|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Har fått nytt nick
|
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?
Signerer. I tillegg er det en økende risiko for at barnet vil rammes av morkakesvikt og en overhengende fare for tidlig fødsel. Jeg har vært heldig og fått to flotte, friske unger. Nå gir jeg meg mens leken er god |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?Hovedgrunnen min for å ikke ønske flere barn er rett og slett alderen min. Jeg syns allerede nå at jeg er i grenseland for å være for gammel, men her ble ønsket om at lille ikke skulle være enebarn større enn alderen. MEn når vi har fått barn nr 2, så blir det ikke flere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?La meg da omformulere; det er hverken husrom, hjerterom eller økonomisk rom som stopper meg, selv om det selvsagt tas med i betraktning. Det viktigste er evnen til å ta vare på og å følge opp barna, og samtidig føle at en kan leve et livet uten å kjøre på energifelgen selv. Samtidig kan det være jeg hadde tenkt anderledes dersom vi hadde hatt mindre husrom og dårligere økonomi. Ergo er det veldig vanskelig å svare på, da de ytre faktorer er høyst individuelle og subjektive.
Det kan jo med andre ord være at mange av de som tilsynelatende ikke lar seg styre av ytre faktorer faktisk har OK forhold rundt seg, og at de hadde tenkt anderledes dersom økonomi, husrom og andre praktiske forhold hadde vært dårligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Barnet er viktigst når det kommer til fancye klær, biler, vogner, ferieturer, eget soverom til alle, doktorgraden og slike ting. Hadde det derimot stått på helsemessige forhold, så hadde jeg ikke ødelagt helsa for å få de barna jeg ønsker meg. Trang økonomi og trangboddhet går fint, men dersom jeg hadde visst at et barn til ville ødelagt helsa mi, så hadde jeg slått meg til ro med det barnet jeg har.
![]() |
#66 |
Absolut ateist
|
Det er ikke relevant.
![]() |
#67 |
Sliter med tastaturet
Men det betyr jo at man bare tilsynelatende ikke lar seg styre av ytre faktorer, mens man i realiteten kanskje likevel gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
hmmm
|
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?Det som veier tyngst er det å ta vare på de to vi allerede har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Absolut ateist
|
Men tror du ikke de fleste vet om barnet kommer før materiell velstand eller ikke, selv om de har greit med penger på bok?
![]() |
#70 |
Sliter med tastaturet
Jo, det kan være, samtidig kommer det litt an på hva innfallsvinkelen er. Tenker man at man skal ha grei nok økonomi til å ta vare på et barn til uten at det skal serveres havresuppe hver dag, eller tenker man at et barn til er et regelrett hinder for økonomisk vekst i familien? Er målet at man skal ha så man klarer seg greit, eller er målet at man skal ha så man klarer seg meget bra? Det jeg tenkte i forrige innlegg var at definisjonen og opplevelsen av materiell velstand i denne sammenhengen kan være relativt individuell og subjektiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Absolut ateist
|
Joda, men uansett om den opplevelsen er subjektiv, så vil jo man velge et til barn eller ikke basert på den subjektive opplevelsen og resultatet vil da bli likt.
![]() |
#72 |
Peppy!
|
For min del avhenger det av hvilket barn i rekken det gjelder. For å få nr 1 ville jeg gitt blanke i materiell velstand. For å få barn nr 2 eller 3 så ville jeg nok valgt å ikke få det dersom det betydde svært stram økonomi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?Jeg synes mitt og mannens overskudd har mye å si. Vi har aldri vært vant med barn før vi fikk barn selv, og det er mulig det er derfor vi finner det litt vel intenst og krevende til tider |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Peppy!
|
Nei, det er bare løgn. Når jeg tenker etter så tror jeg nok jeg ville gitt blanke i det meste dersom jeg virkelig ønsket flere barn. Det jeg imidlertid ser for meg er at jeg kanskje ikke ville hatt så stort ønske om barn nr 2 eller 3 dersom det betydde stramme tider, fordi jeg ville opplevd det som slitsomt. Men dersom jeg virkelig ønsket flere barn så ville jeg nok fått de uansett ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?Det som stiller allersterkest for meg (oss) er å kunne følge opp de barna vi allerede har. Vi føler ikke at vi kunne gjort det på en måte vi synes er riktig om vi hadde hatt flere.
![]() |
#76 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?Men nå tenker du jo utover de du allerede har. Hva med før sistemann? Hva talte da for å få flere?
![]() |
#77 |
ræv med ører
Det var vel mest det at jeg hadde lyst på å få søsken til storesøster, i tillegg til at jeg selv bare har en bror, og har alltid syntes at å ha en liten, tett knyttet familie er noe flott.
![]() |
#78 |
både her og der
|
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?Det er lyst og overskudd som ev. ville vært avgjørende om vi skulle få flere barn, men da måtte vi ha adoptert. Slik det er nå er jeg ikke i stand til å gjennomføre flere svangerskap og keisersnitt. Hvis jeg hadde kunnet velge å få flere barn på naturlig måte, ville vi helt klart valgt å få barn nummmer fire selv om det ville bety ny bil og trangere økonomi. Vi har begge høyere utdannelse.
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002) Sist redigert av cora : 22-03-08 kl 10:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva stiller sterkest for deg når det gjelder flere barn?Så ville du fått nummer to på bekostning av hva du nevner i første innlegget ditt?
![]() |
#80 |
ræv med ører
Ja. Vi er to voksne og har to barn, og når vi tenkte på helheten fant vi ut at vi kan ha det livet vi ønsker å ha med to barn også, ikke bare med ett. Vi gikk gjennom massevis av praktiske spørsmål, økonomiske osv, og fant ut at det det gikk bra å få barn nr. 2. Nå er det imidlertid sånn at vi ser at det måtte drastiske endringer til om jeg tilfeldigvis ble gravid nå med barn nr. 3. Og de endringene er vi ikke villige til å ta.
![]() |
|
|