|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg synes det er forskjell på 1.-4.-klasse og resten av skoleløpet, jeg synes det bør bli strengere jo større man er.
![]() |
#2 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg syns innstramming er bra. Elevene har 190 dagers skoleår og da skal man liksom være på skolen hvis man ikke er syk. Man kan reise vekk ellers. Samtidig så mener jeg at de 10 dagene høst og vinterferie er, burde vært brukt som flere langhelger og f.eks 5 valgfrie fridager i gitte perioder av skoleåret.
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg tror alle Osloskolene nå sier det samme; avslag for alt annet enn sorg. Dette er vel noe de har pratet om, for å si det sånn, ift hvordan de skal kommunisere det nye regelverket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneEnig med Katta i at skolen er i utakt med samfunnet forøvrig. Å gjøre noen uker fleksible hadde vært veldig bra familiemessig for mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneMen hvordan har det seg at de ikke skjønner at det er andre regler når de er kommet et hakk lenger? Det burde ikke være så vanskelig å formidle "nytt nivå, nye regler" egentlig hvis reglene var reelle? Bare prøv å utebli fra obligatoriske greier på universitetet, da kommer du faktisk ikke videre. Jeg synes skolen viser for lite muskler der det gjelder.
![]() |
#6 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Jeg vet ikke hvorfor de ikke skjønner det. Som kontaktlærer hamrer jeg det inn fra første skoledag, når de spør sier jeg nei, jeg forklarer at de risikerer å ikke få vurdering. Det er akkurat som om de ikke klarer å tro at vi faktisk kan finne på å sette "truslene" ut i livet.
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDa tror jeg under halvparten av elevene hadde giddet å komme på skolen, altså.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() |
#10 |
Librocubicularist
|
Eg har aldri føysa over at det er eit ikkje-problem at små barn har lite tid med familien sin, men eg har vore sterkt ueinig med deg i slike diskusjonar før.
Elevar har opparbeida seg veldig mange rettar (mellom anna fordi EO-AUF-AP-linken har vore veldig sterk det siste tiåret), det er ikkje hjemmel i opplæringslova for å seie "Sorry, du møtte ikkje, ditt problem!". Elevane har eit rettigheitsnettverk som om dei skulle vore voksne og ansvarlege, men så viser det seg gjentatte gonger at dei ikkje er det. Og det er problematisk. (Kilde: youtube.com) Det er ein utbredt "Hva med meg-da?"-haldning her. Og elevane har dessverre veldig mange rettar. Eg var sjølv aktiv i Elevorganisasjonen for 12-13 år sidan, men når eg ser utviklinga, angrer eg litt på ein del av dei sakane eg var med på å kjempe for.
Den aller viktigaste delen av jobben som lærar, reint fagleg, er veiledningsbiten. I alle fall i mine auge. Det å ta tak i ein 3+ eller 4- og forklare og veilede og hjelpe eleven til å trene opp ferdigheitar og nå målet sitt på ein halv til ein karakter opp, vil bli heilt borte med kun eksamensvurdering. Det er og bakgrunnen for at eg reagerer negativt på FrP sitt forslag om anonym vurdering. Viss ikkje elevane skal få tilbakemeldingar undervegs på korleis dei ligg an og veiledning slik at dei kan gjere ting annleis og betre neste gong, trur eg ikkje skulen blir ein god plass å lære.
![]() |
![]() |
#11 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet er merkelig at disse diskusjonene dukker opp akkurat når jeg har bestilt ferie.
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
Du bryr det altså ikkje om at det er eit problem på samfunnsnivå at 30% dropper ut av vidaregåande skule, før dei har fått vitnemål eller fagbrev? Du bryr deg heller ikkje om at det er eit problem på samfunnsnivå at denne gruppa i stor grad ender opp i NAV-systemet (apropos ein del andre trådar kor det har vore snakk om tidleg forebygging og så vidare)? Det er heilt uproblematisk for deg at forskning viser at haldningar av typen ferie-er-viktigare-enn-utdanning har direkte konsekvenser for barnas læringsresultat?
![]() |
![]() |
#13 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg forholder meg selvsagt til det skolen bestemmer, og har selv tatt ungene fri noen få dager. Men tipper det snart blir innstramminger hos oss også siden det er mye utenlandske elever på skolen og det er et stort problem at de utvider både sommerferien i begge ender og juleferien i begge ender. Og da er det også selvfølgelig mange norske som også gjør det så lenge skolen godtar dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneAlt fravær kommer på vitnemålet på ungdomsskolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg er litt satt ut av at enkelte ser ut til å mene at lange ferieturer nærmest er en menneskerett, men vet jo at jeg er litt på siden av de fleste på nettopp det punktet. Er det ikke rart å ikke ta hensyn til læringsmiljøet fordi ens eget barn er skoleflinkt? Er det så vanskelig å tenke seg til at reglene må være like for alle?
For oss er det også så enkelt. Jeg har respekt for at det er annerledes for andre familier, men for ganske mange er det også ganske greit. Det er dyrt å reise til varmere strøk i vinterferieuka, da dropper vi det. (jeg er heldig og har stort sett fri i skoleferien til barna, jeg ser den).
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Ellers er jeg veldig for innstrammingen i Oslo, mye etter å ha lest her på FP hvordan det faktisk påvirker lærernes arbeidshverdag, klassemiljø og fører til manglende kontinuitet, selv om det så klart er tilfeller hvor det hadde vært best for barna å få fri for reiser og i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHerregud, det er jo ikke som om alternativene er telttur eller Kreta til titusenvis av kroner.
![]() |
#19 |
Borte
|
Veldig enig i dette. Og godt formulert. Jeg kjenner at det evige argumentet om prisen på sydentur og urettferdigheten for de som ikke har råd til å reise i skoleferien får meg til å rødt. Jeg greier ikke å formidle saklig hvor far out jeg syns det er å bruke prisen på ferien som en gyldig fraværsgrunn.
![]() |
#20 |
kamerat
|
Men jeg synes i liten grad det argumentet har blitt brukt på FP. Selv om det er koselig med stråmenn.
![]() |
|
|