|
|||||||
| Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken hund?Vi er på vår andre hannhund, og er veldig fornøyd med det. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Hvilken hund?Jeg har en av hver. Den ene er ikke kjønnsmoden enda, da.
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken hund?Etter mye om og men har jeg nå sagt ja til å stille et spørsmål her inne for honom, dette på tross av at jeg ikke i ett sekkund kan se det som en god løsning. Spørsmålet er: Så dere som har tatt med hund på flyreise, hvordan gikk det? Lang flytur? I lasterom eller i kabinen? Hadde hunden det bra på flyturen? |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken hund?
Så enkelt er det nok ikke, da det ikke er lov uten medisinsk grunnlag.
Har flydd med valp når jeg hentet hun ved 8uker.
|
|
|
#85 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hvilken hund?Det vet jeg, Sneglo, men de fleste gjør det likevel. Jeg undersøkte det ganske grundig, og vi har fått gjort det. Mange forsvarer det medisinsk med at de forhindrer innbilt svangerskap, livmorbetennelse, kreft etc etc. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Men først, kaffe!
Ja, det er ikke vanskelig å få sterilisert tisper lenger, mange potensielle sykdommer som kan ungås ved å gjøre det. Vi har ikke gjort det med vår, hun har løpetid to ganger i året, men det er så lite merkbart at vi ikke har tenkt på det engang. De fleste oppdrettere jeg var i kontakt med anbefalte tispe om man ikke har hatt hund før. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
|
Vi har kastrerert den hannhunden vi har nå. Den forrige gikk helt bra, men denne ble helt tullende ruskende gal over natten når han ble kjønnsmoden. Spiste ikke, lyttet ikke, begynte å markere inne (og overalt ute, men det er jo greit nok), re på alt. Nå er han verdens skjønneste lille tass og han er fortsatt full av energi. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Nøttelitens medhjelper
Ja desverre er det mange som gjør det på tross av loven som sier at man ikke skal gjøre det.
|
|
|
#89 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hvilken hund?Vår lille hannhund tisser absolutt overalt men det går helt greit. Han klarer helt fint å la være også de gangene jeg har jogget og syklet med han.
|
|
|
|
#90 |
|
wizzzard
|
Sv: Hvilken hund?Me har landa på å berre ha hannhundar, etter ein del erfaringer med tisper som har vore temmelig ustabile rundt løpetid. Har inntrykk av at der er langt meir løpetidsproblemer for tida, og synser villt rundt det at det går myter om at alle problemer med tisper løysast om dei får eit kull, så da går alt slikt vidare i arv.
|
|
|
#91 |
|
Kontrollfrik
Jeg vet loven sier det. Men hvorfor er det dessverre, synes du? Altså, jeg mener ikke å oppfordre til lovbrudd, men jeg ser bare fordeler med å gjøre dette. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Nøttelitens medhjelper
Først og fremst fordi det faktisk er ett lovbrudd på dyrevelferdsloven.
|
|
|
#93 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvilken hund?Jeg er ikke sikker på om jeg enig i at hund og katt IKKE bør steriliseres av dyrebernmesdige hensyn. I mange andre land har de en annen holdning til dette og jeg er ikke sikker på om vi har fasiten. Jeg har tispe og synes ikke det er pes med løpetid. Men når hun fikk falsk drektighet og ble helt utmattet, utmattet og stresset fordi hun skulle passe på "valpen" sin, var det ille å se, og vi er spent på hvordan det blir etter neste løpetid.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Nøttelitens medhjelper
Nå er det nå en gang sånn at Norges lover er sånn da.
|
|
|
#95 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Selvsagt, men nå er det falsk drektighet som har vært problemet vårt da.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hvilken hund?Har ikke hørt at tisper blir roligere av sterilisering heller, jeg. Uansett er vår hund veldig rolig. Stresset med løpetiden var oppførsel og mistrivsel. Innbilt svangerskap. Også blodet. Gådd, aldri mer. Heldigvis. Og vi får utrolig mange fordeler på kjøpet. Og som Pøbel sier, andre land tenker annerledes om dette. Det er ikke sikkert at Norge har rett. Og livmorbetennelse og brystkreft hos hund er veldig vanlig. Og veldig farlig. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Nøttelitens medhjelper
Sv: Hvilken hund?Som sagt, bare nevner hva som står i de norske lovene.
|
|
|
#98 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hvilken hund?Jeg er veldig klar over hva som står i loven. Samtidig må det kunne gå an å diskutere hensikten med dem. For de fleste som har peiling (veterinærer) er nokså samstemte i at fordelene er i langt større flertall enn ulempene (jeg sa ikke dermed at de fleste gjør det, altså.) |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sv: Hvilken hund?De siste 5-10 årene er det blitt mye vanligere å serilisere hunder i Norge enn tidligere, selv om en del ble det før også. Jeg mistenker vi i stor grad har adoptert holdninger fra USA hvor de står overfor en helt annen situasjon enn i Norge og Nord Europa (om ikke hele vest Europa); vi har ikke et løshundproblem som er sammenlignbart og vi har stort sett blitt tvunget (av klima og regelverk) til en mer ansvarsfull holdning til hundehold og det å sette valper til verden. Det som har vært hovedargumentet for sterilisering i USA er løshundproblemet og de store antall avlivninger av valpekull og eierløse voksne hunder. Ikke at situasjonen er ideel i Norge, her blir eierløse hunder ingen umiddelbart tar seg av oftest avlivet av mattilsynet før de når dyreorganisasjoner som videreadopterer dem bort. Sist redigert av arrow : 12-11-13 kl 22:40. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken hund?Hund blir det, det er helt sikkert. Så får vi se om det blir tispe eller hannhund. Takk til alle som deler av sin erfaring. |
|
|
|
![]() |
|
|