Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror ikke på evolusjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-08, 16:45   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror ikke på evolusjonen

Azi: Det var jo ikke ETT dyr som gjorde dette, da. Det var en ape som fikk et avkom med en genetisk "feil". Denne feilen var tilfeldigvis en bra en, som gjorde at pen for eksempel ble smartere enn sine brødre, eller kunne bevege seg bedre. Den hadde dermed større sjangse for å overleve, fikk flere barn, og så hadde man en ny art. :enkelt sagt:

Jeg satser på at de 10% var folk som ble litt forvirret av spørsmålet, samt de som mener at Darwin var inne på noe, men mener at teorien fortsatt trenger utvikling og finpussing.

Gammel 14-03-08, 16:55   #62
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jøss, det er da ikke vanskelig å se for seg av vi stammer fra apene?
Det var da ikke plutselig EN ape som bestemte seg for å hoppe ned fra treet, barbere trynet og skaffe seg en stresskoffert.
TTT. Over tid så skjer det ting.

Gammel 14-03-08, 17:17   #63
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Azi: Det var jo ikke ETT dyr som gjorde dette, da. Det var en ape som fikk et avkom med en genetisk "feil". Denne feilen var tilfeldigvis en bra en, som gjorde at pen for eksempel ble smartere enn sine brødre, eller kunne bevege seg bedre. Den hadde dermed større sjangse for å overleve, fikk flere barn, og så hadde man en ny art. :enkelt sagt:

Polyanna. Det er ikke problem å skjønne Darwin sin teori. Men det å dele samme tankegang om teorien, skjønner?

Gammel 14-03-08, 17:18   #64
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Og er vi nå egentlig sikre på at jorda er rund?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 17:24   #65
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Jøss, det er da ikke vanskelig å se for seg av vi stammer fra apene?
Det var da ikke plutselig EN ape som bestemte seg for å hoppe ned fra treet, barbere trynet og skaffe seg en stresskoffert.
TTT. Over tid så skjer det ting.

Nei det er ikke vanskelig å se for seg ting som kunne ha vært eller er.
Jeg leter etter håndfaste bevis ikke en noe noen tror det kan muligens ha vært for vi ligner. Vi har mye likhet med mange forskjellige andre dyr også.
Det blir nesten samme som relgion, noen sier at jøss det er vel ikke noe å snakke om, Jesus ble født for ca 2000 år siden og ting som står i bibelen stemmer helt. Mens andre ikke tror på den teorien eller relgionen.

Gammel 14-03-08, 17:25   #66
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Og er vi nå egentlig sikre på at jorda er rund?

Nei den er sånn ca eggeformet!

Gammel 14-03-08, 17:49   #67
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg skjønner hvor du vil hen. Vi er mennesker, altså to ben og to føtter og en hode. Men likevel så er vi forskjellig. Så hvordan kan en fra Afrika være veldig like en ifra Kina?

Jeg vet ikke så veldig mye om dette her, men jeg kan jo prøve å forklare. Etterhvert som vi utviklet oss til å bli mennesker "bodde" vi jo geografisk mange forskjellige steder. For å forenkle det veldig så kan jeg tenke meg at de første afrikanerne ble født av noen andre en europere foreksempel. Selv om forfedrene var av samme art, så var det jo ikke fysisk de samme dyrene. Sånn kan visse forskjeller ha oppstått. Videre har de hatt et annet klima enn europere, og huden har blitt mørkere etterhvert. Du må tenke på at dette har ikke skjedd på et par tusen år, men millioner av år. Du skal se at om enda noen millioner år, så ser vi ikke forskjell på en asiater og en engelskmann. I disse tider kan vi forflytte på oss, og parrer oss med andre "raser". Slik vil "rasene" bli utvannet.
Jeg er på veldig gyngende grunn her, da jeg som sagt ikke vet så mye om det men det er dette logikken min forteller meg. Arrester meg om jeg har feil.

Jeg leter etter håndfaste bevis ikke en noe noen tror det kan muligens ha vært for vi ligner. Vi har mye likhet med mange forskjellige andre dyr også.
Det blir nesten samme som relgion, noen sier at jøss det er vel ikke noe å snakke om, Jesus ble født for ca 2000 år siden og ting som står i bibelen stemmer helt. Mens andre ikke tror på den teorien eller relgionen.

