Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Husmorfeil jeg stadig begår

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-12, 18:27   #61
energibombe
Aktiv

Medlem siden: Oct 2012
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Husmorfeil jeg stadig begår

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Tommelfinger regel: dobbelt så mye vann som ris, kok opp så slå av kokeplaten men la gryta stå på varmen med lokket på. Ikke rør rundt, bare la det stå og kose seg frem til vannet er borte og risen er klar.

Risgrøt derimot.. Omg, jeg er sikker på at toroposene inneholder de brune flekkene altså. Uansett metode, gryte, temperatur, ja hvanå så svir dritten seg (eller om jeg er heldig får den bare brune flekker i seg). Juhu.

Ja det er det jeg pleier ende opp med

Note to self: dynegrøt funker bare om du har dundyne!

dette var sånn baklava-sak med fleece på innsiden og ull på utsiden. Kanskje det var vaskingen som tok knekken på den og ikke tørketrommelen? (veldig sannsynnlig ettersom vi ikke visste det var ull)

Dynegrøt i stekeovnen er veldig greit. Litt lunk i ovnen og kokende grøt med lokk. Tar lengre tid, men så slipper man å passe på den eller få den i senga.

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 18:36   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Like greit som dynegrøt i stekeovnen er det å koke den opp på plata og slå av og la den stå og svelle på restvarmen. Jeg gjør det til og med på induksjon, men da hender det jeg koker den opp et par ekstra ganger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 18:43   #63
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Heller litt svismak enn suppa full av nonstick-belegg. Det lever virkelig opp til navnet sitt, det belegget.

Du har feil type gryter hvis du har den erfaringen! Jeg har brukt nonstick i mange år og har aldri opplevd dette.

Tommelfinger regel: dobbelt så mye vann som ris, kok opp så slå av kokeplaten men la gryta stå på varmen med lokket på. Ikke rør rundt, bare la det stå og kose seg frem til vannet er borte og risen er klar.

Risgrøt derimot.. Omg, jeg er sikker på at toroposene inneholder de brune flekkene altså. Uansett metode, gryte, temperatur, ja hvanå så svir dritten seg (eller om jeg er heldig får den bare brune flekker i seg). Juhu.

Du må jo ikke kjøpe Toro sin. Det er kun ming sin som duger!

Det kan være lurt å sjekke det splitter nye designerplagget man kjøpte før man hiver det i maskinen, det kan hende det er ull i det, og det kan hende ullen krymper. Når det da kun er fremsiden som inneholder ull, så blir det en ganske spesiell genser.

Gammel 24-10-12, 19:28   #64
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enkelte, her.

Jeg har brukt nonstick i mange år og har aldri opplevd dette.

Du kan ikke si dette uten å fortelle hvilke gryter du har! :skingrestemme:

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 19:42   #65
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Ikke vær så lat at du setter søppelposen utenfor stuedøren for å huske den "senere på dagen". Det kan hende at du glemmer den og må plukke søppelet ditt fra naboens gressplener dagen etter. Ikke så gøy.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 19:45   #66
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Ikke vær så lat at du setter søppelposen utenfor stuedøren for å huske den "senere på dagen".

Og når vi er inne på dette med søppelposer:

Ny leksjon: Det er noe som heter søppelsaft, og som du helst ikke vil ha hverken her eller der.

Gammel 24-10-12, 19:53   #67
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

søppelsaft

Virkelig. Heter det søppelsaft? :grøss: Altså, jeg vet hva det er, men jeg trodde ikke det fantes et ord på det. Men nå vet jeg. :fortrenger:

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 20:09   #68
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å herregud. Jeg vet hva søppelsaft er, sånn helt intuitivt, og jeg hater det. Og ordet er like ille som kjøttbleie.

Gammel 24-10-12, 20:24   #69
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Kutt ut 'a dere. :urk:

Humrer her jeg sitter. Har definitivt gjort det med søppelposen og svidd grøten. Ja, og det med krympet ullgenser. Den siste jeg tok var mannens ullgenser. Den passer nå til 3-åringen.

Dynegrøt gjør seg forresten innmari fint inni en dunvognpose. Så slipper man å ha den i senga, liksom.

Gammel 24-10-12, 20:33   #70
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Virkelig. Heter det søppelsaft?

Jeg vet ikke, og har aldri snakket med noen om begrepet. Men jeg kaller det søppelsaft i det stille, og tror at det er det ekleste ordet jeg vet om.

(Noen, vil du snakke med meg om begrepet?)

Gammel 24-10-12, 20:37   #71
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi koker alltid eggene i tomatsuppen. Lager tomatsuppe minst annen hver uke. Hva er det som går galt for dere non-believers?

Gammel 24-10-12, 20:57   #72
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi koker alltid eggene i tomatsuppen. Lager tomatsuppe minst annen hver uke. Hva er det som går galt for dere non-believers?

Rester fra hønehøna i suppa...

Gammel 24-10-12, 21:04   #73
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sterilisert sådan. Dere må ikke være så sarte. :tsktsk:

Gammel 24-10-12, 21:10   #74
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva med posjerte egg i suppa? Da slipper man skallproblematikken.

Jeg har lært at det er lurt å sjekke 60-gradersvasken for skjulte Nøstebarnklær, og at det er lurt å passe på at det er vann i kjelen man koker gulrøtter i.

Gammel 24-10-12, 21:10   #75
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sterilisert sådan. Dere må ikke være så sarte. :tsktsk:

Jeg er jo veldig lite sart, og har bare aldri tenkt over muligheten for at man kunnegjøre det. Man vil jo ikke avsløre slikt, derfor hev jeg meg på hylekoret

Gammel 24-10-12, 22:12   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Som sagt, har tenkt tanken. Jeg har lurt på om jeg bare var genial eller om det var umulig.

Er det ikke grisete å skrelle eggene etterpå?

Gammel 24-10-12, 22:49   #77
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Du kan ikke si dette uten å fortelle hvilke gryter du har! :skingrestemme:

Partygryter fra høyang polaris.

Blir det ikke fryktelig grisete å skrelle dem med masse suppesøl på?
Hvis du derimot posjerer dem i suppen kan jeg skjønne det, jeg posjerer egg i spinatsuppen min, men ikke tomatsuppen av en eller annen grunn.

Gammel 25-10-12, 03:09   #78
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er forresten veldig lurt å dra ut stikkontakten på lampa FØR man skifter dimmer.

Og rundstykker stekt på rist...not so good, men like gode da

Sprute jiff skurekrem på flekker for så å ta en tur på butikken, som ender i kaffebesøk, det gir deg dobbelt arbeid.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 08:37   #79
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Note to self: dynegrøt funker bare om du har dundyne!

Nesj, putt hele gryta i ovnen, har du dårlig tid, så sett på svak varme, ellers står den alltid over natten når jeg lager dynegrøt(uten dyne).

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jo. Dynegröten god, den, men husk at dersom kjelen er HELT full av gröt, er det mulig at ganske mye melkegörr renner ut i dynen og sengen hvis man setter seg paa sengekanten naar man har glemt at det var dynegröt i sengen. :BTDT - to ganger til og med:

Dynegrøt i senga, nå måtte jeg le høyt.

Opprinnelig lagt inn av energibombe, her.

Dynegrøt i stekeovnen er veldig greit. Litt lunk i ovnen og kokende grøt med lokk. Tar lengre tid, men så slipper man å passe på den eller få den i senga.

søppelsaft

Gammel 25-10-12, 08:42   #80
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg har aldri gjort det, men det er da vitterlig mange som har dynegrøt i senga. Derav navnet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.