|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Nei, bruker ikke helseteppe.I barnehagen der min sønn går har dem hatt teppe foran åpningen, men det ba jeg om at dem ikke skulle ha, og det var helt greit...Bruker myggnetting da, men det er for å skjerme for katter... |
|
|
|
|
|
#62 |
|
superbruker
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?
Selvsagt tror jeg at det er mulig og erfaringsmessig så fungerer det. I perioder var mine barn veldig nysgjerrige på hva som skjedde rundt seg og hadde problem med å sovne når det var mye lyder eller skarpt lys. Var vi andre steder enn hjemme måtte vi trekke oss tilbake dit hvor det ikke skjedde så mye. Er man på et kjøpesenter så er det alltid et område med mindre aktivitet. Er man ute å går tur så sovner barnet før eller siden. Lyset kan skjermes ved hjelp av parasol. Er man hjemme hos noen har de alltid et rom man låne. Dessuten har man permisjon og derfor lite ting man må være med på.
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, planlegge må man alltid med en baby, men min erfaring er at de ikke er lett å trekke seg tilbake hvor som helst, og selv om man er i permisjon så er det nok av ting man må. Kjøpesenter er vel det desidert verste stedet, for min del. Parasoll har jeg også brukt, men helseteppe halvveis ned har jeg uansett brukt, det var også et signal til barnet om at nå er det sovetid.
|
|
|
#65 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Jeg vet at nyere søvnforskning har kommet fram til at barnet bør ha dagslys når det sover om dagen slik at døgnrytmen opprettholdes. Så å gjøre det mørkt på dagen er ikke noe sjakktrekk. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Djevelsk
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Nå er det lenge siden jeg har hatt så små barn, men nei jeg har aldri dekket til vognen, med helseteppe eller annet. Jeg må innrømme at også jeg har observert fenomenet dekke til vognen med helseteppe, og lurt på hvorfor i all verden
|
|
|
#67 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Når vi feks var på steder med mange folk, og hun skulle sove, så dekket jeg til litt for å få henne til å slappe av. Ellers ble hun så fokusert på de rundt seg
|
|
|
#68 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?*noterer* En venninna av meg er nylig blitt mamma for første gang og lurte på hvorfor så mange tok teppe over - jeg visste ikke svar...for selv gjorde jeg det aldri. Svigerinna mi gjør det for å skape et "Privat rom" for snuppa si - og jenta sovner ikke uten teppet over kallesjen.
|
|
|
#69 |
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Javel
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Her har jeg hatt sånne nyskjerrige unger som ikke sover når det foregår noe annet rundt dem. Så når de har kommet i rette alderen så har jeg hengt noe foran vogna når de skulle sove dersom vi var på plasser med mye folk.
|
|
|
|
#71 |
|
ræv med ører
Jeg måtte bite i meg litt av disse ordene når nr. 2 ble født. Storesøster kunne sove hvor som helst, uansett om det var lyst, mørkt, stille eller bråkete rundt henne. Hun kunne sovne selv om mannen sto ved siden av og spilte gitar og kunne sovne på armen min på et travelt kjøpesenter.
|
|
|
#72 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg kunne aldri finne på å ha teppe over vognet til barnet mitt. Mamma har jobbet på legevakten og kom med noen skikkelige skrekkhistorier om nettopp det (og hun er ikke generelt av den hysteriske typen).
|
|
|
|
#73 |
|
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Mamma fortalte om bittesmå barn som kom inn og var alldeles kokt og helt livløse. De var til vanlig i fin form. Når de fikk luft og litt vann kom de seg som regel raskt igjen, men det var jo skremmende mens det stod på.
|
|
|
|
#75 |
|
Leser
|
Jeg synes det høres veldig merkelig ut at luftkvaliteten skal bli så mye dårligere. At et helseteppe skal kunne stenge så for lufta. Ville man ha argumentert på samme måten med vann? Er det OK å senke barnevogna under vann med et helseteppe foran fordi det skal kunne stenge for vannet? Neppe. Og hvis det ikke stenger for vann, hvordan kan det da stenge for luft?
|
|
|
#76 |
|
Leser
|
Det skyldes varmen, ikke at de ikke fikk nok oksygen. De ble varme og dehydrerte og derfor hjalp det å kjøle de ned og gi de vann.
|
|
|
#77 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det er ikke tett nei, men så lenge det ikke er en åpning bak i kalesjen blir det ikke gjennomtrekk og da blir det dårlig sirkulasjon av lufta inne i kalesjen. Det skal veldig lite til før denne sirkulasjonen hemmes, myggnetting hemmer faktisk luftsirkulasjonen betraktelig den også (det er dårlig nok sirkulasjon inne i kalesjen som det er, uten noe foran). Flere og flere helsestasjoner har begynt å fraråde helseteppe over vogna. Det er et relativt nytt fenomen (som blant helsesøstrene omtales som burka-babyer
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-12-06 kl 10:32. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Leser
|
Ja, da forutsetter du jo at teppet er mer eller mindre ugjennomtrengelig for vann siden det ikke kan være sirkulasjon der? For at det skal være sirkulasjon må det være to forutsetninger til stede. A) Noe som skaper denne sirkulasjonen (feks vind) B) At det er fri passasje. Og jeg antar at helseteppet kommer under kategori B? Altså det stenger for sirkulasjonen. Eller? Og det er faktisk det samme som å si at ting ikke kan trenge gjennom eller trenge dårligere gjennom.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 04-12-06 kl 11:32. Årsak: Lagt til mer om lykta. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Ikke sant? Det er ikke likhetstegn mellom helseteppe over kalesjen og babyer som blir overopphetet under for mye klær og tykk dyne i mildt vær.
|
|
|
#80 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Nettopp! Litt av denne effekten (som du nevner til slutt) har man i en utildekket vognkalesje, men siden åpningen er så stor får man bra nok sirkulasjon likevel. Noe av den gamle lufta kan komme ut av samme åpning som den nye lufta kommer inn (særlig hvis vinden kommer litt skrått på og man har litt turbulens etc som man alltid vil ha). Med et helseteppe foran blir imidlertid den store åpningen redusert til mange bittesmå åpninger og sirkulasjonen reduseres derfor betraktelig, og det må mye mer vind til for å få like god sirkulasjon (vogna forvandles til en blikkbokslykt). Skal man være sikker på at man stopper sirkulasjoen helt må man selvfølgelig dekke hele åpningen med et ugjennomtrengelig teppe (som noen også velger å gjøre). Vil man bare ha den kraftig redusert minsker man bare åpningen i kalesjen til en brøkdel ved å henge et helseteppe foran.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-12-06 kl 11:44. |
|
|
|
![]() |
|
|