Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Større hus eller sommerhytte? First world problems i verdens rikeste land

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-12, 22:02   #61
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Større hus eller sommerhytte? First world problems i verdens rikeste land

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg ville tatt et sabbatsår og reist opp penga.

Samme her.

Jeg ville i alle fall ikke kjøpt større hus. Vi flytter snart fra 250m2 til 155m2 og vi har tre barn, hvor av to er tenåringer. Det viktigeste for oss er to bad og kjeller-/loftstue.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 22:16   #62
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville ha kjøpt en leilighet og leid ut. Og så ville jeg ha holdt utkikk etter "drømmehuset" (høres ut som dere må smøre dere med tålmodighet etter beskrivelsen din å dømme.) Personlig hadde jeg ikke kjøpt hytte, og slik du beskriver deg selv og de andre tingene dere har (vinterhytte, båt) så høres det heller ikke ut som om du har lyst på en sommerhytte.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Får du mye til leilighet i ny for 4 mill, da?

Med leieinntekter kan man jo låne noe også. Det er generelt sett de minste leilighetene man har best inntekt på. (Dyrest per kvadratmeter)

Gammel 10-12-12, 22:18   #63
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

4 mill, ikke enorme penger?
skjønner at jeg er "dårlig" vant, som synes 4 mill er jæ..... mye
og som synes vi har fått passe stor plass med 130kvm.

Jeg hadde kjøpt et feriested i Spania, Kroatia eller Italia, hadde jeg hatt så mye penger!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 22:27   #64
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ferieleilighet i Bulgaria kanskje?

Jeg tror kanskje jeg ville vurdert en utleieleilighet hvis jeg skulle investert penger. Den gir løpende inntekter, ungene kan benytte den mens de studerer og du kan selge den hvis drømmehuset dukker opp i nabolaget

Gammel 10-12-12, 22:29   #65
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

4 mill, ikke enorme penger?
skjønner at jeg er "dårlig" vant, som synes 4 mill er jæ..... mye
og som synes vi har fått passe stor plass med 130kvm.

Jeg hadde kjøpt et feriested i Spania, Kroatia eller Italia, hadde jeg hatt så mye penger!

4 millioner er jo spinnvilt mye penger og 155 kvadrat er veldig mye mer enn vi (5 stk) lever på.

Men man venner seg vel andre pengesummer dersom man omgås dem tipper jeg.

Gammel 10-12-12, 22:30   #66
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

4 millioner er jo ikke enormt dersom det skal brukes til hytte ved sjøen. Man får ikke kjempemye for den summen. Det er faktisk ikke enormt ift leilighet på Frogner heller. Det holder vel knapt til en treroms. Jeg tenker likevel at det kan virke som en grei investering med noe slikt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 22:45   #67
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for å være litt prektig så tenker jeg at overskuddsmidler bør holdes likvide. De er et privilegium og en sikkerhet, som skal redde en dersom alt går til helvete. Så om man havner i en situasjon hvor begge mister jobben og Norge går inn i tøffe tider så er det kjipt å måtte selge boligen fordi hytta på Kragerø er umulig å selge i en slik situasjon. Hyttemarkedet er det første som går i dass. Da er det bedre å ha pengene i bolig (som også kan bli tøft, men som i det minste stort sett kan realiseres, selv om man kanskje må ta et tap.) Bolig er fint fordi det kan man også få inntekter på underveis. Men da er man igjen null diversifisert, hvor alt er satt i eiendom. Slik jeg forstår Candy her så handler det om å investere i noe som også er gøy, og ikke bare for å få pengene til å vokse. Ergo ikke interessert i aksjemarkedet. Da virker jo større bolig fornuftig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 23:11   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leilighet på Frogner, leie ut og bruke pengene til noe gøyalt. Du kan kanskje sitte igjen med 10 000 per måned etter skatt, og det kan det jo bli noen morsomme ferier for.

Kjøpe denne og male den hvit? http://www.finn.no/finn/realestate/h...3&areaId=20507

Jeg tenker at det også dekker behovet for separat økonomi: han sitter med verdistigningen, men dere deler moro-pengene.

Gammel 10-12-12, 23:14   #69
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Siden dere har hytte og båt fra før er jeg med Pepper, Storm og Poly- utleieleilighet på Frogner nå, evt større bolig når drømmeboligen åpenbarer seg. Det er ganske digg å ha en ekstra stue.

Gammel 10-12-12, 23:15   #70
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna, den leiligheten kan man ikke bruke som investeringsobjekt, den er til å bo i. :narvestad:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 23:15   #71
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Hybelinntekten er skattefri.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 23:47   #72
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Hva med denne?
http://www.finn.no/finn/realestate/h...idEnabled=true

Gammel 10-12-12, 23:57   #73
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Hva med denne?

Wow!

