Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 14:09   #61
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ingen kom i begravelsen. (Aftenposten.no)

Uff. jeg blir helt vond innvendig.

Men vi vet jo ingenting om hvordan livet hennes var. Kanskje hun ville være alene? Oppsøker man ikke venner og omgangskrets kommer de heller ikke til deg.

Men uansett ulidelig trist.

Og til Gina. Jeg synes det var stort av deg.
Jeg har en bror jeg føler slik for, og jeg er veldig veldig usikker på om jeg hadde møtt i hans begravelse. Jeg vet nesten sikkert at ikke han hadde møtt i min, slik som han har unnlatt å komme i dåp, konfirmasjoner etc etc etc
Eneste grunnen til at jeg hadde møtt opp var om mine foreldre hadde vært i livet. Og det hadde kun vært for deres skyld.

Gammel 25-11-08, 17:17   #62
Maiamathilde
fersking

Maiamathilde sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bergen
Maiamathilde har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kan det tenkes at i noen tilfeller (slik som dette) har ikke avdøde vært særlig snill?

Maiamathilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 18:48   #63
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Uff. jeg blir helt vond innvendig.

Men vi vet jo ingenting om hvordan livet hennes var. Kanskje hun ville være alene? Oppsøker man ikke venner og omgangskrets kommer de heller ikke til deg.

Men uansett ulidelig trist.

Og til Gina. Jeg synes det var stort av deg.
Jeg har en bror jeg føler slik for, og jeg er veldig veldig usikker på om jeg hadde møtt i hans begravelse. Jeg vet nesten sikkert at ikke han hadde møtt i min, slik som han har unnlatt å komme i dåp, konfirmasjoner etc etc etc
Eneste grunnen til at jeg hadde møtt opp var om mine foreldre hadde vært i livet. Og det hadde kun vært for deres skyld.

Begravelser er for de etterlatte. Når det ikke er noen pårørende som trenger sympati, og jeg selv ikke har behov for noen avslutting, ser jeg ikke det store poenget med å gå i en begravelse.

Gammel 25-11-08, 18:54   #64
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Det var trist.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 19:16   #65
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maiamathilde, her.

Kan det tenkes at i noen tilfeller (slik som dette) har ikke avdøde vært særlig snill?

Å det kan det helt sikkert. Men jeg tenker at det også er trist jeg. Guri, alt det de har gått glipp av. Som flere påpeker så er det sikkert mye psykiatri bak slike tilfeller. Men jeg synes likefullt at det er trist.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 19:17   #66
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg får helt vondt inni meg. Så uendelig trist.

Får meg til å tenke på den reklamen som gikk i jula og påsken før. Det var ikke en vanlig reklame, men en reklame for å få folk til å besøke noen som var ensomme. En eldre dame som sto opp, greide håret sitt, kledde seg og satt hele dagen alene. Så la hun seg uten å ha sett noen den dagen. Jeg gråt hver gang jeg så den reklamen. Noen som husker den?

Gammel 25-11-08, 19:19   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maiamathilde, her.

Det kan tenkes. Det kan også tenkes at hun ikke hadde barn og de hun hadde av familie og venner døde før henne.

Gammel 25-11-08, 19:22   #68
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer litt på den undersøkelsen som sier at så og så mange 80 år gamle damer sjelden får besøk. Min bestemor kan godt finne på å si at hun ikke har hatt besøk på flere dager, selv om døtrene har satt opp en vaktordning slik at det er noen hos henne døgnet rundt. Kvinnelige slektninger telles nemlig ikke, og annet besøk glemmes innen 3 timer.

Gammel 25-11-08, 20:19   #69
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Tenk det, man ønsker arven, men vil ikke betale begravelsen. Jeg lurer på hvordan sånne mennesker har det med seg selv...

Tja, de kan jo ha det fint de. Endelig få fred for en far som har plaget dem hele livet, for eksempel.

Gammel 25-11-08, 20:22   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg lurer litt på den undersøkelsen som sier at så og så mange 80 år gamle damer sjelden får besøk. Min bestemor kan godt finne på å si at hun ikke har hatt besøk på flere dager, selv om døtrene har satt opp en vaktordning slik at det er noen hos henne døgnet rundt. Kvinnelige slektninger telles nemlig ikke, og annet besøk glemmes innen 3 timer.

Sånn var det med min oldemor også. Hun fikk aldri besøk av sin yngste datter (som var der hver eneste dag og gjorde alt mulig rart for henne), mens sønnen var riktig flink til å komme på besøk (han kom slengende en gang i halvåret).

