Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

[Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Er skoleuniform et alternativ å vurdere?
Nei, barn skal ikke uniformeres, men må få kle seg individuelt 42 36,52%
Nei, skoleuniform vil bli for dyrt 1 0,87%
Kanskje, jeg er usikker 23 20,00%
Ja, dette bør vurderes 27 23,48%
Ja, dette bør innføres 18 15,65%
Hoppetau 4 3,48%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-15, 10:39   #61
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mens for min sønn, som virkelig hater layers ville en sånn jakke vært helt krise. Samme for noen av barna i klassen hans som har foreldre som ikke helt skjønner hva som er varme klær og hva som skulle puttes under en slik jakke. Andre barn igjen ville dødd av varme i en foret jakke.

Nettopp. Jeg tipper det er veldig mange som har helt andre behov for yttertøy en det vi har. Derfor tror jeg vi ville ende opp med å måtte ha dobbelt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 10:40   #62
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nettopp. Jeg tipper det er veldig mange som har helt andre behov for yttertøy en det vi har. Derfor tror jeg vi ville ende opp med å måtte ha dobbelt.

Jupp, det tror jeg og. Og da er statusjaget på plass igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 11:28   #63
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jupp, det tror jeg og. Og da er statusjaget på plass igjen.

Det tror jeg også. Med tilleggsaspektet om hvem som har råd til noe i tillegg, og hvem som må bruke uniformen på fritiden også.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 11:36   #64
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.637
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Bare litt om egne opplevelser: Vi har svært god erfaring med skoleuniform fra da 11-åringen bodde et semester på skole i England. Uniform ble bestilt på skjema gjennom skolen, og man kunne velge mellom ny eller brukt (skolen hadde et stort lager tilgjengelig av pent brukte uniformer; foreldrene ble oppfordret til å selge tilbake sine barns fravokste uniformer til skolen, og det var det stor oppslutning om). Vi valgte brukt så klart; hun skulle uansett bare bruke den i tre måneder. Innholdet i uniformpakken var kanskje ikke helt det vi norske foreldre hadde valgt - vi vet jo alle hvordan engelske skolebarn går kledd i kulden. Men det er jo en justeringssak slik jeg ser det. Skolen brukte èn leverandør og fikk gode priser. Jeg husker ikke hva vi måtte ut med, men det var ikke mange hundredelappene (pluss at vi solgte den tilbake da hun var ferdig siden vi ikke visste hvilken størrelse lillesøster kom til å være når det blir hennes tur til å dra). Familier med flere barn lot selvsagt barna arve hvis det passet sånn. Tilbehør utenom uniformen skulle også følge visse regler, feks skulle skjerf være ensfarget mørkeblått og hansker/votter mørke og ensfargede. Sko var ikke del av uniformen, men måtte oppfylle en del funksjonskrav (flate, svarte, uten pynt). Noen uniformsunntak var lov, feks fikk de som ville bruke strømpebukser (som måtte være blå, men ellers valgtfritt ift materiale) selv om uniformen egentlig var knestrømper året rundt.

Skolen hadde ellers en del regler for tilbehør: det var ikke lov med sminke eller neglelakk, langt hår skulle være samlet (pga lusefaren), det skulle være nøytralt hårtilbehør (strikker og hårbånd) og det var ikke lov med smykker. Regelbrudd gav anmerkning (ikke noe fuss eller straff) som gikk ut på dato etter en tid hvis man overholdt reglene i mellomtiden. Og bare så det er sagt, dette var ingen erkekonservativ streng naziskole, tvert i mot - miljøet var svært varmt, inkluderende, multikulturelt og raust både blant lærere og elever. Storesøster sa det var veldig lite støy omkring reglene; barna var jo vant til det. På ettermiddagen/helgene derimot var det gøy med neglelakking etc på rommet, men det ble fjernet til neste skoledag. De hadde kun lov å ha med to (!) fritidsantrekk per semester (skolen hadde vaskeri) og da ble nøytralt og behagelig slacke-tøy fra H&M som yogapants og joggebukse det ungene valgte. Vi har aldri brukt så lite penger på klær til ungen som det året...

Det var stor overgang for storesøster som var både utseendefokusert og klesbevisst, og hun sutret litt over å måtte gi slipp på dillet sitt - men i dag ser hun tilbake på det som en utelukkende positiv erfaring og hun sier selv at hun skulle ønske at det var sånn her også. Det krever fjortis-mot å skulle droppe sminke og stæsj når "alle andre" bruker sånt, og jeg personlig har arkivert dette under arkfanen "pick your battles".

Hensikten med skoleuniform vil slik jeg ser det ikke være å gjøre alle unger like, eller fjerne en hver sosial forskjell. Det går jo ikke. Men det at skolesituasjonen blir mest mulig nøytral, slik at fokus blir på læring og det sosiale får mindre fokus på klær og stæsj (og kanskje da mer på "ekte verdier"?) vil etter min mening være gunstig.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.


