Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2021

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-21, 20:23   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2021

Jeg rakk Clas Olsson 10 min før stengetid lille julaften et år, da juletrelysene viste seg å ha tatt kvelden (før kvelden).

Gammel 16-12-21, 22:48   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fikk mail i dag om at guttungen skal ha hjemmedag i mat og helse på mandag og at han da må bake noe tradisjonell norsk julebakst. Jeg må innrømme at jeg syns det er litt travelt når de legger sånt såpass tett oppi jula. Men det er vel muligens en løsning når det er vanskelig å få ting til å gå opp på skolen.

zinatara er ikke aktiv  
Gammel 17-12-21, 08:29   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Fikk mail i dag om at guttungen skal ha hjemmedag i mat og helse på mandag og at han da må bake noe tradisjonell norsk julebakst. Jeg må innrømme at jeg syns det er litt travelt når de legger sånt såpass tett oppi jula. Men det er vel muligens en løsning når det er vanskelig å få ting til å gå opp på skolen.

Havreflarn er også ganske lett så lenge han kan betjene ovnen. Man må følge nøye med for de svir seg lett.

apan er ikke aktiv  
Gammel 17-12-21, 08:38   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Havreflarn er også ganske lett så lenge han kan betjene ovnen. Man må følge nøye med for de svir seg lett.

Havreflarn er slettes ikke lett! I går så endte forsøket med at jeg satte gryta i vasken for avkjøling og etterfølgende kasting av hele greia og så skulle mannen hjelpe til og kaste for meg. Men da var det jo ikke blitt kaldt! Så den hjelpa endte i at posen til matsøpla revna og alt rant ut over og mannen brukte en god halvtime på å skrubbe både søppelposeholder, skapet og vasken, mens jeg ble så forstyrra av hele greia at jeg doblet sukkermengden i berlinerkransene i rein forvirring og måtte doble alle andre ingredienser, noe som medfører ekstra eggekoking og romtemperering av smør og alt med seg. Så da deigen omsider var klar og kjøkkenet nedvasket var vi så slitne at det ikke ble noe kakebaking i det hele tatt i går. Så nei for tenk, havreflarn er IKKE lett.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 17-12-21, 08:39   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Havreflarn er slettes ikke lett! I går så endte forsøket med at jeg satte gryta i vasken for avkjøling og etterfølgende kasting av hele greia og så skulle mannen hjelpe til og kaste for meg. Men da var det jo ikke blitt kaldt! Så den hjelpa endte i at posen til matsøpla revna og alt rant ut over og mannen brukte en god halvtime på å skrubbe både søppelposeholder, skapet og vasken, mens jeg ble så forstyrra av hele greia at jeg doblet sukkermengden i berlinerkransene i rein forvirring og måtte doble alle andre ingredienser, noe som medfører ekstra eggekoking og romtemperering av smør og alt med seg. Så da deigen omsider var klar og kjøkkenet nedvasket var vi så slitne at det ikke ble noe kakebaking i det hele tatt i går. Så nei for tenk, havreflarn er IKKE lett.

Hm. Jeg tror kanskje du bruker en annen oppskrift enn meg? Jeg rører sammen kaldt. Det er bare smøret som er smeltet.

apan er ikke aktiv  
Gammel 17-12-21, 09:33   #6
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Hva med risboller? Det er tradisjonelt nok for meg. Husker ikke alder, men de fleste vil trenge godt med hjelp for å bake så mye.

Disse er veldig gode, deler av delfiafettet er erstattet med smør. De ble laget i mat og helse på barneskolen hos oss.
https://www.nrk.no/mat/risboller-1.14326405

Gammel 17-12-21, 10:05   #7
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Hva med risboller? Det er tradisjonelt nok for meg. Husker ikke alder, men de fleste vil trenge godt med hjelp for å bake så mye.

