Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Dvs språket du lærte (etter) engelsk, som regel fransk, tysk eller spansk.
Jeg bruker det språket hver uke i jobb, jeg underviser i det 5 3,27%
Jeg bruker det språket hver uke i jobb 5 3,27%
Jeg bruker det språket hver uke privat 9 5,88%
Jeg bruker det språket en gang i måneden i jobb 9 5,88%
Jeg bruker det språket en gang i måneden privat 7 4,58%
Jeg bruker det språket maks en gang per år i jobb 9 5,88%
Jeg bruker det språket maks en gang per år privat 14 9,15%
Jeg bruker det språket med noen års mellomrom i jobb 3 1,96%
Jeg bruker det språket med noen års mellomrom privat 18 11,76%
Jeg bruker nesten ikke als det språket/de språkene 83 54,25%
Carotte 10 6,54%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-16, 11:22   #41
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har jo generelt stor glede av alt jeg kan på andre språk, fra røverspansk og -fransk til bare å kunne lese busskilt på gresk og russisk. Never wasted.

Dette er jo selve poenget med reising. Jeg pleier å synes synd på folk som ikke kan tjuvlytte og røverpraktisere, tenk så kjedelig!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 11:22   #42
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Jeg hadde tysk B-språk og var en flink elev, men har knapt brukt det siden videregående. Det er mannen som tar seg av kommunikasjonen med de tyske leietakerne av feriehuset vårt, og han imponerer meg stadig, for han har jammen ikke brukt tysken sin mye de siste 30 årene han heller. Selv skjønner jeg det aller meste, ihvertfall skriftlig, man klarer ikke uttrykke noen ting.

Jeg syns språk er lett og gøy og skulle gjerne frisket opp de to "sovende" språkene som jeg en gang i tiden kunne ganske godt (inkludert tysk), men det blir jo ikke noe av når man ikke har noen konkret motivasjon for det.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 11:32   #43
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde fransk, det gikk greit men var over snittet tungt i og med at jeg sliter med dysleksi. Det jeg hadde igjen for et ekstra språk er det å kunne sette seg inn i grammatikk. Det hjalp meg gjennom både engelsk og nynorsk, det å systematisk måtte jobbe med grammatikken i et språk jeg ikke forstod noe som helst av ved bare å lytte. Jeg bruker ikke fransk annet enn ved små turer til Frankrike, og da blir det turistfransk. Men det er jo en døråpner det også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 11:58   #44
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Dette er jo selve poenget med reising. Jeg pleier å synes synd på folk som ikke kan tjuvlytte og røverpraktisere, tenk så kjedelig!

Nettopp! Det er jo så gøy!

Gammel 29-01-16, 12:02   #45
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt mye bruk for fremmedspråket jeg lærte på skolen. Men jeg er nok i en annen situasjon enn mange, da fremmedspråket var en teoriopplæring av et språk jeg allerede kunne nokså godt muntlig fra barndommen.

Som voksen har jeg hatt mye nytte av det både privat, de siste 6 årene i jobb, og som del av grunnlag for å lære meg enda et fremmedspråk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 12:09   #46
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope. Hadde tysk, og jobber i et gigantisk tysk firma, men det er aldri aktuelt å snakke tysk med de.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 12:11   #47
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bodde ett år i Frankrike etter vgs og ble dermed tålelig god i fransk. Det har jeg glede av på ferie i Frankrike. Jeg har også hatt italiensk på skolen og forstår dermed menyer i det minste den dag i dag. Komboen fransk og italiensk gir meg også nytte på spanske restauranter.

Jeg har undervist i fransk, men jeg syntes det var vanskelig å undervise i 10. Jeg har mye større passivt ordforråd enn aktivt etter så mange år.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 12:16   #48
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde fransk b-språk og tysk c, og kan knapt lese enkle setninger på fransk, men kan halte av gårde på tysk, samt lese det ganske greit. Om jeg ikke har konkret nytte av det i jobb eller hverdag, så syns jeg likevel det er veldig bra å kunne mer enn ett fremmedspråk. Det har hjulpet meg når jeg har villet lære nederlandsk, det gjør meg i stand til å gjette litt på flere språk, og det har helt sikkert gjort meg flinkere i morsmålet også.

Gammel 29-01-16, 12:20   #49
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ca. null glede av det . Jeg ville ha fransk som B-språk, men på grunn av begrensede plasser og loddtrekning på min ungdomsskole ble det tysk. Jeg var nok ikke så motivert for det og studerte ikke veldig iherdig. Hadde helt ok resultater, men har vel bare ved en anledning vært i en situasjon der jeg kunne praktisert tysken min siden vgs.

