Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-24, 15:41   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

De er fra IKEA, men har gått ut for lenge siden. Røde utenpå og hvite inni, runde, kanskje 10-12 cm i diameter , i ulike høyder (mine favoritter er et par cm høye), og gjennomsiktig lokk. Tror de fantes i helhvitt også.

Gammel 09-12-24, 15:42   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lokket legges bare oppå (festes ikke), men er tett nok.

Gammel 09-12-24, 15:48   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Skulle jeg erstattet dem så hadde det kanskje blitt disse:

https://www.ikea.com/no/no/p/bestaem...lass-10495760/

Gammel 09-12-24, 15:50   #64
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Dere som har store mengder pålegg: Klarer dere å unngå matsvinn? Dette er nemlig vårt problem; et rikt utvalg fører til at mye mat blir kastet.

Det pleier å gå fint. Vi handler stort like før julaften og så blir det kanskje noe påfyll av melk i løpet av romjula, men det er stort sett det. Ting går tomme etter hvert og da erstatter vi ikke. Vi kaster så å si ikke mat.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 15:58   #65
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Vi har ikke julefrokost.

Siden jeg ikke forsto spørsmålet, så antar jeg at dette er svaret mitt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 16:26   #66
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi unngår mye rester med at minst en av juledagene er det pålegg og brød til middag. Men klart noe matsvinn kan det jo bli. Spesielt hvis en av oss som har et pålegg kun en av oss spiser blir lei av det.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 17:34   #67
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Må ha cabaret, reker, sursild, egg i en eller annen form, sylte, roastbiff, litt forskjellige oster, hvetekake, potetlefser og rundstykker.
Har minsket utvalget veldig de siste par årene. Så nå har vi annet "julepålegg" tidligere i desember, så vi får smakt litt av det vi ønsker.

Gammel 09-12-24, 18:32   #68
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ingen av oss her i huset er frokostmennesker, men vi har alltid pleid å ha 1. juledags frokost/brunsj hos moren min. Med masse godt pålegg, ferskt brød ++. I år skal moren min dra til broren min, så da må jeg vel lage istand brunsj hjemme. Ingen av oss er spesielt glad i tradisjonelt julepålegg, men må ha noen gode skinker, oster og sikkert karbonader. Samt nybakte rundstykker.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 18:56   #69
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Etter det måltidet så legger vi alt i de fine, røde, runde hardplastboksene jeg har til pålegg. De stables i kjøleskapet nede, og resten av frokostene i jula så kommer alt frem igjen, men da servert i disse boksene (som vi bruker året rundt - de er superfine og prantiske
Så vi spiser julefrokost hele jula, men mest mest "stas" og tid til å lage til, første dagen.

Samme her. Her spises det kaker til "frokost" også er det bruch senere.

Jeg oppbevarer og stabler alt i disse fra IKEA:
https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-36...st-s892å69071/

Og nyttårsaften siste årene har vært knytkalas, dvs. Voksne som samles og tar med litt hver til bordet så det blir ett slags koldtbord. Her går det unna med rester.
Blåmuggost i champingjong varmet i ovnen med honning på er godt. Dadler med spekepølse i airfryer - også godt. Man tar hva man har og modifiserer.

Sist redigert av Fløyel : 09-12-24 kl 19:03.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-24, 19:43   #70
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Mamma sin fantastiske lammerull. Og tebriksene hun baker.

Gammel 09-12-24, 20:59   #71
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Våre store julefrokoster er 1. og 2. juledag. På julaften blir det enkel frokost for da har vi risgrøt til lunsj før vi går i kirken og da blir det ikke plass til stor frokost. Litt matsvinn blir det nok, men ikke mye, for mye av pålegg holder seg jo (ost, sild, spekeskinke), kan brukes til å lage diverse små forretter til juleselskaper etc. Og vi passer på å kjøpe pålegg som skjæres opp i butikk slik at vi får bare det vi trenger (seks skiver av den skinken og seks av den andre etc.)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-24, 00:23   #72
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ungene her er hjertelige deltakere til julefrokosten, men vi spiser heller ikke før alle har våknet av seg selv og stått opp. Selv om de nå er tenåringer og vanligvis kan sove halve dagen, så blir de likevel plutselig barn, og står (til dem og være) tidlig opp. Også er det ingen av oss i familien som krever mat umiddelbart når vi står opp. Ungene er bare passe sultne da, siden de starter dagen med godteri fra julestrømpene. Men setter pris på frokosten likevel. For sønnen er det likevel frokosten første juledag som er høydepunktet, for da spiser han rester av julepølser og sossisser i lefse. Tror egentlig det er det han setter høyest med hele jula, i alle fall er det noe han stadig snakker om at han ser fram til. Julaften foretrekker han rundstykke med røkt kjøtt, mens jentene er mest opptatt av brie.

I år blir ikke eldstejenta med på frokosten på julaften, for hun skal på jobb og starter tidlig. Første juledag også, men jeg er usikker på om det er sen- eller tidligvakt hun har da. Siden vi spiser julemiddagen ganske sent har vi risgrøt med mandel på tidlig ettermiddag (14-15-tida). I år har vi bestemt at vi tar dette lille julaften i stedet, så får vi med eldste også, siden hun ikke kommer hjem fra jobb før nærmere halv fire på julaften. Jeg er forresten vokst opp med det som tradisjon uansett, grøt med mandel lille julaften, så for meg passer det jo ekstra fint.

Hva slags lefse er det snakk om her? Høres ut som noe minsten (ikke så liten lengre ) kunne likt. Har sett de har sånne julelomper/-lefser i butikken nå, firkanta - er det sånne? Tåler de frysing? Evt noe man får kjøpt på Bondens marked?

