Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gavebeløp igjen ... denne gangen konfirmant

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-15, 22:49   #61
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gavebeløp igjen ... denne gangen konfirmant

De får nok ikke så mange andre gaver som var vanligere før. For å si det sånn så var det litt voldsomt med gavebord når det eneste som var på det var konvolutter.

Gammel 02-05-15, 22:50   #62
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Konfirmanten som hadde selskap sist helg, fikk 50 000,- av sine foreldre. De har spart litt hver måned siden han var liten og velger å gi det som konfirmasjonsgave. I tillegg har alle pengegaver oppigjennom årene gått inn på samme konto.
Dette gjør de til alle sine tre barn.
Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg gjort det samme.

Jeg hadde ikke gitt en sånn sum i konfirmasjonsgave uansett om jeg hadde spart. jeg hadde heller gitt det når de trengte det til bolig eller bil e.l.

Gammel 02-05-15, 22:51   #63
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg hadde ikke gitt en sånn sum i konfirmasjonsgave uansett om jeg hadde spart. jeg hadde heller gitt det når de trengte det til bolig eller bil e.l.

Det er sånn jeg også tenker vi ønsker å gjøre det. Dvs tenker og tenker. Har ikke tenkt mye. Og slett ikke diskutert det med mannen. Vi sparer ikke til ungene heller, forøvrig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 22:51   #64
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Litt av en sum!

Jeg tenker jeg heller vil hjelpe dem inn på boligmarkedet eller med studier. De er enda unge når de konfirmeres.

Jeg tenker at man ser an barna.
Hun eldste til min venninne satte alle sine penger inn på konto, unntagen 3000,-. Og der står de enda, nesten 6 år senere.

Konfirmanten i år brukte 3500,- på ny tv, og resten har han satt på høyrentekonto.

Gammel 02-05-15, 22:51   #65
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Våre har fått 2 smykker (de aldri har brukt, de bruker ikke små smykker...), resten penger.

Tidene har nok endret seg. Jeg fikk perlekjede, mange andre fine smykker, ringer og øredobber. Som konfirmant satte jeg nok ikke pris på alt, men jeg har brukt mesteparten som voksen. Men nå ville jeg gitt penger.

Gammel 02-05-15, 22:57   #66
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes 300 høres helt fint ut, Taien. Ikke for lite i det hele tatt. Hva endte du med?

Vår konfirmant (i fjor) fikk en del smykker av naboer og venner, samt noe bunadssølv (øredobber og ring), smykke fra oss, ei klokke og ca. 5000 (fem tusen) kroner i kontanter. Det er ikke alle som tar helt av. Verdien på gavebordet var sikkert på under halvparten av snittet noen viste til her og konfirmanten var strålende fornøyd med selskapet, dagen og gavene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 22:58   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg synes 300,- er veldig lite å gi som gave i konfirmasjon.
Vi gir mer enn 300,- til naboer og barn av venner selv om vi ikke er invitert men skjønner at det er stor forskjell på hva man selv synes.

Ser også at du skal opptre men det synes jeg ikke burde tas hensyn til ift konfirmanten. Det er en avtale med foreldrene.
Jeg ville nok gitt ihvertfall 500,-

Her i området er 200 vanlig "takst" for nabobarn, venner av egne barn etc., nå man ikke er invitert i konfirmasjonen.

Barn av nære venner gir vi 500 til.

"Veldig lite å gi" synes jeg ikke så mye om som kommentar, egentlig. Jeg blir egentlig litt uvel av pengefokuset i konfirmasjoner - og jeg kommer ikke til å synse verken ene eller andre veien om gaver mine barn får når de skal konfirmere seg.

Gammel 02-05-15, 23:15   #68
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde konfirmant forrige helg og beløpene var på alt fra 200 - 800 fra personer utenfor familien. Fra familien var det beløp fra 300 - 5000.

Gammel 02-05-15, 23:17   #69
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg hadde konfirmant forrige helg og beløpene var på alt fra 200 - 800 fra personer utenfor familien. Fra familien var det beløp fra 300 - 5000.

