Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gi blod!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-15, 14:53   #61
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi blod!

Jeg har bare gitt blod en gang for ca 100 år siden... Fikk et lite verktøysett som takk.

Nå har jeg nylig piercet øret skjer får vel ikke gi blod på en stund regner jeg med. Men det skader jo ikke å sjekke hvordan reglene er her borte.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-15, 01:19   #62
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg ble så glad sist jeg gav blod! Damen som intervjuet meg spurte om jeg veide over 50 kg, jeg ble først litt skremt for jeg lurte brått på om hun var blind, men jeg valgte og ta det som en kompliment. På lik linje med hun som spurte meg om legitimasjon på polet.
(eller kanskje dem var ironiske)

Ingen ironi, bare for å være sikker på at du har nok til å dele med andre og ikke svimer av i forhold til at man tapper 450 ml av alle, om de veier 55 eller 155 kg. Veier man under 50 kg er beregnet blodvolum for lavt til å kunne tappe så mye som 450 ml. Men man spør gjerne bare de man er i tvil om, så ta det som en kompliment du!

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har alltid hatt tomme jernlagre og lav blodprosent, så det har ikke vært aktuelt.

Nå, var tallene kjempefine. Kanskje jeg må vurdere det igjen. Men jeg aner ikke om de vil ha meg - jeg har mottatt blodoverføring selv. I Spania.

Jeg er også litt usikker på om jeg "tør". Jeg har vært så mye hanglete og syk de siste årene så å gå tilbake til lave jernlagre igjen nærmest frivillig er jeg litt usikker på jeg bør.

Blodoverføring i Spania skal ikke være noe problem. Skjønner godt at du lurer på om du tør da, nå kjenner jeg ikke din historie med lave jernlagre så kan ikke gi en anbefaling spesielt, men tar man jerntabletter etter blodgivning så skal det vanligvis gå helt fint uten å få lave jernlagre. Er gjerne om man slurver med å ta jern etter blodgivning at man kan havne litt på minussida ved blodgivning.

Gammel 14-08-15, 02:50   #63
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Leger vurderer i hvert enkelt tilfelle, og noen ganger vil ulike leger vurdere ulikt dessverre. Derfor kan det være forskjeller mellom ulike blodbanker, men faktisk også innad i samme blodbank så kan en lege ha vurdert på en måte, og når denne slutter og en ny overtar så kan neste lege vurdere annerledes. Slik vil det dessverre alltid være når ikke alle regler er hugget i stein. Men regler kan også endre seg slik at noen som ikke fikk gi for et par år siden, nå kan melde seg og få lov til å gi (jfr. reglement om allergi som ble endret i fjor høst).

Hvor ofte blir man vurdert av lege?

Jeg har gitt blod siden 1993. Var da inne hos lege før jeg fikk begynne, og etter det har jeg vel snakket med lege en gang der nede, og da i forbindelse med en blodforgiftning jeg fikk i forbindelse med giving.

All annen vurdering av meg som giver er tatt av personen som sjekker skjema før givingen, eller pr telefon om jeg opplyser om ting som jeg tror kan være et tema.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-15, 07:51   #64
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Hvor ofte blir man vurdert av lege?

Jeg har gitt blod siden 1993. Var da inne hos lege før jeg fikk begynne, og etter det har jeg vel snakket med lege en gang der nede, og da i forbindelse med en blodforgiftning jeg fikk i forbindelse med giving.

All annen vurdering av meg som giver er tatt av personen som sjekker skjema før givingen, eller pr telefon om jeg opplyser om ting som jeg tror kan være et tema.

"Standardskjema" uten ekstra "ja-er" trenger ikke vurderes av lege. Mange kryss kommer også greit frem av veilederen. Står det "vurderes av lege" i veilederen sendes spørsmålet videre til legen, evt tas en telefon (vi har ikke lege til stede hos oss). Hvis det er problemstillinger som trolig kommer igjen har iallefall vi en perm merket "spørsmål og svar fra "Per"" Så slipper alle å spørre om det samme.

Så mange har aldri behov for å snakke med legen.

