Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-06, 21:41   #61
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Nei, bruker ikke helseteppe.I barnehagen der min sønn går har dem hatt teppe foran åpningen, men det ba jeg om at dem ikke skulle ha, og det var helt greit...Bruker myggnetting da, men det er for å skjerme for katter...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 23:26   #62
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ehm, det siste der, tror du virkelig det er praktisk mulig? At det alltid er så enkelt å gå til et roligere sted er vel overforenkling av en problemstilling.

Selvsagt tror jeg at det er mulig og erfaringsmessig så fungerer det. I perioder var mine barn veldig nysgjerrige på hva som skjedde rundt seg og hadde problem med å sovne når det var mye lyder eller skarpt lys. Var vi andre steder enn hjemme måtte vi trekke oss tilbake dit hvor det ikke skjedde så mye. Er man på et kjøpesenter så er det alltid et område med mindre aktivitet. Er man ute å går tur så sovner barnet før eller siden. Lyset kan skjermes ved hjelp av parasol. Er man hjemme hos noen har de alltid et rom man låne. Dessuten har man permisjon og derfor lite ting man må være med på.

Det handler bare om planlegging. Når skal barnet sove? Hvor er vi da? Er det noen mulighet for å trekke seg tilbake eller går det ann å dra på et annet tidspunkt? Planlegging er halve jobben og alle får det bedre.

Gammel 02-12-06, 00:38   #63
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg er på en annen side veldig mottakelig for konkrete fakta for at dette ikke er bra for barna. Noen som har "bevis"?

Ingen som vet noe konkret?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 11:51   #64
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Selvsagt tror jeg at det er mulig og erfaringsmessig så fungerer det. I perioder var mine barn veldig nysgjerrige på hva som skjedde rundt seg og hadde problem med å sovne når det var mye lyder eller skarpt lys. Var vi andre steder enn hjemme måtte vi trekke oss tilbake dit hvor det ikke skjedde så mye. Er man på et kjøpesenter så er det alltid et område med mindre aktivitet. Er man ute å går tur så sovner barnet før eller siden. Lyset kan skjermes ved hjelp av parasol. Er man hjemme hos noen har de alltid et rom man låne. Dessuten har man permisjon og derfor lite ting man må være med på.

Det handler bare om planlegging. Når skal barnet sove? Hvor er vi da? Er det noen mulighet for å trekke seg tilbake eller går det ann å dra på et annet tidspunkt? Planlegging er halve jobben og alle får det bedre.

Ja, planlegge må man alltid med en baby, men min erfaring er at de ikke er lett å trekke seg tilbake hvor som helst, og selv om man er i permisjon så er det nok av ting man må. Kjøpesenter er vel det desidert verste stedet, for min del. Parasoll har jeg også brukt, men helseteppe halvveis ned har jeg uansett brukt, det var også et signal til barnet om at nå er det sovetid.
Uansett, man har forskjellige rutiner rundt ro og soving, men et helseteppe der man passer på at det er nok lufteluker er etter min mening greit, man må jo uansett tenke med hodet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 20:40   #65
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Ingen som vet noe konkret?

Jeg vet at nyere søvnforskning har kommet fram til at barnet bør ha dagslys når det sover om dagen slik at døgnrytmen opprettholdes. Så å gjøre det mørkt på dagen er ikke noe sjakktrekk.

Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men det er en kilde jeg stoler på, jeg er i utgangspunktet svært kritisk til kildene jeg innhenter informasjon fra.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 21:52   #66
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Nå er det lenge siden jeg har hatt så små barn, men nei jeg har aldri dekket til vognen, med helseteppe eller annet. Jeg må innrømme at også jeg har observert fenomenet dekke til vognen med helseteppe, og lurt på hvorfor i all verden

Gammel 03-12-06, 12:28   #67
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi feks var på steder med mange folk, og hun skulle sove, så dekket jeg til litt for å få henne til å slappe av. Ellers ble hun så fokusert på de rundt seg

Men tok det bort da hun hadde sovnet som regel. Dette mens hun var baby. Dessuten var jo teppet rosa, med mange hull i..så det ble jo ikke SÅ veldig mørkt

Men nå sover hun i vogna uten teppe foran.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 14:58   #68
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*noterer* En venninna av meg er nylig blitt mamma for første gang og lurte på hvorfor så mange tok teppe over - jeg visste ikke svar...for selv gjorde jeg det aldri. Svigerinna mi gjør det for å skape et "Privat rom" for snuppa si - og jenta sovner ikke uten teppet over kallesjen.

Nå har jeg iallefall et svar...

Gammel 03-12-06, 15:07   #69
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

*noterer* En venninna av meg er nylig blitt mamma for første gang og lurte på hvorfor så mange tok teppe over - jeg visste ikke svar...for selv gjorde jeg det aldri. Svigerinna mi gjør det for å skape et "Privat rom" for snuppa si - og jenta sovner ikke uten teppet over kallesjen.