Sist redigert av Miss Norway : 04-02-15 kl 11:43.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 11:38   #65
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er for skoleuniformer. Jeg ser jo på THIS, de har skoleuniformer som består av fargerike t-skjorter, hettejakker, collagegensere og dongeribukser, mulig de har noen ytterjakker også. Det ser ut til å fungere bra, og selvfølgelig fjerner det noe av klesstyret fra skolearenaen. Det vil aldri fjerne alt, men det å endre normalbildet i skolesituasjonen og utstyre dem med klær som viser tilhørighet til skolen ser jeg ikke noe negativt med. Og de går jo med de klærne også etter skoletid, det ser ikke ut som om de skjemmes av dem for å si det sånn.

Jeg synes jo godt at skolen kan si noe om hva som er tillatt av vesker og sekker også. Nei, det vil aldri fjerne alt press, men det å fjerne noe av presset i skoletiden i det minste må jo helpe litt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 11:42   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Bare litt om egne opplevelser: Vi har svært god erfaring med skoleuniform fra da 11-åringen bodde et semester på skole i England.

Men dette var en kostskole, ikke sant? Jeg anser det som lettere å opprettholde uniformskrav i en slik setting, og som du sier, ble fritidstøyet også styrt. Det er anderledes når noen unger drar hjem for å skifte til parajumpern, Louis Vuitton-veska, A&F-hettejakken og Poloskjorta, mens andre ikke har råd og loffer rundt i skoleuniformen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 11:49   #67
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.637
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men dette var en kostskole, ikke sant? Jeg anser det som lettere å opprettholde uniformskrav i en slik setting, og som du sier, ble fritidstøyet også styrt. Det er anderledes når noen unger drar hjem for å skifte til parajumpern, Louis Vuitton-veska, A&F-hettejakken og Poloskjorta, mens andre ikke har råd og loffer rundt i skoleuniformen.

På kvelden og i helgene var det ikke krav. Det var kun de tilreisende som hadde mengdebegrensninger på grunn av lite oppbevaringsplass på rommet. Ca halvparten av elevene bodde slik at de ofte reiste hjem i helgene, og disse elevene kunne da rotere klær fritt (selv om de altså kun kunne ha to sett liggende på skolen). Noen få helt lokale barn var ikke boarders, men var kun på skolen på dagtid. Felles for alle var at fritidsklær overhodet ikke var noen issue, det var ingen som brydde seg om ting var eksklusivt eller "måtte ha likt", selv om det selvsagt ble kommentert om noen hadde noe som var fint eller så "digg ut å ha på". Jeg var overrasket selv, for jeg hadde egentlig trodd at ungene nettopp ville ta den helt ut når de endelig kunne, men det var rett og slett ikke fokus på det. Jeg måtte dobbeltsjekke flere ganger med storesøster, for jeg syntes det hørtes for godt ut til å være sant. (Jeg sier ikke at det er sånn overalt, men dette er vår erfaring (n=1) og det farger selvsagt min oppfatning av skoleuniform som konsept.)

De skulle ikke bruke uniformen på fritiden, da måtte den av (spares).

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 11:54   #68
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Men da er det jo ikke uniformen som er cluet, men kulturen rundt klær og status. Og den kan du ikke fjerne ved uniformsbruk. Uansett så må foreldrene stramme inn og skjerpe seg. Jeg kjenner meg jo ikke igjen i "ta den helt ut" og jag etter dyre klær, det er rett og slett ikke kultur for det på vår skole. Men det kan det jo lett bli, om foreldrene tillater det og barna vil ha det.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 04-02-15 kl 12:08.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 12:00   #69
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er for. Skikkelig for.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 12:06   #70
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Bare litt om egne opplevelser:

Det er jo interessant å høre om, men på hvilken måte tenker du at dette er overførbart til norsk offentlig skole?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 12:08   #71
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.637
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men da er det jo ikke uniformen som er cluet, men kulturen rundt klær og status.

Selvsagt. Men når man ikke har anledning store deler av døgnet til å fokusere på klær og status så mener jeg at også "behovene" blir mindre. Jeg husker da jeg jobbet på sykehus og brukte uniform; så mye av min tid ble tilbragt i hvit frakk at de få timene jeg hadde av fritid i uken ikke krevde noen diger garderobe. Da jeg jobbet i almennpraksis og brukte vanlige klær med frakk utenpå merket jeg at jeg kjøpte mer klær, og nå som jeg må være velkledd hver dag - big difference. Hvor mye hvert plagg koster er jo en ting, men mengden/utvalget og variasjonen er en annen; det er skikkelig pes egentlig (og litt gøy). Jeg tror mange ungdommer ikke hadde giddet å bruke masse penger på statusobjekter de ikke ville få vist frem i større grad. Feks var det uaktuelt for storesøster å bruke sparepengene sine på noe annet enn en skoleveske - en liten håndveske eller selskapsveske (som var billigere) har hun jo veldig sjeldent bruk for. Hadde skolen hatt obligatorisk skolesekk hadde hun heller aldri kjøpt den. Men nå, som hun kan bruke den hver dag, så er det verdt pengene på en måte (i fjortis-perspektiv that is).

