Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store pinnekjøttråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 10:37   #61
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Gaffel? Jeg ser for meg at det er litt pes å mose flere kilo kålrabi med gaffel? Jeg lager en svæær gryte, og er glad jeg har moser, hehe.

Gammel 23-12-08, 11:01   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg moser også for hånd, men lager ikke så bittesmå biter. Går fint å mose selv om bitene er litt større.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 11:05   #63
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Gaffel? Jeg ser for meg at det er litt pes å mose flere kilo kålrabi med gaffel? Jeg lager en svæær gryte, og er glad jeg har moser, hehe.

Jeg har bare moseren fra Tupperware, og synes ikke den er noe god, og siden jeg glemmer at jeg trenger ny moser helt til jeg har bruk for den, så blir det gaffel i år også. Er ganske kjapt gjort det også. Koker kålrabien så mør at den er som "smør".

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:01   #64
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Madam Mim; jeg lager rotstappen på omtrent samme måte, men lurer på hvorfor du deler kålrot og gulrøtter i bittesmå biter? Det er jo veldig arbeidskrevende. Er det en slags protestantisk grunnholdning om at jo hardere arbeid som ligger bak jo bedre smaker maten , eller har det en funksjon for smak eller konsistens? :lat:

1) For å ikke koke bort smak
2) For at kokingen skal gå fortere

Og den protestantiske greien, selvsagt.

Gammel 23-12-08, 14:00   #65
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg liker ikke den bleike stappen som lages med poteter og ribbefett.

Jeg lager rotstappe med kålrot og noen gulrøtter for fin farge som deles opp i bittesmå biter og kokes (dampes) i dampkjel eller littebitt saltet vann. Så tømmer jeg av vannet, har i en diger klatt meierismør og fløte og kanskje en dæsj creme fraiche. Jeg håndstapper så det er noe biter eller bruker håndmikseren. Ikke stavmikser. Salt og pepper etter smak.

Enig, jeg lager stappen omtrent som deg - men må innrømme at jeg ikke har prøvd med CF, det må testes.

Ellers vanner jeg ut pinnekjøttet over natten, damper det på metallrist til kjøttet løsner og litt til, og skjerper det i ovnen før servering.

Gammel 23-12-08, 14:46   #66
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå står årets lofotlam på koking her og det dufter himmelsk. Kålrotstappen (kokt sammen med to poteter og to gulrøtter) moses med en moser og tilsettes litt eddik, masse smør, litt fløte og salt og pepper. Ellers blir det svigermor sin pimpernell potet og sjy ved siden av. Nammis!

Gammel 23-12-08, 15:59   #67
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg har bare moseren fra Tupperware, og synes ikke den er noe god,

Enig! Jeg kjøpte den da min forrige moser smeltet. (Ja, faktisk!) Tuppermoseren suger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 15:59   #68
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror vi det holder med 30 poteter til 7 voksne og to barn?

Gammel 23-12-08, 16:01   #69
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tror vi det holder med 30 poteter til 7 voksne og to barn?

Små eller store? Jeg tror du vil sitte med mye poteter igjen som ikke blir spist da, men det gjør jo ikke noe å ha for mye. Det er ikke poteter det går mest av når en har pinnekjøtt m/kålrabistappe.

Gammel 23-12-08, 16:05   #70
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Små eller store? Jeg tror du vil sitte med mye poteter igjen som ikke blir spist da, men det gjør jo ikke noe å ha for mye. Det er ikke poteter det går mest av når en har pinnekjøtt m/kålrabistappe.

Middels, vil jeg si. IKke så små som mandel. Jeg synes mandelpoteter er verdens mest oppskrytte potet.

Hilsen potetelsker.

(Her spises forresten omtrent like mye poteter som kålrabistappe, selv om sistnevnte også er utrolig godt!)

