Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Adventsstake og religiøs tro

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Jeg...
er kristen og har adventsstake 44 28,39%
er kristen og har ikke adventsstake 4 2,58%
er agnostiker og har adventsstake 23 14,84%
er agnostiker og har ikke adventsstake 3 1,94%
er ateist/humanetiker og har adventsstake 55 35,48%
er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake 13 8,39%
har enn annen religiøs tro og har adventsstake 1 0,65%
har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake 0 0%
har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. 12 7,74%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 15:18   #61
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Nei hva tenker du på da? Vi har adventsstake (når vi husker det), ellers har vi ingen religiøse symboler så vidt jeg vet. Det er godt mulig det sniker seg inn noen uten at jeg tenker på at det er religiøst dog. Vi har lyskule i vinduet, og spir i toppen av treet. Ellers pynter vi med glitter og nisser.

For meg blir det nesten litt hyklersk og frekt om jeg skal velge ut det jeg vil bruke av en religion uten å ta med hele pakken. Men jeg vet at jeg er sær her altså. Så kan man jo argumentere med at jeg feirer jo jul, men det er så kommersialisert at der går grensen selv for meg.

Det jeg tenker er at de fleste gamle tradisjoner og symboler rundt høytider har religiøst opphav. Solsnufeiring med etegilde og blot hadde sterke religiøse elementer i sitt opphav og fremdeles er det noen som feirer religiøs hedensk jul uten at det gjør at jeg er nøye på å sile ut hvilke elementer av julefeiringen min som har slikt opphav og tar avstand fra det.
Halloweenstæsj og symboler er en miks av keltisk folketro (hedensk.. liker ikke det ordet), katolsk kristendom og noen andre elementer.
Påskesymboler har babylonsk religiøse, jødiske, kristne og andres religiøse symboler i bakgrunn uten at vi alltid tenker så mye over det.

Jeg synes ikke det å bruke symboler er å ta noe fra en religion uten å ta hele pakken. Jeg synes det avhenger veldig av hvor sterkt et symbol er og i hvor stor grad symbolet er identitesskapende for en gruppe man tilhører eller som man tar avstand fra. Hvor sterkt man ønsker å ta avstand, eller ønsker å markere tilhørighet vil bety mye i forhold til hvordan man velger å bruke symboler.

Jeg føler ikke at jeg må være taoist for å bruke et yin/yang-symbol. Selv om det opprinnelig har sterkt tilknytning til taoismen så har det også aspekter som jeg føler passer inn i mitt livssyn.

Jeg synes det er vanskelig å uttrykke hva jeg mener fordi det ikke er et slags enten/eller. Jeg synes en del kommersiell utnyttelse av symboler som betyr mye for mennesker kan være overtramp, men det kommer veldig an på symbolet. Jeg personlig synes råsa palestinaskjerf er overtramp og for meg ville det å bære kommuniststjerne bare fordi det ser kult ut være veldig feil.

Det jeg egentlig vil si er at symboler er noe dynamisk og som får og mister betydning ut i fra bruk og situasjon. Jeg synes det er viktig å være bevisst, men samtidig synes jeg at det ikke behøver å være enten/eller.

En lysestake med lilla lys har etter min mening så svak religiøs symbolikk at jeg ikke synes det er rart at ateister bruker den. Nedtelling til jul kan man gjøre om man feirer jul uansett begrunnelse for julefeiringen. Jeg synes derimot det ville vært snodig om man brukte adventsstake og hadde nedtelling til jul om julefeiring var noe man tok sterk avstand fra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 15:21   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg egentlig vil si er at symboler er noe dynamisk og som får og mister betydning ut i fra bruk og situasjon. Jeg synes det er viktig å være bevisst, men samtidig synes jeg at det ikke behøver å være enten/eller.

En lysestake med lilla lys har etter min mening så svak religiøs symbolikk at jeg ikke synes det er rart at ateister bruker den. Nedtelling til jul kan man gjøre om man feirer jul uansett begrunnelse for julefeiringen. Jeg synes derimot det ville vært snodig om man brukte adventsstake og hadde nedtelling til jul om julefeiring var noe man tok sterk avstand fra.

Veldig enig i disse to avsnittene. Symboler er viktige, men man har "rett" til å ha sitt eget personlige forhold til dem, samtidig som man bør være klar over hva de betyr for andre.

Gammel 29-11-09, 15:34   #63
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Idag har vi smelt opp alt av julepynt untatt juletre, og jeg er så lettrørt idag at jeg uler litt over denne tråden.