Gammel 10-12-24, 07:31   #73
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hva slags lefse er det snakk om her? Høres ut som noe minsten (ikke så liten lengre ) kunne likt. Har sett de har sånne julelomper/-lefser i butikken nå, firkanta - er det sånne? Tåler de frysing? Evt noe man får kjøpt på Bondens marked?

Jeg kjøper på julemarkedet ja, det står noen i lokalmatteltet i Kongens gt og selger lefser, både påsmurte nordlandslefser og potetlefser som vi bruker. Jeg har kjøpt mandelpotetlefsa deres. Men ja, det er samme typen som dem du snakker om. Potetlefser, beregnet på kjøtt eller fisk (lutefisk, rakfisk o.l.), ikke smurt, til søt kaffemat. Og de tåler frysing (de på julemarkedet er frosne, og gikk rett i fryseren her). Den på markedet er selvsagt bedre (skulle bare mangle til den prisen), litt seigere og saftigere. De i butikken er litt tørrere, og ofte ikke like tynne, men de er fullt brukbare de også.

Sist redigert av My : 10-12-24 kl 07:39.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-24, 08:38   #74
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Mamma sin fantastiske lammerull. Og tebriksene hun baker.

Lammerull må jeg også ha. Jeg pleide kjøpe Thulefjord sin. Det ser ut som om de har blitt en del av Gilde. Ellers e Aaron mat sin ganske lik den min nordnorske mormor lagde.

Gammel 10-12-24, 09:01   #75
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøper også sånne firkantede på matbutikken mens jeg venter på det året jeg skal finne tid og energi til å lage. Jeg har takke. Mannen spiser gjerne sånne med kjøttpålegg i jula. Jeg tror jeg fikk den brødleie sønnen også inn på det sporet i fjor.

Kanskje jeg kan kjøpe flere og fryse, for det er ofte kort holdbarhet på em i butikken og vasnkelig å få tak i synes jeg. Få butikker som har, og bare et par pakker. Ikke det mest vanlige på våre strøk kanskje

Gammel 10-12-24, 09:08   #76
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg kjøper også sånne firkantede på matbutikken mens jeg venter på det året jeg skal finne tid og energi til å lage. Jeg har takke. Mannen spiser gjerne sånne med kjøttpålegg i jula. Jeg tror jeg fikk den brødleie sønnen også inn på det sporet i fjor.

Kanskje jeg kan kjøpe flere og fryse, for det er ofte kort holdbarhet på em i butikken og vasnkelig å få tak i synes jeg. Få butikker som har, og bare et par pakker. Ikke det mest vanlige på våre strøk kanskje

Ja, på østlandet er det mye mer vanlig i butikkene, fra flere produsenter også. Jeg bruker å kjøpe noen fra butikken og ha i fryseren i reserve, siden de på markedet er så dyre. Så har vi de beste til de viktigste dagene, og har butikklefsene til senere, hvis vi går tom. De tiner jo veldig fort på benken.

Gammel 10-12-24, 09:12   #77
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, på østlandet er det mye mer vanlig i butikkene, fra flere produsenter også. Jeg bruker å kjøpe noen fra butikken og ha i fryseren i reserve, siden de på markedet er så dyre. Så har vi de beste til de viktigste dagene, og har butikklefsene til senere, hvis vi går tom. De tiner jo veldig fort på benken.

Mannen er jo oppvokst på østladnet, med sunnmørske foreldre, så det forklarer jo hvorfor han er mer vant til sånne lefser, men jeg prøver skaffe det til jul da, hvert år. Ikke alltid jeg finner. Jeg håper jo engang å kanskje makke meg til å lage Men det bli ikke denne jula heller kjenner jeg.

Gammel 10-12-24, 09:16   #78
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og, ja, det er et problem å få smakt på alt, så jeg lager ørsmå deler av rundstykker. Typ ett rundstykke delt i fire, for å få kommet innom flest mulig sorter. Og noe pålegg spises uten brød. Rekker heldigvis å bli godt sulten siden klokken er minst 12.

Og så spiser vi som sagt opp i løpet av jula.

Haha, sånn gjør jeg det også med rundstykker til fin frokost. Man må jo få med seg mest mulig av det gode pålegget.

Lille julaften før jeg legger meg setter jeg rundstykkedeig til kaldheving i kjøleskapet, sånn at vi har helt ferske rundstykker til frokost. Pålegget varierer, men alltid sild og roastbiff og brie.

Gammel 10-12-24, 09:31   #79
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er oppvokst med "kveldsmat-middag" lille-julaften, og ikke noe særlig julefrokost.

Men jeg synes det er litt koselig å få samlet alle, så vi har kjørt julefrokost julaften de siste årene. I år tar vi "kveldsmat-middag" lille-julaften, og julefrokost julaften.

Da blir fort "restene" fra lillejulaften til frokosten, også lager vi oss frokost av det selv utover jula.

Det vi har er gjerne:
- Kakao
- Hjembakte rundstykker (nenne sine)
- Små pannekaker (kjøpt, til han som ikke er så glad i pålegg)
- Røykt laks
- Eggerøre
- Roastbiff
- Spekeskinke
- eggsalat
- Sylte
- Agurk, paprika, salat etc.
- Syltetøy
- Kokt skinke
- Norvegia og gjerne edamer
- Også må jeg ha lefser og sennepssaus
- Kaffe/te/juice etc.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-24, 09:37   #80
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser julefrokost bare i romjula. På julaften starter vi med ribbesteking i det øyeblikket vi står opp (og setter tv-en på "ribba - minutt for minutt"). Da er det ikke tid til noen fancy frokost.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.