Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-13, 21:09   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Sitat:

Kan dette være mulig?
Dette er et spørsmål vi ofte har hørt og har forståelse for at folk lurer på. Det er gjennomført en stor koststudie på Ullevål Universitetssykehus for å teste effekten av Vita Proaktiv margarin. Studien inkluderte 60 personer med litt høyere kolesterolnivå enn anbefalt, og ble ledet av professor i ernæring dr.med Serena Tonstad.

Forsøkspersonene spiste 25 gram Vita Proaktiv margarin per dag (tilsvarer 2 gram plantesteroler) i fire uker. Vita Proaktiv reduserte gjennomsnittlig totalkolesterol med 10 % og LDL-kolesterol med 15 % sammenlignet med nivået de hadde før de ble med i studien.

Hvordan kan jeg vite at det er trygt å spise Vita Proaktiv margarin?
For å få godkjennelse til å selge og markedsføre dette produktet i Norge har Vita Proaktiv margarin vært gjennom en omfattende prosess for godkjennelse av Mattilsynet. Produktet er derfor vurdert og godkjent av norske myndigheter.

Vitenskapelige studier om plantesteroler
Det er også utført en rekke internasjonale vitenskapelige studier med plantesteroler. En analyse av 41 slike studier viser en gjennomsnittlig kolesterolreduksjon på 10%. De fleste studiene er kjørt fra 2 til 4 uker. Produkter tilsatt plantesteroler har vært på markedet i Finland siden 1995, og resten av Europa etter dette.

10% reduksjon i kolesterolnivå kan ha stor betydning på risikoen for å rammes av hjerte- og karsykdom. Risikoreduksjonen er avhengig av hvilken alder man har:

Alder Redusert risiko for hjerte- og karsykdom*
40 år 50 %
50 år 40 %
60 år 30 %
70 år 20 %

Jeg kjenner dr. Tonstad, så jeg tror ikke hun setter navnet sitt på dette uten grunn. Men jeg lurer på hvorfor dette ikke er et legemiddel.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 21:24   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og vanlig wasabi inneholder ikke pepperrot, visstnok. Bare smakstilsetninger.

Det er fordi vanlig wasabi er ekstremt vanskelig å dyrke, og dermed veldig dyrt. Til og med i Japan er det kun de virkelig dyre restaurantene som har ekte wasabi. Jeg vil for øvrig ikke kalle det "smakstilsetninger" i det vi kaller wasabi, det kan fint være rene ingredienser som pepperrot og sennepsfrø. Ordentlig wasabi er ikke like sterkt, og med en mer parfymert smak, visstnok. Det hender du får kjøpt det frossent på japantorget.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Kjøper man oliven i løs vekt?

Visste du ikke at det gikk, eller syns du det er ekkelt? Alle gode grønnsaksbutikker har det i løsvekt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 22:59   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Visste du ikke at det gikk, eller syns du det er ekkelt? Alle gode grønnsaksbutikker har det i løsvekt.

Det har bare aldri falt meg inn. Jeg har ikke sett etter det, en gang. Er det skikkelig faux pas med eldoradoglass, da?

- No. 4 -
Gammel 03-03-13, 16:42   #4
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg kjenner dr. Tonstad, så jeg tror ikke hun setter navnet sitt på dette uten grunn. Men jeg lurer på hvorfor dette ikke er et legemiddel.

Har lest et eller annet sted at Proaktiv margarin ikke skal spises av barn, gravide og ammende. I så fall er det jo ikke bra for hvem som helst. Svenske Becel lager også Proaktiv margarin og fikk ikke lov av EMSA/EFSA/hvaheterdetnå (matinstans i EU) å reklamere med at dette forebygger hjertesykdom, for det er visstnok ikke dokumentert. De fikk reklamere med at det reduserer kolesterol og at det kan forebygge hjeresykdom. Hvis norsk margarin er dokumentert hjertego mens svensk bare kan være det, så betyr det vel at dokumentasjonen som foreligger kan tolkes på flere måter...

Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 17:17   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis jeg blir bedt bort på middag og fått servert saltvannskylling, uten å ha blitt informert om det på forånd, hadde jeg jaggu "tenkt mitt" altså.

Gammel 03-03-13, 17:26   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Har lest et eller annet sted at Proaktiv margarin ikke skal spises av barn, gravide og ammende. I så fall er det jo ikke bra for hvem som helst. Svenske Becel lager også Proaktiv margarin og fikk ikke lov av EMSA/EFSA/hvaheterdetnå (matinstans i EU) å reklamere med at dette forebygger hjertesykdom, for det er visstnok ikke dokumentert. De fikk reklamere med at det reduserer kolesterol og at det kan forebygge hjeresykdom. Hvis norsk margarin er dokumentert hjertego mens svensk bare kan være det, så betyr det vel at dokumentasjonen som foreligger kan tolkes på flere måter...

Proaktiv står svært tydelig merket med at det kun er for deg som ønsker å redusere kolesterolet, og at det er "mindre egnet" for gravide og barn. Her i huset er det kun mannen som spiser Proaktiv.

Pakken er for øvrig ikke merket med at den reduserer hjertesykdom, bare at den reduserer kolesterolet. Nå er det temmelig godt dokumentert at redusert hyperkolesterolemi reduserer hjertesykdom, men å påstå direkte at man reduserer hjertesykdom mener jeg også er en legemiddelpåstand som krever dokumentasjon.

