Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 10:34   #801
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Han er gal, syk, hjernevasket, men dessverre også veldig smart. Og det SKREMMER meg at en enkelt person kan gjøre noe slikt.

HV: Han begynte å planlegge den økonomiske biten allerede i 2002, så han må jo ha tenkt på muligheten enda før det igjen.

Gammel 24-07-11, 10:35   #802
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det tok en time fra politiet fikk meldigen til de var der.

17:27: Melding om skyting på Utøya til Nordre Buskerud pd
17:30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottok melding om skyting på Utøya
17:38: Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud pd
17:52: Første politipatrulje ankommer området – må vente på egnet båt
18:03: Melding om at båt var på vei
18:09: Beredskapstroppen til stede på fastlandet
18:25: Beredskapstroppen gikk i land på Utøya
18:27: Gjerningsmannen pågripes

Aftenposten skriver i dag at politiet får de første meldingene om skuddløsning kl 17:02 og at han blir tatt 19:02.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 10:37   #803
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Aftenposten skriver i dag at politiet får de første meldingene om skuddløsning kl 17:02 og at han blir tatt 19:02.

Dette står på politiet sine egne nettsider, så jeg stoler mer på de enn Aftenposten.

Aftenposten skriver også det samme.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4182040.ece

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 10:39   #804
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Papirutgaven eller nettet, Pelen? Infoen har jo endret seg underveis. Igår sa de 1703 til ca 1830 (politimesteren sa det, husker ikke eksakt) idag er tallene strammet inn.
Og aftenposten har sak om 1 time på sine nettsider.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 10:40   #805
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I to dager har jeg gått rundt litt utenpå meg selv, jeg tror ikke jeg helt har begrepet hva som har skjedd. I går kveld traff det neg veldig hardt, og nå må jeg kjempe mot tårene absolutt hele tiden.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 10:42   #806
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Så skremmende å lese om dette manifestet hans, og mixen mellom hat for multikulturalisme (som han kaller det), kombinert med kristenkonservatisme (han skriver at han er bekymra for at han hadde seg med 2 prostituerte i Praha, og er bekymret for dette fordi det var sex før ekteskapet, men fordi han skal bli martyr veier det opp i den store sammenhengen. I tillegg til dette med at han ser seg selv som en Tempelridder. Tempelridderne er vel glorifisert blant Frimurere også.

Hvor mange slike er det i verden/Norge som kan gjøre noe slikt og som blir inspirert av dette? Diverse nettsteder viser jo at det faktisk er en del av disse rundt omkring.. Sjokkert.

Sist redigert av Ine : 24-07-11 kl 10:54.
Ine er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 10:45   #807
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det har hjulpet veldig i dag. Vi får svar - omsider. Det går an å se litt inni hodet til denne dusten og se hva han tenkte på og hvorfor han landet på at dette var en smart ting i hans logiske sammenheng.

Og dermed kan vi også se hvor teit han er og hvor utrolig lite han har skjønt av verden. Jeg hadde slitt mer med dette nå om dette var en normal og oppegående mann. Men nå ser vi jo at det tyter frem mer og mer at dette er en som er utrolig målrettet - og utrolig på bærtur. En som virkelig ikke har skjønt noenting.

Jeg syns det er trist at Tikken Manus er død nå. Jeg skulle svært gjerne tenkt på at hun og Gunnar Sønsteby hadde tatt et offisielt oppgjør med denne tosken.

Gammel 24-07-11, 10:45   #808
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Papirutgaven eller nettet, Pelen? Infoen har jo endret seg underveis. Igår sa de 1703 til ca 1830 (politimesteren sa det, husker ikke eksakt) idag er tallene strammet inn.
Og aftenposten har sak om 1 time på sine nettsider.

