|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Dvs språket du lærte (etter) engelsk, som regel fransk, tysk eller spansk. | |||
| Jeg bruker det språket hver uke i jobb, jeg underviser i det |
|
5 | 3,27% |
| Jeg bruker det språket hver uke i jobb |
|
5 | 3,27% |
| Jeg bruker det språket hver uke privat |
|
9 | 5,88% |
| Jeg bruker det språket en gang i måneden i jobb |
|
9 | 5,88% |
| Jeg bruker det språket en gang i måneden privat |
|
7 | 4,58% |
| Jeg bruker det språket maks en gang per år i jobb |
|
9 | 5,88% |
| Jeg bruker det språket maks en gang per år privat |
|
14 | 9,15% |
| Jeg bruker det språket med noen års mellomrom i jobb |
|
3 | 1,96% |
| Jeg bruker det språket med noen års mellomrom privat |
|
18 | 11,76% |
| Jeg bruker nesten ikke als det språket/de språkene |
|
83 | 54,25% |
| Carotte |
|
10 | 6,54% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?
Jeg tok årsstudiumet i Aix-en-Provence, men de har sommerkurs. Ihvertfall hadde.
|
|
|
#63 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Du har jo ikke kjent at du lever før du prøver å få tak i medisiner på et bittelite apotek i en bitteliten by på den brasilianske landsbygda.
|
|
|
#64 |
|
kamerat
|
Min spesialitet er lusemiddel. Har funnet ut på den harde måten hva det heter både på russisk og italiensk.
|
|
|
#65 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Også å sitte på en restaurant og dikte opp dramatiske historier til paret ved siden av basert på løsrevne ord og setninger man tror man forstår.
|
|
|
#66 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan ordene for "rotter" og "blodigle" på Singalesisk. Funnet ut på den harde måten.
|
|
|
#67 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg har ei venninne som ved hjelp av kroppsspråk måtte spørre etter "angrepille" på et apotek i Bolivia.
|
|
|
#68 |
|
can-jur
|
Det er jeg helt enig i.
|
|
|
|
#69 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg hadde tysk både på ungdomskolen og videregående. Jeg kan telle til 10 på tysk, det er alt. Det hjalp nok ikke på at jeg og læreren ble enige om at vi ikke likte hverandre, og at han skulle la meg være i fred mot at jeg lot han være i fred. Ja, elendig lærer.
|
|
|
|
#70 |
|
Nærmer seg
|
Signerer denne.
|
|
|
#71 |
|
villende
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Fransk B-språk med fordypning i faget. Jeg har hatt mye nytte av det privat, ikke minst fordi det har gitt meg en god åpning inn i røveritaliensk og røverspansk (jeg snakker i vei, uten blygsel, og gir fullstendig beng i om det er riktig, bare jeg gjør meg forstått). Jeg har også hatt bruk for det i jobbsammenheng, og syns det er kjekt å kunne lese franske tekster. Men jeg snakket det på ingen måte like godt som norsk og engelsk (som jeg har "morsmålskompetanse" i.) Fransk er i realiteten "første andrespråk" for meg, siden jeg har snakket engelsk "hele livet" og hadde engelsk som undervisningsspråk store deler av barneskolen. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Da er det jammen mye man kunne droppet. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er vel ikke at den er "i veien", som er problemet for meg. Heller at det var andre fag jeg ville brukt tida mi på hvis jeg kunne velge.
|
|
|
|
#74 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Den tysken jeg laerte paa skolen, var ikke god nok til at jeg fikk brukt den skikkelig. Vi hadde alt for mye fokus paa riktig gramatikk i stedet for fokus paa aa kunne snakke. Imidlertid har jeg bodd i Tyskland lenge senere i livet, saa naa bruker jeg tysk nesten daglig. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
kamerat
|
Får bruk for og får bruk for.
|
|
|
#76 |
|
audio, video, disco
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Nei, hadde tysk, snakker engelsk med tyskere (sjelden jeg snakker med tyskere også). Mannen min hadde også tysk, har jobbet i tysk firma og der gikk alt på engelsk.
|
|
|
#77 |
|
Earthling
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Først litt flåsete: Jeg hadde norsk som fremmedspråk på voksengym. Har fått mye igjen for det. Utdanning, jobb, mann. Sist redigert av C3PO : 29-01-16 kl 20:00. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Eg er meir der at eg vert sur kvar gong eg tenker på at eg måtte kaste vekk så mange timar av mitt liv i ungdomsskuleng og vgs på å "lære" tysk. Har aldri trengt det etterpå! Det må jo vere mogleg å sørge for at alle lærer seg engelsk.
|
|
|
#79 |
|
Tatt på
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg hadde tysk på ungdomskolen og det jeg husker er tallene. Annet fremmedspråk en engelsk hadde jeg ikke på videregående, slik var det å gå yrkesfag på begynnelsen av 90-tallet.
|
|
|
#80 |
|
saftig
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg har hatt ganske mye nytte av fransken min, selv om jeg ikke fører så mange samtaler, akkurat. Det er en del uttrykk som jeg forstår fordi jeg hadde fransk på skolen, og så er det gøy å høre franske nyhetsreportasjer og sånn.
|
![]() |
|
|