Det høres ganske normalt ut i mine øyne.

Gammel 02-05-15, 23:53   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var konfirmant i 1990-ish var det mer regelen enn unntaket at gutter fikk 10000 eller noe mer av sine foreldre, mens jenter fikk bunad. Så jeg blir ikke akkurat overrasket over sånne summer idag. 1000-2000 kr var vanlig tante/onkelgave den gangen også.

Jeg for min del ønsker vel egentlig å tone ned gaveopplegget litt overfor egne barn, men jeg blir litt stressa av at vi har liten familie, jeg ønsker jo at de ikke skal føle seg helt på utsiden her.

Gammel 02-05-15, 23:56   #71
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Da jeg var konfirmant i 1990-ish var det mer regelen enn unntaket at gutter fikk 10000 eller noe mer av sine foreldre, mens jenter fikk bunad. Så jeg blir ikke akkurat overrasket over sånne summer idag. 1000-2000 kr var vanlig tante/onkelgave den gangen også.

Jeg for min del ønsker vel egentlig å tone ned gaveopplegget litt overfor egne barn, men jeg blir litt stressa av at vi har liten familie, jeg ønsker jo at de ikke skal føle seg helt på utsiden her.

Ikke så stor familie her heller. Nå er det enda fem år til det er eldste sin konfirmasjon, men. Hun har bedt pent om hun kan få bunad, det har jeg sagt at hun nok får. Tidene kan endre seg frem til det, mye kan skje på fem år. Men sannsynligvis blir det langt mindre fokus på gaver her enn det ville blitt om vi ikke flyttet fra Rogaland. Kjenner jeg er litt glad for akkurat det. Hun har venner som har både foreldre som er lavtlønnede og høytlønnede. Aner ikke hva normen er her sånn sett.

Gammel 03-05-15, 00:13   #72
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med bunader tror jeg varierer veldig fra sted til sted. Mine jenter ender opp med to bunader hver, en arvebunad og en ny. (Arvebunadene er fremdeles i bruk hos eieren, men jentene mine skal altså arve en hver.) Lokale sydamer syr bunaden til halvparten av det husfliden skal ha, og om de mikker og mekker arvebunaden og den nye får de altså to bunader. Men med noe begrenset sølv, da dette ikke kan brukes på begge.
Jeg har i tillegg arvet mye bunadsgreier etter mamma, som var bunadsamler. Pr nå har vi 9 bunader i hus, fra str ett år til str 44. Men jeg mangler skjorter til alle. Jeg har 5 sett med bringeduk/belte.

Yngste vil forresten ha Vestlandsdrakt, så om det blir slik får hun bestemorens bunad og sin egen drakt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 00:33   #73
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

.

Jøss. Jeg ble konfirmert i 1990. Jeg fikk hhv 300 og 400 kr av mine tanter og onkler. 1000 av besteforeldre. Bunad av foreldre. 50 av naboer.

Gammel 03-05-15, 00:38   #74
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss. Jeg ble konfirmert i 1990. Jeg fikk hhv 300 og 400 kr av mine tanter og onkler. 1000 av besteforeldre. Bunad av foreldre. 50 av naboer.

Samme her.

Gammel 03-05-15, 00:43   #75
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Samme her.

Det eneste som avviker fra det jeg var vant til her er "satsen" fra tanter og onkler. Og den varierer jo endel mellom familier.

Gammel 03-05-15, 10:01   #76
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble konfirmert i -88 mener jeg å huske, og fikk en femtilapp av naboer og venner av foreldre og sånt, og min bestemor broderte bunad til meg og de betalte for monteringen, og så fikk jeg litt av sølvet pluss materialene til bunaden av min mor og stefar. Fikk penger av øvrig familie, hadde en stor "min, din og andre avleggere"-familie men totalt husker jeg ikke at det var så enormt egentlig.
Jeg fikk forøvrig et smykke, gifteringene til min mor og far som ble smeltet om til noe til meg, de hadde da vært skilt i 8 år og klarte for første gang å snakke sammen lenge nok til at de kunne bli enige om den fellesgaven. (Det var en konfirmasjon med tydelig to grupper i lokalet da, men det var i grunnen det viktigste for meg- at de klarte å være i samme rom gjennom middagen uten å krangle.)

