|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Borte
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg elsker julen og alt ved den. Førjulstiden er årets beste tid for meg. Og jeg gjør alt jeg kan for å rydde bort alt stress i desember og i selve julen. Alt av invitasjoner og ting som jeg ikke syns er nødvendig prioriteres bort og jeg holder alltid helgene fri for pliktløpting før jul. Vi skal ha god tid til kakao og pepperkaker til barne-tv, til hyggelig julehandling og til å stikke innom de eldste i familien. Det er så utrolig viktig for meg at den tiden blir lystbetont og fin.
|
|
|
#63 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg elsker julen, førjulstida, romjulen og alle de så øyeblikkene.
|
|
|
#64 |
|
Pauset
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?
Jeg begrenser det jo, men det koster likevel mer enn jeg har råd til som student. Jeg har en "skilt familie", så alle er å regne som mine nærmeste, og de skal jo ha gaver så klart. Brettspill og lignende er ikke aktuelle gaver da dette ikke er noe de driver noe særlig med. Uansett om jeg hadde kjøpt brettspill til alle sammen, så hadde det vært et stort innhugg og jeg måtte satset på å leve på nada i romjulen når poden er hos pappan. Ganske kjedelig, ikke minst er det stressende å hele tiden telle på kroner og øre. Jeg ønsker ikke være den som får masse fint, men ikke kan gi noe særlig igjen, så dette er jo et valg jeg tar. Jeg har kanskje for mye stolthet eller noe. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg liker advent og jeg liker jul, men jeg liker ikke at julen tar over advent. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg liker julen bedre og bedre. Uten julen tror jeg mørketiden hadde blitt alt for lang for meg. Det er godt med et avbrekk og noe å feire midt i den svarteste tiden. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Men kjære deg, tror du ikke familien ville hatt forståelse for dette dersom du sa det til dem? Er man student med presset økonomi, så kan det jo ikke forventes at man skal ha råd til like mye som det andre kanskje har. Kan det være slik at det er du som lager disse forventningene og dette gavepresset, mens familien din kanskje ville vist all verden med forståelse dersom du i år sa at du rett og slett ikke har råd? Dersom du synes det er vanskelig å motta gaver som er dyrere enn det du kan gi, så gjør en avtale med de du gir til. De fleste er åpne for ideen om mindre/billigere/færre julegaver.
|
|
|
|
#69 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Kan du ikke bare spørre om dere kan kutte ut gavene for i år?
|
|
|
#70 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Ja, jeg har valgt både det ene og det andre, jeg, men ingen av valgene førte til noen reduksjon i stresset. Om vi velger vekk sammenkomster, fører det bare til masse mas om guilttripping fra de som blir valgt bort, så det blir minst like mye stress.
|
|
|
#71 |
|
ctrl+z
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg har et elsk/hat-forhold til julen. Jeg elsker pyntingen, fokuset på familien, det å være sammen etc. Jeg stresser ikke så mye, har lært at ting ordner seg uten at jeg sliter meg helt ut. Vi har valgt å ha julaften hjemme hvert år, og så kan de som vil komme på besøk til oss. Veldig hyggelig.
|
|
|
#72 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg sliter en del med familie som er for mye opptatt av gavens verdi. Det er ikke ok å kjøpe billiggaver, og det blir sure miner om de ikke får like mye i verdi som de selv gir.
|
|
|
|
#73 |
|
Passiv
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg elsker jula. Og juleforberedelsene. Jeg trenger ikke å få en eneste gave selv, men jeg blir så innmari glad av å finne på noe som drømmeprinsen og gutta skal bli kjempeglade for. Jeg liker lukten av jul og jeg liker at det er pent her og at jeg for en gangs skyld har masse blomster. Jeg elsker å pynte treet med all pynten som ungene og jeg har laget også. |
|
|
|
#74 |
|
flisespikker
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg liker julen, men er ikke veldig opphengt i jul; stresser lite, synes det er hyggelig å kjøpe gaver til folk, og har svært lite stressende familie og svigerfamilie som vi bytter på å feire jul hos (så vi trenger ikke engang stresse med å lage julematen selv
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Angående det med stresset så har jeg funnet den ultimate løsningen på det. |
|
|
|
#76 |
|
ctrl+z
|
Det minner meg om min søster, som hver jul slenger beina på bordet og lener seg tilbake i sofaen og påpeker at hun ikke gidder å stresse med jula. Ikke rart, siden hun alltid er hos oss.
|
|
|
#77 |
|
flisespikker
|
Ja, det er litt sånn.
|
|
|
#78 |
|
ctrl+z
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg synes bare det er gøy at søsteren min sier det jeg, altså.
|
|
|
#79 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Hvert år tror jeg at jeg gleder meg til førjulstiden, men egentlig er det mest stress. Spesielt når man i tillegg jobber.
|
|
|
#80 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Liker du julen, eller det bare stress?Jeg synes ikke julen er stress, men vi er selektive, og gjør de tingene vi liker.
|
![]() |
|
|