|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem
Jepp, jeg mener at biler, nesten bør forbys sentralt i store byer eller du gjør som i London, gjør det svindyrt å kjøre inn og ut av sentrum. Dette blir jo mer og mer vanlig i større byer forøvrig (bare synd det ikke har skjedd i Oslo enda).
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 22-01-13 kl 17:21. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemNå har jeg bestilt meg aeropress på ebay. *nøgd*
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemFor oss synes jeg kapselmaskinen fungerer fint, nettopp fordi vi ikke drikker kaffe selv, og dermed bruker lite kaffe. Om vi drakk flere kopper hver dag, så ser jeg for meg at kapselmaskin må være utrolig dillete og ueffektivt? Er det virkelig noen stordrikkere av kaffe som har kapselmaskin?
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Tviler på det. Jeg drikker nok to kopper i helgene, ellers lager jeg meg en kopp om morgenen et par ganger i uken.
|
|
|
#5 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Er det nå jeg skal stå fram i all min skam og miljøfiendtlighet og vedkjenne at jeg lager 3 kopper om dagen?
|
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemMen da er det riktigere å avgiftsbelegge kjøringen i Oslo enn utfra bostedsadresse. Ellers skjevfordeler man da veldig de som jobber i sentrum og bor på Kalbakken vs motsatt.
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Sant, men så er jeg så ekstrem at jeg mener de som bor i sentrum, dvs innenfor Ring 2, ikke lett skal kunne eie bil uten at de betaler en liten formue. Gjør man et bevisst valg på å bosette seg midt i en by bør det å ikke eie bil være et privilegium man ikke nødvenigvis bør ta som en selvfølge.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg syns ikke det skal være et privilegium å bo sentralt og ønsker ikke at sentrum kun skal bli et mekka for dem som har råd til det. Vi bør absolutt begrense bilbruken, men da må kollektivtilbudet utbedres. Det er jo ikke akkurat lite trafikk i London, til tross for at det er avgiftsbelagt.
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg synes ikke du er ekstrem miljømessig, Lisa, jeg bare er helt uenig med deg prinsipielt - jeg synes ikke man skal straffes for eierskap, bare for bruk.
|
|
|
#11 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemKapselkaffe har jeg aldri skjønt, det er dyrt og ikke så godt, og ikke miljøvennlig. Hjemme har jeg kaffemaskin med integrert kvern, på jobb bruker jeg presskannekopp. Den maskina vi har på jobb... DEN lager fæl kaffe, og det er ikke kapselmaskin.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Det står litt om det her:
|
|
|
#13 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg synes faktisk det er litt smålig at man skal hakke på slike maskiner som gir vanlige folk uten enorme finanser tilgang på god kaffe. Ikke at det er en rettighet man har altså, men en kaffemaskin som maler hele kaffebønner og i tillegg lager god kaffe koster mange tusen kroner. Det har ikke vi råd til selv om vi gjerne skulle hatt en. Vi har en kaffemaskin fra elektrolux som steamer vanlig melk, men som bruker kaffekapsler og er førnøyd selv om mannens drøm er manuell kaffemaskin til 20.000.
|
|
|
#14 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hmm, denne argumentasjonen var pussig. Vi har ikke råd til dyre restaurantbesøk, har nesten bare arvede møbler, og har i hvert fall ikke råd til noen kaffemaskin som bruker kapsler hjemme og klarer oss med en gammeldags kaffetrakter. For meg er kaffemaskiner som bruker kapsler et symptom på overflodssamfunnet og ikke noen "fattigmannstrøst", og jeg hadde påpekt det lite miljøvennlige aspektet ved dem uavhengig av pris og hvem som bruker dem.
|
|
|
#15 |
|
stressmonster
Poenget er vel at det er en prioriteringssak. Med mindre du putter haugevis av penger i banken så forbruker du og det i seg selv er miljøuvennlig. Man kan ta valg som er bedre hvis man tar hensyn til miljøet på mange områder, men antagelig ikke på alle. Du sparer mest sannsynlig ingenting i miljøregnskapet om du lar være å kjøpe kapselmaskin og heller bruker pengene på flybilletter?
(2005) (2010) (2012) Sist redigert av Meissa : 22-01-13 kl 19:16. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
anglofil
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg skjønner argumentasjonen til Meissa veldig godt. Til syvende og sist er det totalen av alle de små og store tingene vi gjør i livene våre som teller i forhold til "det store bilde" av hva vi gjør for miljøet. Derfor er det nyttig å tenke på hva slags karbonavtrykk vi har som individer da det tar hensyn til denne helheten.
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Jeg er veldig enig med deg og grønnprikker deg!
|
|
|
#18 |
|
Dragedytteren
|
Sorry, men jeg synes ikke at alt skal være greit bare det er billig nok "for folk flest". Jeg har ikke voldsomt god råd, men er det kriteriet for at jeg skal få være negativ til kapselmaskiner?
|
|
|
#19 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemNespressomaskinen er min dårlig samvittighet, både pga miljøet og fordi det er Nestle som jeg egentlig ikke liker. Men jeg resirkulerer og velger miljøvennlige ting når jeg kan, flyr lite og prøver å ha en generelt lavt forbruk av klær og annet stæsj. Vår neste bil tror jeg også blir en Hybridbil. Så jeg tenker på miljøet altså. :forsvarer:
|
|
|
#20 |
|
stressmonster
Nei, du må jo velge hva du ønsker å prioritere. Det er bare ikke noe vits å kritisere andre for å ha kapselmaskin hvis man selv er storforbruker, noe de aller fleste av oss er.
|
![]() |
|
|