Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo for dummies ...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-07, 21:17   #1
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Begynner i grunnen å bli ganske drittlei denne kostholds-debatten som har hatt en tendens til å TA AV de siste årene!!!!!:@ Noen som har hørt om "alt med måte"?????

Gammel 02-08-07, 21:50   #2
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

Begynner i grunnen å bli ganske drittlei denne kostholds-debatten som har hatt en tendens til å TA AV de siste årene!!!!!:@ Noen som har hørt om "alt med måte"?????

Gjelder ikke det utrops- og spørsmålstegn og?

Jeg synes det er flott at folk er opptatt av hva de putter i seg. Enten man lever slik staten anbefaler eller om man har funnet sin egen vei. Kosthold er viktig, særlig når man lever i en verden hvor man får kjøpt usunn mat på hvert gatehjørne, det finnes fristelser over alt og gjennomsnittsnordmannen øker i vekt hvert eneste år.

Vi må gjøre barna våre bevisst på hva de spiser og hva maten gjør med kroppen vår.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:10   #3
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Kostholdsdebatt kjedelig? Ikke for meg i alle fall. Finn en annen diskusjon.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:12   #4
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Georgine: Den frittataen hørtes helt nydelig ut! Takk for oppskrift.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:36   #5
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Ja klart kosthold er viktig! Man skal også være forbilder for barna og gjøre de bevisst på hva de spiser og hva maten kan gjøre med kroppen! Men det er også veldig viktig at man ikke blir overforkusert på enten det ene eller det andre som f.eks lavkarbo.. "Alt med måte" er en fin leveregel for de som vil unne seg ett glass vin en gang i blant og også en sjokolade om det måtte være! Man "dør ikke" av en skive brød eller hva det nå måtte være,men med ett allsidig og ernæringsrikt kosthold i hverdagen så kommer man langt Iallefall var det dette jeg lærte da jeg studerte ernæring på NIH.. Dette er nok ett tema som kan diskuteres i det uendelige!

Gammel 02-08-07, 22:40   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja klart kosthold er viktig! Man skal også være forbilder for barna og gjøre de bevisst på hva de spiser og hva maten kan gjøre med kroppen! Men det er også veldig viktig at man ikke blir overforkusert på enten det ene eller det andre som f.eks lavkarbo.. "Alt med måte" er en fin leveregel for de som vil unne seg ett glass vin en gang i blant og også en sjokolade om det måtte være! Man "dør ikke" av en skive brød eller hva det nå måtte være,men med ett allsidig og ernæringsrikt kosthold i hverdagen så kommer man langt Iallefall var det dette jeg lærte da jeg studerte ernæring på NIH.. Dette er nok ett tema som kan diskuteres i det uendelige!

Veldig enig i dette!!

Og kan faktisk også brukast som argument for å ete mindre brød! Brød og potet har blitt overfokusert i norsk kosthold. Eg føler eg et mykje meir balansert og variert nå når eg har kutta ned på karbo-mat.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 23:03   #7
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Begynner i grunnen å bli ganske drittlei denne kostholds-debatten

Det er jo veldig enkelt å bare holde seg borte fra sånne tråder som dette da .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 21:21   #8
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Anbefaler alle dere "alt med måte" folka eller de som ønsker å bli det å lese "Franske kvinner blir ikke fete", den er veldig morsom og interessant!

Gammel 02-08-07, 22:09   #9
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Anbefaler alle dere "alt med måte" folka eller de som ønsker å bli det å lese "Franske kvinner blir ikke fete", den er veldig morsom og interessant!

I hvert fall morsomt når man vet at fedme er begynt å bli et stort problem i Frankrike.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:20   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

I hvert fall morsomt når man vet at fedme er begynt å bli et stort problem i Frankrike.

Det må jo være fordi franske kvinner ikke spiser sånn som franske kvinner bør.

De har vel begynt med denne skrekkelige hurtigmaten og amerikanske matvaner de også.

Gammel 02-08-07, 22:24   #11
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det må jo være fordi franske kvinner ikke spiser sånn som franske kvinner bør.

De har vel begynt med denne skrekkelige hurtigmaten og amerikanske matvaner de også.

De fråtser i hvert fall både i karbohydrater og fett, sukker og proteiner. Men det hjelper kanskje hvis man lager de fløtegratinerte potetene og sjokoladecroissantene fra bunn av.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:30   #12
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

De fråtser i hvert fall både i karbohydrater og fett, sukker og proteiner. Men det hjelper kanskje hvis man lager de fløtegratinerte potetene og sjokoladecroissantene fra bunn av.

Selvsagt hjelper det!

Men nå er det faktisk ikke disse damene det handler om i boka altså.

Gammel 02-08-07, 22:30   #13
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har lest den boka! den var veldig morsom og ganske tankevekkande.

Tingen var i grunn den gyldne middelvei. Sjokolade er fint der, men med måte. Kakene er ganske små Tenk i forhold til amerikanske porsjonar ....