Vi skyr intet og har oppe alt som er av pynt i alle vendinger, men føler oss ikke kristne. Lysene vi bruker er stort sett hvite. Untatt det lysebrune lyset av en elefant som jeg nå endelig orker å sette fyr på.

Gammel 29-11-09, 16:10   #64
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vokst opp i et ikkekristent hjem og jeg savnet adventsstaken veldig som barn. Syntes det var så koselig på skolen og hjemme hos naboene da de tente den. Så jeg maste hvert år, og da jeg kom opp i ungdomsåra så tror jeg moren min anskaffet en. Vi hadde aldri noe sang eller "ritual", og det har jeg ikke nå heller. Når jeg har ryddet og har litt tid til å slenge meg i sofaen, så tenner jeg lyset. Uavhengig om resten av familien er tilstede, eller ikke.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 16:30   #65
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ateist og har ikke adventsstake. Men det er fordi jeg ikke har funnet noen stilige.

Ellers pynter jeg helst med hedenske symboler i jula som nisser, juletre og masse lys. Adventsstake hadde gått greit fordi det er en koselig tradisjon hvor man tenner lys og venter på jula. Julekrybbe og mer åpenlyse kristne symboler derimot, er helt uaktuelt.

Gammel 29-11-09, 16:41   #66
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Vi er ikke kristne, men har adventsstake. Vi teller ned til jul. Jul for oss er et deilig avbrekk i hverdagen, hvor vi er mye sammen med familie og venner. Vi pynter med masse nisser og har lys i hver krik og krok. Vi har røde lys i adventsstaken, det har vi alltid hatt.

Gammel 29-11-09, 17:09   #67
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg regner meg ikke som kristen, selv om jeg er medlem av statskirken, men vi har adventstake ja, samt stjerner i vinduene og alt som er. For meg handler det om tradisjon.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 17:30   #68
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Vi har adventstake med lilla lys, vi er vel moderat kristne om en kan si det slik.

Jeg har ikke sånn elektrisk 7-armet dings for meg er det noe som er koblet med et annet trossamfunn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 17:36   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er også enig med fnatten. Det er forskjell på å tenne noen lilla (eller sorte og sølvfargede i mitt tilfelle) lys en gang i uka og på å ha hakekors øverst i juletreet. Folk vil se det ene som et sterkere symbol enn det andre.

Det er ganske interessant det med hvor tradisjoner og skikker kommer fra. Noe har mistet alt ankerfeste i sine religiøse opphav - som halloween som jeg tror veldig få setter i en religiøs sammenheng. Mens andre skikker og symboler henger sterkt fast og ikke kan brukes uten videre. Det er ganske fjernt for meg å ta på meg et kors - enda jeg har sett mangt et utrolig vakkert smykkekors. Det blir feil. Lilla lys derimot er ok.

Og julegatemiksen. Uten noe særlig med engler, men med stjerne i toppen av treet. Og hvor kommer forresten julekulene fra? Etegildet på den tiden av året har vi jo hatt i solsnu i uminnelige tider, men det har alltid vært linket opp mot håp, tro og vent på mer lys og varmere vær igjen.

Det jeg imidlertid lurer veldig på nå som vi er inne i symboler er hvor påskesymbolene kommer fra. Påskesymbolet fremfor noen burde være et kors tenker jeg.

Men nei - det er en hare. En helt forvirret en som legger egg. Og kyllinger. Hvorfor det?

Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 17:41   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg imidlertid lurer veldig på nå som vi er inne i symboler er hvor påskesymbolene kommer fra. Påskesymbolet fremfor noen burde være et kors tenker jeg.

Men nei - det er en hare. En helt forvirret en som legger egg. Og kyllinger. Hvorfor det?

Jeg husker en liten novelle som stod i studentavisen i Trondheim da jeg var student. Jeg-personen traff på Jesus, som var kommet tilbake etter nesten 2000 år, og de ruslet en tur i byen. Jesus lurte på hvorfor det var så mange kyllinger i alle vinduene, og jeg-personen forklarte at jo, du skjønner, det er påske. "Å herregud!" var svaret.

Og The Onion hadde ellers de beste påskekortene for noen år siden - en korsfestet påskehare!

Gammel 29-11-09, 17:41   #71
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Er kristen.
Har adventskake.
For oss symboliserer den nedtelling til kristen jul, advent betyr jo vente og etter eller annet jeg ikke husker.
Hver morgen tenner vi og leser I. Hagerups "Så tenner vi et lys ", selv om den ikke er spesielt kristen, og så synger vi "Tenn lys, et lys skal brenne for denne lille jord" om kvelden.

Glemte jeg å si at jeg er en ritual-freak?

Gammel 29-11-09, 17:42   #72
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ateist med nissestake. Taking back what they stole in the first place.

