|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Julegudstjeneste i skolenDere som sier ting som "Det er ikke så veldig misjonering", "Det er ikke så mye forkynning" osv. hva mener dere egentlig forkynning og misjonering er? Har det noe med lengden på gudstjenesten å gjøre? Innholdet? Hvilken historie som blir fortalt? Om den er kjent eller ikke?
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Sv: Julegudstjeneste i skolen
Julegudstjenesten som skolen her var med på i fjor - og i år - er ingen gudstjeneste i "vanlig" forstand. Jeg er faktisk ikke sikker på om presten var der en gang. Det var en kateket og en organist, og de fikk presentert juleevangeliet gjennom at noen av barna fikk kostymer på. Og juleevangeliet er jo på en måte historie. Sikkert masse feil i forhold til virkeligheten, men de færreste vil vel betvile at det en gang ble født denne Jesus. Og at han (enten han var menneske eller guds sønn) gjorde seg bemerket. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Julegudstjeneste i skolenBarna mine kan få høre det fra MEG, slik at jeg vet hva de faktisk får vite, fremfor at en tilfeldig ordinert en skal stå og messe noe for de som jeg ikke har noen kontroll over. Vi snakker om alle slags religioner når det faller seg naturlig og jeg tegner og forklarer det jeg kan. Det å ikke ville at barna mine skal delta i organisert religion er da absolutt ikke synonymt med at de ikke får lære om religioner!
|
|
|
#4 |
|
hakuna matata
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
Jeg trodde poenget med religion er at den praktiseres. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Julegudstjeneste i skolenHos oss er det frivillig om man ønsker å delta eller ikke. Tradisjonen har blitt at den god del av ungene blir med og mange av de muslimske ungene også. Veldig trivelig i grunnen.
|
|
|
#9 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Julegudstjeneste i skolenPå skolen vår ble det ikke sendt ut skriv. Litt rart synes jeg, men ledelsen ville ha det slik. Vi kaller det ikke Gudstjeneste, men kirkebesøk. Jeg kan opplyse om hva et kirkebesøk inneholder etter fredag.
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Julegudstjeneste i skolenMen kjære deg; ser du virkelig ikke forskjell på en omvisning i kirken og regelrett forkynning?
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men du ville jo synes det var greit med tur til synagoge eller moskè, det drives da forkynning der også.
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
OM det nå er slik at ungene må forkynnes for, så vil jeg heller at de skal forkynnes for av et bredt spekter av religioner, fremfor å få en presentert som sannheten. Når det er sagt, så skulle jeg aller helst ønske at alle barn kunne fått omvisninger i ulike gudshus for på den måte å lære om dem og de som praktiserer i dem.
|
|
|
#13 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegudstjeneste i skolenJeg vil komme med en aldri så liten oppklaring her, fordi jeg i ett av mine innlegg skrev ting som helt klart kunne oppfattes som krenkende mot spesielt ett menneske som skriver her inne. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men det er sjeldent en skole er med på en religiøs seremoni der... Nå vet ikke jeg om Sitron ville tillatt et besøk hvor en prest fortalte om kirken, om hva man brukte de ulike tingene til og hva som er vanlig for kristne.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og da har Sitronen svart selv lenger opp i tråden....
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Julegudstjeneste i skolenKan man ikke jobbe mot og oppfordre lærere og skole til besøk i flere gudshus enn den kristne, enn å boikotte en julegudstjeneste i en av dem?
|
|
|
#17 |
|
Skrekkøgle
|
Når jeg har hatt klasser for omvisning i moskeen, så forkynner vi ikke. Vi sier "vi muslimer tror at...." og "i islam er det slik at .... ", ikke "det er sånn...." det er stor forskjell.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Da regner jeg med at du hadde livssynsundervining og ikke kristendom? På alle skolene jeg gikk på opp gjennom barneåra var dette kun noe som livssynsundervisningen drev med. Kristendomsfaget underviste bare i kristendom, ingenting annet.
|
|
|
#19 |
|
Nek er allrighte dyr
Nei, jeg hadde ikke livssynsundervisning, faget het kristendom på barneskolen, og religionsundervisning på på videregående, hvis jeg ikke husker feil Men det var et par stykker i klassen som hadde. Det så jeg ikke helt vitsen med, vi hadde jo rimelig nøytral og variert religionsundervisning. Vi leste blant annet Narnia og tolket symbolikken i bøkene over til kristendommen og vi konsentrerte oss i hver periode om en av de andre religionene spesielt. Men det var nok overvekt kristendom, uten forkynning.
|
|
|
#20 |
|
Nek er allrighte dyr
Det er sikkert variasjoner innenfor den norske kirke, avhengig av personer som "opptrer", slik er det sikkert hos dere også.
|
![]() |
|
|