Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Datalagringsdirektivet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Datalagringsdirektivet
Ja, jeg har hørt om det 40 47,06%
Nei, jeg har ikke hørt noe om det 21 24,71%
Jeg har en grei oversikt over hva det er 16 18,82%
Jeg vet litt om hva det er 19 22,35%
Jeg vet lite om hva det er 14 16,47%
Jeg vet ingenting om det 13 15,29%
Jeg har gjort meg opp en mening om det 23 27,06%
Jeg har ikke gjort meg opp en mening om det 13 15,29%
Jeg kommer til å gjøre meg opp en mening om det 14 16,47%
Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre meg opp noen mening om det 7 8,24%
Jeg bryr meg ikke 5 5,88%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-09, 13:30   #61
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Datalagringsdirektivet

Funnet på Twitter: Lars-Henrik Paarup Michelsen har, som argument mot de som mener at den praktiske gjennomføringen av dette er uproblematisk, postet noen konkrete eksempler på hvordan det gjerne går når organsisasjoner lagrer store mengder personopplysninger. Kort oppsummering: Ikke bra.

Ben "even scareder" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 20:15   #62
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Golfjakke har et hav av muligheter foran seg
Standard

_Noen_ er så opptatt av datalagringsdirektivet at det trigger dem til å skrive sitt første innlegg på FP.

Det synes å være enkelte misforståelser med hensyn til hvordan tilgangen til de lagrede data skal reguleres.

DLD regulerer ikke selv hvilke vilkår som skal være til stede for å få utlevert lagrede data, men overlater dette til det enkelte medlemsland (direktivets artikkel 4):

” Hver medlemsstat fastsætter i sin nationale lovgivning den procedure, der skal følges, og de betingelser, der skal være opfyldt for at få adgang til lagrede data i overensstemmelse med kravet om nødvendighed og proportionalitet, under hensyn til de relevante bestemmelser i EU-retten og folkeretten, herunder navnlig den europæiske menneskerettighedskonvention, således som den er fortolket af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.”

Det ligger i dette at adgangen til de lagrede data må reguleres innenfor rammene av EMK artikkel 8 som verner om privatlivets fred.

Arbeiderpartiets utgangspunkt er at data ikke skal utleveres til politiet uten at det foreligger skjellig grunn til mistanke. Dette innebærer at det må være mer sannsynlig at mistenkte har begått handlingen som er bakgrunnen for at politiet ønsker innsyn, enn at han ikke har begått den. Dersom det i tillegg stilles et krav om at siktelsen gjelder en straffbar handling som har strafferamme på fengsel i 5 år eller mer (etter modell av straffeprosessloven § 202b), vil det begrense innsynet i betydelig grad. I og med at formålet er å bekjempe alvorlig kriminalitet er en slik løsning nærliggende. Til sammenligning kan husransakelser foretas når det er skjellig grunn til mistanke om en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff. Når det gjelder kontrollen med utleveringen foreslår Arbeiderpartiet at det er domstolene som på begjæring fra påtalemyndigheten skal ta stilling til om vilkårene for utlevering foreligger. Ut fra dette synes jeg det blir forfeilet når det skapes inntrykk av at all informasjonen som lagres også skal overvåkes.

Innhenting av trafikkdata er allerede i dag en sentral del av etterforskningen av mange straffesaker, og det er åpenbart at en forlenget lagringstid vil medføre at flere straffbare handlinger blir oppklart i den forstand at det kan føres tilstrekkelig bevis til domfellelse.

Golfjakke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 22:10   #63
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Golfjakke, her.

Ut fra dette synes jeg det blir forfeilet når det skapes inntrykk av at all informasjonen som lagres også skal overvåkes.

Med andre ord:

Opprinnelig lagt inn av rethoric impaired

Ja, vi skal ta opp alle telefonsamtaler på lydbånd, men vi skal bare høre på samtalene til dem vi i ettertid mistenker at har gjort noe kriminelt, så det er forfeilet å si at telefonsamtaler skal overvåkes.

Fins det grenser for hva slags svada dere totalitære svermere kan spy ut av dere?

