|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?
Når HI lurer på hva hun kan gjøre for å kvitte seg med SL, så er det vel strengt ikke så mye å gjøre i et demokrati som Norge, enn å være aktiv i i prosessene som gjør at noen velges fremfor andre. Spillereglene er ganske klare.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 14-12-16 kl 15:08. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Nei, Tjorven lurer på hva som skal til for å stoppe henne, ikke kvitte seg med henne. Jeg oppfatter det ikke som Tjorven ikke vet hvordan et demokrati funker, mern som et fortvilet, retorisk spørsmål.
OK, her er vi bare dønn uenige. Både i fremstillingen av Joner som politiker som bruker sin posisjon til å harselere med henne, og at alle gode saker fortjener støtte.
|
|
|
#3 |
|
This is normal!
|
Statsråder skiftes ut utenom valg. En statsråd som gjør store feil i enkeltsaker eller gjentatte ganger tråkker feil, kan bli avsatt. Press fra folket kan bidra i en slik prosess. At Høyre kan lede en regjering med en slik inkluderingsminister er ufattelig. Det samme er at Venstre og KrF som støttepartier sitter og ser på dette. Jeg håper det snart blir for mye for dem (inkl. press fra deres medlemmer og støttespillere), slik at Listhaug byttes ut. Jeg tror ikke det kommer til å skje. Hadde de hatt litt anstendighet hadde de stoppet dette for lengst.
|
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nå ba vel ikke HI om noe annet enn informasjon om hvordan hun kan påvirke de demokratiske prosessene heller. Og jeg har gått glipp av hvem som synes det er greit å bruke personkarakteristikker fordi det er Sylvi Listhaug vi snakker om. Jeg blir så satt ut av sånn retorikk, Billa. Hvis SL skaper splid og sjokkerer folk med måten hun velger å utføre jobben sin som statsråd på, så må man da for himmelens skyld kunne si at SL ikke burde si slik - eller gjøre sånn eller formulere seg slik hun gjør. Det er jo ikke personangrep, alle den tid det omhandler måten HUN agerer på. Nå synes jeg du er utrolig hårsår på hennes vegne. Hun legger jo opp til dette slev, og jeg tror ikke et øyeblikk at hun ikke vet at hun provoserer. jeg tror nok at hun faktisk ikke skjønner hvorfor mange mener at dette ikke er forenlig med statsrådjobben. men la det være helt klart. jeg liker ikke Sylvi Listhaug fordi hun bevisst går inn for å skape konflikter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Når jeg kritiserer Sylvi, så er det for det hun sier og gjør, aldri for det hun er - det vet jeg lite om. jeg synes det er ganske hårreisende at hun fritt og uhemmet får bruke en slik retorikk som hun gjør, hvor hun setter grupper opp mot hverandre, uten at Erna påtaler dette.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Fola Blakken
|
Men her er det ikke ballen jeg er ute etter å ta. Jeg er uenig i den strenge innvandringspolitikken vi har, men i dette tilfellet er det statsrådens retorikk, væremåte og måten hun selger budskapet sitt på som er saken. Og det er ikke utenfor demokratiets spilleregler å si eller mene noe om det. Jeg kan være uenig i f.eks krf sin politikk men likevel mene at Hareide eller Eriksen fremmer politikken sin på en ryddig måte. Her er jeg ikke bare fullstendig uenig i politikken, men syns den blir fremført på en uspiselig, kynisk og hatskapende måte av en arrogant politiker.
|
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jepp, viktig poeng, Nolo. Jeg jeg uenig med feks Hareide om det aller meste - men likefullt synes jeg han er en dyktig fyr - han kommer ikke med nedvurderende karakteristikker av folk som ikke er enige med ham, og han bidrar ofte til at stemningen i en debatt blir mindre polarisert fordi han ofte tar brodden av alvorlige ting med humor. Og jeg ha aldri hørt ham kalle folk som viser engasjement for en sak han er uenig i for hylekor, heller. Ikke engang under reservasjonsdebatten pågikk som verst. det handler ikke om uenighet, det handler om retorikk - og i SLs tilfelle dårlig skjult forakt from dem som mener noe annet enn henne.