Papirutgaven. Det er godt å se at det var kortere tid. To timer er fryktelig lenge.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 10:55   #809
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt rart å lese om konklusjoner som trekkes på hans ideologi. Det jeg leser ut i fra det som skrives er ingen kjent ideologi. På meg virker det som et sammensurium av ekstreme ideer som kanskje er sammenvevd i en rollespill og fantasyvirkelighet som har blitt alt for reell i hodet hans.
Det er lite sammenheng ideologisk forøvrig. Tore Bjørgo hadde veldig gode uttalelser i går om dette. Det blir for enkelt å sette et stempel på dette og snakke om grupperinger. Dette virker ikke som typisk gruppeideologi. Til det er det alt for lite konsistent. Det man ellers ser fra typiske ideologisk motiverte aksjoner er at gruppen er viktig.

Det jeg synes er veldig skremmende her er tegn til at rollespill blir satt ut i live på en helt grotesk måte.

Det er ganske enkelt for politiet å få oversikt over miljøer og grupperinger. Enkeltpersoner med selvkomponert ideologi er det vanskeligere å få oversikt over. Det er heller ikke lett å skjønner via nett når det har bikket over og når voldsutsagn bare er en del av spillet.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:00   #810
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jepp. Jeg leste også Øyvind Strømmen sin analyse av fyren. Og syns den var god. Han trekker frem at fyren var i frp - men dette er ikke frp-stuff. Han var frimurer, men dette er ikke frimureri. Han har vært litt her og litt der ser det ut til, men det ser ikke ut til at han har funnet sitt ideologiske hjem noe sted. Det virker som om han har shoppet rundt litt her og derfra slik man kunne se den gangen liksomsatanisme og Greven var på moten - da var det en skjønn blanding av åsatru, vampyrer og satanisme lett peppet opp med småfrekke klær. Denne gangen er det en fyr som har hatt guddommelige tanker om seg selv såvidt jeg kan se. Han har ikke hatt gruppetilhørighet eller ideologifeste noe sted i det hele tatt - han har sett seg nødt til å snekre sitt eget manifest og være sin egen gruppe. Og med en total mangel på selvkritikk eller tankegang som gir rom for å innrømme feil så har han lullet seg inn i en miks av roller herfra og derfra og konkludert med at dette er en ok ting å gjøre.

Gammel 24-07-11, 11:01   #811
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4181676.ece

Denne linken forteller jo om det motsatte, at det er et voksende høyreekstremt miljø som finner sammen på nett.

Gammel 24-07-11, 11:07   #812
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4181676.ece

Denne linken forteller jo om det motsatte, at det er et voksende høyreekstremt miljø som finner sammen på nett.

Nei denne artikkelen sier ikke det motsatte.
Den understreker det med "ensom ulv"-problematikken. Det er ikke felles ideologi som knytter sammen. Det er heller ikke oversiktlige miljøer, men heller en shoppe-tilhørighet. Det er jo det som har skjedd her også. Det er ulike forum hvor personen har gått inn, hvor det finnes meningsfeller på enkelte områder, men som ikke er enige i alt og så kan ideer bygges og forvrenges. Det er ikke en ensretting slik det gjerne har vært i tradisjonelle ideologiske grupper.

Det som kan virke som det forenende er hatet. Det kan være felles ytre fiender, men motivasjonen kan være veldig ulik og den har ingen logisk ideologisk basis.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:09   #813
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns ikke han virker smart i det hele tatt. Jeg leste gjennom selvintervjudelen og dagboka i går, og han fremstår som ekstremt barnslig og selvsentrert. Han har ingen utdannelse etter vgs (utenom "selvstudier"), og har hatt et virrvarr av jobber. Det ligger veldig mye selvskryt der, og selv om språket ofte er godt så er det også mange barnslige innslag.

Han klarer å holde fokus på én oppgave over lengre tid, men oppgaven i seg selv er ikke ekstremt vanskelig eller krever høy IQ. Og helt fokusert har han heller ikke vært, for han beskriver at han tok ett friår da han var 25 for å spille dataspill (wow eller noe sånt). Så det er en del der som ikke henger på greip.

Jeg syns veldig synd på de som er navngitt i manifestet hans, familien og vennene som han legger ut detaljert info om.

