|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?
Jeg kjenner dr. Tonstad, så jeg tror ikke hun setter navnet sitt på dette uten grunn. Men jeg lurer på hvorfor dette ikke er et legemiddel.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Det er fordi vanlig wasabi er ekstremt vanskelig å dyrke, og dermed veldig dyrt. Til og med i Japan er det kun de virkelig dyre restaurantene som har ekte wasabi. Jeg vil for øvrig ikke kalle det "smakstilsetninger" i det vi kaller wasabi, det kan fint være rene ingredienser som pepperrot og sennepsfrø. Ordentlig wasabi er ikke like sterkt, og med en mer parfymert smak, visstnok. Det hender du får kjøpt det frossent på japantorget.
Visste du ikke at det gikk, eller syns du det er ekkelt? Alle gode grønnsaksbutikker har det i løsvekt.
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det har bare aldri falt meg inn. Jeg har ikke sett etter det, en gang. Er det skikkelig faux pas med eldoradoglass, da?
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Har lest et eller annet sted at Proaktiv margarin ikke skal spises av barn, gravide og ammende. I så fall er det jo ikke bra for hvem som helst. Svenske Becel lager også Proaktiv margarin og fikk ikke lov av EMSA/EFSA/hvaheterdetnå (matinstans i EU) å reklamere med at dette forebygger hjertesykdom, for det er visstnok ikke dokumentert. De fikk reklamere med at det reduserer kolesterol og at det kan forebygge hjeresykdom. Hvis norsk margarin er dokumentert hjertego mens svensk bare kan være det, så betyr det vel at dokumentasjonen som foreligger kan tolkes på flere måter... |
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?Hvis jeg blir bedt bort på middag og fått servert saltvannskylling, uten å ha blitt informert om det på forånd, hadde jeg jaggu "tenkt mitt" altså.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Proaktiv står svært tydelig merket med at det kun er for deg som ønsker å redusere kolesterolet, og at det er "mindre egnet" for gravide og barn. Her i huset er det kun mannen som spiser Proaktiv.
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?For de spesielt interesserte, så er dette definisjonen på et legemiddel, i følge forskriften:
Det er derfor veldig vanskelig for kosttilskudd å hevde "medisinske" egenskaper, fordi de da pr. def. skal være legemidler og selges gjennom apotek, med eller uten resept (eller være med i LUA). Det er ikke lov å hevde at det gir mindre leddsmerter, holder deg frisk, forebygger diaré eller lignende - det må kun være temmelig vage eller forhåndsgodkjente påstander.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Oslo
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?De fjernet palmeoljen fra Vita i fjor.
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?Vita er helt greit, og jeg senket mitt eget kolesterol med å bytte ut smør på skiva med vita.
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?Jeg kjøpte sånne "Godt kjøp"-kyllingfileter her om dagen. Er det egentlig så farlig om det er litt vann i dem, så lenge mesteparten er ren kylling? :domm: |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Jeg synes de er gode. Og jeg vet jo hva jeg kjøper, det står klart og tydelig på pakkenat det er sprøytet inn vann i filetene så jeg føler meg ikke lurt akkurat.
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?Det er vel saltvann som sprøytes inn, for smakens skyld. Hovedproblemet er at man betaler kilopris for vann, og at det vel blir mye salt?
|
|
|
#15 |
|
Remas kylling med innsprøytet saltvann er priset deretter, så jeg tror ikke det blir dyrere enn den rene kyllingfileten. Men jeg ser poenget med saltinnholdet, den inneholder 1,2% salt. Er det mye?
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Saltvannet eller kyllingen? 1,2 g salt på 100 g kylling høres mye ut, men antagelig er det ikke det?
|
|
|
#17 |
|
Rockesøster
|
Jo, det er mye. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?Jeg synes ikke det er så ille. Saltvann med ca én prosent salt, og det finnes i bare ti prosent av kyllingen? Altså, det er mye vann, men synes ikke saltet er avskrekkende. Dessuten trodde jeg anbefalt dagsinntak var ti gram. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Mitt poeng var at jeg antar at det ikke er 1,2 % av KYLLINGEN som er salt, men at den er sprøytet inn med en oppløsning med 1,2 vol% salt. Hvis det da er sprøytet si 10 ml saltvann, er det ikke mye salt egentlig.
|
|
|
#20 |
|
Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?Jeg lager mer eller mindre alle middager fra bunnen av og bruker lite salt i maten. Med gjennomsnittlig 1,5 kyllingmiddager i uken så tror jeg det går fint.
|
![]() |
|
|