|
|
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?Eg tenker atdette er eit svar på Listhaug-kampanjen til NOAS/Joner og at det var som forventa at ho skulle komme med eit motsvar eller ei oppfordring til å støtte noko ho brenner for. Så sånn sett er dette som forventa. At ho vel ein konservativ kristen organisasjon overrasker meg heller ikkje. Svaret frå Gravaas, som Guava siterer over, bekrefter bare at dette åpenbart er eit politisk spill.
|
|
|
|
#9 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er feil. Hun sier ikke at alle nordmenn bør drikke alkohol og spise svinekjøtt, eller at det er noe som definerer nordmenn. Det hun sier er at om man personlig ikke ønsker "kontakt med" slik produkter er ikke det en akseptert grunn for å ikke ta jobber som innebærer å legge til rette for bruk av, eller servere dette til andre (når man får støtte fra NAV). Uttalelsen kommer altså i forbindelse med hvilken rolle, eller om, religion skal få spille som inngangsport til arbeidsmarkedet - egentlig en slags reservasjonsrett religiøst-kulturelt betinget.
|
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Eg er klar over konteksten. Men det forandrer ikkje poenget mitt. Ho fronter ein retorikk sommervær assimillering av minoritetar i Norge og samtidig ein organisasjon som jobber for at dei som blir utsatt for same assimillering i andre land skal kunne trosse styresmaktene det dei bur. Det er ikkje konsistent. Hadde argumentasjonen hennar handla om religionsfrihet som menneskerett, ville eg ikkje reagert på at ho støtter ein misjonsorganisasjon. Men argumentasjonen hennar handler om at "vårt" er betre enn "deira", uansett kva land det er snakk om. Og det blir feil.
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er nok dette hun mener, men det er ikke dette hun sier. Det hun skrev på Facebook var følgende:
|
|
|
#12 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Men det er vel nettopp der kjernen ligger. Det hun er blitt sitert på i flere medier er at "her i Norge spiser vi svin og drikker alkohol". Vi er da mange som ikke gjør noe særlig av verken det ene eller det andre, uten å være fra andre land og uten å være muslimer. Mange avstår fra svinekjøtt og alkohol nettopp på grunn av at de er kristne og tar Bibelen alvorlig/ bokstavelig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?Veldig fine innspill, Guava!
|
|
|
#14 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?Niobe: Sikkert. Det var et hypotetisk eksempel. Sett for all del lys på folk som trenger hjelp. Men ikke snakk ned andre som også trenger hjelp. Og front de seriøse bidragsyterne.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette blir jo å gjenta det samme som ble sagt i en annen liknende tråd for ikke lenge siden, men: jeg reagerer ikke på at Listhaug gjennomfører politikk som Stortinget har vedtatt (selv om jeg ikke kunne vært mindre uenig i den). Jeg reagerer på måten hun velger å ordlegge seg på, måten hun velger å fronte sin politikk, retorikken hun bruker osv. Det må være greit å si at det du sier er ok, måten du sier det på er ikke ok, og det er slik jeg oppfatter denne og liknende debatter. Det er Sylvi Listhaug som er saken, og det må være lov. Man kunne gjennomført og frontet politikken på veldig mange andre måter enn hun gjør. Hun gjør seg selv til saken ved å kalle velgermassen hylekor og godhetstyranner.
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?Når det kommer til flyktingepolitikk handler det om både hva man gjør, og hvordan. Jeg støtter på ingen måte regjeringens flyktningepolitikk, og jeg tar sterk avstand fra Listaugs retorikk og måten hun velger å utføre jobben sin på.
|
|
|
#17 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?Lik og del. Den delen provoserer meg faktisk mest. Det er noe så populistisk over den dama som jeg finner svært usmakelig. Hun skriver det hun vet massene vil ha, hun er som en rockestjerne på speed. Og folket elsker det tydeligvis. Selv min far. Vi ble nesten uvenner over henne. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Unik
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?Det irriterer meg at jeg ikke kan se hva Åone dører bruker pengene sine til. Jeg leser om bibelsmugling, bibeltrykking og bønnemøter. Greit å støtte slikt om man brenner for det, men hva i all verden hjelper det folk som lider i skuddilden?
|
|
|
#19 |
|
Librocubicularist
|
Det er det dei bruker pengane sine til.
|
|
|
|
#20 |
|
Unik
Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?Tyngde fordi Joner er kjendis og skuespiller. Ikke et vilkårlig bystyremedlem i en vilkårlig norsk kommunepolitikk.
|
![]() |
|
|