRK melder om at en av de som ble skadd på Utøya døde på sykehuset i dag.

Gammel 24-07-11, 14:36   #7
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Men er det sannsynlig at han også får forvaring, all den tid han har skrevet om "bonus attack" hvis / når han kommer ut av fengsel?

Gammel 24-07-11, 14:40   #8
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Dette er jo en mann som samfunnet må beskyttes mot, det er jo ikke bare snakk om at han skal straffes for det han har gjort.

Hvilke virkemidler har da straffesystemet vårt? Er det forvaring det da er snakk om eller finnes det andre måter han kan dømmes for å beskytte samfunnet?

Garbella er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 14:45   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Dette er jo en mann som samfunnet må beskyttes mot, det er jo ikke bare snakk om at han skal straffes for det han har gjort.

Hvilke virkemidler har da straffesystemet vårt? Er det forvaring det da er snakk om eller finnes det andre måter han kan dømmes for å beskytte samfunnet?

Det går ganske mange sånne menn rundt i gatene våre den dag i dag altså. Vi har fengsel i inntil 21 år, men man har krav på rabatt i straff ved tilståelse som skal komme denne til gode. Dernest har vi muligheten til forvaring hvor det skal vurderes om han kan tilbakeføres til samfunnet før han slippes. Men han blir ikke sittende livet ut. Ikke til han er særlig gammel heller. Vi har både drapsmenn, gjengangsovergripere og seriemordere gående løs i gatene våre i dag. Jeg tror ikke dette er den rette dagen å ta et oppgjør med straffesystemet på, men jeg skulle gjerne tatt en slik debatt om litt.

Gammel 24-07-11, 15:40   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det går ganske mange sånne menn rundt i gatene våre den dag i dag altså. Vi har fengsel i inntil 21 år, men man har krav på rabatt i straff ved tilståelse som skal komme denne til gode. Dernest har vi muligheten til forvaring hvor det skal vurderes om han kan tilbakeføres til samfunnet før han slippes. Men han blir ikke sittende livet ut. Ikke til han er særlig gammel heller. Vi har både drapsmenn, gjengangsovergripere og seriemordere gående løs i gatene våre i dag. Jeg tror ikke dette er den rette dagen å ta et oppgjør med straffesystemet på, men jeg skulle gjerne tatt en slik debatt om litt.

Men denne sake ER jo spesiell. En massakre, og over 90 drepte av en person. Vi har ingen gående rundt som har gjort det før.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 15:59   #11
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men denne sake ER jo spesiell. En massakre, og over 90 drepte av en person. Vi har ingen gående rundt som har gjort det før.

Dette er veldig sant, og jeg tror nesten ikke det finnes lignende saker noensteds i verden. Slike drapsmenn ender som regel opp død enten ved egen hånd eller skutt av politiet, så dette er på alle måter en unik sak.

Det som gjør saken enda mere spesiell er at massakren skulle fungere nærmest som reklame for manifestet og ideologien hans, og at han ønsker å bruke rettssaken for å spre budskapet sitt. Vi får se om han er så tøff når alt kommer til alt og han får litt tid til å tenke over hva han egentlig har gjort.

Mener også at rettssaken bør gå for lukkede dører slik at han ikke får mulighet til å spre sitt avskyelige budskap.

Gammel 24-07-11, 14:40   #12
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Men er det sannsynlig at han også får forvaring, all den tid han har skrevet om "bonus attack" hvis / når han kommer ut av fengsel?

Han kan jo ikke komme ut noen gang igjen!

Gammel 24-07-11, 14:41   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Det skal jo isåfall vurderes underveis så det kan ikke gis noen garanti nå for at så skjer, nei. Da skal han jo vurderes psykisk underveis. Denne her har hatt vett på å tenke over hva han snakker om av tankene sine siden han var meget ung. Kun fremtiden vil vise om denne karen er ute igjen når han er litt over førti år.

Gammel 24-07-11, 14:40   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper det.

Denne karen fortjener den der "låse døren og kaste nøkkelen"-varianten. Vi har ikke råd til å slippe ham ut, all den tid han er fint i stand til å oppføre seg kynisk og "pent" i mange år for å slippe ut, og fortsette. Og det har ikke vårt samfunn råd til, rett og slett. Han bør derfor holdes borte fra samfunnet, lenger enn den maksimale fengselsstraff han kan idømmes. For å beskytte oss.