Gammel 23-12-08, 16:07   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

En annen ting:

I forgår tyvstartet mannen og jeg litt på pinnekjøttet. Vi dampet en side med fenabog i tre-fire timer. Jeg hadde det på bjørkepinner (fordi det var det jeg hadde da, ikke fordi jeg ikke kan bruke rist.) Men jeg ble utrolig skuffet over kraften. Den smakte ingenting, omtrent! Kraften er jo nie av det viktigste med hele den middagen!

Tenk hvis dette skjer i morgen også! Skrekk og gru. Hva tror vi skjedde?

Gammel 23-12-08, 16:07   #72
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mandelpoteter er gode, men jeg liker ikke å sitte og skrelle under julemiddagen, så jeg bruker "vanlige" poteter som skrelles før koking.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 16:07   #73
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Middels, vil jeg si. IKke så små som mandel. Jeg synes mandelpoteter er verdens mest oppskrytte potet.

Hilsen potetelsker.

(Her spises forresten omtrent like mye poteter som kålrabistappe, selv om sistnevnte også er utrolig godt!)

Er ikke vant med sånne potetspisere jeg. Hos oss går det ca. 1 potet pr. hode (av middels størrelse) når vi serverer pinnekjøtt med tilbehør.

Gammel 23-12-08, 16:29   #74
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Mandelpoteter er gode, men jeg liker ikke å sitte og skrelle under julemiddagen, så jeg bruker "vanlige" poteter som skrelles før koking.

Tupperware dampkoker rett i mikroen. Bedre enn kokte poteter, uten skall, ingen brekkasje, på 12-14 minutter.

Gammel 23-12-08, 21:28   #75
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En annen ting:

I forgår tyvstartet mannen og jeg litt på pinnekjøttet. Vi dampet en side med fenabog i tre-fire timer. Jeg hadde det på bjørkepinner (fordi det var det jeg hadde da, ikke fordi jeg ikke kan bruke rist.) Men jeg ble utrolig skuffet over kraften. Den smakte ingenting, omtrent! Kraften er jo nie av det viktigste med hele den middagen!

Tenk hvis dette skjer i morgen også! Skrekk og gru. Hva tror vi skjedde?

Kan kjøttet ha blitt vannet ut for lenge? For mye vann under pinnene i forhold til fett på kjøttet? Desto mer fett det er på kjøttet desto mer smak får du på krafta. Derfor er jeg egentlig litt engstelig nå, for det var litt lite fett på bitene jeg har kjøpt.

Gammel 23-12-08, 23:23   #76
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Saann helt nöyaktig: Hvordan gjör dere denne skjerpingen i ovnen. Tror etterhvert at jeg er overbevist om at jeg maa pröve det, men jeg maa vite temperatur, hvor höyt i ovnen, hvor lenge og alt annet viktig för jeg tör.

Forövrig:
Vi har urökt pinnekjött med passe mengde kjött og fett paa pinnene. For lite fett er krise, da er det ikke godt lenger. Og pinnene skal vaere ganske store. Henge utenfor fatet, saaklart.

Jeg vanner ut over natten (ca. 12 timer, men ikke mer), damper paa rist i ca. 3 timer og serverer med kaalrabistappe og potetstappe (med ribbefett).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 11:02   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Hva gjør dere når kjøttet er ferdig utvannet, men det enda er sju timer til middagen?

Gammel 24-12-08, 11:21   #78
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva gjør dere når kjøttet er ferdig utvannet, men det enda er sju timer til middagen?

7 timer til middag eller til du skal sette på maten? Putt kjøttet i kjøleskapet.

Gammel 24-12-08, 15:17   #79
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er pinnekjøttet satt på damping, så nå bare venter jeg på at lukten skal bre seg.

Gammel 24-12-08, 16:09   #80
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det ikke bare ligge og vanne seg litt til? Det er jo ingen innebygget alarm som sier fra når det er utvannet, og det er jo bare snakk om et par timer ekstra. Jeg har bare latt det ligge frem til jeg skal sette det på koking.

Emneord
julemat, pinnekjøtt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.