Gammel 29-11-09, 17:43   #73
Solblomst
Passiv

Standard

Vi er hedninger, men har adventsstake fordi det er en tradisjon.

Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 19:17   #74
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Påskesymbolene er svært sammensatte og har røtter fra mange steder, men hare og egg har lange tradisjoner innenfor årstidsfester i zoroaster-religionen. Haren er blant de mest fruktbare dyrene og blir sett på som et symbol på fruktbarhet. Egget står for nytt liv og ble blant annet tidlig et symbol for oppstandelse. Haren som påskesymbol har få kristne tradisjoner, men egget har vært et påskesymbol innenfor kristne kirker helt fra de første århundrene. Egget er også en del av det jødiske sedermåltidet og har klare offerelementer i seg, noe som også kan knyttes opp mot kristen påskefeiring igjen. I noen av verdens eldste klostre er egg mer fremtredende symboler enn kors, noe som kanskje ikke er så rart siden egget symboliserte oppstandelse, selve hovedsaken. Særlig innenfor de koptiske kirker er dette vanlig.

Det finnes også en rekke andre bakgrunner for egg og haresymbolikk og som i all symboldannelse er det vanskelig å si hva som kommer fra hva. Det er noe av det som er spennende med symboler synes jeg. De forandrer mening, smelter sammen og er dynamiske.

At hanen legger egg er sannsynligvis noe som har oppstått som et resultat av sammenblanding av mange tradisjoner.

Nissen er jo også et resultat av sammenblanding av mange tradisjoner. Mange har en prinsippiell forkjærlighet for den norske fjøsnissen, men bruker nissen i Nicholasskikkelse. To helt ulike tradisjoner som hos mange ikke skjelnes særlig mellom. Hos andre derimot holdes disse veldig adskilt.

Gammel 29-11-09, 19:26   #75
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fnatten - vi må treffes. Dette er så utrolig interessant, jeg vil lære mer!
Jeg visste ikke at egg er symbolikk på oppstandelse for eksempel. Har det noen sammenheng med at man befrukter et nytt egg og at det gjenoppstår noen i form av at det fødes et nytt menneske som følger etter det som eldes og dør?

Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 19:40   #76
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Derimot har vi ikke adventsstjerne, for den kan jeg vanskelig fortolke som noe annet enn Betlehemsstjerna.

Ystersy?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 19:44   #77
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og The Onion hadde ellers de beste påskekortene for noen år siden - en korsfestet påskehare!

Min søster tegna korsfestede haner da vi var barn. Komplett med blod til alle kanter.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 19:46   #78
Guava

Guava sin avatar

Standard

Her står det litt om de ortodokses (deriblant koptiske) påskeeggtradisjoner.

Sitat:

For Orthodox Christians, the Easter egg is much more than a celebration of the ending of the fast, it is a declaration of the Resurrection of Jesus. Traditionally, Orthodox Easter eggs are dyed red to represent the blood of Christ, shed on the Cross, and the hard shell of the egg symbolized the sealed Tomb of Christ—the cracking of which symbolized his resurrection from the dead.
In the Orthodox and Eastern Catholic Churches, Easter eggs are blessed by the priest at the end of the Paschal Vigil, and distributed to the faithful. Each household also brings an Easter basket to church, filled not only with Easter eggs but also with other Paschal foods such as paskha, kulich or Easter breads, and these are blessed by the priest as well.
During Paschaltide, in some traditions the Paschal greeting with the Easter egg is even extended to the deceased. On either the second Monday or Tuesday of Pascha, after a memorial service people bring blessed eggs to the cemetery and bring the joyous paschal greeting, "Christ has risen", to their beloved departed (see Radonitza).

Dette er hentet fra Wikipedia fra en artikkel som ser OK ut.

Ellers er det med symbolikk kjempespennende. Særlig det med gamle zoroastertradisjoner og babylonsk religion har hatt stor innflytelse på de store semittiske religionene.

Jeg elsker å grave i slikt og kunne gjerne gjort det sammen med deg Smilefjes!

Gammel 29-11-09, 20:34   #79
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ateist/humanist og vi har adventsstake. Jeg synes det er koselig med lys i mørketida og staken vekker ingen kristne assosiasjoner hos meg personlig (selv om jeg selvsagt er klar over at den i utgangspunktet har en religiøs symbolikk). Vi har derimot ikke adventsstjerne eller stjerne i toppen av treet.

Gammel 29-11-09, 20:39   #80
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ateist og liker tradisjoner.

Vi har adventsstake og tenner fiolette lys i adventen. Fordi det er pent og fordi vi gleder oss til jul.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.