Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Nei, det er nok dette hun mener, men det er ikke dette hun sier. Det hun skrev på Facebook var følgende:
Det var det jeg skrev hun sa på Torp for en uke siden.
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Men det er vel nettopp der kjernen ligger. Det hun er blitt sitert på i flere medier er at "her i Norge spiser vi svin og drikker alkohol". Vi er da mange som ikke gjør noe særlig av verken det ene eller det andre, uten å være fra andre land og uten å være muslimer. Mange avstår fra svinekjøtt og alkohol nettopp på grunn av at de er kristne og tar Bibelen alvorlig/ bokstavelig.
Det dreier seg sjelden om hva Listhaug sier, for mange ting kan flere være enige i , men at hun velger å gjøre det på en sånn måte at det blir en "oss og dem"-retorikk, hvor "vårt" alltid er "bedre" og "mer høyverdig" enn de andres levesett. Med hennes bakgrunn er det all grunn til å tro at hun gjør det planmessig og bevisst. Hvilket gjør det enda verre, etter mitt syn.
Ja, media bidrar absolutt til problemet. Jeg synes mediene ofte er slappe mtp samfunnsansvaret de har og glemmer sin kritiske sans når det står i veien for klikk. Listhaug vet å utnytte det.