|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
maler
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?
Når oppstår da evnen til å ta avstand til det som er vanlig handlingsmønster i egen kultur?
|
|
|
#63 |
|
Er frisk!
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Når man snakker om å gifte seg med barn for å BESKYTTE dem, er det groteskt å fullbyrde ekteskapet. Hvor er beskyttelsen i det?
|
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Å si at "sånn er det i noen kulturer" betyr ikke at man synes ting er greit eller ikke tenker at det er ukultur. Det ligger ikke nødvendigvis noe verdiladet i utsagnet. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Shake it out!
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Det er jo fryktelig farlig å behandle "barnebruder" som en sekkepost også. En 16-åring som gifter seg med en 18-åring er jo per def en barnebrud. Men en 16-åring er over den seksuelle lavalderen og sånn sett ikke et barn i den forstand. Det er kanskje rett å annullere ekteskapet men har man noe med å bryte forholdet?
|
|
|
#66 |
|
Personlig pessimist
|
Det er det heller ingen her som har argumentert for.
|
|
|
|
#67 |
|
|
Joda det er forkvaklet kultur. Spørsmålet er om man hjelper disse ofrene med å kun holde seg der og ikke forsøker å forstå sammenhenger som kan bidra til endring. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Er frisk!
|
Dette oppsummerer visst det jeg mener.
|
|
|
|
#69 |
|
Shake it out!
|
Nei, si det. Jeg har forsåvidt hele tiden skilt mellom ungdommer som gifter seg med ungdommer og menn som gifter seg med barn.
Du blander nok litt her. Jeg har aldri sagt at en 16-åring er en grotesk pedofil overgriper. Jeg har sagt at jeg ikke tror det et usannsynlig at en mann på 40 som er gift med en på 11 kan være det.
|
|
|
#70 |
|
Shake it out!
|
Nei. Og det har jeg heller aldri hevdet. Jeg har heller aldri sagt at jeg tror Fuggeli mener det.
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Hva med det at ulike land som vi regner som relativt siviliserte har andre grenser for seksuell lavalder enn oss? |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Personlig pessimist
|
Dessverre så tror jeg at i de situasjonene mange av flyktningene kommer fra, så finnes det langt, langt enklere, mindre forpliktende, og mindre synlige måter for en eventuell pedofil overgriper å få tilfredsstilt seg på, enn å gifte seg med en mindreårig og søke asyl i et land hvor slike ekteskap er ulovlige.
|
|
|
|
#74 |
|
Shake it out!
|
Fuggeli kaller det en skikk ( I stand corrected, han sier ikke det er kultur) og at denne ikke er forkastelig eller primitive. Jeg synes det er en forkastelig og primitivt skikk. Jeg er enig i at det ikke hjelper å kalle det verken det ene eller det andre og at diskusjonen sånn sett et lite fruktbar.
|
|
|
#75 |
|
maler
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Og så spørs det hva man ønsker for den 40-åringen i Norge også. Ønsker man integrering og at han fungerer i samfunnet eller ønsker man å straffe? Jeg sier ikke at svaret ikke er straffeforfølgelse, men for å gi et godt svar på hva som er fornuftig her må man kjenne til mekanismene som gjør at man har endt med slike ekteskap.
|
|
|
#76 |
|
Personlig pessimist
|
Men har det virkelig vært tilfeller av 40-åringer som er gift med 11-åringer blant flyktningene? De tilfellene jeg har hørt om (med mindreårige i ekteskap) har vært nærere i alder. Uten at jeg synes det er så mye bedre. Det er likevel en viss forskjell.
|
|
|
|
#77 |
|
maler
|
Nei. Det er ikke det han faktisk sier.
Han snakker om menneskene, ikke skikken. Man trenger ikke være primitiv selv for å følge en primitiv skikk dersom man har vokst opp i et sånt miljø. Det handler mer om menneskesyn enn noe annet.
|
|
|
#78 |
|
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Om det å skjenke fjortiser på fylla defineres som skikk eller kultur synes jeg ikke er så vesentlig. Spørsmålet er hvordan vi møter en sånn forkvaklet ukultur og om vi oppnår mest ved å forsøke å forstå hvorfor voksne folk er sånn at de tillater dette eller å ved å rope etter dem at de er teite og primitive? |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Shake it out!
|
Man dømmes jo etter reglene i det landet man er i. I usa får du ikke drikke alkohol før du er 21. Punktum og ferdig med det. Hjelper lite å si at i Norge får jeg lov. Og lappen man tar når man er 16 i usa er ikke gyldig i Norge.
|
|
|
#80 |
|
Shake it out!
|
Du har rett. Du er ikke dum fordi om du gjør noe dumt. Jeg er enig i det.
|
![]() |
|
|