Nå har jeg iallefall et svar...

Men hvem "lager" det behovet for barnet sitt? Jeg mener, er det slik at enkelte foreldre ikke får barna til og sove før det er et teppe over kalesjen, eller er det slik at barnet ikke klarer og sove før de får et teppe vogna fordi det er noe de er vant til?

Regner med at begge deler er gjeldene, men det er jo noe og tenke over.

Gammel 03-12-06, 15:31   #70
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her har jeg hatt sånne nyskjerrige unger som ikke sover når det foregår noe annet rundt dem. Så når de har kommet i rette alderen så har jeg hengt noe foran vogna når de skulle sove dersom vi var på plasser med mye folk.
Hjemme på terrasen har jeg gjerne tildekket den ene siden for å skjerme for vinden dersom det blåser.

Gammel 03-12-06, 18:49   #71
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Men hvem "lager" det behovet for barnet sitt? Jeg mener, er det slik at enkelte foreldre ikke får barna til og sove før det er et teppe over kalesjen, eller er det slik at barnet ikke klarer og sove før de får et teppe vogna fordi det er noe de er vant til?

Regner med at begge deler er gjeldene, men det er jo noe og tenke over.

Jeg måtte bite i meg litt av disse ordene når nr. 2 ble født. Storesøster kunne sove hvor som helst, uansett om det var lyst, mørkt, stille eller bråkete rundt henne. Hun kunne sovne selv om mannen sto ved siden av og spilte gitar og kunne sovne på armen min på et travelt kjøpesenter.

Nr. 2 kan ikke det, og må sove i et mørkt rom til og med hjemme når det er helt stille. Hvis han dupper av når det er støy eller lys rundt han, så sover han bare fem minutter i stedet for en time som vanlig. Han må ha det stille og mørkt. Alternativ kan han sitte i bæresjal, men da må han ha litt av sjalen over hodet før han sovner.

Så det finnes helt klart forskjellige unger.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 20:32   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne aldri finne på å ha teppe over vognet til barnet mitt. Mamma har jobbet på legevakten og kom med noen skikkelige skrekkhistorier om nettopp det (og hun er ikke generelt av den hysteriske typen).

På den annen side ser jeg jo at det er utrolig vanlig.

Gammel 03-12-06, 23:44   #73
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg kunne aldri finne på å ha teppe over vognet til barnet mitt. Mamma har jobbet på legevakten og kom med noen skikkelige skrekkhistorier om nettopp det (og hun er ikke generelt av den hysteriske typen).

På den annen side ser jeg jo at det er utrolig vanlig.

Du har ikke lyst til å dele noen små historier?

Gammel 04-12-06, 08:38   #74
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma fortalte om bittesmå barn som kom inn og var alldeles kokt og helt livløse. De var til vanlig i fin form. Når de fikk luft og litt vann kom de seg som regel raskt igjen, men det var jo skremmende mens det stod på.

Ingen vits å utsette mitt barn for noe sånn, har jeg tenkt.

Gammel 04-12-06, 09:22   #75
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på en annen side veldig mottakelig for konkrete fakta for at dette ikke er bra for barna. Noen som har "bevis"?

Jeg synes det høres veldig merkelig ut at luftkvaliteten skal bli så mye dårligere. At et helseteppe skal kunne stenge så for lufta. Ville man ha argumentert på samme måten med vann? Er det OK å senke barnevogna under vann med et helseteppe foran fordi det skal kunne stenge for vannet? Neppe. Og hvis det ikke stenger for vann, hvordan kan det da stenge for luft?

Gammel 04-12-06, 09:23   #76
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Mamma fortalte om bittesmå barn som kom inn og var alldeles kokt og helt livløse. De var til vanlig i fin form. Når de fikk luft og litt vann kom de seg som regel raskt igjen, men det var jo skremmende mens det stod på.

Det skyldes varmen, ikke at de ikke fikk nok oksygen. De ble varme og dehydrerte og derfor hjalp det å kjøle de ned og gi de vann.

Gammel 04-12-06, 10:13   #77
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå er det stor forskjell på et tett teppe og et helseteppe.
Helseteppet består av maaaaase hull og slipper luft inn.

(jeg fikk et helseteppe for voksne når mellomste lå på overvåkningen, det varmet elendig. Det sier vel litt om hvor tett det er)

Det er ikke tett nei, men så lenge det ikke er en åpning bak i kalesjen blir det ikke gjennomtrekk og da blir det dårlig sirkulasjon av lufta inne i kalesjen. Det skal veldig lite til før denne sirkulasjonen hemmes, myggnetting hemmer faktisk luftsirkulasjonen betraktelig den også (det er dårlig nok sirkulasjon inne i kalesjen som det er, uten noe foran). Flere og flere helsestasjoner har begynt å fraråde helseteppe over vogna. Det er et relativt nytt fenomen (som blant helsesøstrene omtales som burka-babyer ) som har spredd seg som ild i tørt gress de senere årene, ved at noen ser andre bruker helseteppe og dermed tror det skal være slik.