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 00:05   #74
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med denne?

Centrum?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 00:06   #75
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Centrum?!

OK. Dansk annonse. I så fall er det greit.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 00:48   #76
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med denne?

Hva søren er det?

Altså, jeg har ikke tenkt å gå i detaljer på finansene våre her, men vi sitter ikke med 4 mill på bok. Vi kan strekke oss til 4 mill inkl opplåning hvis vi får både avkastning og bang for the bucks. Jeg tror ikke vi tar opp ekstra lån for å kjøpe en leilighet uten moro.

Og så klart 4 mill er dritmye penger. Men når man kjøper og selger i samme marked, så blir det liksom ikke ekte penger. 4 mill på toppen av det vi har nå kjøper oss 50 kvm ekstra med utsikt, i et døllt hus, eller 50 kvm ekstra i et kult hus uten utsikt, eller 100 kvm ekstra i et basic hus uten utsikt. Jeg vet ikke om noen av de løsningene er verdt hverken pengene eller peset eller å miste det fine, fine hjemmet mitt.

Hvis vi flytter herfra til Enebakk får vi selvsagt mye mer for pengene. Men det er liksom ikke en option.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 09:26   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hva søren er det?

Altså, jeg har ikke tenkt å gå i detaljer på finansene våre her, men vi sitter ikke med 4 mill på bok. Vi kan strekke oss til 4 mill inkl opplåning hvis vi får både avkastning og bang for the bucks. Jeg tror ikke vi tar opp ekstra lån for å kjøpe en leilighet uten moro.

Og så klart 4 mill er dritmye penger. Men når man kjøper og selger i samme marked, så blir det liksom ikke ekte penger. 4 mill på toppen av det vi har nå kjøper oss 50 kvm ekstra med utsikt, i et døllt hus, eller 50 kvm ekstra i et kult hus uten utsikt, eller 100 kvm ekstra i et basic hus uten utsikt. Jeg vet ikke om noen av de løsningene er verdt hverken pengene eller peset eller å miste det fine, fine hjemmet mitt.

Hvis vi flytter herfra til Enebakk får vi selvsagt mye mer for pengene. Men det er liksom ikke en option.

Nei, ekstra lån på leilighet uten moro er jo ikke vits, ei heller vite om boligpriser på steder man ikke kan tenke seg å bo.

Hvis du ikke tenker pris, finnes det andre, større drømmehus i hooden din? Hvis ikke, finnes det tomter man kan bygge på selv?

Kan det være aktuelt å kjøpe en eller to småleiligheter i en billigere del av byen, som dere kan leie ut fram til ungene skal flytte hjemmeifra?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 09:42   #78
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Om du bor sentralt nå så tror jeg det blir en veldig nedtur å flytte langt utenfor bygrensa til tross for mye rimeligere boligpriser altså..
OM du ikke flytter til et sted med mange kjente da. Det hjelper jo. Men arbeidsveien da.... (jeg har 7 minutter med bil til jobben, motsatt av køen, det betyr også veldig mye)

Men jeg ser jo hvor mye større plass broren min har som bor i Askim med stoooor tomt, stor kjellerstue, vaskerom, 2 bad, stor bod og lagringsmulighet og en diger dobbeltgarasje til sin familie med 4 barn.

Om du vil kjøpe utleieleilighet så kjøp en 2roms på Skullerud, der de driver og bygger så veldig, de må da være lett å leie ut. Lambertseter er også veldig sentralt og må være et enkelt sted å få leid ut.

Gammel 11-12-12, 10:59   #79
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Ikke den hytta du skriver om, og ikke hus.
Feriebolig i Sverige, Østfold eller Son hvis du skal ha mye for pengene, og kort reiseveg.
Leilighet i Roma eller Kroatia hvis du vil ut av landet

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 11:08   #80
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tenkt - hvis det var oss som satt i en sånn situasjon - (ikke helt sammenlignbart, for vi har allerede stort nok hus) så hadde vi nok investert i en leilighet. Vi kunne nok ha lånt litt, men ikke 'over pipa' Tror vi hadde valgt å investere i en leilighet i Oslo. Grünerløkka/Sagene/Bjølsen eller noe sånt. Det er nesten garantert at de vil være ettertraktet til en hver tid, og man vil kunne få en bra utleiepris, og det vil kunne være en leilighet som barna kunne bruke under studier.

Hvis jeg følte veldig på at huset var for lite så ville jeg ha sett etter et hus og vurdert om jeg kunne fire på noen av kravene. (vi har større hus, og selv om det ikke er 'kulest' så ville jeg ikke fire på kravene om 4 soverom + kontor + loftstue for å få et et kult hus) - men vi har alle ulike ting vi prioriterer. Men kan man ikke få alt så må man se om man kan velge bort det som gjør minst vondt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.