Disse er veldig gode, deler av delfiafettet er erstattet med smør. De ble laget i mat og helse på barneskolen hos oss.
https://www.nrk.no/mat/risboller-1.14326405

Risboller blir ofte ikke spist hos oss, så må finne på noe annet. Mannen har avspasering, så det kan bakes i stekeovnen. Jeg syns bare det er enda en ting som må handles inn og tilrettelegges for rett før jul og min frustrasjon er kanskje mer et symptom på at jeg er sliten for tida. Men det går nok bra.

zinatara er ikke aktiv  
Gammel 17-12-21, 10:18   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Risboller blir ofte ikke spist hos oss, så må finne på noe annet. Mannen har avspasering, så det kan bakes i stekeovnen. Jeg syns bare det er enda en ting som må handles inn og tilrettelegges for rett før jul og min frustrasjon er kanskje mer et symptom på at jeg er sliten for tida. Men det går nok bra.

Jeg er helt enig med deg. Tanken fra skolen er sikkert god, men det fungerer ikke sånn rett før jul. Jeg husker vår skulle rydde og vaske kjøkkenbenken våren 2020. det var litt greiere og virkelig til hjelp.

Gammel 16-12-21, 22:42   #9
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Ikveld ser jeg på Hjelp,det er juleferie på Tv3.

Gammel 16-12-21, 22:43   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Ikveld ser jeg på Hjelp,det er juleferie på Tv3.

Den står på her også. Men jeg ser ikke egentlig.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 16-12-21, 22:45   #11
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Den er vel mer på, jeg surfer og spiller mobilspill. Men mp liksom "se" Den og før jul.

Gammel 16-12-21, 22:51   #12
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Ta jødekaker. Lett, godt og med et forklaringspotensiale.

(De er av sefardisk opprinnelse, det er alt).

Charlie er ikke aktiv  
Gammel 17-12-21, 00:34   #13
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Mine to skal lage risboller i morgen i M&H. Satser på de klarer det uten hjelp siden jeg er på jobb.

Gammel 17-12-21, 08:03   #14
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle også til å foreslå risboller eller sånne sjokoladeboller hvor man bare rører sammen havregryn, smør, sukker og kakao og triller til kuller som rulles i kokos. Det er superenkelt som åtteåringen min klarer helt alene.

Gammel 17-12-21, 10:26   #15
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Fridag i dag. Rydder, laget delfiakake og nå skal jeg pakke inn resten av julegavene og få oversikt der. Senere skal badet vaskes.

Gammel 17-12-21, 11:14   #16
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pakket inn gavene til ungene, benyttet sjansen nå når alle tre er ute av huset noen timer.

Og skrevet ting til å lage kakemenn, havreflarn og risboller i langpanne på handlelista, så det er planen i helgen.

Også prøver jeg å få tak i Outland, for å finne ut hva i alle dager som skjer med bøkene.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 17-12-21, 11:15   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg pakket inn gavene til ungene, benyttet sjansen nå når alle tre er ute av huset noen timer.

Og skrevet ting til å lage kakemenn, havreflarn og risboller i langpanne på handlelista, så det er planen i helgen.

Også prøver jeg å få tak i Outland, for å finne ut hva i alle dager som skjer med bøkene.

Forklaring?

Gammel 17-12-21, 11:26   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Forklaring?

Jeg tipper at i stedet for å ha det i muffinsformer så har man det utover ei langpanne, også deler man det opp i passe firkanter når et er blitt stivt?

Gammel 17-12-21, 11:32   #19
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Forklaring?

https://www.godt.no/oppskrift/9442/r...BX_7YRe_4mCrjQ

Aldri gjort det før, men skal gi det en sjanse, for er sånn kliss med de muffinsformene.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 17-12-21, 12:20   #20
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

https://www.godt.no/oppskrift/9442/r...BX_7YRe_4mCrjQ

Aldri gjort det før, men skal gi det en sjanse, for er sånn kliss med de muffinsformene.

Takk for tips, det skal jeg teste ut.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.