Him: Hvis du senker en barnevogn under vann vil den fylles ja, selv om den har helseteppe foran ( ) men hvis den står under vann ei stund vil man få dårlig sirkulasjon av det vannet som er bak helseteppet, og man vil etterhvert få dårlig vannkvalitet også.

I barnehagen til jenta mi er det ingen som sover med helseteppe over vogna. De fleste sover ute. Vi har selvfølgelig heller aldri brukt dette.

Er det ingen som har hørt det trikset man brukte i gamledager med lykter på sparken? Man kan sette et lys innerst i en liggende hermetikkboks som er vendt med åpningen fram, og det vil ikke blåse ut. Siden det ikke er hull bak i boksen vil ikke lufta blåse inn i den, men strømme rundt. Også uten helseteppe foran boksen. Man får selvfølgelig ikke helt samme effekten med en vognkalesje hvor åpningen er mye større og ikke helt jevn, men noe av effekten får man her også, så lenge det ikke er åpning bak.

Sist redigert av My : 04-12-06 kl 10:32.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 10:58   #78
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Him: Hvis du senker en barnevogn under vann vil den fylles ja, selv om den har helseteppe foran ( ) men hvis den står under vann ei stund vil man få dårlig sirkulasjon av det vannet som er bak helseteppet, og man vil etterhvert få dårlig vannkvalitet også.

Ja, da forutsetter du jo at teppet er mer eller mindre ugjennomtrengelig for vann siden det ikke kan være sirkulasjon der? For at det skal være sirkulasjon må det være to forutsetninger til stede. A) Noe som skaper denne sirkulasjonen (feks vind) B) At det er fri passasje. Og jeg antar at helseteppet kommer under kategori B? Altså det stenger for sirkulasjonen. Eller? Og det er faktisk det samme som å si at ting ikke kan trenge gjennom eller trenge dårligere gjennom.

Det du nevner i PS!et ditt er jo akkurat et eksempel på det. Fordi at lykta har fast bunn kan det ikke komme "ny" luft inn fordi den "gamle" lufta ikke kan forsvinne noen plasser. Det har ingenting med sperringer foran, men med trykk å gjøre. Hvis du hadde latt lykta stå i ro en plass og blåst inn i den kunne du ha blåst ut flammen.

Sist redigert av him : 04-12-06 kl 11:32. Årsak: Lagt til mer om lykta.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 11:01   #79
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det skyldes varmen, ikke at de ikke fikk nok oksygen. De ble varme og dehydrerte og derfor hjalp det å kjøle de ned og gi de vann.

Ikke sant? Det er ikke likhetstegn mellom helseteppe over kalesjen og babyer som blir overopphetet under for mye klær og tykk dyne i mildt vær.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 11:32   #80
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, da forutsetter du jo at teppet er mer eller mindre ugjennomtrengelig for vann siden det ikke kan være sirkulasjon der? For at det skal være sirkulasjon må det være to forutsetninger til stede. A) Noe som skaper denne sirkulasjonen (feks vind) B) At det er fri passasje. Og jeg antar at helseteppet kommer under kategori B? Altså det stenger for sirkulasjonen. Eller? Og det er faktisk det samme som å si at ting ikke kan trenge gjennom eller trenge dårligere gjennom. Det du nevner i PS!et ditt er jo akkurat et eksempel på det. Fordi at lykta har fast bunn kan det ikke komme "ny" luft inn fordi den "gamle" lufta ikke kan forsvinne noen plasser. Det har ingenting med sperringer foran, men med trykk å gjøre.

Nettopp! Litt av denne effekten (som du nevner til slutt) har man i en utildekket vognkalesje, men siden åpningen er så stor får man bra nok sirkulasjon likevel. Noe av den gamle lufta kan komme ut av samme åpning som den nye lufta kommer inn (særlig hvis vinden kommer litt skrått på og man har litt turbulens etc som man alltid vil ha). Med et helseteppe foran blir imidlertid den store åpningen redusert til mange bittesmå åpninger og sirkulasjonen reduseres derfor betraktelig, og det må mye mer vind til for å få like god sirkulasjon (vogna forvandles til en blikkbokslykt). Skal man være sikker på at man stopper sirkulasjoen helt må man selvfølgelig dekke hele åpningen med et ugjennomtrengelig teppe (som noen også velger å gjøre). Vil man bare ha den kraftig redusert minsker man bare åpningen i kalesjen til en brøkdel ved å henge et helseteppe foran.

Sist redigert av My : 04-12-06 kl 11:44.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.