Gammel 24-07-11, 14:54   #15
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Stoltenbergs tale under minnegudstjenesten grep meg virkelig.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 15:07   #16
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Stoltenbergs tale under minnegudstjenesten grep meg virkelig.

Tårene trillet på meg og gjør det fortsatt når jeg tenker på talen hans.
Spes når navn ble fortalt, folk han hadde nært.Og de skrikene som da kom i kirka. Herregud, dette her er så ubegripelig.

Gammel 24-07-11, 15:31   #17
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maysen, her.

Tårene trillet på meg og gjør det fortsatt når jeg tenker på talen hans.
Spes når navn ble fortalt, folk han hadde nært.Og de skrikene som da kom i kirka. Herregud, dette her er så ubegripelig.

Det er rett og slett et mareritt. Et virkelig sådan. Jeg er veldig sliten av å gå med gråten i halsen hele tiden. Det ble veldig nært dette her, han bodde i nabolaget mitt og jeg vet godt hvem moren er.

Dette med straff er interessant. Det blir veldig spennende. Kan han f.eks få ny identitet den dagen han kommer ut tro?

Har lest mer i manifestet. Det fremstår som en eneste lang reklame for ham selv, ja. Bildene er fryktelig ekle, jeg også trenger å se ham annerledes.

Gammel 24-07-11, 14:55   #18
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg også sett talen til Stoltenberg. I morgen skal jeg sende ham et kort. Fine mannen.

Gammel 24-07-11, 16:10   #19
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Vedrørende responstiden til politiet: Etter hva jeg leser kom ikke folk gjennom til politiet fordi linjene var presset fra insidensen i Regjeringskvartalet. I tillegg ble det nevnt av flere på Utøya at de prioriterte å ringe hjem for å si noen siste ord all den tid de trodde de skulle dø. Det kom også frem at det var noen av de pårørende som igjen ringte og varslet politiet mens de hadde barna på telefonen for å gi beskjed.

Når det gjelder manifestet hans må jeg si meg enig med både gajamor og HV om at dette ikke minner om en smart eller intelligent mann over gjennomsnittlig nivå. Ut fra de ulike innleggene han har skrevet rundt omkring kan det virke som at han har en god politisk forståelse på visse områder, innsikt og kunnskaper rundt ulike ideologier og han skriver jo selv i manifestet at han har gode evner til å psykoanalysere folk, men utover dette viser han særdeles liten, om overhodet noen, evne til selvkritikk eller i det hele tatt å bruke vanlige medmenneskelige evner.

Når alt kommer til alt må jeg si jeg ble lettet over at det er en slik mann som har stått bak det hele. Ikke fordi skadeomfanget ble mindre, men fordi jeg anser faren for gjentakelse som relativt liten all den tid jeg tenker at det nok ikke finnes så mange personer som kan settes i samme kategori som denne, men som er villige til å oppgi friheten sin eller i det hele tatt har evnen til å planlegge over såpass lang tid uten å avsløre seg selv. Det var i alle fall en tanke som ble sterkere hos meg desto lenger ut i manifestet hans jeg kom.

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 16:26   #20
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Vedrørende responstiden til politiet: Etter hva jeg leser kom ikke folk gjennom til politiet fordi linjene var presset fra insidensen i Regjeringskvartalet. I tillegg ble det nevnt av flere på Utøya at de prioriterte å ringe hjem for å si noen siste ord all den tid de trodde de skulle dø. Det kom også frem at det var noen av de pårørende som igjen ringte og varslet politiet mens de hadde barna på telefonen for å gi beskjed.

Det er slett ikke uvanlig i langt mindre alvorlige saker at det låser seg såpass for folk at de rett og slett ikke klarer å ringe nødnummeret. De ringer ektefelle, bestevenn, mor, far eller andre de har lagret på telefonen, rett og slett fordi de i sjokk og panikk ikke klarer å slå et nummer manuelt.

Og at både telefonlinjer og alt annet stod på ende i denne saken var nok kald beregning.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.