Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvilken hund?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-13, 22:29   #1
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvilken hund?

Jeg har kjent to havanaiser og de har vært vert utrolig gøy og flink med andre hunder uten at eier har arbeidet spesielt med saken. Om valget havner på havanais pass ekstra på tennene, de trenger det for å få beholde dem livet ut. De krever litt ekstra innsats for å ha friske tenner og tannkjøtt. Vet man om slike ting fra starten av trenger det ikke bli et stort problem senere.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 23:39   #2
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Jeg har kjent to havanaiser og de har vært vert utrolig gøy og flink med andre hunder uten at eier har arbeidet spesielt med saken. Om valget havner på havanais pass ekstra på tennene, de trenger det for å få beholde dem livet ut. De krever litt ekstra innsats for å ha friske tenner og tannkjøtt. Vet man om slike ting fra starten av trenger det ikke bli et stort problem senere.

Takk for tips! Jo mer vi vet, dess bedre.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 20:17   #3
Christa

Christa sin avatar

Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Tispe vs hannhund? Noen tips på hva vi skal tenke på?
Og hvordan er de nye reglene for å ta hunden med seg ut fra Norge og hjem igjen?

Gammel 11-11-13, 20:30   #4
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare hatt hannhunder og jeg syns det har vært greit å slippe hormonelle tipser og løpetid. En kollega har hatt mange hunder av begge kjønn og han vil bare ha hannhunder nå.

Angående regler for å få inn hund i Norge etter besøk i f.eks. Sverige så må de ta ormkur under oppsikt av veterinær. Jeg husker ikke tidsfristene, men vet at om man er borte en helg så kan man gå til veterinæren i Norge før man reiser for å ordne papirene. Når man vel har pass til hunden så koster det hos vår veterinær bare femti kroner ( + ormkur) for å få stempel i passet. Om man skal til sydligere strøk då må hunden ha rabiesvaksine. Det er mye enklere nå enn tidligere, nå tror jeg det holder å ta vaksinen en gang.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 20:48   #5
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Reiser man regelmessig til Sverige må man ha ormkur hver 28. dag, og det stemples i pass av veterinær at det er gitt. Vi betaler vel 150,- per hund per gang, mener jeg.

Gammel 11-11-13, 20:57   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tispe. Hannhunder har løpetid hele året. De markerer overalt. Tiaper er generelt roligere. Vil man ikke ha løpetid, så steriliserer man dem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 21:07   #7
Christa

Christa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Reiser man regelmessig til Sverige må man ha ormkur hver 28. dag, og det stemples i pass av veterinær at det er gitt. Vi betaler vel 150,- per hund per gang, mener jeg.

Så en ormkur holder 28 dager?

Gammel 15-11-13, 21:37   #8
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Så en ormkur holder 28 dager?

Ikke første. Tror det var 5 dagermellom de to første, og deretter hver 28. dag.

Gammel 20-11-13, 16:45   #9
Christa

Christa sin avatar

Standard

Det blir en Bolonka, lik rase som Pelen har. Nå må vi bare finne riktig valp for vår familie.
Takk til alle som har svart meg, kommer sikkert flere spørsmål etter hvert.
Og tusen takk til pøbelsara, Hyacint og Pelen som har møtt oss og sendt bilder med mer. Fp er fantastisk!

Gammel 23-11-13, 15:31   #10
Christa

Christa sin avatar

Standard

Finnes en liten tispe født i midten av oktober som de egentlig skulle bruke til avl. Men hun er litt for liten i størrelse og mangler to av melketennene oppe så nå er hun til salgs. Selger sier hun ellers er frisk, fornøyd og glad.

Men hva kan dette med tennene ha å si for henne? Jeg tenker på spising, kan det være ubehagelig? Er det et tegn på at det kan være flere "mangler"?

Gammel 23-11-13, 15:34   #11
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så spennende! Liten tispe høres bra ut!

Jeg vet ikke, men kan spørre en venninne som er utdannet dyrepleier.