Gammel 25-11-08, 20:38   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk det, man ønsker arven, men vil ikke betale begravelsen. Jeg lurer på hvordan sånne mennesker har det med seg selv...

Å, det kan bli verre. Min grandtante satte inn penger til sin søster (pleietrengende og tilbakestående), som skulle dekke "en anstendig begravelse" når hun døde. I tilfelle hun selv døde først. Men da søsteren døde så forlangte brødrene at disse pengene inngikk i boet som skulle fordeles dem i mellom (det var strengt tatt det absolutt eneste av verdi, så det SKULLE de ha), og så forlangte de at tante skulle betale begravelsen selv etterpå. Så den betalte hun to ganger.

Gammel 25-11-08, 20:44   #72
Pong
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Nei, det er jo tragisk, men jeg klarer ikke synes like synd på mennesker som har valgt bort familie og venner, og dermed endt opp ensomme.

Kanskje er det verre? De fikk som fortjent - fikk det det valgte, og når man angrer er det for sent fordi det skal visstnok ikke være så lett å lage nye venner hele tiden fordi de (få?) gamle dør hele tiden?
Jeg er ikke så for "å få som fortjent"..
*tenke*

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:46   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for at normalt oppegående folk har et bevisst forhold til at handlinger får konsekvenser.

Gammel 25-11-08, 20:49   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Sånn var det med min oldemor også. Hun fikk aldri besøk av sin yngste datter (som var der hver eneste dag og gjorde alt mulig rart for henne), mens sønnen var riktig flink til å komme på besøk (han kom slengende en gang i halvåret).

Den gamle naboen vår der vi bodde tidligere også, datteren bodde innen rimelig avstand og var der omtrent hver dag, hjalp henne med handling, rengjøring, mat, legebesøk etc. Sønnen så jeg en eller to ganger i løpet av et år, men det var kun han hun pratet om. Datteren var visst ikke verdt å nevne noe.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:55   #75
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å, det kan bli verre. Min grandtante satte inn penger til sin søster (pleietrengende og tilbakestående), som skulle dekke "en anstendig begravelse" når hun døde. I tilfelle hun selv døde først. Men da søsteren døde så forlangte brødrene at disse pengene inngikk i boet som skulle fordeles dem i mellom (det var strengt tatt det absolutt eneste av verdi, så det SKULLE de ha), og så forlangte de at tante skulle betale begravelsen selv etterpå. Så den betalte hun to ganger.

Er det mulig?! Arveoppgjør kan virkelig få frem det verste i folk.

Gammel 25-11-08, 20:57   #76
Pong
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Er enig med Gajamor: begravelser er for levende folk. At du viser respekt for de døde - jada - men det viser du til andre som er i begravelsen - den avdøde bryr seg lite tipper jeg.

Men hvis jeg nå synes det er trist - hva kan jeg gjøre med det? For et par år siden besøkte vi gamlehjem i juletiden for å synge. Det likte de, eller så ble de tvungen ned fra rommene sine. (Men så er juletiden en tåpelig anledning fordi vi lever året rundt).
Får tenke litt på dette - eller vente til noen annen her kommer med et bra forslag

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:01   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det mulig?! Arveoppgjør kan virkelig få frem det verste i folk.

Nuvel, dette er onde, slemme mennesker ellers også. Eller, "var", de har gudsjelov krepert nesten alle sammen.

Gammel 25-11-08, 21:29   #78
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

At ingen kommer i begraelsen er jo litt trist, men ikke på langt nær så trist når mennesker blir ensomme.

Det blir nevnt flere ganger at de kanskje "fortjener" det og at de har stætt fra seg de rundt seg.
Men vi må ikke glemme at det er ganske mange tilfelelr hvor barn gir litt faen i foreldrene sine når de blir gamle.
De har ikke tid til å dra en liten tur innom, for det er så mye annet som er viktigere.
Skal bare dit og dit først og plutselig er det for sent.

Gammel 25-11-08, 22:32   #79
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Bortsett fra at jeg er alt for pragmatisk til å bruke tid på gamle naboer som neppe kommer til å besøke meg når jeg blir gammel. Jeg satser på yngre, ikke-røykende, veltrente mennesker med lang forventet levetid.

Jeg liker naboen min. Dessuten har ungene godt av å lære å være greie med gamle folk. Jeg håper de husker det når jeg blir gammel.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:38   #80
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det kan tenkes. Det kan også tenkes at hun ikke hadde barn og de hun hadde av familie og venner døde før henne.

Opplevd dette noen ganger hvor pasienter har vært helt alene. I begravelsen har det kun vært vi ansatte.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.