Nå har jeg tittet mer på det, og det ser faktisk ikke ut til at de påstår det, heller. De hevder å være hjertevennlige, og godt for hjertet, og det er nok godkjente påstander fra Mattilsynet (og SLV har helt sikkert sett dette og ansett det som innenfor regelverket - eller rettere sagt fremdeles utenfor deres mandat som er legemidler). I tillegg påstår de at det er sammenheng mellom kolesterol og hjertesykdom, og det er i seg selv godt dokumentert. Men altså litt tvilsomt i og med at de reklamerer for noe som ikke er legemidler.

Jeg er helt sikker på at dette er sjekket godt mot regelverket, siden det balanserer såpass nærme, men de har faktisk da ikke legemiddelpåstander så vidt jeg kan se.

Det at det står litt ulike ting i Norge og Sverige er nok bare fordi regelverket er litt forskjelig, ikke at dokumentasjonen er usikker.

- No. 4 -
Gammel 03-03-13, 17:29   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

For de spesielt interesserte, så er dette definisjonen på et legemiddel, i følge forskriften:

Sitat:

«(...) stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.»

Det er derfor veldig vanskelig for kosttilskudd å hevde "medisinske" egenskaper, fordi de da pr. def. skal være legemidler og selges gjennom apotek, med eller uten resept (eller være med i LUA). Det er ikke lov å hevde at det gir mindre leddsmerter, holder deg frisk, forebygger diaré eller lignende - det må kun være temmelig vage eller forhåndsgodkjente påstander.

- No. 4 -
Gammel 02-03-13, 23:04   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skikkelig.

Næsj, hva vet vel jeg, jeg er så barnslig at jeg ikke liker oliven en gang.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 23:35   #9
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De fjernet palmeoljen fra Vita i fjor.

Gammel 03-03-13, 15:02   #10
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

De fjernet palmeoljen fra Vita i fjor.

Ja se der ja. Regnet med at de fjernet det til slutt.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 23:56   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vita er helt greit, og jeg senket mitt eget kolesterol med å bytte ut smør på skiva med vita.

Jeg har forøvrig gjort avtale med min far bonden om å kjøpe en hel gris og en hel oksekalv (og en fryser til ) og det tjener vi på begge. Hvis jeg betaler ham det dobbelte av det han vanligvis får vil jeg spare 50 % og få økokjøtt fra lykkelige dyr som har hatt det supert.

Inntil det er slaktetid så blir det MUK hest fra Rema. Jeg kjøper en del kjøtt hos slakter, særlig haler, knoker, skanker og grytekjøtt med bein. Men logistikken tillater ikke alltid å handle i spesialbutikker. Jeg har også seriøst vurdert å ta jegerprøve.

Gammel 03-03-13, 15:05   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte sånne "Godt kjøp"-kyllingfileter her om dagen. Er det egentlig så farlig om det er litt vann i dem, så lenge mesteparten er ren kylling? :domm:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 16:33   #13
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg kjøpte sånne "Godt kjøp"-kyllingfileter her om dagen. Er det egentlig så farlig om det er litt vann i dem, så lenge mesteparten er ren kylling? :domm:

Jeg synes de er gode. Og jeg vet jo hva jeg kjøper, det står klart og tydelig på pakkenat det er sprøytet inn vann i filetene så jeg føler meg ikke lurt akkurat.

Gammel 03-03-13, 16:34   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det er vel saltvann som sprøytes inn, for smakens skyld. Hovedproblemet er at man betaler kilopris for vann, og at det vel blir mye salt?

- No. 4 -
Gammel 03-03-13, 18:00   #15
Molly

Molly sin avatar

Standard

Det er vel saltvann som sprøytes inn, for smakens skyld. Hovedproblemet er at man betaler kilopris for vann, og at det vel blir mye salt?

Remas kylling med innsprøytet saltvann er priset deretter, så jeg tror ikke det blir dyrere enn den rene kyllingfileten. Men jeg ser poenget med saltinnholdet, den inneholder 1,2% salt. Er det mye?

Gammel 03-03-13, 18:04   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Remas kylling med innsprøytet saltvann er priset deretter, så jeg tror ikke det blir dyrere enn den rene kyllingfileten. Men jeg ser poenget med saltinnholdet, den inneholder 1,2% salt. Er det mye?

Saltvannet eller kyllingen? 1,2 g salt på 100 g kylling høres mye ut, men antagelig er det ikke det?

- No. 4 -
Gammel 03-03-13, 18:22   #17
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Saltvannet eller kyllingen? 1,2 g salt på 100 g kylling høres mye ut, men antagelig er det ikke det?

Jo, det er mye.
Anbefalt dagsinntak på salt er vel 5-6 gram, så ved å spise en vanlig porsjon kylling vil man bare ved tilsatt salt få i seg 1/3 av dagsbehovet, og det er mye.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 19:37   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er så ille. Saltvann med ca én prosent salt, og det finnes i bare ti prosent av kyllingen? Altså, det er mye vann, men synes ikke saltet er avskrekkende. Dessuten trodde jeg anbefalt dagsinntak var ti gram.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 20:46   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jo, det er mye.
Anbefalt dagsinntak på salt er vel 5-6 gram, så ved å spise en vanlig porsjon kylling vil man bare ved tilsatt salt få i seg 1/3 av dagsbehovet, og det er mye.

Mitt poeng var at jeg antar at det ikke er 1,2 % av KYLLINGEN som er salt, men at den er sprøytet inn med en oppløsning med 1,2 vol% salt. Hvis det da er sprøytet si 10 ml saltvann, er det ikke mye salt egentlig.

- No. 4 -
Gammel 03-03-13, 19:02   #20
Molly

Molly sin avatar

Standard

Jeg lager mer eller mindre alle middager fra bunnen av og bruker lite salt i maten. Med gjennomsnittlig 1,5 kyllingmiddager i uken så tror jeg det går fint.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.