|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#61 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?De er fra IKEA, men har gått ut for lenge siden. Røde utenpå og hvite inni, runde, kanskje 10-12 cm i diameter , i ulike høyder (mine favoritter er et par cm høye), og gjennomsiktig lokk. Tror de fantes i helhvitt også.
![]() |
#62 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Lokket legges bare oppå (festes ikke), men er tett nok.
![]() |
#63 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Skulle jeg erstattet dem så hadde det kanskje blitt disse:
![]() |
#64 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?
Det pleier å gå fint. Vi handler stort like før julaften og så blir det kanskje noe påfyll av melk i løpet av romjula, men det er stort sett det. Ting går tomme etter hvert og da erstatter vi ikke. Vi kaster så å si ikke mat.
![]() |
#66 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi unngår mye rester med at minst en av juledagene er det pålegg og brød til middag. Men klart noe matsvinn kan det jo bli. Spesielt hvis en av oss som har et pålegg kun en av oss spiser blir lei av det.
![]() |
#67 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Må ha cabaret, reker, sursild, egg i en eller annen form, sylte, roastbiff, litt forskjellige oster, hvetekake, potetlefser og rundstykker.
![]() |
#68 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Ingen av oss her i huset er frokostmennesker, men vi har alltid pleid å ha 1. juledags frokost/brunsj hos moren min. Med masse godt pålegg, ferskt brød ++. I år skal moren min dra til broren min, så da må jeg vel lage istand brunsj hjemme. Ingen av oss er spesielt glad i tradisjonelt julepålegg, men må ha noen gode skinker, oster og sikkert karbonader. Samt nybakte rundstykker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
~~~~~~~
|
Samme her. Her spises det kaker til "frokost" også er det bruch senere.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 09-12-24 kl 19:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Mamma sin fantastiske lammerull. Og tebriksene hun baker.
![]() |
#71 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Våre store julefrokoster er 1. og 2. juledag. På julaften blir det enkel frokost for da har vi risgrøt til lunsj før vi går i kirken og da blir det ikke plass til stor frokost. Litt matsvinn blir det nok, men ikke mye, for mye av pålegg holder seg jo (ost, sild, spekeskinke), kan brukes til å lage diverse små forretter til juleselskaper etc. Og vi passer på å kjøpe pålegg som skjæres opp i butikk slik at vi får bare det vi trenger (seks skiver av den skinken og seks av den andre etc.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Kom ut av tellinga.
|
Hva slags lefse er det snakk om her? Høres ut som noe minsten (ikke så liten lengre
![]() |
#73 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg kjøper på julemarkedet ja, det står noen i lokalmatteltet i Kongens gt og selger lefser, både påsmurte nordlandslefser og potetlefser som vi bruker. Jeg har kjøpt mandelpotetlefsa deres. Men ja, det er samme typen som dem du snakker om. Potetlefser, beregnet på kjøtt eller fisk (lutefisk, rakfisk o.l.), ikke smurt, til søt kaffemat. Og de tåler frysing (de på julemarkedet er frosne, og gikk rett i fryseren her). Den på markedet er selvsagt bedre (skulle bare mangle til den prisen), litt seigere og saftigere. De i butikken er litt tørrere, og ofte ikke like tynne, men de er fullt brukbare de også.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-12-24 kl 07:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Lammerull må jeg også ha. Jeg pleide kjøpe Thulefjord sin. Det ser ut som om de har blitt en del av Gilde. Ellers e Aaron mat sin ganske lik den min nordnorske mormor lagde.
![]() |
#75 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Jeg kjøper også sånne firkantede på matbutikken mens jeg venter på det året jeg skal finne tid og energi til å lage. Jeg har takke. Mannen spiser gjerne sånne med kjøttpålegg i jula. Jeg tror jeg fikk den brødleie sønnen også inn på det sporet i fjor.
![]() |
#76 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, på østlandet er det mye mer vanlig i butikkene, fra flere produsenter også. Jeg bruker å kjøpe noen fra butikken og ha i fryseren i reserve, siden de på markedet er så dyre. Så har vi de beste til de viktigste dagene, og har butikklefsene til senere, hvis vi går tom. De tiner jo veldig fort på benken.
![]() |
#77 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Mannen er jo oppvokst på østladnet, med sunnmørske foreldre, så det forklarer jo hvorfor han er mer vant til sånne lefser, men jeg prøver skaffe det til jul da, hvert år. Ikke alltid jeg finner. Jeg håper jo engang å kanskje makke meg til å lage
![]() |
#78 |
Fola Blakken
|
Haha, sånn gjør jeg det også med rundstykker til fin frokost. Man må jo få med seg mest mulig av det gode pålegget.
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Jeg er oppvokst med "kveldsmat-middag" lille-julaften, og ikke noe særlig julefrokost.
![]() |
![]() |
#80 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi spiser julefrokost bare i romjula. På julaften starter vi med ribbesteking i det øyeblikket vi står opp (og setter tv-en på "ribba - minutt for minutt"). Da er det ikke tid til noen fancy frokost.
![]() |
![]() |
|
|