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 12:14   #72
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Felles for alle var at fritidsklær overhodet ikke var noen issue, det var ingen som brydde seg om ting var eksklusivt eller "måtte ha likt", selv om det selvsagt ble kommentert om noen hadde noe som var fint eller så "digg ut å ha på". Jeg var overrasket selv, for jeg hadde egentlig trodd at ungene nettopp ville ta den helt ut når de endelig kunne, men det var rett og slett ikke fokus på det. Jeg måtte dobbeltsjekke flere ganger med storesøster, for jeg syntes det hørtes for godt ut til å være sant. (Jeg sier ikke at det er sånn overalt, men dette er vår erfaring (n=1) og det farger selvsagt min oppfatning av skoleuniform som konsept.)

Jeg tror ikke at dette er helt gjengs altså. Der vi bodde i UK (barna var for små til å gå på skole), tok de den absolutt helt ut de få dagene i året de ikke trengte uniform. Det var et par fredager i året de kunne betale ett pund til veldedighet for å ha på "vanlige" klær. Jeg tok samme buss til jobb som fjortisene tok til skolen, og snakk om fokus på klær og utstyr.

I tillegg har jeg familie i UK, og nevøene mine er i hvertfall veldig opptatt av merkene på klærene de bruker når de ikke er på skolen, vil tro det er ganske normalt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 12:20   #73
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.637
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er jo interessant å høre om, men på hvilken måte tenker du at dette er overførbart til norsk offentlig skole?

Drømmen hadde selvsagt vært at skoleuniform var obligatorisk og gratis (OK, egenandel må kunne gå an) for elever i den norske grunnskolen.

Men jeg tror innerst inne aldri det hadde gått. Nordmenn er alt for individualister til å gå med på noe sånt. "Ingen kan tvinge meg til...!"

Vi får begynne med privatskolene og starte en trend. :brannfakkel:

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 13:11   #74
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Og jeg ser i alle fall ikke poenget i argumentasjon av typen "kan ikke skolen/staten/samfunnet bestemme at barna våre skal ha skoleuniformer så vi slipper tenke at vi egentlig ikke burde ha gitt dem de 10000-kroners-veskene/jakkene/etcetcetc".

Enig.

Det tragiske her er jo at man ikke greier å si nei når man mener nei. Å innføre allmenne regler for å gjøre det lettere for foreldrene å oppdra ungdom til fornuftig økonomi høres... ja... det høres ikke bra ut. Verken for ungdom eller forelder.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 13:29   #75
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.637
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Enig.

Det tragiske her er jo at man ikke greier å si nei når man mener nei.

Jamen her ber man vel strengt tatt om at noen skal si nei fordi at andre mener at det er bør sies nei?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 13:43   #76
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Enig.

Det tragiske her er jo at man ikke greier å si nei når man mener nei. Å innføre allmenne regler for å gjøre det lettere for foreldrene å oppdra ungdom til fornuftig økonomi høres... ja... det høres ikke bra ut. Verken for ungdom eller forelder.

Nei. Det tragiske er at slett ikke alle mener nei.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 13:53   #77
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.252
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Litt på siden av tråden - men jeg er veldig enig med forbrukerøkonom Silje Sandmæl for at det bør mer inn som tema i matematikkfag/samfunnsfag hvilke konsekvenser det har hvilke valg som tas av innkjøp av dyre klær og vesker - mot sparing til egen bolig f.eks.

Så lurer jeg på; hvordan forholder klassestyrere,lærere,skoler når elever tropper opp med alt dette "utstyret"? Blir det diskutert - eller er dette tema som skolen forholder seg helt taus til?

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 15:52   #78
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.637
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Aldri hørt noe fra skolen, kun på foreldremøter.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 16:06   #79
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Hvordan forholder det seg med erstatningsansvar dersom en veske til femsifret beløp går i stykker på skolen?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 16:36   #80
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvordan forholder det seg med erstatningsansvar dersom en veske til femsifret beløp går i stykker på skolen?

De flest av disse veskene koster vel ca 2500 kr så det er vel ikke noe annerledes en om ei Bergans jakke forsvinner eller blir ødelagt?

Jeg tror 98% av disse veskene ikke er femsifret beløp men koster ca. halvparten av ei Bergansjakke. (Som jeg synes veldig mange går med).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no