Gammel 17-08-15, 20:07   #65
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke gi. For lavt jernlager. Nå skal jeg fetes (rustes?) opp på jern i 4mnd. Hvis jeg ikke kan gi uten å ta piller, og hvis jeg får magetrøbbel av piller, vel, da kaster jeg inn håndkleet. Siste forsøk. Nye jernpiller.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 20:20   #66
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg må vente i 4 måneder pga. nye piercinger så det får bli til neste år.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 20:25   #67
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har gitt blod i alle år, men nå er jeg redd jeg også må gi meg. Det er ca halvannet år siden jeg sluttet å spise kjøtt og jeg merker det tar mye lenger tid å hente meg inn etter blodgiving nå. I tillegg er jeg ganske aktiv jogger og det hemmer meg mye å hangle i en måneds tid etter donering. Så jeg vurderer å slutte ut fra egoistiske årsaker.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-15, 21:25   #68
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg har gitt blod i alle år, men nå er jeg redd jeg også må gi meg. Det er ca halvannet år siden jeg sluttet å spise kjøtt og jeg merker det tar mye lenger tid å hente meg inn etter blodgiving nå. I tillegg er jeg ganske aktiv jogger og det hemmer meg mye å hangle i en måneds tid etter donering. Så jeg vurderer å slutte ut fra egoistiske årsaker.

Der sa du noe. Hvor lang tid vil det ta for en normalt frisk person å være 100% igjen etter en blodgivning?

Gammel 17-08-15, 22:22   #69
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Jeg har gitt blod i "alle år". Dvs i 20 år. Jeg har kun hatt opphold i svangerskaps- og ammeperiode hatt opphold. Ellers gir jeg 4 ganger i året ca. Jeg har aldri hatt noe merkbart etter blodgiving utover at jeg ikke kan gi full maks på fysisk aktivitet samme dagen. Det har jeg prøvd ut, og ble myyye fortere sliten. Men en dags rolig aktivitet er alt verdt det. Jeg tror kanskje det merkes forskjellig fra person til person. Jeg er en dame med godt, sterkt volum og god blodprosent og jernlagre, så siden jeg ikke har noe negative effekter kommer jeg til å gi så ofte det er behov.

Gammel 18-08-15, 07:36   #70
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Der sa du noe. Hvor lang tid vil det ta for en normalt frisk person å være 100% igjen etter en blodgivning?

En ukes tid, kanskje?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 10:02   #71
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det over ti år siden jeg ga blod, men jeg husker at jeg følte meg 100 % allerede dagen etter.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 10:18   #72
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gav blod for første gang for ett par uker siden. Etter mye om og men, flere pleiere som lette etter egnede årer fant de en som kanskje kunne funke. Jeg har vist tynne årer og de var redde for at den skulle klappe sammen under blodgivningen. Vel, den funket som bare det, og da var det unnagjort på 10 minutter.

Jeg måtte slappe av i 10 minutter, og jeg må si jeg følte meg helt fin etterpå. Det eneste jeg fikk beskjed om å ikke gjøre var og trene eller bære tungt, ellers kunne jeg gjøre helt normale ting.

Neste time er i november, og da blir jeg ett vinglass rikere.

Gammel 18-08-15, 10:18   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Og til alle som gir, har gitt, har tenkt å gi, gjerne ville gitt og ikke får lov: alle kan i hvert fall bidra ved å prøve å verve flere blodgivere! www.giblod.no

Lik dem på facebook, lik din lokale blodbank og spre det gode ord. Sosiale medier er et viktig vervemedium!

God oppfordring! Jeg får ikke gi blod på grunn av en blødersykdom, men skal se om jeg kan overbevise mannen om at det er en god ting å gjøre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 10:22   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg har oppfattet det slik at det går på at de er godkjente som akupunktører, og da med sterilt og godkjent utstyr. Ikke på hvilket yrke de har.

Det tror jeg ikke. Endel av de som setter nåler trenger ikke ha utdannelse i det hele tatt, det regnes som alternativmedisin. Det finnes ikke noe fullgodt godkjenningssystem. Fysioterapi er en godtkjent helseutdannelse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 10:50   #75
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan trene samme dag som jeg gir blod uten problemer. Om jeg gir plater føler jeg meg litt slappere, men det tror jeg er psykisk for medisinsk sett skulle det ikke være noen forskjell.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 12:58   #76
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Takket være denne tråden har jeg nå bestilt time. Ga blod i flere år før jeg ga meg grunnet svangerskap og amming men nå er jeg ferdig med den slags.

Gammel 11-03-16, 10:51   #77
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bumper denne oppfordringen!
Kan samtidig melde om at jeg har min første time i dag

Sist redigert av Bamsemums : 11-03-16 kl 11:19.
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-16, 10:58   #78
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skal ha min første på torsdag! / Passet bra å dra opp igjen denne nå!

Gammel 11-03-16, 21:45   #79
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke gi nå siden jeg har baby (for nylig født, og ammer dessuten)

Men jeg gir morsmelk i stedet da. Så får jeg ta opp blodgivingen om et par år når jeg ikke lenger ammer

Gammel 11-03-16, 22:43   #80
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg meldte meg i sommer og var på første møtet på nyåret. Venter på svar på om jeg kan gi eller ei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.