|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#65 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Året etter fødselspermisjonen
Ja, du er velsignet med godt humør, sterk psyke og rimelig god helse. Du takler muligens lite søvn bedre enn enkelte andre, også kjedelige, slitsomme og ensformige hverdager. Du får kanskje krefter av en lystbetont jobb og takler reising og hente-bringekabalen helt fint. Du har en mann som sikkert tar vel så mye ansvar. Dere overlater husbygging til entreprenør kontra å pusse opp et gammelt hus på egenhånd. Kanskje du har en dose mer energi enn enkelte andre, og er god til å slappe av når du kan. Du har f.eks også et barn kontra to, tre eller seks.
![]() |
#66 |
Så stor, den lille lykken
|
Bortsett fra at jeg har hatt 3 permisjoner, og at mine har vært litt kortere (7-8 mnd etter fødsel), så er dette nøyaktig slik jeg har hatt det, og nøyaktig slik jeg tenker....
![]() |
#67 |
godt brukt
|
![]() Sv: Året etter fødselspermisjonenEtter endt fødselspermisjon har det gått strålende. Slet med sterk bekkenløsning og sykemelding i svangerskapet, året hjemme i permisjon var så som så mht bekkenet. Men da jeg begynte å jobbe igjen ordnet alt seg |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Så stor, den lille lykken
|
![]() |
#69 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Året etter fødselspermisjonenMin kjære venninne med 3 barn som hver for seg er utrolig krevende (jeg nevner hjerneskade med opptil mange daglige epilepsianfall, hjerteoperert, ADHD etc etc.), sa en gang trøstende til meg at "alt er relativt. Alle kan føle sine problemer som store i forhold til livserfaring".
![]() |
#70 |
29 år
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Alt er jo et resultat av bevisste valg hele veien. Grunnen til at vi kun har et barn er at hun så langt har krevd mer av oss enn x antall normale friske barn. Jeg har valgt å hoppe av en karrierekarusell jeg var med på før jeg fikk barn. Helt bevisst, ikke tilfeldig eller pga samarbeidsvillig arbeidsgiver. Vi har hatt gammelt hus i 10 år som vi har pusset opp selv, nå blir det for tungvint og for mye arbeid for oss og for det handicap vår datter har og vi ser oss nødt til å bygge nytt. Jeg har bevisst valgt en barnehage som ligger relativt langt unna og kjører heller lenger for å være trygg på at datteren min får det beste tilbudet. Nå kjenner jeg at det gjør meg sliten og huset vi bygger er betydelig nærmere barnehagen og fremtidige skoler. Jeg jobbet beinhardt i 10 år før jeg fikk barn for i dag å kunne sitte med en god dose frihet i jobben min. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Nek er allrighte dyr
Det er vel arrogant hvis du går utifra at alle med såkalt tidsklemme og/eller de som trenger sykemelding ikke har optimisme eller bare har "dette klarer jeg ikke-holdning". Det er mange som kan bli utbrente, overslitne, syke eller hyperstresset uten å trenge en realitycheck. De kan ha foretatt bevisste valg selv om de går på en smell eller de har ikke hatt mulighet for slike valg som gjør livet lettere.
![]() |
#72 |
29 år
![]() ![]() |
Joda det er klart det finnes alltid unntak. Men da kommer vi inn på helt andre diagnoser enn den oppkonstruerte såkalte tidsklemma. Men det må ikke bli en hvilepute for de som faktisk har muligheten til å komme seg ut av situasjonen. Den enkleste utvei er ikke alltid den beste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
villende
|
Men det er en forskjell på det, og det å føle at man lever i en "tidsklemme". Tidsklemma er like reell uansett om man gjør noe med den eller ikke. Og nettopp derfor tror jeg at det er viktig å snakke om det og sette ord på tilstanden, for da kan man faktisk få hjelp av andre til å se muligheter og løsninger i steden for å klappe sammen fordi man ikke ser noen utvei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Nek er allrighte dyr
Da prater vi om litt forskjellige ting, jeg mener at tidsklemma kan være helt reell for mange flinke mennesker. Men det er ikke bare sånn; ja, bytt jobb som er nærmere og mye dårligere betalt, da vel. Ja, bare selg huset og kjøp noe annet, da vel. Bare flytt fra familie og venner for å kjøpe et billig hus på den andre siden av landet, da vel. Bare skaff deg kortere reisevei til jobb, da vel. Bare gå ned i stillingsprosent til 40% med samme låneutgifter som før, da vel. And so on...Jeg synes de som mener det er så lett å gjøre noe med tidsklemme har lettvinte løsninger. Men, det er selvfølgelig en del som klager og syter og ikke gjør noen reelle valg også.
![]() |
#76 |
29 år
![]() ![]() |
Jeg opplever sikkert like mye "tidsklemme" som mange mange andre, men jeg kaller den hverdagen, for det er det det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
villende
|
Da er det i så fall en semantisk diskusjon. Jeg kaller nemlig det å oppleve at tiden ikke strekker til for "tidsklemme". Men for all del, stikk gjerne hodet i sanden og kall det for hverdagen, for da slipper du i alle fall å gjøre noe med situasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Helt konge
|
Kall det hva du vil, men når opplevelsen av hverdagen eller tidsklemma er så tung og slitsom er det et reelt problem for folk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
29 år
![]() ![]() |
Hvordan mener du hverdagen skal være da? Skal vi sove til kl 09 hver dag, se på dåktår fill, jobbe litt når det måtte passe oss og ikke ta ansvar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
I mål
|
![]() Sv: Året etter fødselspermisjonenJeg er enig med deg, Heiko, i at for mange er opplevelsen reell, men jeg synes nok Marian også har et poeng. Når folk kaller det tidsklemma fordi de ikke kan sove til syv hver morgen uten å få det travelt, kan det umulig være så ille. Ikke at noen her inne har gjort det i denne debatten, men det overrasker meg stadig hvordan noen av dem som klager over dårlig tid legger opp dagen og hva de krever av søvn og avslapning. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|