|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om julegavenes innholdJeg har i grunnen tenkt at jeg savner mer nyttige gaver i julefeiringen, jeg. Nå virker det ofte som om alle har lyst til å gi det jeg vil kalle "wow-gaver". Altså gaver som imponerer ungene der og da.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Stadig underveis
Sv: Om julegavenes innholdJeg vil ikke ha utakknemlige unger som tror at det er deres menneskerett å få svære fjernstyrte dinosaurer, bling-bling plastleker osv, og at jeg som forelder gjør et overtramp i forhold til deres menneskerettigheter om jeg gir dem tripp-trapp-stol, vinterdress eller ulltøy. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ustabil
|
Sv: Om julegavenes innhold
Og igjen ringer overforbruket i ørene mine. Hvorfor er det sånn at flere av dere som kjøper praktiske ting snakker om denne balansen, at ungene faktisk får både og, og likevel hevder å være moderate? Barna dine får sannsynligvis dobbelt så mange pakker til jul som mine får - og likevel hevder du at mine barn er utakknemlige og bortskjemte, mens du er moderat? Logikk? Hvor? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Jeg antar at du kjøper vinterdresser og sokker og for den saks skyld møbler til barna dine, du også, så selv om de ikke får "begge deler" akkurat til jul, så får de jo sikkert begge deler, gjør de ikke? Er det "mer moderat" å gi ungene vinterdress i november, en leke i desember og en bok i januar, enn at de får alle tre tingene i desember og ingenting de to andre månedene?
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Det er snart jul, men det får da være grenser for hårsårhet. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Hvorfor er du så opptatt av størrelsen på den gavehaugen? Det er da ikke deri problemet ligger men i det totale forbruket. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Jeg er ikke så veldig hårsår, men jeg synes godt du kan la være å si at Nooria har påstått at dine barn er utakknemlige og bortskjemte når hun ikke har sagt det. Ingen andre har heller uttalt seg om dine barn i det hele tatt. Jeg synes det er du som fremstår som hårsår akkurat her.
Nå synes jeg du er ganske usaklig og at det ikke virker som om dette egentlig er spørsmål du vil ha svar på. (Hvis jeg tar feil, kan jeg godt prøve å svare.)
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Frøkna får ukepenger og vet at hun kan spare hvis det er noe hun ønsker seg sterkt. Utover det har du selvsagt rett i dette.
Og det er et argument for at de trenger masse dilleleker, fordi …?
Og en måte å lære det på, er kanskje å lære fra barndommen at noen ting er det realistisk å ønske seg, mens andre ting kan man bare drømme om og snakke om på sengekanten.
Og ett av de ansvarene vi som foreldre har, er å lære ungene å sette pris på gavene de får og lære dem at jul og bursdag ikke trenger være en orgie i leker og dill, men også la dem oppleve gleden av ny nattkjole, nye votter eller ny seng.
Tvert om, faktisk. Jeg bruker mine diamanter hele døgnet (Jeg har tross alt ikke flere enn jeg klarer å bære.), mens de aller fleste lekene som Frøkna har fått gjennom årene aldri blir brukt. Hun bruker få leker i rollespillene sine, og min erfaring er at de lekene hun syntes det var morsomst å pakke ut, er de som blir brukt kortest tid.
Som sagt får hun bare én ting av oss, så i antall gaver hevder vi definitivt å være moderate. Men hun får da presanger av andre enn foreldrene også, og siden det er jeg som lager ønskelisten hennes, og siden familien velger å forholde seg til denne, har jeg mulighet til å påvirke gavehaugen slik at den består av en ganske passende blanding av gøy og nyttig. I år får hun for eksempel, i tillegg til Slaomski og Barbie-dukke, også Devold-undertøy, nattkjole og tøfler, for å nevne noen av disse ekle, praktiske gavene som hun kommer til å sette stor pris på på sikt, om de ikke blir opphav til de største jubelbrølene på julaften. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Stadig underveis
Jeg klarer ikke å få det til å bli overforbruk når lillesøster får fylt opp med mere ullundertøy (gave fra slektninger som jeg ordnet med) i tillegg til at hun feks får en leke fra bestemoren og oss. Sist redigert av Nooria : 21-12-07 kl 16:27. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Om julegavenes innholdNå har jeg bare lest bruddstykker av tråden, men jeg skjønner ikke helt hva vi diskuterer.
|
|
|
#11 |
|
Fortynnet
|
Sv: Om julegavenes innholdKirsebær: Minstegutten min fikk ny stor seng til treårsdagen, av farfaren sin. Han ble utrolig glad for den senga, og snakker fortsatt (tre år etter) om at den er fin og at han fikk den av bestefar. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Kloke ord fra (bl. a.) bæret.
|
|
|
#13 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Om julegavenes innholdI år har vi kjøpt ski som "julegave" til Hannah. De har hun fått allerede, og prøvd. Hun er jo bare litt over 2 år, og skjønner ikke alt det med julegaver enda tror jeg. Men det er jo ikke sånn at hun blir sittende UTEN noe i jula.
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Om julegavenes innholdJeg sier ja takk begge deler. Om han får vinterdress av besteforeldrene så syns jeg det er helt greit. Om vi kjøper ulltøy så er det også helt greit. Det er også greit at han får leker. I år får han et keyboard hos oss og det tror jeg han blir glad for, men jeg ser for meg en fornuftig blanding... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Om julegavenes innholdJeg skjøner fremdeles ikke problemet du skisserer.
|
|
|
#17 |
|
weird
Sv: Om julegavenes innholdJeg synes bina har et poeng når det gjelder dette med at julegaver skal gis for mottakers skyld og være noe mottaker ønsker seg. Samtidig så har jeg altså med meg i bagasjen en erfaring om at gaver jeg selv ikke tenkte på å ønske meg (dyne, tøfler etc.) var veldig fint å få og var en god bit av resten av julefeiringen. Og den opplevelsen vil jeg gjerne at mine barn også skal få.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig med deg her. Og du får frem et viktig poeng i det innlegget hvor du beskriver det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Om julegavenes innholdJeg mener at blandingen mellom leker/fornuftige ting, ønsker/ting man ikke ønsker seg er den optimale. Jeg kommer aldri til å bare gi ungene mine ting de ønsker seg. Jeg tror ikke det gjør dem til bedre mennesker eller at de får en bedre barndom av den grunn. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Om julegavenes innholdJeg vil bevare magien og kjöper gaver som jeg vet at gutten min önsker seg. Vi skriver önskeliste som sendes til nissen og önskene oppfylles. Det samme gjör jeg for andre. Jeg syntes skikkelig synd paa nevöen min et aar. Han fikk bare et puslespill og en lekeparykk - resten var sko og vinterdresser og andre klesplagg. |
|
|
|
![]() |
|
|