Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Dine litterære helter

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-06, 10:43   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dine litterære helter

Litteraturforumet kan jo ikke ligge brakk?

Hvem er dine henholdsvis mannlige og kvinnelige skjønnlitterære yndlingshovedpersoner?

Det kommer vel ikke som noen bombe at mine er lord Peter Wimsey (som jeg glatt hadde giftet meg med om han ikke hadde vært fiktiv) og Elizabeth Bennet. Tror jeg. Hvis ikke noen av dere får meg på bedre tanker.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 10:46   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kva for kriterium skal vi legge til grunn?

Eg kjenner at eg er veldig glad i Elsi Lund, men noko førebilete er ho kanskje ikkje.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 10:50   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat de kriteriene man vil. Hvor er Elsi Lund fra?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 10:55   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Akkurat de kriteriene man vil. Hvor er Elsi Lund fra?

Bjørg Vik - "Popplene på st.hanshaugen" og "Elsi Lund"

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 11:12   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Bjørg Vik - "Popplene på st.hanshaugen" og "Elsi Lund"

og "Store nøkler, små rom".
Jeg må tenke litt for jeg liker best antihelter.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 11:18   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lord Peter hadde du fått konkurranse på, Toffen. Men du er smartere enn meg, så han hadde nok foretrukket deg, er jeg redd...:lei_seg:

Elizabeth Bennet er en heltinne, Ronja Røverdatter likeså. Anne fra Bjørkely. jeg leser overtalelse nå, og lurer på hva jeg synes om Anne Elliot.

Gammel 26-09-06, 11:52   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo programforpliktet til å si

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 12:53   #8
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil være Modesty Blaise. Det har jeg drømt om mange ganger.

LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 13:00   #9
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

Hvor: Oslo
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er blitt veldig glad i Inspector Jefe Javier Falcon i Robert Wilsons bøker. Holder på med den nyeste nå, meget bra! Kurt Wallander er jeg også svak for, samme med Harry Hole.

Og så viser det seg at jeg nok har mer til felles med shopoholiker Becky Blomwood enn jeg liker å innrømme

Anne fra Bjørkely er et godt valg, Mim! Har akkurat pushet lydboka på min eldste datter, og hun likte den heldigvis også

kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 13:42   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg vil være Modesty Blaise. Det har jeg drømt om mange ganger.

Å ja! :flygende_karatespark:

En Modesty-smiley kunne jeg tenke meg, i mangel av ekte vare.

(Og så liker jeg veldig godt Stephen Collier i Modesty-bøkene. Jeg pleide å ha bestemt at Hugh Laurie skulle spille ham i filmversjonen jeg skulle lage, men nå begynner han å bli en anelse for moden til det.)

Gammel 26-09-06, 14:30   #11
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg er jo programforpliktet til å si

Vil du ha signaturen min?

Gammel 26-09-06, 13:11   #12
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Margit Sandemose og Isfolket så klart.

Gammel 26-09-06, 14:37   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Går utifra at du mener Margit Sandemoe. Eller har det skjedd en kobling mellom henne og Aksel Sandemose som jeg ikke har hørt om?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:38   #14
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Går utifra at du mener Margit Sandemoe. Eller har det skjedd en kobling mellom henne og Aksel Sandemose som jeg ikke har hørt om?

Det var henne, ja. Det er lett å blande nann.

Gammel 26-09-06, 14:43   #15
Albertine
Passiv

Standard

Jeg er sikkert et nek som sier dette nå, men jeg er fryktelig glad i bøkene om Ayla, Hulebjørnens klan mm. Sikkert 20 år siden jeg leste den første boka, men den har satt sitt preg. I tillegg er jeg fascinert av Barbara Havers, kollegaen til Lynley i Elizabeth Georges bøker, pluss at jeg digger Hercule Poirot.

Og Snape, selvfølgelig...:slurp:

Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:53   #16
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg er sikkert et nek som sier dette nå, men jeg er fryktelig glad i bøkene om Ayla, Hulebjørnens klan mm.

Hvem vil ikke være en lyshåret vakker Daryl Hannah kopi som mestrer alt mulig?! :nek: Men må jeg velge, så blir det Modesty Blaise.

LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:54   #17
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Hvem vil ikke være en lyshåret vakker Daryl Hannah kopi som mestrer alt mulig?!

Nå har ikke jeg sett filmen jeg da, så jeg kan ikke uttale meg om den.

Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 16:59   #18
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dine litterære helter

[quote=Albertine;18086]Jeg er sikkert et nek som sier dette nå, men jeg er fryktelig glad i bøkene om Ayla, Hulebjørnens klan mm. Sikkert 20 år siden jeg leste den første boka, men den har satt sitt preg. I tillegg er jeg fascinert av Barbara Havers, kollegaen til Lynley i Elizabeth Georges bøker, pluss at jeg digger Hercule Poirot.

quote]

Kjære deg, du er intet nek, men har udmerket smak!!

Jeg hiver på i tillegg:

Gygrid
Heike
Fitz
Miss Marple
Kurt Wallander med datter og faren!
Pippi
Gulltopp, så har datter fint selskap
Albert Åberg, til sønnen.De hadde blitt en håndfull!
Sauniere, i Da Vinci-koden
Erlend og Krumme

Det er sikkert mange flere, men det var de jeg kom på i farten.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 19:24   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine litterære helter

Det er en del folk som leser de samme bøkene her ja.

Mine helter:

Modesty Blaise
Esme Weatherwax
Nanny Ogg (har sansen for hennes innstilling til livet)
Cordelia fra Vorkosigansagaen
Kivrin fra Doomsday Book
Eliza og Jack fra The Baroque Cycle av Neal Stephenson
Jeeves

Gammel 26-09-06, 14:54   #20
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Går det an å si Bridget Jones?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.