Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gave til egen konfirmant?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-14, 23:36   #61
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gave til egen konfirmant?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Sjekk opp prisen på mopedkurs rundt om!
Billappen er omtrent lik pris overalt, men mopedlappen kan man spare mange tusen på å se etter gode tilbud. Ofte er intensive helgekurs billig. Vi betalte 4500,- for et sånt kurs til mi eldste, mens den lokale kjøreskolen skulle ha 7500,-

Her er det dessverre to kjøreskoler som konkurrerer og begge har satt prisene skyhøyt.

Gammel 03-09-14, 23:47   #62
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Vi hadde første konfirmant i vår.
Hun brukte bestemors bunad, fikk selskap og den store sølja til Sunnmørsbunaden som hun skal få når hun blir litt eldre.

Gammel 04-09-14, 08:31   #63
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal også ha konfirmant til våren. Vi låner lokale gratis på jobben min og lager maten selv. Vi skal sy om min bunad til konfirmanten. Jeg tror hun skal få gitar i gave av oss. Mannens kompis jobber på musikkforretning, så jeg regner med at vi kan få en god pris. Jeg tror ikke hun forventer noe annet enn selskap og omsying av bunad fra oss.

Gammel 04-09-14, 09:02   #64
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det var en flott gave, Susse.

Jeg fikk selskapet i gave når jeg konfirmerte meg, fikk tilbud om bunad men takket nei. Så jeg fikk jo nye klær til konfirmasjonen da. Men for min del konfirmerte jeg meg ikke pga gaver og penger, så jeg hadde fint klart meg uten selskap også. Min mor hadde et håp om å slippe å arrangere konfirmasjon(vi hadde dårlig råd på den tiden) så hun sa at hun ikke kom til å gjøre det, men når svaret mitt var at det var helt greit, så skjønte hun vel at jeg kom til å konfirmere meg uansett.

Gammel 04-09-14, 09:14   #65
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Veldig flott gave, og hakket mer gjennomførbart, da det ligger litt frem i tid.

Gammel 04-09-14, 09:32   #66
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en kjempefin gave, Susse!

Vi ga datteren vår et smykke i tillegg til bunad og selskap. Guttene kommer til å få noe tilsvarende, klokke kanskje, samt selskap og klær. De skal også få bunad, men det blir vel til 20-årsdagen eller noe sånt, når de er ferdig utvokst.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 10:48   #67
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Uff. Vet ikke helt hvor det kommer fra men her er det også liksom satt en sum på 10.000,- som barna får fra foreldrene...
Jeg har en sparekonto til gutta og sånne ting, og også bidrag til lappen har jeg tenkt til å ta fra den kontoen.
Vi har 2 år igjen på sparing før første konfirmasjon.

Gammel 04-09-14, 10:49   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kommer ikke til å få 10.000 cash til konformasjonen. Hvorfor i all verden skulle han det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 10:56   #69
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kommer ikke til å gi store pengegaver til barna mine når de er 14-15 år. Da tenker jeg heller at de kan få tilskudd når de skal ta lappen, hjelp når de skal flytte hjemmefra for å studere eller noe når de skal kjøpe sin første bolig.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 10:56   #70
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke dårlig råd, men våre kommer ikke til å få noen gave av oss utenom bunad og selskap. Ærlig talt, det er en gave i seg selv å få vokse opp hos oss.

Men på alvor: bunadene kommer til å 20-25 000 pr stk. Vi har gigantisk familie og med faddere blir det store selskaper på godt over 50 gjester. Selv om vi lager all mat selv og har det hjemme i partytelt eller i grendehuset blir det kostbart. Det er ikke snakk om at de skal kunne forvente 10-20 K i tillegg. Vi sponser hobbyer, utstyr, reiser og klær de ikke alltid trenger, det får være måte på.

Jeg oppdrar ungene mine slik at de forhåpentligvis kan drite i hva andre får og ikke måle seg så mye etter dem. Jeg har ikke latt meg rive med av "alle andre feirer dyre bursdager" og fått vondt i magen av det, men bevisst latt være å gjøre sånne kostbare ting i solidaritet med dem som ikke kan feire bursdag med 35 stykker på Akvariet eller få 25000 i tillegg til bunad og selskap.

Gammel 04-09-14, 11:01   #71
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke tenkt så mye på det, men mine kommer nok til å få gave fra oss hvis de velger å konfirmere seg. De kan få bunad om de ønsker det, og de vil nok få en gave i tillegg, men ikke 10000 i cash.

