|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg slutter aldri å forundre meg over hva folk kan bli lei seg og såre over, altså.
|
|
|
#2 |
|
Helt konge
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnTja, si det Veronal. Etternavnet blir jo brukt også brukt i andre sammenhenger og er blir liksom ikke bare dratt inn når der skal kjeftes. Mulig jeg er litt preget av at mine to utmerkede navn kun ble brukt sammen når jeg ikke hørte etter. Det både av foreldrene mine og venner. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg er vel en av de få her som ser ut til å forstå Dronningen litt. Det har vel noe med at jeg er vant med at navn brukes "i rekkefølge" (vanens makt, osv.) I min familie/slekt har alle to fornavn, men det er første som brukes, og det andre brukes "til pynt". Så det går rett og slett på hva man er vant med. Vi snudde på de planlagte navnene til eldstemann den dagen han ble født, nettopp fordi jeg ønsket at det navnet vi skulle bruke, sto først.
|
|
|
#4 |
|
En som trener
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavn
Det kan jo være at man har lyst til å ha to fornavn, hvorav det ene er oppkalling eller slektsnavn som man ønsker å ha med "til pynt", og så synes man at det klinger bedre med Per Fredrik enn Fredrik Per? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Textrovert
|
Som jeg skrev, så har det mye med hva man er vant til. Jeg er vant til at det første navnet har førsteprioritet, så derfor er det det som er mest naturlig for meg. Det er ikke mer komplisert enn som så.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnMen altså: i kameratgjengen til min sjels elskede er det kun EN (!) av ti-tolv stykker som blir kalt det han faktisk er døpt. Resten har alle typiske bergenske kallenavn, der Jan blir Jannaren, Geir blir Gæddi, Gunnar blir Gunnis, Ståle blir Stausen osv. Er det sårt? Eller er det bare en vanlig utvikling i språket, en dynamikk i en gjeng, en typisk ting for et område/bydel? Kan man bli lei seg over at ungen får et kallenavn?
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Ja, det finnes sikkert folk som blir lei seg over at barnet deres ikke blir hetende det de hadde ønsket at h*n skulle hete - enten det nå er fordi personen selv ikke liker navnet sitt, eller fordi et tilfeldig kallenavn tar over. Navn er noe mange har sterke følelser for, og om man f.eks. har sett frem til å kalle barnet det samme som ens kjære grandtante het, eller å bruke den fantastiske navnekombinasjonen man i sin tid involverte halve FP for å komme frem til, så blir jeg ikke overrasket (selv om jeg kanskje himler litt, rent mentalt) om man blir skuffet over at jenta ender opp som noe helt annet. (For ikke å snakke om at en mer eller mindre kjær grandtante kan bli snurt eller skuffet over at barnet velger bort det staselige navnet hun har insistert på at må bringes videre.
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Typiske og typiske. Jeg syns det er litt slaurete. Hilsen fin bergenser.
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Men det er jo klart, at så mange undrer seg over ens følelser kan jo også være litt sårt.
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Det er vel forsåvidt du selv den nærmeste til å si noe om.
|
|
|
#13 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det kan være slitsomt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Jeg så ikke at du hadde slettet. Vil du at jeg skal fjerne svaret mitt, så gjør jeg det.
|
|
|
#15 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sånn er det med meg også.
|
|
|
#16 |
|
har tatt seg sammen
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har to navn, men bruker bare det første. Fornavnet mitt er langt og relativt tungt, så det hadde blitt overload med begge. |
|
|
|
#18 |
|
♡
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg bruker fornavn nummer to. Mine foreldre begynte å bruke fornavn en og to, men det ble for langt og etterhvert ble det bare nummer to.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnSambo bruker bare fornavn nr. 2. Grunnen til det er at fornavn nr. 1 er navnet til faren, men å sette det i annen rekkefølge hadde blitt helt sunnmørsk og rart.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har dobbeltnavn og jeg har alltid blitt kalt begge deler. Jeg er sær på det med dobbeltnavn, har jeg fått to så skal jammen begge bli brukt. Det er ikke tilfeldig at gutta har bare ett navn. |
|
|
|
![]() |
|
|