|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Gi blod!Jeg har bare gitt blod en gang for ca 100 år siden... Fikk et lite verktøysett som takk.
|
|
|
#62 |
|
En Som Trener
|
Sv: Gi blod!
Ingen ironi, bare for å være sikker på at du har nok til å dele med andre og ikke svimer av i forhold til at man tapper 450 ml av alle, om de veier 55 eller 155 kg. Veier man under 50 kg er beregnet blodvolum for lavt til å kunne tappe så mye som 450 ml. Men man spør gjerne bare de man er i tvil om, så ta det som en kompliment du!
Blodoverføring i Spania skal ikke være noe problem. Skjønner godt at du lurer på om du tør da, nå kjenner jeg ikke din historie med lave jernlagre så kan ikke gi en anbefaling spesielt, men tar man jerntabletter etter blodgivning så skal det vanligvis gå helt fint uten å få lave jernlagre. Er gjerne om man slurver med å ta jern etter blodgivning at man kan havne litt på minussida ved blodgivning.
|
|
|
#63 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor ofte blir man vurdert av lege?
|
|
|
#64 |
|
trenger lading
|
"Standardskjema" uten ekstra "ja-er" trenger ikke vurderes av lege. Mange kryss kommer også greit frem av veilederen. Står det "vurderes av lege" i veilederen sendes spørsmålet videre til legen, evt tas en telefon (vi har ikke lege til stede hos oss). Hvis det er problemstillinger som trolig kommer igjen har iallefall vi en perm merket "spørsmål og svar fra "Per""
|
|
|
|
#65 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Gi blod!Jeg fikk ikke gi. For lavt jernlager. Nå skal jeg fetes (rustes?) opp på jern i 4mnd. Hvis jeg ikke kan gi uten å ta piller, og hvis jeg får magetrøbbel av piller, vel, da kaster jeg inn håndkleet. Siste forsøk. Nye jernpiller.
|
|
|
#66 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Gi blod!Jeg må vente i 4 måneder pga. nye piercinger så det får bli til neste år.
|
|
|
#67 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gi blod!Jeg har gitt blod i alle år, men nå er jeg redd jeg også må gi meg. Det er ca halvannet år siden jeg sluttet å spise kjøtt og jeg merker det tar mye lenger tid å hente meg inn etter blodgiving nå. I tillegg er jeg ganske aktiv jogger og det hemmer meg mye å hangle i en måneds tid etter donering. Så jeg vurderer å slutte ut fra egoistiske årsaker. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2013
Der sa du noe. Hvor lang tid vil det ta for en normalt frisk person å være 100% igjen etter en blodgivning?
|
|
|
#69 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
![]() |
Sv: Gi blod!Jeg har gitt blod i "alle år". Dvs i 20 år. Jeg har kun hatt opphold i svangerskaps- og ammeperiode hatt opphold. Ellers gir jeg 4 ganger i året ca. Jeg har aldri hatt noe merkbart etter blodgiving utover at jeg ikke kan gi full maks på fysisk aktivitet samme dagen. Det har jeg prøvd ut, og ble myyye fortere sliten. Men en dags rolig aktivitet er alt verdt det. Jeg tror kanskje det merkes forskjellig fra person til person. Jeg er en dame med godt, sterkt volum og god blodprosent og jernlagre, så siden jeg ikke har noe negative effekter kommer jeg til å gi så ofte det er behov.
|
|
|
|
#71 |
|
Textrovert
|
Nå er det over ti år siden jeg ga blod, men jeg husker at jeg følte meg 100 % allerede dagen etter.
|
|
|
#72 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gi blod!Jeg gav blod for første gang for ett par uker siden. Etter mye om og men, flere pleiere som lette etter egnede årer fant de en som kanskje kunne funke. Jeg har vist tynne årer og de var redde for at den skulle klappe sammen under blodgivningen. Vel, den funket som bare det, og da var det unnagjort på 10 minutter.
|
|
|
#73 |
|
Glamorøs
|
God oppfordring! Jeg får ikke gi blod på grunn av en blødersykdom, men skal se om jeg kan overbevise mannen om at det er en god ting å gjøre.
|
|
|
#74 |
|
Glamorøs
|
Det tror jeg ikke. Endel av de som setter nåler trenger ikke ha utdannelse i det hele tatt, det regnes som alternativmedisin. Det finnes ikke noe fullgodt godkjenningssystem. Fysioterapi er en godtkjent helseutdannelse.
|
|
|
#75 |
|
Dårlig husmor
|
Jeg kan trene samme dag som jeg gir blod uten problemer. Om jeg gir plater føler jeg meg litt slappere, men det tror jeg er psykisk for medisinsk sett skulle det ikke være noen forskjell. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
nju nja njo
|
Sv: Gi blod!Takket være denne tråden har jeg nå bestilt time. Ga blod i flere år før jeg ga meg grunnet svangerskap og amming men nå er jeg ferdig med den slags.
|
|
|
#77 |
|
Medlem siden: Mar 2013
Sv: Gi blod!Bumper denne oppfordringen!
Her er det noe galt som ikke er riktig! Sist redigert av Bamsemums : 11-03-16 kl 11:19. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Gi blod!Jeg skal ha min første på torsdag!
|
|
|
#79 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Gi blod!Jeg får ikke gi nå siden jeg har baby (for nylig født, og ammer dessuten)
|
|
|
#80 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gi blod!Jeg meldte meg i sommer og var på første møtet på nyåret. Venter på svar på om jeg kan gi eller ei.
|
![]() |
|
|