Jeg kan tenke meg at mopedlappen kan være en aktuell gave her også ( Moped er skummelt), eventuellt gavekort på førerkort til bil - vi har uansett planer om å sponse billappen for begge to. Eventuellt kan de jo få noe de trenger - PC eller fint kamera for eksempel. Jeg tviler på at mannens familie kommer i en eventuell konfirmasjon (de bor i utlandet uten tradisjon for sånt), så selskapet blir uansett overkommelig, og mest sannsynlig hjemme.

Jeg fikk stereoanlegg og 5000 kr når jeg konfirmerte meg. Takket nei til bunad, det angrer jeg på.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 11:05   #72
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Min kommer ikke til å få 10.000 cash til konformasjonen. Hvorfor i all verden skulle han det?

Det var et rart spørsmål.
Jeg kan gi mange gode gruner til at mine barn får en tilsvarende gave til konfirmasjonen, men familier er jo forskjellig.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er ikke snakk om at de skal kunne forvente 10-20 K i tillegg.

Mine barn forventer heldigvis ingenting. Det er klart man har lagt lista etter eldste, men vi har vært klar på at de også kan ønske seg en gave (PC, fotoapparat, en reise) som de kanskje kan få. Men klart: Jeg vil ikke gjøre forskjell på barna, så yngste kan sånn sett regne seg frem til sånn ca pris på gaven ut fra hva de to eldste har fått.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 11:09   #73
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Mine barn forventer å bli behandlet tilnærmet likt, tror jeg. Ikke på krona, men det ville vært rart å gi noe til en og ikke til de andre, med mindre det var en god grunn.

Pengegave i tillegg til bunad, HV? Det er det vel ikke noen som gir? Bunad eller gave er et vanlig valg for de jeg kjenner, i hvertfall, og var det også den gang jeg selv konfirmerte meg.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 11:14   #74
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Våre kommer ikke til å få noen stor pengesum av oss. Men jeg synes da ikke det er "verre" i gi noen tusen til konfirmasjonen enn å gi/sponse dyre ting ellers i oppveksten.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 11:20   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det var et rart spørsmål.
Jeg kan gi mange gode gruner til at mine barn får en tilsvarende gave til konfirmasjonen, men familier er jo forskjellig.

Nå spurte jeg strengt tatt ikke om ditt barn, men jeg vet at du og jeg tenker svært forskjellig når det kommer til pengebruk på gaver. Jeg tror vi rett og slett kommer fra ulike kulturer på det området.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 11:38   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pengegave i tillegg til bunad, HV? Det er det vel ikke noen som gir? .

Det er det jeg har hevdet i denne tråden, men jeg føler at det bare blir mer og mer slått fast at jeg tilhører en sjelden rase.

Jeg er nokså på linje med Tallulah, tror jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 11:45   #77
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn forventer å bli behandlet tilnærmet likt, tror jeg. Ikke på krona, men det ville vært rart å gi noe til en og ikke til de andre, med mindre det var en god grunn.

Pengegave i tillegg til bunad, HV? Det er det vel ikke noen som gir? Bunad eller gave er et vanlig valg for de jeg kjenner, i hvertfall, og var det også den gang jeg selv konfirmerte meg.

Jeg fikk bunad med sølv, pengegave og smykkesett av mine foreldre til konfirmasjonen. Det var helt vanlig der jeg kommer fra, hvertfall.

Gammel 04-09-14, 11:47   #78
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet faktisk ikke hva som var vanlig da jeg ble konfirmert. Jeg tror ike vi snakket om gaver fra foreldre i det hele tatt.

Jeg aner heller ikke hva som blir gitt i konfirmasjoner jeg har vært i. Jeg studerer ikke gavebordene, og det snakkes aldri høyt om gaver.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 12:04   #79
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske vanlig å kombinere bunad/dress, pengegave og selskap, har jeg skjønt. Og noen må spare i årevis eller låne for å få det til og har vondt i magen av tanken på at ungene deres kanskje ikke får det alle andre har.

Gammel 04-09-14, 12:09   #80
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pengegave i tillegg til bunad, HV? Det er det vel ikke noen som gir?

Her er det veldig vanlig at foreldre gir pengegave i tillegg til klær (bunad) og fest. Guttene konfirmeres oftes i dress, så de får gave i tillegg til dressen. Gavesum og størrelse varierer veldig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:29.