Sv: Lavkarbo for dummies...
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Skal vi se; jeg er ingen ekspert på melkeprodukter, men har forstått det slik at mange reagerer på melkesukker og tåler derfor bedre feks. syrnede melkeprodukter, rømme, fløte, smør og ost. Ren kumelk kan bli litt for kraftig for tarmene våre, spesielt siden det er et produkt beregnet for kalver som skal vokse svært mye på svært kort tid. Men her er det sikkert noen som vet mer enn meg.
Jeg får krampelignende smerter av å drikke melk. Andre melkeprodukter virker "bare" lakserende på meg. Det er helt klart en forskjell ja!
Det er ikke bare melkesukkeret lactose man reagerer på. Om man har proteinintolereanse reagerer man på Kasein.
En lege på rikshospitalet har forresten utviklet en test som man kan ta for å sjekke om man har proteinintoleranse (gluten og kasein). Man leverer en urinprøve og får sjekket om man har mye peptider i urinen. Har man det er det mulig man har for mye i blodet også... og det fordi man mangler et enzym i tarmene som skal bryte ned melkeprotein og/eller proteinet gluten. Dette må for øvrig ikke forveksles med protein man skal ha mye av i en lavkarbodiett. Man er ikke "allergisk" mot lavkarbo .
|