Gammel 24-07-11, 11:12   #814
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fnatten - jeg synes ikke hatet virker som om det er forenende det heller, egentlig.
Det virker mer som om villigheten til å bytte bekreftelser med et visst emosjonelt trykk er det som gjør at de trekker seg sammen. De liker hverandres heiarop - men har ikke noen tanker om solidaritet eller påtagelig interesse for å finne felles punkter med hverandre utover det. Det er nok ikke så lett heller å skape en følelse av fellesskap der grunnprinsippet er tanken om egen guddommelighet og suverenitet.

Gammel 24-07-11, 11:15   #815
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med gajamor.

Og hvis man mener han er smart synes jeg ikke man skal skrive det. Han kan komme til å lese det en dag. Dette er typen som ignorerer alle negative tilbakemeldinger og samler det som kan virke positivt som et tegn på at alle egentlig er enige med ham.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:15   #816
Slettet bruker
Passiv

Standard

gajamor - han er ikke smart i betydningen vi bruker på fp. Men han er smart i forhold til at han har hatt kunnskap nok til å forstå at han ikke kan si høyt sine overbevisninger, og dernest at han har greid å lage og følge opp en plan over tid. De fleste psykisk syke mennesker vil ikke evne å gjøre dette i denne skalaen. Det at han greier det er også en indikasjon på at han ikke er psykisk syk - ut fra hva jeg som ikke er psykolog vil synsemene. Han har rett og slett for høyt funksjonsnivå. (At han er spik spenna gæren er det ingen tvil om - men det er ikke det samme som å ha en psykisk sykdom.)

Gammel 24-07-11, 11:18   #817
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes han fremstår som veldig umoden i manifestet. Selv om språket ikke er dårlig, så synes jeg heller ikke det bærer preg av voksen, intelligent mann, på over 30 år. Han virker narsissistisk, med en tydelig overvurdering av egne evner og forståelse.

Gammel 24-07-11, 11:19   #818
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Fnatten - jeg synes ikke hatet virker som om det er forenende det heller, egentlig.
Det virker mer som om villigheten til å bytte bekreftelser med et visst emosjonelt trykk er det som gjør at de trekker seg sammen. De liker hverandres heiarop - men har ikke noen tanker om solidaritet eller påtagelig interesse for å finne felles punkter med hverandre utover det. Det er nok ikke så lett heller å skape en følelse av fellesskap der grunnprinsippet er tanken om egen guddommelighet og suverenitet.

Ja egen guddommelighet er viktig motivasjon, men for å fremheve dette er det viktig å ha en motstander, noen å hate.
Der hvor sterke ledere får mye makt er det alltid en motpol. Dualisme er skummelt.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:21   #819
Guava

Guava sin avatar

Standard

Og til det med at hatet forener så tenker jeg ikke på gruppenivå, men på det å finne punkter av likesinnethet.
Mennesker med narcisisstiske tanker kan ha samme "ytre fiende" selv om ikke de andre ideologiske elementene stemmer overens. Den ytre fiende kan man forenes om på nett, men det er lite annet som knytter dem sammen og gjør dem til et fellesskap slik man ser i tradisjonelle ideologiske grupper hvor man enten var "innenfor" eller "utenfor" og måtte dele hele pakka eller så var man ute.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 11:24   #820
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

gajamor - han er ikke smart i betydningen vi bruker på fp. Men han er smart i forhold til at han har hatt kunnskap nok til å forstå at han ikke kan si høyt sine overbevisninger, og dernest at han har greid å lage og følge opp en plan over tid. De fleste psykisk syke mennesker vil ikke evne å gjøre dette i denne skalaen. Det at han greier det er også en indikasjon på at han ikke er psykisk syk - ut fra hva jeg som ikke er psykolog vil synsemene. Han har rett og slett for høyt funksjonsnivå. (At han er spik spenna gæren er det ingen tvil om - men det er ikke det samme som å ha en psykisk sykdom.)

Nettopp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.