Ben "so very, very, reassured now" Murphy

Gammel 19-11-09, 22:58   #64
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

DLD regulerer ikke selv hvilke vilkår som skal være til stede for å få utlevert lagrede data, men overlater dette til det enkelte medlemsland

Det er sikkert fint og flott med regulering av innsyn, men jeg er ikke særlig beroliget. Det er åpenbart at lovgiverne fra første stund vil komme under et voldsomt press, både fra politi og andre interessenter, for å få utvidet innsynsretten.

Dessuten vil selvsagt de lagrede dataene være et fristende mål for helt vanlige kriminelle, og jeg er ikke akkurat overbevist om at ISP-er og mobiloperatører har kompetanse til å beskytte databasene på en fornuftig måte. Husk f.eks. Tele2-saken fra 2007...

Sitat:

Innhenting av trafikkdata er allerede i dag en sentral del av etterforskningen av mange straffesaker, og det er åpenbart at en forlenget lagringstid vil medføre at flere straffbare handlinger blir oppklart i den forstand at det kan føres tilstrekkelig bevis til domfellelse.

Det er interessant at både du og Helga Pedersen ser ut til å tro at det bare dreier seg om "forlenget lagringstid", mens direktivet faktisk spesifiserer at mye mer informasjon skal lagres i tillegg til at lagringstiden blir drastisk forlenget.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 23:14   #65
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Det er interessant at både du og Helga Pedersen ser ut til å tro at det bare dreier seg om "forlenget lagringstid", mens direktivet faktisk spesifiserer at mye mer informasjon skal lagres i tillegg til at lagringstiden blir drastisk forlenget.

Jeg tror ikke det, jeg bare poengterer at politiet innhenter trafikkdata allerede. At mer informasjon lagres understreker bare behovet ytterligere.

Gammel 19-11-09, 23:19   #66
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Det er sikkert fint og flott med regulering av innsyn, men jeg er ikke særlig beroliget. Det er åpenbart at lovgiverne fra første stund vil komme under et voldsomt press, både fra politi og andre interessenter, for å få utvidet innsynsretten.

At lovgiver kommer under press fra interessenter er vel mer en generell tilstand enn noe som gjelder spesifikt for dette området. Hvilke krav om utvidelse av innsynsretten ser du for deg vil komme fra politiet? At de skal ha tilgang til all informasjon uavhengig av konkret mistanke?

Gammel 19-11-09, 23:40   #67
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Med andre ord:

Fins det grenser for hva slags svada dere totalitære svermere kan spy ut av dere?

Ben "so very, very, reassured now" Murphy

Dine sammenligninger er så treffende. Hvor tar du det fra?

Gammel 20-11-09, 00:06   #68
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At mer informasjon lagres understreker bare behovet ytterligere.

«Det må være fornuftig for de sier at de trenger det»? Øh, det sier vel bare at Noen™ mener det er behov for ytterligere lagring.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 00:22   #69
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

_Noen_ mener det er behov for å oppklare flere forbrytelser, og at DLD balanserer dette med hensynet til personvern på en grei måte. Uansett må man ved fortolkningen og anvendelsen av direktivet hensynta EMK.

Dersom de paranoide svermere får det som de vil, står vel snart vitneansvaret for fall. (Jeg ble inspirert til en sammenligning )[/quote]

Sist redigert av Golfjakke : 20-11-09 kl 00:30.
Gammel 20-11-09, 00:30   #70
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

...

Sist redigert av maggypop : 20-11-09 kl 11:51.
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 00:32   #71
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Oida! You won me over. Hvem kan motstå den slags argumenter?

Hæ?

Gammel 20-11-09, 00:37   #72
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ut fra dette synes jeg det blir forfeilet når det skapes inntrykk av at all informasjonen som lagres også skal overvåkes.

Hva slags definisjon av "overvåke" er det egentlig du bruker her? Mener du at for eksempel kameraovervåkning ikke skal regnes som overvåkning så lenge ingen ser på opptakene? (Ofte blir jo slike slettet etter en måned dersom det ikke har vært noen grunn til å se på dem innen den tid.)

Gammel 20-11-09, 00:38   #73
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

...

Sist redigert av maggypop : 20-11-09 kl 11:52.
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 00:38   #74
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- sletter dette, siden innlegget jeg snakker om har blitt slettet -

Gammel 20-11-09, 00:42   #75
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Din melding om "nybegynnere" ble ganske meningsløs når du slettet innlegget du feilpostet. Nå står det helt alene og ser ut som om det er ment som et innlegg i debatten.