Det er vesentlige mer bevis på evolusjonsteorien enn på religioner. Uten at jeg har noe og henvise til. Men det har sikkert noen andre.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 18:04   #68
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jeg vet ikke så veldig mye om dette her, men jeg kan jo prøve å forklare. Etterhvert som vi utviklet oss til å bli mennesker "bodde" vi jo geografisk mange forskjellige steder. For å forenkle det veldig så kan jeg tenke meg at de første afrikanerne ble født av noen andre en europere foreksempel. Selv om forfedrene var av samme art, så var det jo ikke fysisk de samme dyrene. Sånn kan visse forskjeller ha oppstått. Videre har de hatt et annet klima enn europere, og huden har blitt mørkere etterhvert. Du må tenke på at dette har ikke skjedd på et par tusen år, men millioner av år. Du skal se at om enda noen millioner år, så ser vi ikke forskjell på en asiater og en engelskmann. I disse tider kan vi forflytte på oss, og parrer oss med andre "raser". Slik vil "rasene" bli utvannet.
Jeg er på veldig gyngende grunn her, da jeg som sagt ikke vet så mye om det men det er dette logikken min forteller meg. Arrester meg om jeg har feil.

Det er vesentlige mer bevis på evolusjonsteorien enn på religioner. Uten at jeg har noe og henvise til. Men det har sikkert noen andre.

Pia, det jeg ikke skjønner er at det sies at menneske stammer i fra Afrika. Så afrikaner kan ikke ha blitt født av Europere eller andre. Og vi er da forskjellige. Så hvordan da kan Afrikansk utseende forandre seg til så mangt?
Nå siste tusen årene som har vært så lett å blande blod og itillegg har det vært dramatisk endring mentalt, hvorfor har det ikke blitt noe dramatiske forandring utseendemessig nå siste tusen årene?

Sist redigert av Azi : 14-03-08 kl 18:19.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 18:16   #69
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Jeg tror ikke jeg skal bidra så veldig her allikevel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 18:22   #70
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Pia, det jeg ikke skjønner er at det sies at menneske stammer i fra Afrika. Så afrikaner kan ikke ha blitt født av Europere eller andre. Og vi er da forskjellige. Så hvordan da kan Afrikansk utseende forandre seg til så mangt?
Nå siste tusen årene som har vært så lett å blande blod, hvorfor har det ikke blitt noe dramatiske forandring nå siste tusen årene?

Tusen år er jo veldig kort tid i denne sammenhengen. Ok, la oss si at vi har famile A og B i afrika. Familie A blir i afrika og vokser der. Familie B drar til europa og vokser der. La oss si at for hver tiende generasjon blir de en anelse lysere, fordi de blandes med andre familier og fordi klimaet er annerledes der. De spiser annerledes mat osv. Dessuten har det jo blitt ganske dramatiske forandringer de siste tusen årene. Men du og jeg har ikke vært til stede for å se det, derfor er det vanskelig å se for seg. Det fantes vel ikke så mange halvt afrikaner, halvt kineser for tusen år tilbake Videre har kanskje dette barnet fått barn med en europeer osv. Det så man ikke for tusen år siden. Men at hele verdensbefolkningen skal bli en og samme rase tar nok ekstremt mye lengre tid. I Norge foreksempel gifter jo de fleste seg med en lyshudet, fordi det finnes flest av dem her.

Edit: Mulig du har tenkt på alt dette, og at det er andre aspekter du ikke forstår.

Sist redigert av Pia : 14-03-08 kl 18:28.
Gammel 14-03-08, 18:27   #71
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hvorfor har det ikke blitt noe dramatiske forandring utseendemessig nå siste tusen årene?

1000 år er jo ingenting i evolusjonsmessig sammenheng.

Dessuten har det skjedd en del andre ting, om ikke de siste 1000, så ihvertfall de siste par hundre årene. Evolusjonen vil neppe skje for arten menneske mer.

Det var jo slik, den gangen for lenge siden, at den som løp fortest vekk fra sabeltanntigre og etter mammuter, var den som overlevde, og den som kvinnene ville ha som far til sine barn. Han vokste opp, og fikk mange barn. Dermed ble løpe-fort-genene ført videre i større grad enn de andre.

Idag derimot, vokser de aller fleste opp uansett, og får ca. 1,7 barn. "Gode" gener eller ikke. Jeg hører av og til teorier om at vi etter hvert vil tilpasse oss et stillesittende liv foran pc'en gjennom genetisk utvikling; jeg ser ikke hvordan det skulle skje.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 18:29   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg utrolig takknemlig og glad for å ha en bestemor som stadig leste i den store praktboken "Før mennesket" for meg.
Å vokse opp i et hjem der man abonnerte på National Geographic skadet heller ikke.