Sist redigert av Pelen : 23-11-13 kl 15:39.
Gammel 23-11-13, 15:36   #12
Christa

Christa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Så spennende! Gi meg gjerne link om du har, liten tispe høres bra ut!

Jeg vet ikke, men kan spørre en venninne som er utdannet dyrepleier.

Åh, kan du! Supert, takk!
Link på vei.

Gammel 23-11-13, 15:48   #13
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Du kan også ringe Sinsen Dyreklinikk og høre hva de sier. Der går vi med Boris og de har åpent i helgene. Jeg har alltid vært veldig greie med oss. Det er samme eiere som Oslo Hundeskole.

Gammel 11-11-13, 21:13   #14
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi er på vår andre hannhund, og er veldig fornøyd med det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 21:23   #15
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Jeg har en av hver. Den ene er ikke kjønnsmoden enda, da.

Gammel 12-11-13, 00:19   #16
Christa

Christa sin avatar

Standard

Etter mye om og men har jeg nå sagt ja til å stille et spørsmål her inne for honom, dette på tross av at jeg ikke i ett sekkund kan se det som en god løsning. Spørsmålet er: Så dere som har tatt med hund på flyreise, hvordan gikk det? Lang flytur? I lasterom eller i kabinen? Hadde hunden det bra på flyturen?

(Er helt NEI fra meg på dette, men har lovd å sjekke hos internettmirakelet FP)

Og sist men kke minst, noen meget bra hundepensjonat et sted mellom Lier til Gardermoen, eller rundt omkring Oslo/Akershus dere kan anbefale?

Gammel 12-11-13, 01:18   #17
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tispe. Hannhunder har løpetid hele året. De markerer overalt. Tiaper er generelt roligere. Vil man ikke ha løpetid, så steriliserer man dem.

Så enkelt er det nok ikke, da det ikke er lov uten medisinsk grunnlag.

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Etter mye om og men har jeg nå sagt ja til å stille et spørsmål her inne for honom, dette på tross av at jeg ikke i ett sekkund kan se det som en god løsning. Spørsmålet er: Så dere som har tatt med hund på flyreise, hvordan gikk det? Lang flytur? I lasterom eller i kabinen? Hadde hunden det bra på flyturen?

(Er helt NEI fra meg på dette, men har lovd å sjekke hos internettmirakelet FP)

Og sist men kke minst, noen meget bra hundepensjonat et sted mellom Lier til Gardermoen, eller rundt omkring Oslo/Akershus dere kan anbefale?

Har flydd med valp når jeg hentet hun ved 8uker.
Hadde hun med i kabinen og det var ingen problem.

Men var kun oslo-Bergen.

Har venner som har flydd Oslo-Mexico, Oslo-Usa, Oslo-Australia, uten problem. Så lenge du ikke skal inn i England er det meste greit.

Gammel 12-11-13, 08:32   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vet jeg, Sneglo, men de fleste gjør det likevel. Jeg undersøkte det ganske grundig, og vi har fått gjort det. Mange forsvarer det medisinsk med at de forhindrer innbilt svangerskap, livmorbetennelse, kreft etc etc.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 09:00   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vet jeg, Sneglo, men de fleste gjør det likevel. Jeg undersøkte det ganske grundig, og vi har fått gjort det. Mange forsvarer det medisinsk med at de forhindrer innbilt svangerskap, livmorbetennelse, kreft etc etc.

Ja, det er ikke vanskelig å få sterilisert tisper lenger, mange potensielle sykdommer som kan ungås ved å gjøre det. Vi har ikke gjort det med vår, hun har løpetid to ganger i året, men det er så lite merkbart at vi ikke har tenkt på det engang. De fleste oppdrettere jeg var i kontakt med anbefalte tispe om man ikke har hatt hund før.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 12:10   #20
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja desverre er det mange som gjør det på tross av loven som sier at man ikke skal gjøre det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.