Men det kom til gjengjeld enda klarere frem nå at jeg er nybegynner!

Gammel 20-11-09, 00:46   #76
Benmurphy
-

Standard

Dine sammenligninger er så treffende. Hvor tar du det fra?

Du sier i teksten jeg siterer at lagring av trafikkdata ikke er overvåkning. Du skjønner tilsynelatende lite eller ingenting av hva dette handler om; når man overvåker noen er det faktisk overvåkning selv om ingen går gjennom materialet med det samme. Skjønner du virkelig ikke det? Du er i tillegg ute av stand til å formulere gyldige argumenter for ditt syn (ting blir ikke sant fordi du påstår at de er det).

Ben "try harder" Murphy

Gammel 20-11-09, 00:50   #77
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva slags definisjon av "overvåke" er det egentlig du bruker her? Mener du at for eksempel kameraovervåkning ikke skal regnes som overvåkning så lenge ingen ser på opptakene? (Ofte blir jo slike slettet etter en måned dersom det ikke har vært noen grunn til å se på dem innen den tid.)

Kameraovervåking innebærer at den som står for overvåkingen kan se absolutt alt som er filmet og enda ikke slettet, uten noen som helst slags hjemmel (forutsatt at overvåkingen i seg selv er lovlig). Dette bruker også i sanntid for å avdekke kriminelle handlinger uten noen forutgående skjellig grunn til mistanke. Jeg mener derfor at kameraovervåking er overvåking. Med DLD snakker vi om en formålsstyrt, etterforskningsmessig innhenting av opplysninger på et stadie hvor det allerede foreligger skjellig grunn til mistanke om alvorlig kriminalitet.

Gammel 20-11-09, 00:56   #78
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Du sier i teksten jeg siterer at lagring av trafikkdata ikke er overvåkning. Du skjønner tilsynelatende lite eller ingenting av hva dette handler om; når man overvåker noen er det faktisk overvåkning selv om ingen går gjennom materialet med det samme. Skjønner du virkelig ikke det? Du er i tillegg ute av stand til å formulere gyldige argumenter for ditt syn (ting blir ikke sant fordi du påstår at de er det).

Ben "try harder" Murphy

Ut fra din definisjon av overvåking er jo også vitneansvaret en lovpålagt overvåking. Man observerer en ting, og kan risikere at man under visse forutsetninger er pliktig til å fortelle om det på et senere tidspunkt.

Vi er uenige om hva som skal betegnes som overvåking, og det er helt greit. At du ut fra det konkluderer med at jeg ikke vet noen ting om hva DLD handler om er vanskeligere å forstå.

Hvilke metoder mener du det er forsvarlig at politiet har til sin rådighet?

Sist redigert av Golfjakke : 20-11-09 kl 01:03.
Gammel 20-11-09, 01:14   #79
Golfjakke
Nybegynner

Golfjakke sin avatar

Standard

Og når det gjelder definisjonen av overvåking, står det å lese i bokmålsordboka:

overvåking
el. overvåkning -a el. -en stadig iakttakelse, observasjon, oppsikt

Jeg er (åpenbart) ikke så sikker på at en ren elektronisk registrering innebærer overvåking i ordets rette betydning.

Det er uansett ikke av interesse for diskusjonen om DLD, så lenge vi er enige om hva direktivet faktisk regulerer og hvilke vilkår som må være oppfylt for utlevering av de lagrede data. Det vi er uenige om er hva som er en riktig balanse mellom behovet for personvern og behovet for oppklaring av flere alvorlige forbrytelser.

Gammel 20-11-09, 08:31   #80
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Jeg tror ikke det, jeg bare poengterer at politiet innhenter trafikkdata allerede.

OK, så du tror ikke det. Det er likevel påfallende hvor nøye dere er med å skrive "forlenget lagringstid" i enhver omtale av DLD, som om dette skulle være den eneste konsekvensen.

Sitat:

At mer informasjon lagres understreker bare behovet ytterligere

Hm? DLD medfører at mer informasjon lagres, altså er DLD nødvendig? Det var argumentet sitt, tenker jeg...

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:05.