Er litt skremt av nivået på gaver for tiden, og ser jo at vi burde begynne å spare allerede dersom vi skal unngå at ungene skiller seg veldig ut fra andre. Har fått innmari liten familie i det siste også, så hvordan det blir med selskap og sånt til dem håper jeg vi finner ut av innen den tid.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 11:15   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg kjenner jeg driter i om ungene mine eventuelt skiller seg ut. Vi har på ingen måte dårlig råd, men det er ikke slike gaver vi ønsker å prioritere.

Gammel 03-05-15, 11:26   #78
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man dåner av det, at det er store forskjeller ute og går er vel ikke overraskende. Det var jo det da jeg konfirmerte meg også.
Vi gav som sagt 2000 kr, mer enn det var ikke aktuelt for vår del men jeg kjenner flere som gir mer.

Neida, det er klart jeg vet det er forskjeller. Men penger er på en måte et litt vanskelig punkt synes jeg, både i bursdager og konfirmasjoner. Og det er lett å bli usikker på hva som er «riktig» å gjøre. Og det er klart jeg følte litt på det når jeg ser en som har samme «rolle» som meg, og som ikke er i slekt med konfirmanten, gir såpass mye mer enn meg. Blir jo litt sånn i tvil om det er jeg som er på bærtur akkurat der og da iallefall.

Vi har ganske stor familie, men det er også familie med veldig ulik økonomi. I den konfirmasjonen jeg var nå ga besteforeldrene 10 000 kr til barnebarnet sitt, det kommer jeg aldri til å forvente av mine foreldre. Og jeg tror det ofte kan være litt sårt, akkurat det med sum, i slike situasjoner. Kanskje spesielt når man er nær slekt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 17:18   #79
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Enig.

Jeg hører andre gi ti tusen til egne barn og blir nokså satt ut. Har konfirmant neste år og aner ikke hva vi skal gi. Bunad får hun i gave av besteforeldre.

Enig. Min datter ble konfirmert i går, og hun nektet å telle pengene. Hun var helt ille berørt der hun stod og tok i mot. Fikk 10 000 kr av mormor og samboeren, og da måtte hun rope bort meg og spørre om mormor hadde skrevet feil.

Jeg tenker at jeg har gjort noe riktig. Tross alt.

Gammel 07-05-15, 13:44   #80
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sånn i prinsippet tenker jeg at selve selskapet koster så mye - uansett hvordan man velger å ha det, fordi de fleste jo vil strekke seg litt i forhold til egen økonomi - at egentlig burde det være gave god nok fra foreldrene. Faktisk.

Barnet her får bunad, men det er min gamle bunad som ikke passer, og som vil tilpasses konfirmanten. Hvis ikke, ville hun antakelig høyst få en bruktkjøpt bunad som ble tilpasset. Det har andre barn i slekten fått. De fleste bunader blir stelt så pent med og brukt så lite at det er god ressursbruk på så mange måter. Miljø og alt det der

Vi har store forskjeller i familien, og det er barn som får mye mer til konf enn mitt barn vil få. Det vet vi alle. Selv om det er økonomisk mulighet til å gi barnet en stor sum, kommer jeg ikke til å gjøre det, uansett hva vennene får. Jeg syns ikke det er riktig for meg. Mitt barn har noen verdier i bunnen som kanskje ikke ville vært der med større overflod ?? Det er også en gave.
Det er sårere at liten familie i vår gren kan gjøre at vi får færre gjester. Jeg har derfor tenkt til å være raus med å invitere, og tar med nære vennefamilier og venner av konfirmanten. Til syvende og sist tror jeg (håper jeg?) at et hyggelig konfirmasjonsselskap med folk som synes hun er en flott jente teller vel så mye som cash og konvolutter.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.