Jeg har også tatt ørlite spansk (C-språk?), den gangen fordi vi var for få som ønsket fransk. Det er og blir fransken jeg kunne tenkt meg å mestre og har en drøm om å få dreisen på, så jeg driver selvstudium med ujevne mellomrom og plager Rochermannen til å dele sine (svært mangelfulle) franskskills. Han var en av de heldige som vant i loddtrekninga.

Gammel 29-01-16, 12:38   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fikk jeg enda mer lyst til å ta opp igjen fransken! I Provence kan man jo ta slike intensivkurs, svært populær parselpermaktivitet blant Oslos mer bemidlede fruer for noen år tilbake.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 12:46   #51
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Carotte.

Jeg hadde fransk i fem år. Kan absolutt ikke snakke fransk, men klarer meg jo mye bedre enn ikke-franskkyndige på ferie i Frankrike, tilsvarende i spanske land mht å forstå det skriftlige. Nå som barna forstår mer engelsk hender det at jeg og mannen klumser rundt med franske gloswer om det er noe vi ikke vil at de skal forstå. Men det er jo på ekstremt basic nivå "Jeg voudrais achete un cadeuax" osv. aner ikke en gang om det var riktig skrevet).

Gammel 29-01-16, 12:47   #52
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt bruk for mine begredelige tyskkunnskaper jevnlig, både privat og i jobb.

Angrer for at jeg ikke har frisket opp kunnskapen litt. Får en påminner med slike språktråder da.

Gammel 29-01-16, 12:50   #53
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde fransk som B-språk. Ingen C-språk.
Men jeg tok Gaelisk da jeg studerte i utlandet, det var kjempegøy!
Jeg liker språk (bare ikke programmeringsspråk) og synes det er kjekt å lære nye språk, om ikke annet så i hvert fall nok til å spørre etter veien til et eller annet.
Jeg kan ikke tysk, men det skjønner man jo mye av likevel. Og fransken er fin inngangsport til å forstå både italiensk og spansk sånn måtelig.

Gammel 29-01-16, 13:10   #54
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde tysk.
Har ikke hatt bruk for det siden jeg gikk ut av niende.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 13:31   #55
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde tysk, både på ungdomsskolen og gymnas. Synes det var greit og var flink i det. Har allikevel ikke hatt mye bruk for det i ettertid. Engelsk bruker jeg daglig i jobbsammenheng.

Det er jo masse annet jeg lærte på skolen som jeg aldri har hatt direkte bruk for i ettertid. Allikevel synes jeg det er viktig med et forholdsvis bredt grunnlag av generell kunnskap.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 13:44   #56
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt kjempestor glede av mitt 2. fremmedspråk, og synes ikke egentlig hvor ofte jeg har nytte av det er et godt mål på hvor stor gleden er. Det samme gjelder jo det meste annet jeg lærte på skolen; jeg har (hatt) stor glede av å lære og kunne f.eks, matematikk og historie, men det er temmelig sjelden jeg bruker det på jobb, og ikke nødvendigvis så veldig ofte jeg "bruker" det privat heller.

Gammel 29-01-16, 13:50   #57
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har hatt kjempestor glede av mitt 2. fremmedspråk, og synes ikke egentlig hvor ofte jeg har nytte av det er et godt mål på hvor stor gleden er. Det samme gjelder jo det meste annet jeg lærte på skolen; jeg har (hatt) stor glede av å lære og kunne f.eks, matematikk og historie, men det er temmelig sjelden jeg bruker det på jobb, og ikke nødvendigvis så veldig ofte jeg "bruker" det privat heller.

Hele tanken om at lite brukte kunnskaper liksom skulle være «i veien» eller plagsomme på noe vis, er veldig fremmed for meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 13:53   #58
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ellers kjempestor nytte av språket, bortimot daglig, men også i de årene der dette ikke var tilfelle, ville jeg svart at jeg hadde stor glede av å ha lært det.

Gammel 29-01-16, 14:04   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag står det en relevant atikkel i Morgenbladet, hvor matematiker og idéhistoriker Espen Schaanning tar til tale for å legge ned matematikkfaget (slik vi har det i dag). Det er jo interessant at dette blir sett på som ganske kontroversielt å hevde, selv om mange voksne ikke har praktisk behov for mer enn en liten brøkdel av det man lærer i mattetimene. Men samme argument blir brukt heftig mot estetiske fag, og mot "ekstra" språkfag som sidemål, innføring i andre nordiske språk og B- og C-språk.

Gammel 29-01-16, 14:10   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Intervjuet i Morgenbladet kommer som følge av denne artikkelen har skrev i Arr.

Den er også verdt å lese, veldig interessant!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.