Gammel 14-03-08, 18:30   #73
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

(…) hvorfor har det ikke blitt noe dramatiske forandring utseendemessig nå siste tusen årene?

Du er kanskje ikke kjent med hvordan Marilyn Manson ser ut? Eller Camilla Parker-Bowles?

Ben "oh, the humanity" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 18:31   #74
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Tusen år er jo veldig kort tid i denne sammenhengen. Ok, la oss si at vi har famile A og B i afrika. Familie A blir i afrika og vokser der. Familie B drar til europa og vokser der. La oss si at for hver tiende generasjon blir de en anelse lysere, fordi de blandes med andre familier og fordi klimaet er annerledes der. De spiser annerledes mat osv. Dessuten har det jo blitt ganske dramatiske forandringer de siste tusen årene. Men du og jeg har ikke vært til stede for å se det, derfor er det vanskelig å se for seg. Det fantes vel ikke så mange halvt afrikaner, halvt kineser for tusen år tilbake Videre har kanskje dette barnet fått barn med en europeer osv. Det så man ikke for tusen år siden. Men at hele verdensbefolkningen skal bli en og samme rase tar nok ekstremt mye lengre tid. I Norge foreksempel gifter jo de fleste seg med en lyshudet, fordi det finnes flest av dem her.

Jeg skjønner det du skriver. Men har du noen gang sett en Afrikaner med blå øyner? Så hvordan kan en som bærer bruneøyner gen få blå øyner?
Greit nok huden blir lysere. Den kan jeg forstå. Men blå øyner?
Og en annen ting svømte dem til Australia eller USA? Hvordan kom Afrikanere seg dit den tid der dem ikke viste om hvordan dem skulle lage flamme engang.

Altså jeg skrev siste tusen årene, ikke siste tusen år.

Gammel 14-03-08, 18:31   #75
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

1000 år er jo ingenting i evolusjonsmessig sammenheng.

Dessuten har det skjedd en del andre ting, om ikke de siste 1000, så ihvertfall de siste par hundre årene. Evolusjonen vil neppe skje for arten menneske mer.

Det var jo slik, den gangen for lenge siden, at den som løp fortest vekk fra sabeltanntigre og etter mammuter, var den som overlevde, og den som kvinnene ville ha som far til sine barn. Han vokste opp, og fikk mange barn. Dermed ble løpe-fort-genene ført videre i større grad enn de andre.

Idag derimot, vokser de aller fleste opp uansett, og får ca. 1,7 barn. "Gode" gener eller ikke. Jeg hører av og til teorier om at vi etter hvert vil tilpasse oss et stillesittende liv foran pc'en gjennom genetisk utvikling; jeg ser ikke hvordan det skulle skje.

Hvorfor skulle vi ikke fortsette å utvikle oss? Tror du virkelig at vi vil være helt like om millioner av år som vi er i dag?

Gammel 14-03-08, 18:32   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjære Azi, kontinentene har ikke alltid ligget der de ligger i dag. Kontinentplatene ligger og duver rundt i Den Store Dammen, og noen ganger skubber de borti hverandre, lager fine hauger som Himalaya og sånt noe, og noen ganger river de seg løs fra hverandre.

Gammel 14-03-08, 18:33   #77
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skulle vi ikke fortsette å utvikle oss? Tror du virkelig at vi vil være helt like om millioner av år som vi er i dag?

Det er mulig at vi vil forandre oss, men det vil ikke være en "survival of the fittest" forandring, slik at de optimale mutasjonene er de som bringes videre.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 18:34   #78
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg hører av og til teorier om at vi etter hvert vil tilpasse oss et stillesittende liv foran pc'en gjennom genetisk utvikling; jeg ser ikke hvordan det skulle skje.

Det er bare de som er skikkelig god på nettflørting som får formert seg. :forslag:

Gammel 14-03-08, 18:34   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Det er bare de som er skikkelig god på nettflørting som får formert seg. :forslag:

Da er ihvertfall mine gener sikret.

Gammel 14-03-08, 18:35   #80
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Du er kanskje ikke kjent med hvordan Marilyn Manson ser ut? Eller Camilla Parker-Bowles?

Ben "oh, the humanity" Murphy

Ok, borsett i fra Marilyn Manson da!

Svar

Emneord
arvelighet, darwin, evolusjon, gener, gud, statistikk, øyenfarge

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.