Handla også om det å gå om ein kan. Ta trappa. Ein treng ikkje trene, kjøpe dyre gymsko osv. Ta trappa! Gå av bussen eitpar stopp for tidlig og gå til jobb

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:41   #14
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Har lest den boka! den var veldig morsom og ganske tankevekkande.

Tingen var i grunn den gyldne middelvei. Sjokolade er fint der, men med måte. Kakene er ganske små Tenk i forhold til amerikanske porsjonar ....

Handla også om det å gå om ein kan. Ta trappa. Ein treng ikkje trene, kjøpe dyre gymsko osv. Ta trappa! Gå av bussen eitpar stopp for tidlig og gå til jobb

My point exactly

Gammel 03-08-07, 23:18   #15
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Interessant tråd, synes eg.

Er dette med lav-karbo absolutt? Må ein kutte ut alt (altså både poteter, ris, pasta og sukker m.m) for å merke betring på helse og vekt? Eller held det å ete mindre poteter og meir grønsaker, byte ut brød med rug-knekkebrød el.l., byte pasta med fullkornspasta og ris med fullkornsris?

Eg tør ikkje hive meg på lav-karbo-bølga enno. Delvis pga. at eg fullammar og delvis fordi dette med såpass mykje feitt i eit dagleg kosthold strider litt mot alt eg har lært tidlegare.

Gammel 04-08-07, 01:15   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Interessant tråd, synes eg.

Er dette med lav-karbo absolutt? Må ein kutte ut alt (altså både poteter, ris, pasta og sukker m.m) for å merke betring på helse og vekt? Eller held det å ete mindre poteter og meir grønsaker, byte ut brød med rug-knekkebrød el.l., byte pasta med fullkornspasta og ris med fullkornsris?

Eg tør ikkje hive meg på lav-karbo-bølga enno. Delvis pga. at eg fullammar og delvis fordi dette med såpass mykje feitt i eit dagleg kosthold strider litt mot alt eg har lært tidlegare.

Hehe, jeg var helt antifett tidligere, og var faktisk sterk kritiker av Atkins og generell lavkarbo. Jeg fattet ikke at folk kunne utsette seg for dette, og mente de kom til å ramle om av hjerteinfarkt etter en uke, omtrent. Ja, jeg var faktisk en av de største lavkarbo-kritikerne som finnes, utrolig nok. Helt til jeg satte meg litt mer inn i det (for det kommer ofte av uvitenhet rundt temaet), og spesielt da jeg prøvde å etterleve det for å se om det virkelig hadde noe for seg. Du kan si jeg RASKT ble omvendt da jeg forstod mer og kjente det selv på kroppen.
Når det gjelder om du må kutte ut alt av brød, pasta, poteter osv så er det et stort NEI. Det beste er jo selvsagt å gjøre det, men om du ikke klarer å etterleve det så er du jo like langt, da er det ikke vits. Du kommer uansett LANGT ved å bytte ut pasta med fullkornpasta, hvit ris med brun ris, brød med knekkebrød osv.

Gammel 05-08-07, 23:55   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Har i dag ete:
-rugfras og melk til frukost
-2 fiberrik (wasa), ost med tomat & pesto, paprika og tomat
-ei karbonade, saus og salat
-eitt egg, salami, majones, agurk, tomat og paprika
-Freia Dark og ein Lindberg-bar

Vart veldig overraska over å ikkje komme opp i meir enn 1300kcal! Trudde det skulle bli langt meir.

Gammel 02-08-07, 22:57   #18
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Ja, mine poeng også.

Gammel 03-08-07, 09:14   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, man blir IKKE råtten i magen av kjøtt. Jeg kjenner jo dusinvis med mer eller mindre "ekstreme" lavkarbofolk, til og med Skaldeman'ere som bruker den mest ekstreme formen med 90 % kjøtt og fett i kostholdet, og INGEN av dem har noengang snakket om mageproblemer, tvert imot har de den beste helsen de noensinne har hatt. Jeg har prøvd Skaldeman selv, holdt ut i 8 uker, og jeg har faktisk aldri følt meg bedre enn da.
Ja, man går mindre på do, derfor tror mange de har forstoppelse. Men det har de altså ikke, det er bare det at man nyttitgjør seg mer av maten, det er mindre "spill", ergo mindre avføring. Dette står det mye om i "Bedre uten brød", med henvisninger til vitenskapelige undersøkelser gjort på fenomenet.

Dersom man blander raske karbohydrater og kjøtt, DA blir man råtten i magen. Det er kombinasjonen som gjør det. Jeg promper faktisk nesten ikke når jeg spiser lavkarbo, men gi meg en potet til middagen så fiser jeg hele dagen.

Gammel 03-08-07, 12:36   #20
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trenger ting litt med teskje i dag....

Er det noe kjott eller fisk som man bor unngå på en lavkarbo-diett? Jeg regner polser og farsemat som selvfolgelig å unngå, men er det andre ting man bpr unngå i tillegg?

Er det gronnsaker som har for mye karbo, og dermed bor unngås?

Hvilke frukter bor unngås?

Bor alle melkeprodukter unngås?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.